קטגוריות
Uncategorized

מבחן מחוננים כיתה ב דוגמא

מבחן מחוננים כיתה ב דוגמא

התמודדות עם הלמידה בצורת חוויה

שלב ההכנות של התלמיד, והלמידה המשותפת עם ההורים, מהווים אינדיקציה האם התלמיד באמת מחונן. מבחן מחוננים שלב ב' קשה ומורכב יותר מאת בחינת מחוננים שלב א.

כשהוא לומד בעזרת ערכת הכנה, התלמיד מתרגל לסוג החשיבה עליה מובנות השאלות של בחינות מחוננים. לא קיימת סתירה בין החשיבות של תכנית הכנה למבחן מחוננים לבין ערכת הכנה למבחן.

קיימים אתרים ומכונים שונים, המקיימים תוכניות הכנה למבחני מחוננים. חוגי הכנה למבחני מחוננים כיתה ב מנוהלים על ידי מדריכים בדרך של משחקים, סדנאות וחוויות.

  • התכוננות יום טרם המבחן: מומלץ יום קודם מבחן המחוננים, שהילד לא ילמד כלל. בזמן זה, יש לקחת את הילד לכיף: אטרקציה, קניון, או אפילו מסעדה. חשוב מאד שהילד ילך לישון בשעה מוקדמת בלילה שלפני הבחינה.
  • יום המבחן: חשוב לתת לילד ארוחת בוקר מזינה ביום המבחן. מומלץ להשתדל להרגיע את הילד, ולהעניק לו הרגשה שהוא יעבור את המבחן בהצלחה. יש לצייד את הילד לבחינה בכריך, חטיף שוקולד ושתייה.

כאשר מכינים תלמיד לקראת מבחן לאיתור מחוננים, זה יכול להיות חוויה נעימה לתלמיד, אך אם ההכנה נעשית בצורה לא נכונה, ההכנה יכולה להיות גם טראומה עבור הילד. במטרה שההכנות יעברו ביעילות על הילד, מומלץ ביותר שכל תהליך הלימוד יהיה בצורת חוויה.

במהלך התרגול, ההורה מסייע לילד, ומנחה אותו כיצד להתמודד עם השאלות. לימוד משותף מהווה זמן איכות מבורך וחוויתי בין ההורים לילדים, וגם נותן להורה אפשרות לשאול: "האם אני גם מחונן"?

ההתכוננות לשלב א' מעניקה לתלמיד הפנמה מהו מבחן מחוננים, וכשהתלמיד ילמד למבחן מחוננים שלב ב', יהיה לו כבר יותר קל בגלל שהוא כבר עבר את שלב ההתמודדות הראשונית. חיוני מאוד שהתלמיד ילמד בדרך שיהיה לו חוויתי.

אתר mechunanim.co.il: כל מה שרציתם לדעת על מבחן מחוננים כיתה ב דוגמא.

יש להגיד לילד שאכן יש הרבה הכנה שהוא צריך לעבור, אבל זה כדאי כי אחרי שיעבור את המבחן בהצלחה, הוא יוכל להינות מתוכניות העשרה מרתקות. חשוב להעניק לילד כל הזמן תחושה שהוא חכם, ושהוא מסוגל להצליח במבחן.

מהו תלמיד מחונן והאם המבחנים לאיתור מחוננים הינם רק עבורו?

יש לשים לב שכל המטרה של מבחני המחוננים, היא לאתר ילדים מחוננים ולא לרצות את ההורים. לעיתים, קורה מצב בו התלמיד לא מתאים לתוכניות המחוננים, אך ההורים רוצים להוכיח שבנם מחונן, ולכן כופים עליו את התהליך בכוח.

המבחנים יתבצעו בשתי חלקים. המבחנים לא תוכננו כדי להעריך את כלל המיומנויות של הילדים, אלא כדי לבחור את התלמידים בעלי הכושר הכללי המפותח ביותר לתכניות לילדים מחוננים ומצטיינים.

ההגדרות הנוגעות לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, מידע על התכניות וטפסים שונים מצויים בפורטל הורים למחוננים ולמצטיינים: https://parents.education.gov.il/prhnet/gifted ניתן לאתר רמזים ראשונים של מחוננות אפילו כשהילד בגיל קטן מאד.

