קטגוריות
Uncategorized

מבחן מחוננים הכנה לכיתה ב

מבחן מחוננים הכנה לכיתה ב

הכנה למבחן מחוננים

אם אתם מחפשים מידע אודות מבחן מחוננים הכנה לכיתה ב הגעתם למקום הנכון.

* חשיבות הלמידה עם ערכת הכנה למבחן מחוננים חשוב מאוד לכוון את הילד לתרגל שוב ושוב מתוך ערכת הכנה למבחן שלב א' ולמבחן שלב ב', משום שאז הילד יפנים את סגנון השאלות ויגיע מוכן למבחן המחוננים. חשוב מאוד שהתלמיד ילמד בדרך שיהיה לו נעים.

חשוב מאוד ששלב ההכנות יהיה באווירה כיפית ולא מתוחה. קיימת חשיבות לתת לילדיכם כל הזמן הרגשה שהוא מבריק, ושיש לו יכולת להצליח במבחן.

ישנה חשיבות גדולה ששלב ההכנות של הילד למבחני המחוננים יועבר באופן חוויתי, ולא באופן קשה או מחייב. במטרה שההכנות יעברו בקלות על הילד, מומלץ ביותר שתהליך הלימוד יועבר באופן חוויתי.

כאשר הוא לומד בעזרת ערכת הכנה, הילד מתרגל לאופן החשיבה עליה מובנות השאלות של בחינות מחוננים. מומלץ להעניק לתלמיד גם את החוג וגם לקנות עבורו ערכה.

גם כאשר לומדים עם הילד בבית, חשוב לשבת איתו ביחד, ולפתור איתו את התרגילים בצורה נעימה. חלק מתוכניות הכנה למבחן מחוננים, הם חוגים מיוחדים המוענקים על ידי אנשי מקצוע המומחים בעבודה עם ילדים.

במהלך ההכנה, ההורה עוזר לילד, ומכוון אותו כיצד להתמודד עם השאלות. תרגול משותף מהווה זמן איכות מבורך וחוויתי בין ההורים לילדים, ואף מעניק להורה אפשרות לבדוק: "האם אני מחונן"?

כשתלמיד באמת מחונן, הלמידה לפני המבחן תהיה פשוטה ומהנה בשבילו. אם התלמיד עובר קשיים בשלב ההכנה למבחן המחוננים, והוא לא מתעניין בזה כל כך, אזי על ההורים להבין שתהליך זה אינו מתאים לילד, ומוטב שהילד לא יתאמץ במה שקשה מדי בשבילו, ועשוי להוות לו טראומה.

  • התכוננות יום לפני המבחן: כדאי יום קודם מועד המבחן, שהתלמיד לא ילמד לבחינה. במקום זה, יש לקחת את הילד להינות: גן שעשועים, קניון, או אפילו פיצרייה. חשוב שהילד ילך לישון בשעה מוקדמת ערב המבחן.
  • יום המבחן: חשוב לתת לילד ארוחת בוקר טובה ביום המבחן. יש למצוא דרכים איך להרגיע את הילד, ולהעניק לו תחושה שהוא יצליח במבחן. יש לצייד את הילד לבחינה בסנדוויץ', חטיף שוקולד ומים.

דרכים להבין אם ילדיכם מחונן באמת

מאפיין אחד של ילדים מחוננים הוא תכונה להתעכב על בעיות חשבוניות.

אין לשלוח תלמיד שלא מרגיש טוב לבחינות, ובמצב של מחלה במבחן שלב א', יש להודיע על כך לסגל בית הספר. אם הילד "קפץ כיתה" בסמוך למועד הבחינה, ההמלצה היא לבחון אותו שנה לאחר מכן, ובמשך שנה זו הילד יוכל לצמצם את הפער ההגיוני שנוצר בינו לבין שאר התלמידים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה לאחר מכן הוא ייבחן במבחני שלב ב' המתאימים לדרגת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והציונים יושוו לנבחנים בדרגת כיתה זו ולא לגילו (לתשומת לבכם, תצטרכו להגיש על זה בקשה אל משרד החינוך עד ל- 31/12).

