קטגוריות
Uncategorized

מבחני מחוננים לכיתה ו

מבחני מחוננים לכיתה ו

תוכניות הכנה למבחנים לתלמידים מחוננים

ההכנה לשלב א' מעניקה לתלמיד הפנמה מהו מבחן מחוננים, וכשהילד יתכונן לשלב ב', יהיה לו כבר יותר קל בגלל שהוא כבר עבר את שלב ההסתגלות הראשונית. לפעמים, מומלץ לרשום את התלמיד לחוג שמלמד את הילד לפתור את השאלות הללו בעזרת משחקים.

שלב ההכנה של התלמיד, ותהליך הלמידה המשותף עם ההורים, מהווים אינדיקציה האם התלמיד אכן מחונן. מבחן מחוננים שלב ב' מאתגר ומורכב יותר משלב א'.

הכרחי ממש שתהליך ההכנה יעבור באווירה כיפית ולא לחוצה. קיימת חשיבות להעניק לילד כל הזמן תחושה שהוא מבריק, ושהוא מסוגל לעבור בהצלחה את הבחינה.

ישנם גופים ומכונים שונים, המציעים חוגי הכנה למבחני מחוננים. חוגי הכנה למבחני מחוננים כיתה ב מועברים על ידי אנשי צוות בדרך של משחקים, סדנאות וחוויות.

כאשר מכינים ילד לקראת מבחן המחוננים, זה יכול להיות חוויה לתלמיד, אך אם ההכנה נעשית בצורה לא נכונה, ההכנה יכולה להיות גם טראומה עבור הילד. במטרה שההכנות יעברו ביעילות על הילד, מומלץ ביותר שכל תהליך הלימוד יהיה בצורת חוויה.

דרך טובה בה תלמיד יכול ללמוד היטב למבחן המחוננים, היא כשהילד יושב ופותר מבחן מחוננים מתוך ערכת הכנה מקצועית. מומלץ להעניק לתלמיד גם את התכנית הכנה וגם לקנות בשבילו ערכת הכנה.

אתר mechunanim.co.il: כל מה שרציתם לדעת על מבחני מחוננים לכיתה ו.

  • התכוננות יום טרם המבחן: כדאי יום קודם מועד המבחן, שהילד לא ילמד לבחינה. בזמן זה, יש לקחת את הילד לבלות: אטרקציה, קניון, או סתם מסעדה. חשוב מאד שהילד ילך לישון בשעה מוקדמת בלילה שלפני הבחינה.
  • היום הגדול: חשוב להכין עבור הילד ארוחת בוקר מזינה ביום המבחן. מומלץ למצוא דרכים איך להרגיע את הילד, ולתת לו הרגשה שהוא יעבור את המבחן בהצלחה. יש לצייד את הילד למבחן בסנדוויץ', חטיף שוקולד ומים.

מומלץ להפוך את ההכנה למבחן המחוננים לחוויית לימוד משותפת של ההורה והילד. תרגול משותף מהווה זמן איכות מבורך וחוויתי בין ההורה לילד, ואף מעניק להורה אפשרות לשאול: "האם אני גם מחונן"?

מהו תלמיד מחונן והאם המבחנים לאיתור מחוננים הינם רק בשבילו?

תינוקות מחוננים יבחנו ויבדקו כל חפץ, ואף ינסו לפרק צעצועים במטרה לחקור אותם. תלמידים מחוננים יקבלו בשלב מוקדם את הכינוי "אוכל ספרים", בגלל אהבתם לספרים.

סימן אחד של תלמידים מחוננים הוא תכונה להתעכב על בעיות חשבוניות.

אין טעם לשלוח תלמיד שלא מרגיש טוב למבחנים, ובמצב של מחלה בזמן מבחן שלב א', יש לעדכן על כך לסגל בית הספר. אם ילדכם "קפץ כיתה" קרוב למועד המבחן, ההמלצה היא לבחון אותו במועד שיתקיים בשנה"ל הבאה, ובמשך שנה זו הילד יוכל לצמצם את הפער ההגיוני שנוצר בינו לבין שאר התלמידים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה לאחר מכן הוא ייבחן במבחני שלב ב' המתאימים לדרגת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והתוצאות יושוו לילדים בדרגת כיתה זו ולא לגיל שלו (שימו לב, יהיה עליכם להגיש על כך בקשה אל משרד החינוך עד התאריך 31/12).