תינוקות מחוננים מתעניינים בכל דבר. תלמידים מחוננים יקבלו בשלב מוקדם את הכינוי "תולעת ספרים", בגלל חיבתם לספרים.

סימן אחד של תלמידים מחוננים הוא נטייה להתעכב על בעיות חשבוניות.

לא מועיל לשלוח ילד שלא מרגיש טוב לבחינות, ובמקרה של מחלה בזמן מבחן שלב א', יש להודיע על כך לסגל בית הספר. אם התלמיד "קפץ כיתה" בסמוך למועד המבחן, ההמלצה היא לבחון אותו במועד שיתקיים בשנה"ל הבאה, ולאורך שנה זו התלמיד יוכל לצמצם את הפער ההגיוני שנוצר בינו לבין התלמידים האחרים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה לאחר מכן הוא יתייצב במבחני שלב ב' המתאימים לדרגת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והישגיו יושוו לנבחנים בדרגת כיתה זו ולא לגיל שלו (שימו לב, תצטרכו להגיש על זה בקשה אל משרד החינוך עד ל- 31/12).

איך להתנהג עם שאר ילדי המשפחה בעת ההכנות לבחינה

לאורך ימי ההכנות למבחן, חשוב להעניק לילדים האחרים במשפחה הרגשה שהם ילדים חכמים ובעלי כשרונות. נכון לערב את ילדיכם האחרים כמה שיותר בלימוד למבחן.

24 שעות לפני המבחן, מומלץ לצאת עם כל בני המשפחה לבילוי משפחתי.

כאן תמצאו מידע רב אודות מבחן מחוננים כיתה ב דוגמא.

מבחן מחוננים כיתה ב שלב א'

על מנת לעזור לילדיכם להתכונן יותר ביעילות למבחן המחוננים שלב א', מומלץ להכיר את המבנה מבחני המחוננים ומאילו חלקים הם מורכבים.

תוכן המבחן שלב א' מתפצל בדרך כלל לשני חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהיכולות של תלמיד מחונן, היא הבנה מעולה של הטקסט שהוא קורא. הוא מסוגל לנתח ולהסיק מסקנות באופן טבעי. לכן, החלק הראשוני של המבחן, ייעודו לבדוק את מידת היכולת של הילד להבין את הטקסט הנקרא ולענות על מגוון שאלות הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להכיר לילד טקסט חדש שלא ראה מעולם, ולבחון כיצד התלמיד מתמודד עם התוכן החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא שהוא בעל כושר חשיבה מתמטית וכמותית ברמה גבוהה. הוא מסוגל לפתור בעיות כמותיות וחשבוניות, ולהפיק לקחים. ילד מחונן, הוא ילד שעם השנים יוכל ללמוד בהצלחה את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הצריכים חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: בדרך כלל, השאלות בחלק של חשיבה כמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אבל חלק מהשאלות יהיו תרגילים בסדרות חשבוניות.

הורים של תלמיד שלא הצליח את שלב א' ומעוניים להגיש ערעור ומבקשים שילדם יוזמן בכל מקרה לשלב ב', יצטרכו לפנות דרך מכתב אל מחנך הכיתה ולהסביר את סיבותיהם.

מבחן שלב א' נועד לעזור לסגל בית הספר לאתר את התלמידים בעלי כישורים מבין כלל התלמידים. מבחן שלב א' בוחן בעיקר את הבנת הנקרא של התלמידים ואת כישוריהם בתחום החשבון.

מסגרות לטיפוח תלמידים מחוננים

מרבית התלמידים המחוננים יתמידו כשיתבגרו בלימודים גבוהים. לרוב, ילדים מחוננים יקבלו ציונים גבוהים במבחן הפסיכומטרי כאשר יגדלו.

מספר מסגרות העשרה למחוננים יועברו בצורת חוג אחר הצהריים, ולפעמים יוזמנו הילדים לבוקר חוויתי ומעשיר במרכז למידה. כאשר מכינים תלמיד מחונן למבחן המחוננים, בו זמנית מעניקים לו את הכלים להצלחה במבחן הפסיכומטרי.

