קטגוריות
Uncategorized

בדיקת מחוננים

בדיקת מחוננים

הכנה נפשית של הילד למבחן המחוננים

בזמן ההכנה, ההורה עוזר לילד, ומנחה אותו כיצד להתמודד עם השאלות. לימוד משותף מהווה זמן איכות חשוב וחוויתי בין ההורה לילד, ואף נותן להורה אפשרות לשאול: "האם אני גם מחונן"?

דרך יעילה בה ילד יכול להתכונן היטב למבחן המחוננים, היא כאשר הילד מתיישב ופותר מבחני מחוננים מתוך ערכת הכנה טובה. לא קיימת סתירה בין החשיבות של קורס הכנה למבחן מחוננים לבין ערכות הכנה למבחן.

  • הכנה יום טרם הבחינה: כדאי יום קודם מבחן המחוננים, שהילד לא ילמד כלל. במקום זה, יש לקחת את הילד לבלות: אטרקציה, קניון, או סתם פיצרייה. הכרחי שהילד ילך לישון מוקדם ערב המבחן.
  • היום הגדול: חשוב לתת לילד ארוחת בוקר טובה ביום המבחן. מומלץ להשתדל להרגיע את הילד, ולתת לו הרגשה שהוא יעבור את המבחן בהצלחה. יש לצייד את הילד למבחן בסנדוויץ', שוקולד ושתייה.

אם אתם מחפשים אינפורמציה על בדיקת מחוננים הגעתם לאתר הנכון.

כאשר מכינים תלמיד לקראת מבחן לאיתור מחוננים, זה יכול להיות חוויה עבור הילד, אך אם ההכנה נעשית באופן לא נכון, היא יכולה להוות גם טראומה עבור הילד. במטרה שההכנות יעברו בקלות על הילד, מומלץ מאוד שתהליך הלימוד יועבר באופן חוויתי.

* חשיבות הלמידה עם ערכות ההכנה – חשוב ביותר לכוון את הילד לתרגל שוב ושוב בעזרת ערכת הכנה למבחן שלב א' ולמבחן שלב ב', מהסיבה שאז הילד יתרגל לסגנון המבדקים ויגיע מוכן למבחן המחוננים. חיוני מאוד שהילד ילמד בדרך שיהיה לו חוויתי.

קיימים אתרים ומכונים שונים, המציעים תוכניות הכנה למבחני מחוננים. חוגי הכנה למבחני מחוננים כיתה ב מועברים על ידי מדריכים בצורה של משחקים, סדנאות וחוויות.

חשוב מאוד ששלב ההכנות יהיה באווירה כיפית ולא מתוחה. קיימת חשיבות לתת לילדיכם כל הזמן תחושה שהוא חכם, ושהוא מסוגל להצליח במבחן.

תקופת ההכנה של התלמיד, והלמידה המשותפת עם ההורים, מהווים אינדיקציה האם התלמיד באמת מחונן. מבחן מחוננים שלב ב' קשה ומורכב יותר משלב א'.

שיטות לדעת אם ילדיכם אכן מחונן

חשוב לזכור שמטרתמבחני המחוננים, היא טובת הילד ולא טובת ההורים. לפעמים, קורה מצב בו התלמיד לא מתאים למסלול של מחוננים, אך ההורים רוצים להוכיח שבנם מחונן, ולכן כופים עליו את התהליך בכוח.

ההגדרות הקשורות לקבוצות אוכלוסייה מיוחדות, מידע על התכניות וטפסי פנייה מצויים בפורטל הורים למחוננים ולמצטיינים: https://parents.education.gov.il/prhnet/gifted אפשר לזהות רמזים ראשונים של מחוננות אפילו כשהילד תינוק.

מאפיין אחד של ילדים מחוננים הוא נטייה להתעסק עם בעיות חשבוניות.