מבחני המחוננים יתבצעו בשתי שלבים. המבחנים לא תוכננו על מנת לאבחן את כלל המיומנויות של התלמידים, אלא על מנת לבחור את התלמידים בעלי הכושר הכללי המפותח ביותר לחוגים לתלמידים מחוננים ומצטיינים.

לא כדאי שההורים יאלצו את בנם תהליך של הכנה למבחן, רק כדי להוכיח לכולם שבנם "מחונן". חשוב מאוד להבין בגיל מוקדם האם לילד יש נטייה למחוננות, ורק אם רואים סימני מחוננות אז ורק אז כדאי לפנות אל צוות ההוראה של הילד, ולאחר התייעצות איתם מומלץ לפתוח תהליך ההכנה למבחן המחוננים.

ישנם ילדים רבים נבונים, אבל זה לא אומר שהם מחוננים. ניתן לאתר סימנים ראשונים של מחוננות עוד כשהילד תינוק.

כיצד לנהוג עם הילדים האחרים במשפחה בעת ההכנות לבחינה

ביום שלפני המבחן, מומלץ לצאת עם כל המשפחה לבילוי משותף.

צריכים אינפורמציה אודות מבחני מחוננים לכיתה ו? כאן באתר מחוננים תוכלו למצוא את כל מה רציתם לדעת.

לאורך ימי ההכנות לבחינה, חשוב לתת לשאר ילדי המשפחה תחושה שהם ילדים חכמים ומוכשרים. כדאי לתת לילדים האחרים לנסות גם לפתור שאלות מתוך מבחני ההכנה.

מבנה מבחן מחוננים כיתה ב שלב א

מבנה הבחינה שלב א' מתחלק רוב הזמן לשני חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהיכולות של תלמיד מחונן, היא להבין היטב את התוכן שהוא קורא. הוא מסוגל לנתח ולהסיק מסקנות באופן טבעי. לכן, החלק הראשוני של הבוחן, ייעודו לבדוק את מידת היכולת של התלמיד להבין את הטקסט שקרא ולענות על מגוון שאלות הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להפגיש את הילד עם טקסט חדש שלא קרא מעולם, ולראות איך הילד מתמודד עם התוכן החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא שיש לו חשיבה מתמטית וכמותית ברמה גבוהה. הוא יודע לפתור בעיות כמותיות ומתמטיות, ולהפיק לקחים. תלמיד מחונן, הינו ילד שעם השנים יהיה מסוגל ללמוד בהצלחה את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הדורשים חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: בדרך כלל, השאלות הנשאלות בחלק של חשיבה כמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אך יהיו גם מבדקים בסדרות חשבוניות.

בשלב הראשון, כל ילדי הכיתה יעשו בוחן סינון ראשון (מבחן שלב א') שמועבר בכיתה. בתום בדיקת המבחנים, כל ההורים מקבל הודעה אם הילד קיבל ציון עובר במבחן שלב א', ואם הוא מופיע בקבוצת הילדים המוזמנים למבחן מחוננים שלב ב כיתה ב.

הורים של ילד שלא עבר את שלב א' ומעוניים לערער ומבקשים שילדם יוזמן בכל זאת לשלב ב', צריכים לפנות בכתב למחנך הכיתה ולהסביר את סיבותיהם.

כדי לסייע לילדיכם להתכונן יותר ביעילות לקראת מבחן המחוננים שלב א', כדאי להבין את המבנה מבחנים למחוננים וממה הם מורכבים.

הכנה למבחן מחוננים = הכנה מקדימה למבחן הפסיכומטרי

חלק ממסגרות העשרה למחוננים יועברו בצורת חוג אחר הצהריים, ולפעמים יזומנו התלמידים לבוקר של חוויות והעשרה במרכז למידה. כאשר מכינים תלמיד בעל יכולות למבחן המחוננים, למעשה נותנים לו את הכלים להצליח במבחן הפסיכומטרי.

