קטגוריות
Uncategorized

מבחן מחוננים שלב להורדה

מבחן מחוננים שלב להורדה

התכוננות למבחן לאיתור מחוננים

קיימים גופים ומכונים שונים, המציעים תוכניות הכנה למבחני מחוננים. חלק מחוגי הכנה למבחן מחוננים, הם חוגים חווייתיים המוענקים על ידי מדריכים מקצועיים המתמחים בפעילויות עם ילדים.

דרך מעולה בה ילד יכול ללמוד היטב למבחן מחוננים, היא כשהילד מתיישב ופותר מבחן מחוננים מתוך ערכת הכנה מקצועית. רצוי להעניק לתלמיד גם את החוג וגם לקנות בשבילו ערכה.

אם אתם מחפשים אינפורמציה על מבחן מחוננים שלב להורדה הגעתם למקום הנכון.

  • התכוננות יום קודם המבחן: כדאי יום קודם מועד המבחן, שהתלמיד לא ילמד לבחינה. במקום זה, יש לקחת את הילד לפעולה כיפית: אטרקציה, פארק, או סתם מסעדה. חשוב שילדיכם יישן מוקדם בלילה שלפני הבחינה.
  • היום הגדול: חשוב לתת לילד ארוחת בוקר טובה בבוקר של הבחינה. מומלץ למצוא דרכים איך להרגיע את הילד, ולתת לו תחושה שהוא יצליח במבחן. יש לדאוג שילדיכם יביא למבחן כריך, חטיף שוקולד ושתייה.

חשוב להסביר לילד שבאמת יש הרבה הכנה שעליו לעבור, אבל זה כדאי כי לאחר שיצליח במבחן, הוא יוכל להינות ממסגרות העשרה חווייתיות. יש לעזור לילד ללמוד את החומר ברוגע ובאווירה שמחה.

תקופת ההכנות של התלמיד, והלמידה המשותפת עם ההורים, מהווים אות האם התלמיד אכן מחונן. מבחן מחוננים שלב ב' מאתגר ומורכב יותר מאת בחינת מחוננים שלב א.

חשוב ביותר שתהליך ההכנה של הילד לקראת מבחני מחוננים ייעשה באופן חוויתי, ולא באופן קשה או מחייב. במטרה שההכנות יעברו ביעילות על הילד, מומלץ ביותר שתהליך הלימוד יועבר באופן חוויתי.

מומלץ להפוך את ההכנה למבחן המחוננים לחוויית תרגול משותפת של ההורה והילד. תרגול משותף יוצר זמן איכות חשוב וחוויתי בין ההורים לילדים, ואף נותן להורה הזדמנות לשאול: "האם אני גם מחונן"?

* חשיבות הלמידה עם ערכות ההכנה – חשוב ביותר לתת לילד לתרגל שוב ושוב בעזרת ערכת הכנה למבחן שלב א' ולמבחן שלב ב', מהסיבה שאז הילד יתרגל לסגנון השאלות ויגיע מוכן למבחן המחוננים. חיוני מאוד שהילד ילמד באופן שיהיה לו נעים.

מהו ילד מחונן והאם המבחנים לאיתור מחוננים הינם רק בשבילו?

תינוקות מחוננים מתעניינים בכל נושא. תלמידים מחוננים אוהבים ללמוד, ובעיקר אוהבים לקרוא.

מאפיין אחד של תלמידים מחוננים הוא נטייה להתעכב על בעיות חשבוניות.

חשוב לזכור שכל המטרה של מבחני המחוננים, היא טובת הילד ולא טובת ההורים. לפעמים, קורה מצב בו הילד לא מתאים לתוכניות המחוננים, אך ההורים רוצים להראות שבנם בעל יכולות, ולכן מכריחים אותו לעבור את התהליך שלא בצדק.

מבחני המחוננים יתבצעו בשני שלבים. המסקנה הלגיטימית היחידה שניתן להפיק מן המבחנים היא האם אפשר לצרף את הנבחן לתכנית מיוחדת לפי סף הקבלה שהוחלט.

