קטגוריות
Uncategorized

מבחן לאיתור מחוננים כיתה ג

מבחן לאיתור מחוננים כיתה ג

הילד מתכונן נפשית למבחני מחוננים

בזמן ההכנה, ההורה מסייע לילד, ומכוון אותו כיצד לגשת אל השאלות. לימוד משותף יוצר זמן איכות מבורך וחוויתי בין ההורים לילדים, ואף מעניק להורה אפשרות לשאול: "האם אני גם מחונן"?

ישנה חשיבות גבוהה ששלב ההכנות של הילד לקראת מבחני מחוננים יועבר מתוך תחושת חוויה של הילד, ולא מתוך תחושת כפייה. מומלץ בחום לרשום את הילד לחוג שתוכנו הוא משחקים ופעילות, ולרכוש ערכות הכנה למחוננים מקצועיות.

יש להסביר לילד שאכן יש הרבה הכנה שעליו לעבור, אך התהליך שווה כי לאחר שיצליח במבחן, יוכל להינות מתוכניות העשרה חווייתיות. יש לעזור לילד ללמוד את החומר בשמחה ובאופן רגוע.

  • הכנה 24 שעות קודם הבחינה: כדאי יום קודם מועד המבחן, שהתלמיד לא ילמד כלל. בזמן זה, יש לקחת את הילד לבלות: גן שעשועים, קניון, או אפילו פיצרייה. חשוב מאד שילדיכם יישן מוקדם ערב המבחן.
  • היום הגדול: חשוב להכין עבור הילד ארוחת בוקר טובה בבוקר של הבחינה. יש למצוא דרכים איך להרגיע את הילד, ולהעניק לו הרגשה שהוא יצליח במבחן. יש לדאוג שילדיכם יביא לבחינה כריך, שוקולד ושתייה.

גם כאשר לומדים עם הילד בבית, מומלץ בחום לשבת איתו ביחד, ולפתור איתו את השאלות בצורה נעימה. חלק מתוכניות הכנה למבחן מחוננים, הינם חוגים מיוחדים המוענקים על ידי אנשי מקצוע המומחים בעבודה עם ילדים.

שלב ההכנות של התלמיד, ותהליך הלמידה המשותף עם ההורים, מהווים אינדיקציה האם הילד באמת מחונן. מבחן מחוננים שלב ב' מאתגר ומורכב יותר משלב א'.

* חשיבות העבודה עם ערכת הכנה למבחן מחוננים חשוב מאוד לכוון את הילד ללמוד שוב ושוב מתוך ערכת הכנה למבחן שלב א' ולמבחן שלב ב', משום שאז התלמיד יפנים את סגנון השאלות ויגיע מוכן למבחן המחוננים. לפעמים, מומלץ לרשום את הילד לחוג שמלמד את הילד לפתור את השאלות הללו בעזרת משחקים.

אתר mechunanim.co.il: כל מה שרציתם לדעת על מבחן לאיתור מחוננים כיתה ג.

כשהוא מתכונן בעזרת ערכת הכנה, התלמיד מתרגל לסוג החשיבה עליה מובנות השאלות של המבחנים. מומלץ להעניק לתלמיד גם את החוג וגם לקנות בשבילו ערכה.

מהו ילד מחונן והאם המבחנים לאיתור מחוננים הינם רק עבורו?

תינוקות מחוננים מתעניינים בכל דבר. תלמידים מחוננים יקבלו בגיל מוקדם את הכינוי "תולעת ספרים", בעקבות חיבתם לספרים.

ישנם לא מעט ילדים חכמים, אך לא כולם מחוננים. אפשר לאתר סימנים ראשונים של מחוננות אפילו כשהילד בגיל קטן מאד.

