קטגוריות
Uncategorized

איתור ילדים מחוננים בכיתה א

איתור ילדים מחוננים בכיתה א

חוגי הכנה למבחן לתלמידים מחוננים

אתר מחוננים: כל מה שאתם צריכים לדעת על איתור ילדים מחוננים בכיתה א.

* חשיבות העבודה עם ערכת הכנה למבחן מחוננים חשוב מאוד לתת לילד לתרגל שוב ושוב בעזרת ערכת הכנה למבחן שלב א' ולמבחן שלב ב', משום שאז הילד יתרגל לסגנון המבדקים ויגיע מוכן לבוחן. חשוב ביותר שהילד יתכונן בדרך שיהיה לו חוויתי.

חשוב מאוד ששלב ההכנות יעבור באווירה רגועה ולא מתוחה. קיימת חשיבות להעניק לילדיכם לאורך כל הזמן תחושה שהוא חכם, ושהוא מסוגל להצליח במבחן.

רצוי להפוך את התרגול למבחן המחוננים לחוויית לימוד משותפת של ההורים והילדים. לימוד משותף מהווה זמן איכות מבורך וחוויתי בין ההורה לילד, וגם נותן להורה אפשרות לשאול: "האם אני מחונן"?

  • הכנה יום לפני המבחן: מומלץ יום קודם מבחן המחוננים, שהתלמיד לא ילמד כלל. בזמן זה, יש לקחת את הילד לבלות: גן שעשועים, קניון, או סתם פיצרייה. הכרחי שילדיכם יישן בשעה מוקדמת בלילה שלפני הבחינה.
  • יום הבחינה: חשוב לתת לילד ארוחת בוקר טובה בבוקר של הבחינה. מומלץ להשתדל להרגיע את הילד, ולהעניק לו הרגשה שהוא יצליח במבחן. כדאי לצייד את הילד למבחן בכריך, חטיף שוקולד ושתייה.

שלב ההכנה של התלמיד, והלמידה המשותפת עם ההורים, מהווים אינדיקציה האם התלמיד אכן מחונן. אם התלמיד מתקשה בשלב ההכנה למבחן המחוננים, ואינו מגלה עניין, אז על ההורים להסיק שהתהליך אינו מתאים לילד, ואולי עדיף שהתלמיד לא יעמיק במה שקשה מדי עבורו, ועלול להוות לו טראומה.

קיימים גופים ומכונים למיניהם, המציעים תוכניות הכנה למבחני מחוננים. חלק מתוכניות הכנה למבחן מחוננים, הם חוגים חווייתיים המועברים על ידי מדריכים מקצועיים המתמחים בעבודה עם ילדים.

שיטה מעולה בה תלמיד יכול ללמוד היטב למבחן מחוננים, היא כשהילד מתיישב ופותר מבחני מחוננים מתוך ערכת הכנה טובה. אין סתירה בין החשיבות של תכנית הכנה למבחן מחוננים לבין ערכת הכנה למבחנים.

ישנה חשיבות גדולה שתהליך ההכנה של הילד לקראת מבחני מחוננים ייעשה מתוך תחושת חוויה של הילד, ולא באופן קשה או מחייב. על מנת ששלב ההכנה יהיה קל עבור הילד, מומלץ מאוד שתהליך הלימוד יהיה בצורת חוויה.

דרכים להבין אם ילדיכם אכן מחונן

יש לא מעט ילדים נבונים, אבל זה לא אומר שהם מחוננים. כאינדיקציה, רמז למחוננות נקבע על פי רמת איי קיו – תלמידים שמקבלים ציון 130 ומעלה, מוגדרים כילדים שיכולים להיות מחוננים.

ילדים מחוננים בגיל הרך יחקרו ויבדקו כל חפץ, וגם ינסו לפרק חפצים על מנת לחקור אותם. תלמידים מחוננים נהינים ללמוד, ובעיקר אוהבים לקרוא.

מאפיין אחד של ילדים מחוננים הוא תכונה להתעכב על בעיות חשבוניות.

