קטגוריות
Uncategorized

איתור מחוננים כיתה ז

איתור מחוננים כיתה ז

התכוננות למבחן לאיתור מחוננים

חשוב מאוד שתהליך ההכנה יהיה באווירה כיפית ולא לחוצה. כדאי לעזור לילד ללמוד את החומר ברוגע ובאווירה שמחה.

כשהוא מתכונן בעזרת ערכת הכנה, התלמיד מתמחה באופן החשיבה עליה מתבססות השאלות של המבחנים. מומלץ להעניק לילד גם את התכנית הכנה וגם לרכוש עבורו ערכה.

ישנם אתרים ומכונים שונים, המציעים תוכניות הכנה למבחני מחוננים. תוכניות הכנה למבחני מחוננים כיתה ב מנוהלים על ידי מדריכים בדרך של משחקים, סדנאות וחוויות.

  • הכנה יום טרם הבחינה: כדאי יום לפני מועד המבחן, שהתלמיד לא יתכונן כלל. בזמן זה, יש לקחת את הילד להינות: אטרקציה, קניון, או סתם מסעדה. חשוב מאד שהילד יישן בשעה מוקדמת ערב הבחינה.
  • יום הבחינה: חשוב לתת לילד ארוחת בוקר מזינה ביום המבחן. מומלץ להשתדל להרגיע את הילד, ולהעניק לו תחושה שהוא יעבור את המבחן בהצלחה. יש לדאוג שילדיכם יביא לבחינה כריך, חטיף שוקולד ומים.

בזמן התרגול, ההורה מסייע לילד, ומנחה אותו כיצד להתמודד עם השאלות. תרגול משותף מהווה זמן איכות חשוב וחוויתי בין ההורה לילד, וגם נותן להורה אפשרות לבדוק: "האם אני גם מחונן"?

אתר מחוננים: כל מה שרציתם לדעת אודות איתור מחוננים כיתה ז.

כשילד מתכונן למבחן מחוננים, זה יכול להיות חוויה לתלמיד, אך אם ההכנה מועברת באופן לא נכון, ההכנה יכולה להיות גם טראומה עבור הילד. מומלץ לרשום את הילד לחוגים מיוחדים הכוללים פעילויות ומשחקים, ולרכוש ערכות הכנה למחוננים מקצועיות.

* חשיבות הלמידה עם ערכת הכנה למבחן מחוננים חשוב מאוד לכוון את הילד ללמוד שוב ושוב בעזרת ערכות ההכנה למבחן שלב א' ולמבחן שלב ב', מהסיבה שאז התלמיד יתרגל לסגנון המבדקים ויגיע מוכן למבחן המחוננים. חשוב ביותר שהתלמיד ילמד באופן שיהיה לו חוויתי.

תקופת ההכנות של התלמיד, והלמידה המשותפת עם ההורים, מהווים אות האם התלמיד באמת מחונן. מבחן לאיתור מחוננים שלב ב' מאתגר ומורכב יותר מאת בחינת מחוננים שלב א.

שיטות להבין אם ילדיכם מחונן באמת

חשוב לזכור שכל המטרה של מבחני המחוננים, היא טובת הילד ולא טובת ההורים. לפעמים, ייתכן מצב בו הילד לא מתאים לתוכניות המחוננים, אך ההורים רוצים להראות שבנם בעל יכולות, ולכן כופים עליו את התהליך בכוח.

ישנם תלמידים רבים נבונים, אך לא כולם מחוננים. אפשר לזהות סימנים ראשונים של מחוננות אפילו כשהילד תינוק.

מבחני המחוננים יתנהלו בשני חלקים. המסקנה הריאלית היחידה שאפשר להפיק מן הבוחנים היא האם ניתן לצרף את התלמיד לתכנית נתונה לפי סף הקבלה שנקבע.

תינוקות מחוננים יבחנו ויבדקו כל חפץ, וגם ינסו לפרק צעצועים על מנת לחקור אותם. ילדים מחוננים אוהבים ללמוד, ובעיקר אוהבים לקרוא.