אין טעם לשלוח ילד חולה לבחינות, ובמקרה של מחלה במבחן שלב א', יש להודיע על כך לסגל בית הספר. אם התלמיד "קפץ כיתה" קרוב למועד הבחינה, מומלץ לבחון אותו במועד שיתקיים בשנה"ל הבאה, ולאורך שנה זו הילד יוכל לצמצם את הפער ההגיוני שנוצר בינו לבין שאר התלמידים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה הבאה הוא יתייצב במבחני שלב ב' המתאימים לרמת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והישגיו יושוו לתלמידים בדרגת כיתה זו ולא לגילו (שימו לב, תצטרכו להגיש על כך בקשה אל משרד החינוך עד התאריך 31/12).

סימן אחד של ילדים מחוננים הוא תכונה להתעכב על בעיות חשבוניות.

המבחנים יתבצעו בשתי שלבים. התובנה הלגיטימית היחידה שאפשר להפיק מן המבחנים היא האם אפשר לצרף את הנבחן לתכנית מיוחדת על פי סף הקבלה שהוחלט.

לא כדאי שההורים יכפו על בנם תהליך של הכנות למבחן, רק כדי להוכיח לכולם שבנם "מחונן". חשוב מאוד לאתר בגיל מוקדם האם לילד יש סימנים למחוננות, ורק אם מזהים סימני מחוננות אז כדאי להתייעץ עם צוות ההוראה של הילד, ולאחר התייעצות איתם אפשר לפתוח תהליך ההכנה למבחן המחוננים.

כיצד לנהוג עם שאר ילדי המשפחה בזמן ההכנות למבחן

מחפשים אינפורמציה על מבחן לאיתור מחוננים כיתה ג? כאן באתר מחוננים תמצאו את כל מה רציתם לדעת.

ביום שלפני המבחן, מומלץ לצאת עם כל בני המשפחה לבילוי משותף.

מומלץ לרשום גם את הילדים האחרים שהם מחבבים. נכון לערב את ילדיכם האחרים עד כמה שניתן בהכנות למבחן.

מבחן לאיתור מחוננים כיתה ב שלב א

בשלב הראשון, כל תלמידי הכיתה יעשו מבחן סינון ראשוני (מבחן שלב א') אשר מועבר בכיתה. מבחן שלב א' בוחן בעיקר את הבנת הנקרא של הילדים ואת כישוריהם במקצוע החשבון.

תוכן המבחן שלב א' מתחלק בדרך כלל ל- 2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהיכולות של תלמיד מחונן, היא להבין היטב את הטקסט שהוא קורא. הוא מסוגל לנתח ולהפיק לקחים בצורה טבעית. לכן, החלק הראשון של המבחן, מטרתו להעריך את רמת המסוגלות של הילד להבין את הטקסט הנקרא ולהשיב על מגוון שאלות הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להכיר לילד טקסט חדש שלא קרא אף פעם, ולראות איך הילד מתמודד עם הטקסט החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא שיש לו חשיבה מתמטית וכמותית ברמה גבוהה. הוא מסוגל לפתור בעיות כמותיות ומתמטיות, ולהסיק מסקנות. תלמיד מחונן, הוא ילד שבעתיד יהיה מסוגל ללמוד באופן מוצלח את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הצריכים כושר חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: בדרך כלל, השאלות הנשאלות בחלק החשיבה הכמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אך יהיו גם תרגילים בסדרות חשבוניות.

הורים של ילד שלא עבר את שלב א' ורוצים לערער ומעוניינים שילדם יוזמן בכל מקרה לשלב ב', יצטרכו לפנות בכתב אל מורה הכיתה ולהסביר את רצונם.

על מנת לסייע לילד להתכונן יותר בקלות לקראת מבחן המחוננים שלב א', מומלץ להבין את המבנה מבחני המחוננים וממה הם מורכבים.

מסגרות לטיפוח תלמידים מחוננים

נושא מבחן לאיתור מחוננים כיתה ג הינו מטריד לא מעט הורים בישראל.

מרבית הילדים המחוננים יתמידו כשיתבגרו בלימודים גבוהים. לרוב, ילדים מחוננים יקבלו ציון גבוה במבחן הפסיכומטרי כאשר יתבגרו.