אחד מהמכשולים של הצעירים המשתחררים מהשירות צבאי ומתכנים להתכונן לפסיכומטרי, הוא ההתמודדות הראשונית עם צורת החשיבה הנדרשת. בשביל ילדים מחוננים, שלב ההכנה לפסיכומטרי יהיה חוויה מהנה, משום שהחומר המועבר יהיה קל עבורם אחרי שעברו הכנה מסוג זה בצעירותם.

#p#כשיתבגר הילד, יהיה עליו לתרגל את אותה חשיבה בזמן ההכנות עבור מבחן הפסיכומטרי. הלימוד למבחן הפסיכומטרי קל בשביל ילדים מחוננים, משום שהם כבר רכשו את החשיבה הראשונית הנדרשת להצלחה בבחינת הפסיכומטרי.

הורה יקר! כאן באתר mechunanim.co.il תמצאו מידע חשוב אודות מבחני מחוננים לכיתה ו.

מבחן לאיתור מחוננים כיתה ב שלב ב

מבחן מחוננים שלב א' היה עבור הילד טעימה מהו מבחן מחוננים. מבחן שלב ב' יתקיים באמצעות מכון חיצוני לבית הספר ואף הוא מתקיים באופן קבוצתי.

מבחן ב' שונה מהמבחן הראשון, הינו קשה יותר, ומצריך התמודדות מחשבתית בלחץ של זמן. ההפניות למבחן שלב ב' נשלחות מהמכון החיצוני ואז מסורות לילדים.

מבחן מחוננים שלב ב' הוא הקובע

ההורים של כל התלמידים יקבלו קרוב לסוף שנת הלימודים הודעה לגבי שייכות או לא לתכנית.

לרוב, חלק מסויים מהתלמידים הנרשמים לבחינות של שלב א', לא תמיד מתאים לכך, אך נבחנים בגלל דרישה של ההורים, ולכן, שלב ב' של מבחן המחוננים הוא מבחן הסינון האמיתי, הקובע מיהו באמת מחונן. תלמידים המקבלים ציון עובר בשלב א', הם נבונים ומוכשרים.

מבנה המבחן למחוננים שלב ב'

חלק ב' של המבחן למחוננים מכיל את החלקים הבאים:

        1. תרגילי חשבון חלק זה זהה בסגנונו לחלק החשבון הנמצא במבחן בשלב א'. בחלק זה מוצאים בעיות מילוליות של חשבון.
        1. תרגילים מילוליים מילים ופירושם: בשאלות אלו, על הילד לנחש את הפירוש המתאים למילה נתונה. תרגילים בהם יש צורך להשלים משפטים: בתרגילים אלו יש משפט, ומילה אחת חסרה במשפט. על התלמיד לבחור את המילה המשלימה את המשפט.

 

    1. שאלות על צורות קשרים בין צורות: מובאים לתלמיד דוגמאות של יחסים שונים בין צורות. במקום השלישי, לא מוצגת צורה, ועל הילד למצוא מה הצורה המתאימה. סדרות: מציגים לילד סדרה של צורות עם סדר לוגי נתון ביניהן. על התלמיד למצוא מהו העיקרון של סדר הצורות, ולבחור את הצורה המתאימה המשלימה את הסדרה.

כיצד מעוררים אצל התלמיד את היכולת הנזקקת למבחן המחוננים

בשביל שהילד יצליח במבחן, הילד צריך לפתח חשיבה מסוימת. על מנת שהילד יבין את סוג החשיבה, עליו ללמוד דוגמאות של פתרונות המופיעים בערכות הכנה מקצועיות, וכך לחדד את צורת החשיבה.

התקופה שבה מתקיימים מבחני המחוננים מאד לחוצה ולרוב ההורים יש לא מעט שאלות בעניין מבחני מחוננים לכיתה ו.

כאשר הילד יפתור שאלות פעם אחר פעם, הילד יוכל בטבעיות להתמודד עם תרגילים מסגנון זה. במידה ולא יעזרו לילדים המחוננים לממש את הפוטנציאל העצום שבהם, אותם תלמידים יכולים להשתעמם ולהעסיק את עצמם במעשים שטותיים.

עוד בנושא:

לימוד למבחני מחוננים

תשובות מבחנים מחוננים

מבחן מחוננים חלק א

הגשת עריור מחוננים

מבחן מחוננים לדוגמא כיתה ו

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>