מאחר שהנוכחות במבחני המחוננים (שלב א' ושלב ב') היא זכות ולא חובה, הורה שאינו מעוניין שילדו יעבור את המבחן יעדכן על כך במפורש בכתב. אם התלמיד "קפץ כיתה" קרוב למועד המבחן, ההמלצה היא לבחון אותו במועד שיתקיים בשנה"ל הבאה, ובמשך שנה זו התלמיד יוכל לצמצם את הפער הטבעי שנוצר בינו לבין התלמידים האחרים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה הבאה הוא יתייצב במבחני שלב ב' המתאימים לרמת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והציונים יושוו לתלמידים בדרגת כיתה זו ולא לגיל שלו (שימו לב, תצטרכו להגיש על זה בקשה אל משרד החינוך עד התאריך 31/12).

מאפיין אחד של תלמידים מחוננים הוא נטייה להתעסק עם בעיות חשבוניות.

איך להתנהג עם הילדים האחרים במשפחה בזמן ההכנות לבחינה

כאן תמצאו מידע עשיר אודות איתור מחוננים כיתה ז.

בזמן ההכנות למבחן, מומלץ לתת לילדים האחרים במשפחה תחושה שהם ילדים נבונים ומוכשרים. כדאי לערב את האחים עד כמה שניתן בלימוד למבחן.

24 שעות לפני המבחן, טוב לצאת עם כל המשפחה לבילוי משפחתי.

מבנה מבחן מחוננים כיתה ב שלב א

בשלב א', כל ילדי השכבה יעשו מבחן סינון ראשון (מבחן שלב א') שמתקיים בבית הספר. מבחן מחוננים שלב א בוחן במיוחד את נושאי הבנת הנקרא של הילדים ואת כישוריהם בתחום החשבון.

מבנה הבחינה שלב א' מתפצל בדרך כלל ל- 2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא הבנה מעולה של התוכן שהוא קורא. הוא מסוגל לנתח ולהסיק מסקנות באופן טבעי. לכן, החלק הראשון של המבחן, ייעודו להעריך את רמת היכולת של התלמיד להבין את הטקסט הנקרא ולענות על סוגי שאלות שונים הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להכיר לילד טקסט חדש שלא קרא מעולם, ולבחון איך התלמיד מתמודד עם הטקסט החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא שיש לו חשיבה מתמטית וכמותית ברמה גבוהה. הילד יודע לפתור בעיות כמותיות ומתמטיות, ולהפיק לקחים. ילד מחונן, הוא ילד שעם השנים יוכל ללמוד באופן מוצלח את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הדורשים כושר חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: לרוב, השאלות הנשאלות בחלק של חשיבה כמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אך חלק מהשאלות יהיו תרגילים בסדרות חשבוניות.

הורים של ילד שלא עבר את שלב א' ורוצים לערער ורוצים שילדם יופנה בכל מקרה לשלב ב', יצטרכו לפנות דרך מכתב למחנך הכיתה ולנמק את סיבותיהם.

כדי לעזור לילדיכם להתכונן יותר בקלות למבחן המחוננים שלב א', מומלץ להבין את המבנה מבחני המחוננים וממה הם מורכבים.

התלמיד יגיע מוכן פסיכולוגית למבחן הפסיכומטרי כשיתבגר

הורים יקרים! כאן באתר mechunanim.co.il תוכלו למצוא אינפורמציה חשובה אודות איתור מחוננים כיתה ז.

#p#כשיגדל הילד, יהיה עליו לפתח את אותה חשיבה במהלך ההכנות עבור מבחן הפסיכומטרי. ההכנה למבחן הפסיכומטרי קל יחסית בשביל תלמידים מחוננים, משום שהם כבר קיבלו את החשיבה הראשונית הנדרשת בשביל הצלחה במבחן הפסיכומטרי.