ההגדרות הנוגעות לקבוצות אוכלוסייה מיוחדות, אינפורמציה על התכניות וטפסים שונים מצויים באתר האגף למחוננים ולמצטיינים: https://parents.education.gov.il/prhnet/gifted אפשר לאתר סימנים ראשונים של מחוננות עוד כשהילד תינוק.

חשוב לזכור שמטרתמבחני המחוננים, היא לאתר ילדים מחוננים ולא לרצות את ההורים. חשוב ביותר לזהות בגיל צעיר האם לילד יש נטייה למחוננות, ורק אם מזהים סימני מחוננות אז כדאי להתייעץ עם צוות ההוראה של התלמיד, ובעקבות התייעצות איתם מומלץ לפתוח בהכנות למבחן המחוננים.

ילדים מחוננים בגיל הרך יחקרו ויבדקו כל חפץ, וגם ינסו לפרק צעצועים על מנת לחקור אותם. ילדים מחוננים יקבלו בשלב מוקדם את הכינוי "אוכל ספרים", בגלל חיבתם לספרים.

מחלקת המחוננים והמצטיינים מטעם משרד החינוך מפעיל תכניות ייחודיות להעשרת תלמידים מחוננים ומצטיינים בתחומים רבים. מבחני המחוננים לא תוכננו על מנת להעריך את מגוון המיומנויות של התלמידים, אלא כדי לבחור את הילדים בעלי הכושר הכללי המפותח ביותר לחוגים לתלמידים מחוננים ומצטיינים.

כיצד לנהוג עם הילדים האחרים במשפחה בעת ההכנות למבחן

טוב לרשום גם את שאר האחים שהם אוהבים. מומלץ לערב את האחים כמה שיותר בהכנות למבחן.

24 שעות לפני המבחן, מומלץ לצאת עם כל המשפחה לבילוי משפחתי.

כאן תמצאו מידע רב אודות מבחן מחוננים הכנה לכיתה ב.

מבחן לאיתור מחוננים כיתה ב שלב א

המבחן הראשון נועד לסייע למורי בית הספר לאתר את התלמידים בעלי כישורים בכיתה. בסוף בדיקת הבוחנים, כל ההורים מקבל תשובה אם הילד עבר בהצלחה במבחן שלב א', ואם הוא נכלל או לא בקבוצת התלמידים המוזמנים למבחן מחוננים שלב ב כיתה ב.

תוכן המבחן שלב א' מתפצל רוב הזמן לשני חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא להבין היטב את הטקסט שהוא קורא. הוא יכול לנתח ולהסיק מסקנות בצורה טבעית. לכן, החלק הראשון של הבוחן, מטרתו לבדוק את רמת היכולת של התלמיד להבין את הטקסט הנקרא ולהשיב על סוגי שאלות שונים הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להפגיש את הילד עם טקסט חדש שלא קרא אף פעם, ולבחון כיצד הילד מתמודד עם הטקסט החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא שהוא בעל כושר חשיבה מתמטית וכמותית מצוינת. הילד יודע לפתור בעיות כמותיות וחשבוניות, ולהסיק מסקנות. תלמיד מחונן, הוא ילד שבעתיד יוכל ללמוד בהצלחה את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הצריכים כושר חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: לרוב, השאלות הנשאלות בחלק של חשיבה כמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אך חלק מהשאלות יהיו תרגילים בסדרות חשבוניות.

כדי לסייע לילד להתכונן יותר ביעילות לקראת מבחן המחוננים שלב א', טוב להכיר את המבנה מבחני המחוננים וממה הם מורכבים.

הורים של תלמיד שלא עבר את שלב א' ומעוניים לערער ורוצים שילדם יוזמן בכל זאת לשלב ב', יצטרכו לפנות בכתב למורה הכיתה ולהסביר את רצונם.

הכנה למבחני המחוננים שווה להכנה מוקדמת למבחן הפסיכומטרי

רוב התלמידים המחוננים ימשיכו כשיגדלו בלימודים גבוהים. עבור ילדים מחוננים, קורס ההכנה לפסיכומטרי יהיה חוויה מהנה, משום שהחומר המועבר יהיה קל עבורם מאחר שעברו הכנה מסוג זה בילדותם.

