קטגוריות
Uncategorized

מבחני מחוננים בכתה ב

מבחני מחוננים בכתה ב

חוגי הכנה למבחנים לתלמידים מחוננים

ההכנה למבחן שלב א' נותנת לתלמיד הפנמה מהו מבחן מחוננים, וכאשר התלמיד יעבור הכנה לשלב ב', יהיה לו כבר יותר פשוט משום שהוא כבר חווה את שלב ההתמודדות הראשונית. לעיתים, כדאי לרשום את התלמיד לחוג שמכשיר את הילד לפתור את השאלות הללו בעזרת משחקים.

אתר mechunanim.co.il: כל מה שאתם צריכים לדעת על מבחני מחוננים בכתה ב.

גם כשלומדים עם התלמיד בבית, מומלץ בחום לשבת איתו ביחד, ולפתור איתו את התרגילים בצורה נעימה. תוכניות הכנה למבחני מחוננים כיתה ב מנוהלים על ידי אנשי צוות בצורה של משחקים, סדנאות וחוויות.

כשילד באמת מחונן, ההכנה לפני המבחן תהיה קלה ומהנה עבורו. מבחן מחוננים שלב ב' מאתגר ומורכב יותר מאת בחינת מחוננים שלב א.

חשוב ביותר שתהליך ההכנות של הילד לקראת מבחני מחוננים ייעשה מתוך תחושת חוויה של הילד, ולא מתוך תחושת כפייה. ניתן לרשום את הילד לחוג שתוכנו הוא משחקים ופעילות, ולרכוש ערכות הכנה למחוננים מקצועיות.

דרך מעולה בה ילד יכול ללמוד היטב למבחן המחוננים, היא כאשר הילד יושב ופותר מבחני מחוננים מתוך ערכת הכנה מקצועית. אין סתירה בין התרומה של קורס הכנה למבחן מחוננים לבין ערכות הכנה למבחן.

חשוב להסביר לילד שאכן יש הרבה הכנה שעליו לעבור, אך התהליך שווה כי אחרי שיעבור את המבחן בהצלחה, הוא יוכל להינות מתוכניות העשרה מרתקות. חשוב לתת לילדיכם לאורך כל הזמן תחושה שהוא חכם, ושיש לו יכולת לעבור בהצלחה את הבחינה.

במהלך ההכנה, ההורה עוזר לילד, ומכוון אותו איך לגשת אל השאלות. תרגול משותף מהווה זמן איכות מבורך וחוויתי בין ההורה לילד, וגם מעניק להורה אפשרות לבדוק: "האם אני גם מחונן"?

  • הכנה יום קודם הבחינה: מומלץ יום קודם מועד המבחן, שהתלמיד לא יתכונן לבחינה. בזמן זה, יש לקחת את הילד להינות: גן שעשועים, קניון, או סתם פיצרייה. חשוב שהילד יישן בשעה מוקדמת ערב המבחן.
  • יום הבחינה: חשוב להכין עבור הילד ארוחת בוקר מזינה ביום המבחן. מומלץ להשתדל להרגיע את הילד, ולהעניק לו הרגשה שהוא יצליח במבחן. כדאי לדאוג שילדיכם יביא למבחן כריך, שוקולד ושתייה.

מבחן לאיתור מחוננים – רק כאשר הילד באמת מחונן?

תינוקות מחוננים יבחנו ויבדקו כל חפץ, וגם ינסו לפרק צעצועים במטרה לחקור אותם. ילדים מחוננים יקבלו בגיל מוקדם את הכינוי "תולעת ספרים", בעקבות חיבתם לספרים.

מאפיין אחד של תלמידים מחוננים הוא נטייה להתעסק עם בעיות חשבוניות.

לא נכון שההורים יכפו על בנם תהליך של הכנות למבחן, רק כדי להוכיח לכולם שבנם "גאון". לעיתים, ייתכן מצב בו הילד לא מתאים למסלול של מחוננים, אך ההורים רוצים להראות שבנם בעל יכולות, ולכן מכריחים אותו לעבור את התהליך בכוח.