הורה יקר! כאן באתר mechunanim.co.il תמצאו מידע חשוב על מבחן מחוננים כיתה ב דוגמא.

#p#כאשר יתבגר הילד, הוא יצטרך לתרגל את אותה חשיבה במהלך ההכנות לקראת מבחן הפסיכומטרי. הלימוד למבחני הפסיכומטרי קל יחסית עבור ילדים מחוננים, בגלל שהם כבר רכשו את החשיבה הבסיסית הנדרשת להצלחה במבחן הפסיכומטרי.

מבחן לאיתור מחוננים כיתה ב שלב ב

שלב א' של מבחן המחוננים היה בשביל התלמיד אינדיקציה מהו מבחן מחוננים. אם בשלב א' התרגילים היו רק בנושאים כגון הבנת הנקרא מבחן מחוננים וחשיבה כמותית, אזי בשלב ב' יהיו גם שאלות בנושאי חשיבה צורנית וידע כללי.

מבחן שלב ב' בודק את היכולת הקוגניטיבית הכללית של התלמידים. ההזמנות לשלב ב' מגיעות מהמכון החיצוני ולאחר מכן מסורות לילדים.

איתור המחוננים מתבצע בשלב ב'

הוריהם של כל התלמידים יקבלו קרוב לסוף שנת הלימודים מכתב לגבי שייכות או לא לתכנית.

לרוב, אחוז מסויים מהתלמידים הנרשמים למבחן של שלב א', לא תמיד היה צריך לעשות כן, אבל נבחנים בשל דרישה מצד ההורים, ולכן, שלב ב' של מבחן המחוננים הינו מבחן הסינון הרלוונטי, המכריע מיהו באמת מחונן. תלמידים שעוברים את שלב א', הינם נבונים ומוכשרים.

מבנה המבחן למחוננים שלב ב'

חלק ב' של מבחן מחוננים מכיל את הנושאים הבאים:

        1. בעיות מילוליות מילים ופירושם: בחלק הזה, על התלמיד לגלות את הפירוש המתאים למילה נתונה. תרגילים בהם צריך להשלים משפטים: בתרגילים אלו יש משפט, ומילה אחת חסרה במשפט. על התלמיד לבחור את המילה המשלימה את המשפט.
        1. שאלות חשבון החלק הזה דומה לחלק החשבון במבחן מחוננים שלב א'. בקטע זה ישנן שאלות מילוליות של חשבון.

 

    1. צורות יחסים בין צורות: מוצגים לתלמיד דוגמאות של יחסים שונים בין צורות. במקום השלישי, חסרה צורה, והילד צריך למצוא מה הצורה החסרה. המשכת סדרה: מביאים לילד סדרה של צורות המופיעות לפי סדר לוגי נתון ביניהן. התלמיד צריך למצוא מהו העיקרון של סדר הצורות, ולהחליט מהי הצורה הנכונה שמשלימה את הסדרה.

איך מעוררים אצל התלמיד את החשיבה הנדרשת להצלחה במבחן מחוננים

כשהתלמיד יפתור בעיות שוב ושוב, התלמיד יוכל בפשטות להתגבר על שאלות מסוג זה. מדינת ישראל הוציאה לפועל מסגרות המעצימות את הכישורים של התלמידים המחוננים.

כשילד מגיע לכיתה ב', לא מעט הורים מתחילים לחשוב על הנושא מבחן מחוננים כיתה ב דוגמא.

יכולת חשיבה לוגית היא שהופכת את התלמיד למחונן. על מנת שהתלמיד יפנים את צורת החשיבה, הוא צריך לקרוא דוגמאות של פתרונות הקיימים בערכות הכנה, וכך לחדד את צורת החשיבה.

עוד בנושא:

הכנה למבחן מחוננים שלב א כיתה ב

הכנה למבחן מחוננים כיתה ב שלב ב חינם

מבחן אבחון מחוננים

מבחני מחוננים חינם

הורדה מבחני מחוננים כיתה ב שלב ב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>