במטרה להעצים את הילדים המחוננים, השיקה המדינה תוכניות מיוחדות, שייעודן לתת העשרה לילדים מחוננים. על מנת לאתר תלמידים המחוננים, מתקיימים מבחנים שייעודם איתור מחוננים.

בדרך כלל, תלמידים מחוננים מוציאים ציון גבוה במבחן הפסיכומטרי כשהם גדלים. הלימוד למבחן הפסיכומטרי קל בשביל ילדים מחוננים, בגלל שהם כבר רכשו את צורת החשיבה הבסיסית הנדרשת להצלחה בבחינת הפסיכומטרי.

שלב ב' של מבחן המחוננים

מבחן שלב ב' שונה מהמבחן הראשון, הוא קשה יותר, ומצריך התמודדות אינטלקטואלית בלחץ זמן. ההפניות למבחן שלב ב' יגיעו מהמכון החיצוני ואז מסורות לתלמידים.

מבחן מחוננים שלב א' היה בשביל הילד אינדיקציה מהו מבחן מחוננים. מבחן מחוננים שלב ב' מועבר באמצעות גוף רשמי חיצוני לבית הספר ואף הוא ייערך באופן קבוצתי.

מבחן מחוננים שלב ב' הוא הקובע

שלב א' של מבחן המחוננים היה סינון די ראשוני. אפשר להניח שילד שלא מחונן או חכם מעל הממוצע, לא יעבור בהצלחה גם את מבחן שלב א'.

הוריהם של כל הנבחנים יקבלו לקראת סוף שנת הלימודים הודעה לגבי התאמה או לא לתכנית.

מאילו חלקים מורכב מבחן מחוננים שלב ב

חלק ב' של מבחן מחוננים מכיל את הנושאים הבאים:

        1. תרגילי חשבון החלק הזה זהה בסגנונו לחלק החשבון בשלב א'. בקטע זה ישנן בעיות מילוליות של חשבון.
        1. תרגילים מילוליים שאלות על פירוש מילים: בתרגילים אלו, על התלמיד לבחור את הפירוש המתאים למילה מסוימת. שאלות בהן יש צורך להשלים משפטים: בשאלות אלו יש משפט, ובמשפט חסרה מילה. על התלמיד לגלות את המילה שתשלים את המשפט.

 

    1. שאלות על צורות קשרים בין הצורות: מובאים לתלמיד דוגמאות של יחסים שונים בין צורות. ביחס השלישי, חסרה צורה, ועל הילד למצוא מה הצורה המתאימה. המשכת סדרה: מביאים לילד סדרת צורות המופיעות לפי סדר לוגי נתון ביניהן. התלמיד צריך לפענח מהי הלוגיקה של סדר הצורות, ולבחור את הצורה הנכונה המשלימה את הסדרה.

איך מעוררים אצל הילד את היכולת הנזקקת להצלחה במבחן מחוננים

כאשר ילד מתקרב לכיתה ב', הרבה הורים מתחילים להיות עסוקים בנושא מבחן לאיתור מחוננים כיתה ג.

כשהתלמיד יפתור בעיות פעם אחר פעם, הילד יוכל בטבעיות להתגבר על תרגילים מסוג זה. אם לא עוזרים לתלמידים המחוננים לממש את הפוטנציאל העצום שלהם, אותם תלמידים יכולים לאבד עניין ולהעסיק את עצמם במעשים שטותיים.

במטרה שהתלמיד יקבל ציון עובר במבחן, על הילד לפתח צורת חשיבה מיוחדת. במטרה שהתלמיד יפנים את אופן החשיבה, עליו ללמוד דוגמאות של פתרון תרגילים הקיימים בערכות הכנה מקצועיות, וכך לחדד את יכולות החשיבה.

עוד בנושא:

מבחן מחוננים שלב א כיתה ב

שאלון מחוננים

הכנה למבחן מחוננים כיתה ב שלב ב חינם

אבחון מחוננים כיתה ב& 39

מבחן מחוננים כיתה ב pdf

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>