מחלקת המחוננים והמצטיינים מטעם משרד החינוך מציע מסלולים ייחודיים לטיפוח ילדים מחוננים ומצטיינים בתחומים שונים. מבחני המחוננים לא נבנו על מנת לאבחן את מגוון הכישורים של התלמידים, אלא כדי לבחור את התלמידים בעלי הכושר הכללי המפותח ביותר לתכניות לתלמידים מחוננים ומצטיינים.

חשוב לזכור שמטרתמבחני המחוננים, היא טובת הילד ולא טובת ההורים. חשוב ביותר לאתר בגיל צעיר האם לילד יש סימנים למחוננות, ורק אם רואים אותות מחוננות אז כדאי להתייעץ עם צוות ההוראה של התלמיד, ובעקבות התייעצות איתם אפשר להתחיל בהכנות למבחן המחוננים.

מכיוון שההשתתפות במבחני המחוננים (שלב א' ושלב ב') היא זכות ולא חובה, הורה שלא רוצה שילדו יעבור את המבחן יודיע על כך במפורש בכתב. אם התלמיד "קפץ כיתה" קרוב למועד המבחן, מומלץ לבחון אותו שנה לאחר מכן, ולאורך שנה זו התלמיד יוכל לצמצם את הפער הטבעי הקיים בינו לבין שאר התלמידים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה לאחר מכן הוא יתייצב במבחני שלב ב' המתאימים לדרגת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והתוצאות יושוו לילדים בדרגת כיתה זו ולא לגילו (לתשומת לבכם, יהיה עליכם להגיש על זה פנייה אל משרד החינוך עד התאריך 31/12).

כיצד לנהוג עם שאר ילדי המשפחה בעת ההכנות לבחינה

מומלץ לרשום גם את הילדים האחרים לפעילויות שהם אוהבים. מומלץ לערב את ילדיכם האחרים עד כמה שניתן בהכנות למבחן.

24 שעות לפני המבחן, מומלץ לצאת עם כל בני המשפחה לבילוי משפחתי.

כאן תקראו מידע עשיר אודות איתור ילדים מחוננים בכיתה א.

מבחני מחוננים כיתה ב שלב א'

המבחן הראשון מטרתו לעזור לסגל בית הספר לאתר את התלמידים בעלי כישורים בכיתה. בתום בדיקת הבוחנים, כל ההורים מקבל תשובה אם התלמיד קיבל ציון עובר במבחן שלב א', ואם הוא מופיע בקבוצת התלמידים המופנים למבחן מחוננים שלב ב כיתה ב.

מבנה הבחינה שלב א' מתחלק רוב הזמן לשני חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא הבנה מעולה של התוכן שהוא קורא. הוא יכול לנתח ולהפיק לקחים בצורה טבעית. לכן, החלק הראשון של הבוחן, מטרתו לבדוק את רמת המסוגלות של הילד להבין את הטקסט הנקרא ולענות על מגוון שאלות הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להכיר לילד טקסט חדש שלא קרא מעולם, ולבחון כיצד הילד מתמודד עם הטקסט החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא שהוא בעל כושר חשיבה מתמטית וכמותית ברמה גבוהה. הוא מסוגל לפתור בעיות כמותיות וחשבוניות, ולהפיק לקחים. ילד מחונן, הוא ילד שבעתיד יהיה מסוגל ללמוד בהצלחה את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הצריכים כושר חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: בדרך כלל, השאלות הנשאלות בחלק החשיבה הכמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אבל יהיו גם מבדקים בסדרות חשבוניות.

הורים של ילד שלא עבר את שלב א' ומעוניים לערער ומבקשים שילדם יוזמן בכל מקרה לשלב ב', צריכים לפנות בכתב למחנך הכיתה ולנמק את סיבותיהם.

כדי לסייע לילדיכם להתכונן יותר בקלות למבחן המחוננים שלב א', מומלץ להבין את המבנה מבחנים למחוננים וממה הם מורכבים.

התלמיד יגיע מוכן פסיכולוגית למבחן הפסיכומטרי כשיתבגר

בדרך כלל, תלמידים מחוננים מוציאים ציון גבוה במבחן הפסיכומטרי כשהם גדלים. הלימוד למבחן הפסיכומטרי פשוט בשביל ילדים מחוננים, בגלל שהם כבר קיבלו את החשיבה הראשונית הנצרכת בשביל הצלחה במבחן הפסיכומטרי.