אין טעם לשלוח ילד שלא מרגיש טוב לבחינות, ובמקרה של מחלה בזמן מבחן שלב א', יש לעדכן על כך לסגל בית הספר. אם הילד "קפץ כיתה" בסמוך למועד המבחן, מומלץ לבחון אותו שנה לאחר מכן, ובמשך שנה זו הילד יוכל לצמצם את הפער הטבעי שנוצר בינו לבין התלמידים האחרים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה לאחר מכן הוא ייבחן במבחני שלב ב' המתאימים לדרגת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והתוצאות יושוו לנבחנים בדרגת כיתה זו ולא לגיל שלו (שימו לב, יהיה עליכם להגיש על זה בקשה אל משרד החינוך עד ל- 31/12).

יש לא מעט ילדים נבונים, אבל זה לא אומר שהם מחוננים. כאינדיקציה, רמז למחוננות נקבע על פי רמת איי קיו – תלמידים שמקבלים ציון 130 ויותר, מוגדרים כתלמידים שיכולים להיות מחוננים.

המבחנים יתנהלו בשני חלקים. מבחני המחוננים לא נבנו על מנת להעריך את פרופיל המיומנויות של התלמידים, אלא כדי לבחור את הילדים בעלי הכושר הכללי המפותח ביותר לתכניות לילדים מחוננים ומצטיינים.

איך להתנהג עם שאר ילדי המשפחה בעת ההכנות למבחן

יום קודם למבחן, טוב לצאת עם כל בני המשפחה לבילוי משפחתי.

צריכים מידע על מבחני מחוננים בכתה ב? כאן באתר מחוננים תוכלו למצוא את כל מה רציתם לדעת.

כדאי להביא גם את שאר האחים לפעילויות שהם מחבבים. מומלץ לערב את האחים עד כמה שניתן בלימוד למבחן.

מבחן מחוננים כיתה ב שלב א'

מבנה הבחינה שלב א' מתחלק רוב הזמן ל2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא הבנה מעולה של התוכן שהוא קורא. הוא מסוגל לנתח ולהפיק לקחים באופן טבעי. לכן, החלק הראשוני של הבוחן, מטרתו להעריך את מידת המסוגלות של הילד להבין את הטקסט שקרא ולהשיב על סוגי שאלות שונים הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להכיר לילד טקסט חדש שלא ראה מעולם, ולבחון איך התלמיד מתמודד עם הטקסט החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא שהוא בעל כושר חשיבה מתמטית וכמותית ברמה גבוהה. התלמיד מסוגל לפתור בעיות כמותיות ומתמטיות, ולהסיק מסקנות. ילד מחונן, הוא ילד שעם השנים יהיה מסוגל ללמוד באופן מוצלח את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הדורשים חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: לרוב, השאלות הנשאלות בחלק של חשיבה כמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אבל יהיו גם מבדקים בסדרות חשבוניות.

בשלב הראשון, כל תלמידי הכיתה יעשו מבחן סינון ראשון (מבחן שלב א') אשר מתקיים בכיתה. מבחן מחוננים שלב א בוחן בעיקר את נושאי הבנת הנקרא של התלמידים ואת כישוריהם במקצוע החשבון.

כדי לעזור לילדיכם להתכונן יותר בקלות לקראת מבחן המחוננים שלב א', טוב להכיר את המבנה מבחני המחוננים וממה הם מורכבים.

הורים של ילד שלא עבר את שלב א' ורוצים לערער ורוצים שילדם יוזמן בכל מקרה לשלב ב', צריכים לפנות בכתב אל מורה הכיתה ולנמק את רצונם.

הכנה למבחני המחוננים = הכנה מוקדמת למבחן הפסיכומטרי

אחד מהקשיים של הצעירים המסיימים שירות צבאי וחפצים להתכונן לפסיכומטרי, הוא ההתמודדות הראשונית עם סוג החשיבה הנדרשת. בשביל נערים מחוננים, שלב ההכנה לפסיכומטרי יהיה חוויה חיובית, מהסיבה שהחומר המועבר יהיה קל עבורם אחרי שעברו הכנה מסוג דומה בצעירותם.