ההגדרות הקשורות לקבוצות אוכלוסייה מיוחדות, מידע על התכניות וטפסים שונים נמצאים באתר האגף למחוננים ולמצטיינים: https://parents.education.gov.il/prhnet/gifted ניתן לזהות רמזים ראשונים של מחוננות אפילו כשהילד בגיל קטן מאד.

מכיוון שההשתתפות במבחנים (שלב א' ושלב ב') היא זכות ולא חובה, הורה שלא רוצה שילדו יעבור את המבחן יודיע על כך במפורש בכתב. אם ילדכם "קפץ כיתה" קרוב למועד המבחן, מומלץ לבחון אותו במועד שיתקיים בשנה"ל הבאה, ולאורך שנה זו התלמיד יוכל לצמצם את הפער ההגיוני הקיים בינו לבין שאר התלמידים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה לאחר מכן הוא ייבחן במבחני שלב ב' המתאימים לדרגת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והישגיו יושוו לילדים בדרגת כיתה זו ולא לגיל שלו (שימו לב, תצטרכו להגיש על זה פנייה אל משרד החינוך עד התאריך 31/12).

איך להתנהג עם הילדים האחרים במשפחה בזמן ההכנות למבחן

ביום שלפני המבחן, מומלץ לצאת עם כל בני המשפחה לבילוי משותף.

כאן תמצאו מידע עשיר אודות מבחן מחוננים שלב להורדה.

מומלץ להביא גם את הילדים האחרים לחוגים שהם אוהבים. טוב לתת לילדים האחרים להשתדל גם לפתור שאלות מתוך ערכת ההכנה לבחינה.

מבחני מחוננים כיתה ב שלב א'

בשלב ראשון, כל תלמידי הכיתה יעברו בוחן סינון ראשוני (מבחן שלב א') שמתקיים בכיתה. בסוף בדיקת הבוחנים, כל הורה מקבל הודעה אם הילד קיבל ציון עובר במבחן שלב א', ואם הוא מופיע ברשימת הילדים המופנים למבחן מחוננים שלב ב כיתה ב.

על מנת לעזור לילדיכם להתכונן יותר בקלות לקראת מבחן המחוננים שלב א', טוב להכיר את המבנה מבחני המחוננים וממה הם מורכבים.

הורים של ילד שלא עבר את שלב א' ומעוניים להגיש ערעור ומבקשים שילדם יופנה בכל מקרה לשלב ב', צריכים לפנות דרך מכתב אל מורה הכיתה ולנמק את סיבותיהם.

תוכן המבחן שלב א' מתחלק רוב הזמן לשני חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהיכולות של תלמיד מחונן, היא להבין היטב את הטקסט שהוא קורא. הוא מסוגל לנתח ולהפיק לקחים בצורה טבעית. לכן, החלק הראשוני של הבוחן, ייעודו לבדוק את מידת היכולת של התלמיד להבין את הטקסט שקרא ולהשיב על סוגי שאלות שונים הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להפגיש את הילד עם טקסט חדש שלא ראה מעולם, ולבחון איך התלמיד מתמודד עם התוכן החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא שהוא בעל כושר חשיבה מתמטית וכמותית ברמה גבוהה. הוא מסוגל לפתור בעיות כמותיות ומתמטיות, ולהסיק מסקנות. ילד מחונן, הינו תלמיד שעם השנים יוכל ללמוד באופן מוצלח את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הצריכים חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: בדרך כלל, השאלות הנשאלות בחלק של חשיבה כמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אך חלק מהשאלות יהיו מבדקים בסדרות חשבוניות.

הכנה למבחן מחוננים = הכנה מוקדמת למבחן הפסיכומטרי

חלק ממסגרות העשרה למחוננים יועברו כחוג אחר הצהריים, ולפעמים יוזמנו הילדים לבוקר חוויתי ומעשיר במרכז למידה. כאשר מכינים ילד בעל יכולות למבחן המחוננים, למעשה מעניקים לו את הכלים להצליח במבחן הפסיכומטרי.