במטרה להעשיר את הילדים המחוננים, הקימה המדינה תוכניות ייחודיות, שנועדו לתת העשרה לתלמידים מחוננים. כשמכינים תלמיד בעל יכולות למבחן המחוננים, למעשה נותנים לו את הכלים להצלחה במבחן הפסיכומטרי.

רוב התלמידים המחוננים ימשיכו כשיגדלו בלימודים גבוהים. בשביל נערים מחוננים, שלב ההכנה לפסיכומטרי יהיה חוויה חיובית, מהסיבה שהחומר הנלמד יהיה פשוט עבורם אחרי שכבר עברו הכנה מסוג דומה בצעירותם.

מבחן לאיתור מחוננים כיתה ב שלב ב

מבחן זה בודק את היכולת הקוגניטיבית הכללית של התלמידים. ההפניות למבחן שלב ב' נשלחות מהמכון החיצוני ואז מחולקות לילדים.

שלב א' של מבחן המחוננים היה עבור התלמיד טעימה מהו מבחן מחוננים. אם בשלב א' של המבחן השאלות היו רק בנושאים כגון הבנת הנקרא מבחן מחוננים וחשיבה כמותית, אז בשלב ב' יהיו גם שאלות בנושאי חשיבה צורנית וידע כללי.

שלב ב': הסינון האמיתי בעקבות שלב א'

שלב א' של הבחינה היה סוג של סינון ראשון. סביר להניח שילד שלא מחונן או חכם מעל הממוצע, לא יקבל ציון עובר גם את מבחן שלב א'.

על סמך תוצאות מבחני מחוננים שלב ב', ייבחרו אחוז מהילדים לחוגים למחוננים ולמצטיינים.

מאילו תרגילים מורכב מבחן מחוננים שלב ב

חלק ב' של מבחן מחוננים מכיל את החלקים הבאים:

 

    1. צורות יחסים בין צורות: מוצגים לתלמיד דוגמאות של יחסים שונים בין צורות. במקום השלישי, חסרה צורה, ועל התלמיד למצוא מהי הצורה המתאימה. המשכת סדרה: מביאים לילד סדרה של צורות המופיעות לפי סדר לוגי מסויים ביניהן. התלמיד צריך למצוא מהו העיקרון של סדר הצורות, ולבחור את הצורה המתאימה המשלימה את הסדרה.
    1. בעיות מילוליות שאלות על פירוש מילים: בתרגילים אלו, על הילד לגלות את הפירוש המתאים למילה נתונה. שאלות בהן יש צורך להשלים משפטים: בתרגילים אלו יש משפט, ומילה אחת חסרה במשפט. על התלמיד לגלות את המילה שתשלים את המשפט.
    1. שאלות חשבון החלק הזה זהה בסגנונו לחלק החשבון הנמצא במבחן בשלב א'. בחלק זה יש שאלות מילוליות של חשבון.

איך מפתחים אצל התלמיד את צורת החשיבה הנזקקת להצלחה במבחן מחוננים

על מנת שהתלמיד יקבל ציון עובר במבחן, התלמיד צריך לפתח יכולת חשיבה מיוחדת. כשהתלמיד יפתח את צורת החשיבה הנזקקת למבחן, הילד יצליח לפתור שוב ושוב שאלות אלו.

תקופת מבחני המחוננים מאד לחוצה ולרוב ההורים יש לא מעט שאלות בעניין איתור מחוננים כיתה ז.

ילדים מחוננים הינם בפוטנציאל העתיד של מדינתנו. אם לא עוזרים לילדים המחוננים לממש את הפוטנציאל האדיר שלהם, אותם ילדים יכולים להשתעמם ולהתעסק במעשי שטות.

עוד בנושא:

מבחן מחוננים סדרות

חוברות הכנה למבחני מחוננים

מבחן מחוננים איזה גיל

באיזו שנה נערך מבחן מחוננים במדינת ישראלp

מבחן מחוננים שלב ב מורכב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>