בדרך כלל, תלמידים מחוננים מוציאים ציון מכובד בבחינת הפסיכומטרי כאשר הם גדלים. הלימוד למבחן הפסיכומטרי קל יחסית עבור ילדים מחוננים, בגלל שהם כבר תרגלו את החשיבה הבסיסית הנדרשת בשביל הצלחה בבחינת הפסיכומטרי.

הורה יקר! כאן באתר מחוננים תמצאו אינפורמציה חשובה על מבחני מחוננים בכתה ב.

על מנת להעשיר את התלמידים המחוננים, הקימה מדינת ישראל מסגרות ייחודיות, שייעודן לתת העשרה לילדים מחוננים. על מנת לאתר ילדים המחוננים, מתקיימים בוחנים שייעודם איתור מחוננים.

מבחן לאיתור מחוננים כיתה ב שלב ב

מבחן ב' שונה ממבחן א', הינו קשה יותר, ומצריך התמודדות מחשבתית בלחץ של זמן. ההזמנות למבחן שלב ב' מגיעות מהמכון החיצוני ולאחר מכן מסורות לתלמידים.

מבחן מחוננים שלב א' היה עבור התלמיד טעימה מהו מבחן מחוננים. מבחן שלב ב' מועבר באמצעות גוף רשמי חיצוני לבית הספר וגם מבחן זה מתקיים במתכונת קבוצתית.

שלב ב': המבחן האמיתי בעקבות שלב א'

רוב הזמן, חלק מסויים מהילדים הניגשים למבחן של שלב א', לא תמיד מתאים לכך, אבל ניגשים בשל דרישה של ההורים, ולכן, שלב ב' של המבחן הוא מבחן האיתור הרלוונטי, הקובע מיהו באמת מחונן. אפשר להניח שילד שהוא לא מחונן או חכם מעל הממוצע, לא יצליח לעבור גם את שלב א'.

ההורים של כל הנבחנים יקבלו לקראת סוף שנת הלימודים הודעה לגבי התאמה או לא לתכנית.

מאילו נושאים מורכב מבחן מחוננים שלב ב

חלק ב' של המבחן למחוננים מכיל את הנושאים הבאים:

        1. תרגילי חשבון חלק זה זהה בסגנונו לחלק החשבון הנמצא במבחן בשלב א'. בחלק זה ישנן שאלות מילוליות של חשבון.
        1. תרגילים מילוליים מילים ופירושם: בחלק הזה, על הילד לנחש את המשמעות המתאימה למילה נתונה. השלמת משפטים: בשאלות אלו יש משפט, ובמשפט חסרה מילה. על הילד לגלות את המילה שתשלים את המשפט.

 

    1. שאלות על צורות קשרים בין הצורות: מוצגים לתלמיד דוגמאות של יחסים שונים בין צורות. במקום השלישי, חסרה צורה, ועל הילד למצוא מהי הצורה החסרה. המשכת סדרה: מביאים לתלמיד סדרת צורות המופיעות לפי סדר לוגי נתון ביניהן. התלמיד צריך למצוא מהי הלוגיקה של סדר הצורות, ולבחור את הצורה המתאימה המשלימה את הסדרה.

איך לפתח אצל הילד את היכולת הנדרשת למבחן מחוננים

כשהילד יפתור תרגילים פעם אחר פעם, הילד יוכל בפשטות להתמודד עם שאלות מסוג זה. אם לא יעזרו לתלמידים המחוננים לממש את הפוטנציאל העצום שלהם, אותם ילדים יכולים לאבד עניין ולהתעסק במעשים שטותיים.

על מנת שהתלמיד יקבל ציון עובר במבחן, התלמיד צריך לפתח צורת חשיבה מסוימת. על מנת שהתלמיד יפנים את צורת החשיבה, עליו לעבור על דוגמאות של פתרון תרגילים הקיימים בערכות הכנה, וכך לפתח את החשיבה.

התקופה שבה מתקיימים מבחני המחוננים מאד רגישה ולהורים יש לא מעט שאלות בנושא מבחני מחוננים בכתה ב.

עוד בנושא:

מבחן הכנה למבחן מחוננים

דוגמא למבחן מחוננים כיתה ט

דוגמא למבחן מחוננים כיתה ו

דוגמא למבחן מחוננים כיתה ב שלב ב

מבחן דוגמא מחוננים כיתה ו

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>