קטגוריות
Uncategorized

מתי מבדק מחוננים

מתי מבדק מחוננים

חוגי הכנה למבחנים לילדים מחוננים

כאשר מכינים ילד לקראת מבחן לאיתור מחוננים, ההכנה יכולה להיות חוויה לתלמיד, אך אם ההכנה מועברת בצורה לא נכונה, היא יכולה להיות גם טראומה עבור הילד. ניתן לרשום את הילד לחוגים מיוחדים הכוללים פעילויות ומשחקים, ולרכוש ערכות הכנה למחוננים מעניינות.

חשוב מאוד ששלב ההכנות יעבור באווירה כיפית ולא מתוחה. חשוב לתת לילדיכם לאורך כל הזמן הרגשה שהוא מבריק, ושיש לו יכולת להצליח בבחינה.

רצוי להפוך את התרגול למבחן המחוננים לחוויית תרגול משותפת של ההורים והילדים. תרגול משותף מהווה זמן איכות מבורך וחוויתי בין ההורים לילדים, וגם נותן להורה הזדמנות לבדוק: "האם אני גם מחונן"?

קיימים אתרים ומכונים למיניהם, המקיימים תוכניות הכנה למבחני מחוננים. חוגי הכנה למבחני מחוננים כיתה ב מועברים על ידי אנשי צוות בצורה של משחקים, סדנאות וחוויות.

שיטה יעילה בה ילד יכול להתכונן היטב למבחן המחוננים, היא כאשר הילד מתיישב ופותר מבחני מחוננים מתוך ערכת הכנה טובה. מומלץ להעניק לילד גם את התכנית הכנה וגם לקנות עבורו ערכה.

כשילד באמת מחונן, הלמידה לפני הבחינה תהיה קלה ומהנה בשבילו. מבחן לאיתור מחוננים שלב ב' קשה ומורכב יותר מאת בחינת מחוננים שלב א.

  • התכוננות 24 שעות לפני המבחן: כדאי יום קודם מועד המבחן, שהתלמיד לא ילמד כלל. במקום זה, יש לקחת את הילד לבלות: אטרקציה, קניון, או אפילו מסעדה. חשוב שילדיכם ילך לישון מוקדם בלילה שלפני המבחן.
  • יום הבחינה: חשוב לתת לילד ארוחת בוקר מזינה בבוקר של הבחינה. יש למצוא דרכים איך להרגיע את הילד, ולתת לו תחושה שהוא יעבור את המבחן בהצלחה. כדאי לצייד את הילד לבחינה בכריך, חטיף שוקולד ומים.

אתר מחוננים: כל מה שאתם צריכים להבין אודות מתי מבדק מחוננים.

* חשיבות הלמידה עם ערכת הכנה למבחן מחוננים חשוב ביותר לתת לילד ללמוד שוב ושוב מתוך ערכת הכנה למבחן שלב א' ולמבחן שלב ב', משום שאז התלמיד יפנים את סגנון המבדקים ויגיע מוכן למבחן המחוננים. לעיתים, כדאי לרשום את התלמיד לחוג שמלמד את הילד לפתור את המבחנים הללו בעזרת משחקים.

מבחן לאיתור מחוננים – רק כאשר התלמיד באמת מחונן?

ילדים מחוננים בגיל הרך יחקרו ויבדקו כל דבר, וגם ינסו לפרק חפצים על מנת לחקור אותם. ילדים מחוננים יקבלו בשלב מוקדם את הכינוי "תולעת ספרים", בגלל אהבתם לספרים.

מאפיין אחד של תלמידים מחוננים הוא נטייה להתעכב על בעיות חשבוניות.

לא כדאי שההורים יאלצו את בנם תהליך של הכנה למבחני מחוננים, רק כדי להוכיח לכל העולם שבנם "מחונן". חשוב ביותר לזהות בגיל צעיר האם לילד יש סימנים למחוננות, ורק אם מזהים סימני מחוננות אז ורק אז כדאי לפנות אל צוות ההוראה של התלמיד, ולאחר התייעצות איתם מומלץ להתחיל בהכנות למבחן המחוננים.