על מנת להעשיר את הילדים המחוננים, הקימה המדינה מסגרות מיוחדות, שנועדו להעניק העשרה לתלמידים מחוננים. כשמכינים תלמיד מחונן למבחן המחוננים, בו זמנית נותנים לו את הכלים להצליח במבחן הפסיכומטרי.

הורה יקר! כאן באתר מחוננים תמצאו מידע חשוב אודות מבחן מחוננים הכנה לכיתה ב.

בדרך כלל, ילדים מחוננים מקבלים ציון מכובד במבחן הפסיכומטרי כאשר הם גדלים. ההכנה למבחני הפסיכומטרי קל יחסית עבור ילדים מחוננים, משום שהם כבר רכשו את צורת החשיבה הראשונית הנדרשת להצלחה בבחינת הפסיכומטרי.

מבחן לאיתור מחוננים כיתה ב שלב ב

שלב א' של מבחן המחוננים היה עבור התלמיד אינדיקציה מהו מבחן מחוננים. אם בשלב א' השאלות היו רק בנושאים כמו הבנת הנקרא מבחן מחוננים וחשיבה כמותית, אזי בשלב ב' מופיעות גם שאלות בנושאי חשיבה צורנית וידע כללי.

מבחן מחוננים שלב ב' שונה ממבחן א', הוא מורכב יותר, ומצריך התמודדות מחשבתית בלחץ של זמן. ההזמנות לשלב ב' מגיעות מהמכון החיצוני ואז מסורות לילדים.

מבחן מחוננים שלב ב' הינו המכריע

שלב א' של הבחינה היה סוג של סינון ראשון. סביר להניח שילד שהוא לא מחונן או מוכשר יתר על המידה, לא יקבל ציון עובר גם את שלב א'.

ההורים של כל התלמידים יקבלו קרוב לסוף שנת הלימודים הודעה לגבי שייכות או לא לתכנית.

אילו נושאים מכיל שלב ב' של מבחני מחוננים

חלק ב' של המבחן למחוננים מורכב מהחלקים הבאים:

        1. תרגילי חשבון החלק הזה זהה בסגנונו לחלק החשבון הנמצא במבחן בשלב א'. בחלק זה ישנן שאלות מילוליות בנושא חשבון.

 

    1. שאלות על צורות יחסים בין צורות: מובאים לתלמיד דוגמאות של קשרים שונים בין צורות. ביחס השלישי, חסרה צורה, והתלמיד צריך למצוא מהי הצורה החסרה. המשכת סדרה: מביאים לילד סדרה של צורות המופיעות לפי סדר לוגי נתון ביניהן. על התלמיד למצוא מהי הלוגיקה של סדר הצורות, ולבחור את הצורה המתאימה המשלימה את הסדרה.
    1. תרגילים מילוליים מילים ופירושם: בחלק הזה, על התלמיד לנחש את המשמעות המתאימה למילה מסוימת. שאלות בהן צריך להשלים משפטים: בשאלות אלו מובא משפט, ומילה אחת חסרה במשפט. על הילד לנחש את המילה שתשלים את המשפט.

כיצד מעוררים אצל הילד את היכולת הנדרשת למבחן המחוננים

התקופה שבה מתקיימים מבחני המחוננים מאד רגישה ולהורים יש לא מעט שאלות בעניין מבחן מחוננים הכנה לכיתה ב.

חשיבה לוגית היא זו שהופכת את התלמיד למחונן. כאשר הילד יפתח את צורת החשיבה הנדרשת למבחן, התלמיד יוכל לפתור שוב ושוב שאלות אלו.

כאשר התלמיד יפתור תרגילים שוב ושוב, התלמיד יוכל בפשטות להתמודד עם שאלות מסגנון זה. במידה ולא יעזרו לילדים המחוננים לממש את הפוטנציאל האדיר שבהם, אותם תלמידים יכולים להשתעמם ולהתעסק במעשים שטותיים.

עוד בנושא:

מחוננים שלב ב שאלות לדוגמא

מבחנים לאיתור מחוננים

מחוננים חטיבה

מבדק בחשבון לאיתור מחוננים

קורס הכנה למבחן מחוננים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>