לא מועיל לשלוח ילד חולה למבחנים, ובמצב של מחלה במבחן שלב א', יש להודיע על כך לצוות בית הספר. אם ילדכם "קפץ כיתה" בסמוך למועד המבחן, ההמלצה היא לבחון אותו שנה לאחר מכן, ובמשך שנה זו התלמיד יוכל לצמצם את הפער ההגיוני שנוצר בינו לבין התלמידים האחרים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה הבאה הוא ייבחן במבחני שלב ב' המתאימים לרמת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והישגיו יושוו לילדים בדרגת כיתה זו ולא לגיל שלו (לתשומת לבכם, יהיה עליכם להגיש על זה בקשה אל משרד החינוך עד ל- 31/12).

תינוקות מחוננים מגלים עניין וסקרנות בכל נושא. ילדים מחוננים יקבלו בשלב מוקדם את הכינוי "תולעת ספרים", בעקבות אהבתם לספרים.

אגף המחוננים והמצטיינים מטעם משרד החינוך מפעיל מסלולים ייחודיים להעשרת ילדים מחוננים ומצטיינים בתחומים שונים. התובנה הריאלית היחידה שניתן להפיק מן הבוחנים היא האם אפשר לקבל את הנבחן לתכנית מסוימת לפי סף הקבלה שנקבע.

כיצד להתנהג עם הילדים האחרים במשפחה בעת ההכנות למבחן

בזמן ההתכוננות לבחינה, מומלץ להעניק לשאר ילדי המשפחה תחושה שהם ילדים חכמים ובעלי כשרונות. מומלץ לשתף את האחים כמה שיותר בהכנות למבחן.

צריכים מידע אודות בדיקת מחוננים? כאן באתר mechunanim.co.il תמצאו את כל מה שחיפשתם.

24 שעות לפני המבחן, מומלץ לצאת עם כל המשפחה לבילוי משותף.

מבנה מבחן מחוננים כיתה ב שלב א

הורים של תלמיד שלא עבר את שלב א' ומעוניים להגיש ערעור ורוצים שילדם יופנה בכל מקרה לשלב ב', צריכים לפנות דרך מכתב אל מחנך הכיתה ולנמק את רצונם.

בשלב א', כל ילדי השכבה יעשו בוחן סינון ראשון (מבחן שלב א') שמועבר בבית הספר. בתום בדיקת הבוחנים, כל הורה מקבל תשובה אם התלמיד עבר בהצלחה במבחן שלב א', ואם הוא מופיע ברשימת התלמידים המופנים למבחן מחוננים שלב ב כיתה ב.

תוכן הבחינה שלב א' מתחלק רוב הזמן ל- 2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהיכולות של ילד מחונן, היא להבין היטב את הטקסט שהוא קורא. הוא יכול לנתח ולהפיק לקחים בצורה טבעית. לכן, החלק הראשוני של הבוחן, ייעודו לבדוק את מידת היכולת של הילד להבין את הטקסט שקרא ולהשיב על מגוון שאלות הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להכיר לילד טקסט חדש שלא ראה אף פעם, ולבחון איך הילד מתמודד עם התוכן החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא שהוא בעל כושר חשיבה מתמטית וכמותית מצוינת. הילד יודע לפתור בעיות כמותיות ומתמטיות, ולהפיק לקחים. תלמיד מחונן, הוא ילד שבעתיד יהיה מסוגל ללמוד באופן מוצלח את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הצריכים חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: לרוב, השאלות בחלק החשיבה הכמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אבל יהיו גם מבדקים בסדרות חשבוניות.

כדי לעזור לילד להתכונן יותר ביעילות למבחן המחוננים שלב א', כדאי להבין את המבנה מבחנים למחוננים וממה הם מורכבים.

מסגרות העשרת ילדים מחוננים

על מנת לטפח את הילדים המחוננים, הקימה מדינת ישראל מסגרות מיוחדות, שנועדו לתת העשרה לתלמידים מחוננים. כאשר מכינים תלמיד בעל יכולות למבחן המחוננים, בו זמנית מעניקים לו את הכלים להצליח במבחן הפסיכומטרי.