אין לשלוח תלמיד חולה לבחינות, ובמצב של מחלה בזמן מבחן שלב א', יש לעדכן על כך לצוות בית הספר. אם ילדכם "קפץ כיתה" בסמוך למועד המבחן, ההמלצה היא לבחון אותו במועד שיתקיים בשנה"ל הבאה, ולאורך שנה זו ילדכם יוכל לצמצם את הפער ההגיוני שנוצר בינו לבין התלמידים האחרים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה לאחר מכן הוא יתייצב במבחני שלב ב' המתאימים לרמת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והציונים יושוו לתלמידים בדרגת כיתה זו ולא לגילו (לתשומת לבכם, תצטרכו להגיש על כך פנייה אל משרד החינוך עד ל- 31/12).

המבחנים יתנהלו בשני חלקים. המבחנים לא תוכננו על מנת לאבחן את פרופיל המיומנויות של הילדים, אלא כדי לבחור את הילדים בעלי הכושר הכללי הגבוה ביותר לתכניות לתלמידים מחוננים ומצטיינים.

יש תלמידים רבים נבונים, אבל זה לא אומר שהם מחוננים. בדרך כלל, רמז למחוננות נקבע לפי רמת איי קיו – ילדים שמקבלים ציון 130 ויותר, מוגדרים כתלמידים שיכולים להיות מחוננים.

איך להתנהג עם הילדים האחרים במשפחה בזמן ההכנות למבחן

ביום שלפני המבחן, טוב לצאת עם כל בני המשפחה לבילוי משותף.

כדאי להביא גם את שאר האחים שהם מחבבים. נכון לערב את ילדיכם האחרים עד כמה שניתן בהכנות למבחן.

צריכים מידע אודות מתי מבדק מחוננים? כאן באתר מחוננים תוכלו למצוא את כל מה רציתם לדעת.

מבחן לאיתור מחוננים כיתה ב שלב א

תוכן הבחינה שלב א' מתפצל בדרך כלל ל2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהיכולות של תלמיד מחונן, היא הבנה מעולה של התוכן שהוא קורא. הוא יכול לנתח ולהפיק לקחים באופן טבעי. לכן, החלק הראשוני של הבוחן, ייעודו להעריך את מידת היכולת של הילד להבין את הטקסט הנקרא ולהשיב על מגוון שאלות הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להכיר לילד טקסט חדש שלא ראה אף פעם, ולבחון כיצד הילד מתמודד עם הטקסט החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא שיש לו חשיבה מתמטית וכמותית מצוינת. התלמיד יודע לפתור בעיות כמותיות ומתמטיות, ולהסיק מסקנות. תלמיד מחונן, הוא תלמיד שעם השנים יהיה מסוגל ללמוד באופן מוצלח את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הדורשים חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: לרוב, השאלות הנשאלות בחלק החשיבה הכמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אבל יהיו גם מבדקים בסדרות חשבוניות.

הורים של ילד שלא הצליח את שלב א' ורוצים להגיש ערעור ומעוניינים שילדם יוזמן בכל זאת לשלב ב', צריכים לפנות בכתב אל מורה הכיתה ולהסביר את רצונם.

כדי לעזור לילד להתכונן יותר ביעילות למבחן המחוננים שלב א', כדאי להבין את המבנה מבחנים למחוננים ומאילו חלקים הם מורכבים.

בשלב ראשון, כל תלמידי השכבה יעשו בוחן סינון ראשוני (מבחן שלב א') שמתקיים בבית הספר. בתום בדיקת המבחנים, כל ההורים מקבל תשובה אם התלמיד עבר בהצלחה במבחן שלב א', ואם הוא נכלל או לא ברשימת הילדים המוזמנים למבחן מחוננים שלב ב כיתה ב.

הכנה למבחני המחוננים שווה להכנה מוקדמת למבחן הפסיכומטרי

בדרך כלל, תלמידים מחוננים מוציאים ציון גבוה בבחינת הפסיכומטרי כשהם גדלים. ההכנה למבחן הפסיכומטרי קל עבור תלמידים מחוננים, משום שהם כבר קיבלו את החשיבה הבסיסית הנצרכת להצלחה במבחן הפסיכומטרי.