רוב התלמידים המחוננים ימשיכו כשיגדלו בלימודים גבוהים. עבור נערים מחוננים, שלב ההכנה לפסיכומטרי יהיה חוויה מהנה, משום שהחומר המועבר יהיה קל עבורם מאחר שכבר עברו הכנה מסוג זה בצעירותם.

נושא מבחן מחוננים שלב להורדה הינו מטריד הורים רבים בארץ.

#p#כשיגדל הילד, הוא יצטרך לתרגל את אותה חשיבה בזמן ההכנות עבור מבחן הפסיכומטרי. ההכנה למבחן הפסיכומטרי פשוט בשביל תלמידים מחוננים, משום שהם כבר קיבלו את צורת החשיבה הבסיסית הנצרכת בשביל הצלחה בבחינת הפסיכומטרי.

מבחן מחוננים שלב ב'

שלב א' של מבחן המחוננים היה עבור התלמיד טעימה מהו מבחן מחוננים. אם בשלב א' של המבחן התרגילים היו רק בנושאים כמו הבנת הנקרא מבחן מחוננים וחשיבה כמותית, אזי בשלב ב' יהיו שאלות בנושאי חשיבה צורנית וידע כללי.

מבחן ב' שונה ממבחן א', הוא קשה יותר, ומצריך התמודדות מחשבתית תחת לחץ של זמן. ההפניות למבחן שלב ב' נשלחות מהמכון החיצוני ולאחר מכן מחולקות לתלמידים.

מבחן מחוננים שלב ב' הוא המכריע

על פי תוצאות מבחני מחוננים שלב ב', ייבחרו אחוז מהילדים לתכניות למחוננים ולמצטיינים.

מבחן מחוננים שלב א' היה סינון די ראשוני. תלמידים המקבלים ציון עובר בשלב א', הם נבונים ומוכשרים.

אילו חלקים מכיל שלב ב' של מבחני מחוננים

חלק ב' של המבחן למחוננים מורכב מהחלקים הבאים:

        1. תרגילי חשבון החלק הזה זהה בסגנונו לחלק החשבון במבחן מחוננים שלב א'. בקטע זה יש שאלות מילוליות בנושא חשבון.

 

    1. צורות קשרים בין הצורות: מובאים לתלמיד דוגמאות של קשרים שונים בין צורות. במקום השלישי, לא מוצגת צורה, והילד צריך למצוא מה הצורה המתאימה. המשכת סדרה: מציגים לתלמיד סדרת צורות המופיעות לפי סדר לוגי מסויים ביניהן. על הילד למצוא מהי הלוגיקה של סדר הצורות, ולהחליט מהי הצורה הנכונה שמשלימה את הסדרה.
    1. תרגילים מילוליים תרגילים על פירוש מילים: בתרגילים אלו, על הילד לנחש את הפירוש המתאים למילה נתונה. תרגילים בהם יש צורך להשלים משפטים: בשאלות אלו מובא משפט, ומילה אחת חסרה במשפט. על הילד לגלות את המילה שתשלים את המשפט.

איך מפתחים אצל הילד את היכולת הנדרשת למבחן המחוננים

כשהילד יפתור שאלות פעם אחר פעם, הילד יוכל בפשטות להתמודד עם שאלות מסוג זה. אם לא יעזרו לתלמידים המחוננים לממש את הפוטנציאל האדיר שבהם, אותם ילדים עלולים לאבד עניין ולהעסיק את עצמם במעשים שטותיים.

במטרה שהתלמיד יקבל ציון עובר במבחן, על התלמיד לפתח יכולת חשיבה מיוחדת. על מנת שהתלמיד יפנים את צורת החשיבה, עליו לעבור על דוגמאות של פתרונות הקיימים בערכות הכנה, וכך לחדד את החשיבה.

כאשר ילד מגיע לכיתה ב', לא מעט הורים מתחילים לחשוב על הנושא מבחן מחוננים שלב להורדה.

עוד בנושא:

צורות מחוננים כיתה ב

איך בנוי מבחן מחוננים

שהכנה לשלב שני מחוננים כיתה ב

באיזו שנה נערך מבחן מחוננים במדינת ישראלp

מבחן שלב א איתור מחוננים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>