רוב המחוננים ימשיכו כשיתבגרו בלימודים גבוהים. עבור ילדים מחוננים, קורס ההכנה לפסיכומטרי יהיה חוויה מהנה, משום שהחומר המועבר יהיה פשוט עבורם מאחר שכבר עברו הכנה מסוג דומה בילדותם.

על מנת להעשיר את התלמידים המחוננים, הקימה המדינה מסגרות מיוחדות, שייעודן להעניק העשרה לילדים מחוננים. כדי לאתר ילדים המחוננים, מתקיימים בוחנים שמטרתם איתור מחוננים.

הורים יקרים! כאן באתר מחוננים תוכלו למצוא מידע חשוב על איתור ילדים מחוננים בכיתה א.

שלב ב' של מבחן המחוננים

מבחן מחוננים שלב ב הינו ברמת קושי יותר גבוהה ומכיל יותר נושאים. אם בשלב א' של המבחן השאלות היו רק בנושאים כמו הבנת הנקרא מבחן מחוננים וחשיבה כמותית, אז בשלב ב' יהיו גם שאלות בנושאי חשיבה צורנית וידע כללי.

מבחן שלב ב' שונה ממבחן שלב א', הינו קשה יותר, ומצריך התמודדות מחשבתית תחת לחץ של זמן. ההפניות למבחן שלב ב' נשלחות מהמכון החיצוני ולאחר מכן מסורות לתלמידים.

שלב ב': הסינון האמיתי בעקבות שלב א'

מבחן מחוננים שלב א' היה סינון די ראשוני. תלמידים שעוברים את שלב א', מוכח שהם חכמים ומוכשרים.

ההורים של כל התלמידים יקבלו קרוב לסוף שנת הלימודים מכתב לגבי התאמה או לא לתכנית.

אילו חלקים מכיל שלב ב' של מבחן המחוננים

חלק ב' של מבחן מחוננים מורכב מהחלקים הבאים:

        1. תרגילי חשבון חלק זה דומה לחלק החשבון בשלב א'. בחלק זה יש שאלות מילוליות בנושא חשבון.

 

    1. צורות קשרים בין הצורות: מובאים לתלמיד דוגמאות של קשרים שונים בין צורות. במקום השלישי, חסרה צורה, ועל הילד לנחש מה הצורה החסרה. סדרות: מביאים לתלמיד סדרת צורות המופיעות לפי סדר לוגי נתון ביניהן. על התלמיד למצוא מהי הלוגיקה של סדר הצורות, ולבחור את הצורה המתאימה שמשלימה את הסדרה.
    1. בעיות מילוליות שאלות על פירוש מילים: בשאלות אלו, על התלמיד לנחש את הפירוש המתאים למילה נתונה. השלמת משפטים: בשאלות אלו יש משפט, ובמשפט חסרה מילה. על הילד לנחש את המילה המשלימה את המשפט.

כיצד לפתח אצל התלמיד את צורת החשיבה הנזקקת למבחן מחוננים

ילדים מחוננים הינם בפוטנציאל העתיד של מדינתנו. במידה ולא עוזרים לילדים המחוננים לממש את הפוטנציאל האדיר שבהם, אותם תלמידים עלולים לאבד עניין ולהעסיק את עצמם במעשים שטותיים.

יכולת חשיבה לוגית היא זו שהופכת את התלמיד למחונן. במטרה שהתלמיד יבין את אופן החשיבה, עליו לעבור על דוגמאות של פתרונות שיש בערכות הכנה, וכך לפתח את צורת החשיבה.

כאשר ילד מגיע לכיתה ב', הרבה הורים מתחילים לחשוב על הנושא איתור ילדים מחוננים בכיתה א.

עוד בנושא:

מבחן לדוגמא מחוננים כיתה ב שלב א

דוגמא למבחן מחוננים כיתה ט

קורס הכנה למבחן מחוננים

מבחן מחוננים כתה ב

מבחני מחוננים כיתה ב דוגמאות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>