הורה יקר! כאן באתר mechunanim.co.il תוכלו למצוא אינפורמציה חשובה אודות מתי מבדק מחוננים.

על מנת לטפח את הילדים המחוננים, השיקה המדינה תוכניות מיוחדות, שייעודן לתת העשרה לתלמידים מחוננים. על מנת לאתר ילדים המחוננים, מתקיימים מבחנים שמטרתם איתור מחוננים.

רוב התלמידים המחוננים ימשיכו כשיתבגרו בלימודים גבוהים. בדרך כלל, תלמידים מחוננים יוציאו ציונים גבוהים בפסיכומטרי כאשר יגדלו.

מבחן מחוננים בכיתה ב' שלב ב'

מבחן מחוננים שלב ב' שונה ממבחן א', הינו מורכב יותר, ומצריך התמודדות מחשבתית תחת לחץ זמן. ההזמנות לשלב ב' מגיעות מהמכון החיצוני ולאחר מכן מחולקות לתלמידים.

מבחן מחוננים שלב א' היה בשביל התלמיד אינדיקציה מהו מבחן מחוננים. המבחן שלב ב מחוננים מועבר דרך גוף רשמי חיצוני לבית הספר ואף מבחן זה מתקיים במתכונת קבוצתית.

שלב ב': הסינון האמיתי אחרי שלב א'

הוריהם של כל הנבחנים יקבלו קרוב לסוף שנת הלימודים הודעה לגבי שייכות או לא לתכנית.

רוב הזמן, חלק מסויים מהילדים הניגשים לבחינות של שלב א', לא תמיד היה צריך לעשות כן, אבל ניגשים בעקבות רצון של ההורים, ולכן, שלב ב' של הבחינות הוא מבחן האיתור הרלוונטי, המכריע מיהו באמת מחונן. ילדים שמצליחים בשלב א', הינם נבונים ומוכשרים.

אילו חלקים מכיל שלב ב' של מבחן המחוננים

חלק ב' של מבחן מחוננים מורכב מהנושאים הבאים:

        1. תרגילים מילוליים מילים ופירושם: בשאלות אלו, על הילד לבחור את המשמעות המתאימה למילה מסוימת. תרגילים בהם צריך להשלים משפטים: בתרגילים אלו מובא משפט, ובמשפט חסרה מילה. על התלמיד לבחור את המילה שתשלים את המשפט.

 

    1. צורות יחסים בין צורות: מובאים לתלמיד דוגמאות של יחסים שונים בין צורות. במקום השלישי, לא מוצגת צורה, והילד צריך לנחש מה הצורה החסרה. סדרות: מביאים לילד סדרת צורות עם סדר לוגי מסויים ביניהן. התלמיד צריך למצוא מהו העיקרון של סדר הצורות, ולבחור את הצורה הנכונה המשלימה את הסדרה.
    1. שאלות בחשבון החלק הזה זהה בסגנונו לחלק החשבון במבחן מחוננים שלב א'. בחלק זה ישנן בעיות מילוליות בנושא חשבון.

איך מפתחים אצל התלמיד את היכולת הנזקקת להצלחה במבחן המחוננים

כאשר ילד מגיע לכיתה ב', רוב ההורים מתחילים לדון על הנושא מתי מבדק מחוננים.

יכולת חשיבה לוגית היא זו שהופכת את הילד למחונן. כאשר הילד יחדד את סגנון החשיבה הנדרשת למבחן, הילד יצליח לפתור שוב ושוב תרגילים מסוג זה.

ילדים מחוננים יכולים להיות העתיד של מדינתנו. המדינה הוציאה לפועל מסגרות המטפחות את היכולות של התלמידים המחוננים.

עוד בנושא:

הבנת הנקרא מבחן מחוננים

מתי מבחן מחוננים שלב א

מבחן מחוננים שלב להורדה

דוגמא למבחן מחוננים כיתה ג

דוגמא למבחן מחוננים כיתה ו

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>