#p#כשיגדל הילד, הוא יצטרך לפתח את אותה חשיבה בזמן ההכנות עבור מבחן הפסיכומטרי. הלימוד למבחני הפסיכומטרי קל יחסית עבור תלמידים מחוננים, בגלל שהם כבר רכשו את החשיבה הבסיסית הנצרכת להצלחה בבחינת הפסיכומטרי.

מרבית הילדים המחוננים יתמידו כשיגדלו בלימודים גבוהים. עבור ילדים מחוננים, שלב ההכנה לפסיכומטרי יהיה חוויה מהנה, מהסיבה שהחומר המועבר יהיה פשוט עבורם אחרי שכבר עברו הכנה מסוג דומה בצעירותם.

נושא בדיקת מחוננים הינו מעסיק הורים רבים בישראל.

מבחן לאיתור מחוננים כיתה ב שלב ב

מבחן זה בוחן את היכולת הקוגניטיבית הכללית של התלמידים. ההפניות לשלב ב' מגיעות מהמכון החיצוני ואז מחולקות לילדים.

שלב א' של מבחן המחוננים היה עבור התלמיד אינדיקציה מהו מבחן מחוננים. אם בשלב א' של המבחן השאלות היו רק בנושאים כגון הבנת הנקרא מבחן מחוננים וחשיבה כמותית, אז בשלב ב' מופיעות גם שאלות בנושאים של חשיבה צורנית וידע כללי.

איתור המחוננים מתבצע בשלב ב'

מבחן מחוננים שלב א' היה סינון די ראשוני. סביר להניח שתלמיד שהוא לא מחונן או מוכשר יתר על המידה, לא יעבור בהצלחה גם את מבחן שלב א'.

הוריהם של כל הנבחנים יקבלו לקראת סוף שנת הלימודים הודעה לגבי שייכות או לא לתכנית.

אילו נושאים מכיל שלב ב' של מבחני מחוננים

חלק ב' של המבחן למחוננים מורכב מהנושאים הבאים:

        1. שאלות חשבון החלק הזה זהה בסגנונו לחלק החשבון במבחן מחוננים שלב א'. בחלק זה ישנן בעיות מילוליות בחשבון.

 

    1. שאלות על צורות יחסים בין הצורות: מובאים לתלמיד דוגמאות של יחסים שונים בין צורות. ביחס השלישי, חסרה צורה, ועל התלמיד לנחש מה הצורה החסרה. המשכת סדרה: מציגים לתלמיד סדרת צורות עם סדר לוגי מסויים ביניהן. הילד צריך למצוא מהי הלוגיקה של סדר הצורות, ולהחליט מהי הצורה המתאימה שמשלימה את הסדרה.
    1. בעיות מילוליות תרגילים על פירוש מילים: בחלק הזה, על התלמיד לגלות את הפירוש המתאים למילה נתונה. תרגילים בהם צריך להשלים משפטים: בשאלות אלו יש משפט, ומילה אחת חסרה במשפט. על הילד לנחש את המילה שתשלים את המשפט.

איך לפתח אצל הילד את החשיבה הנדרשת להצלחה במבחן המחוננים

יכולת חשיבה לוגית היא שהופכת את הילד למחונן. במטרה שהתלמיד יפנים את אופן החשיבה, עליו לעבור על דוגמאות של פתרון תרגילים הקיימים בערכות הכנה, וכך לפתח את צורת החשיבה.

כשילד מגיע לכיתה ב', לא מעט הורים מתחילים לחשוב על הנושא בדיקת מחוננים.

ילדים מחוננים הינם בפוטנציאל העתיד של המדינה. אם לא יעזרו לתלמידים המחוננים להוציא לפועל את הפוטנציאל העצום שלהם, אותם ילדים יכולים לאבד עניין ולהתעסק במעשי שטות.

עוד בנושא:

חומר למבחן מחוננים כיתה ב

איתור מחוננים שלב א

אוצר מילים למבחן מחוננים

מבחני מחוננים איך מסמנים תשובה

איך בנוי מבחן לאיתור מחוננים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>