קטגוריות
Uncategorized

מבחן מחוננים כיתה ב שלב א להורדה

מבחן מחוננים כיתה ב שלב א להורדה

התכוננות למבחן מחוננים

הכרחי ממש שתהליך ההכנה יעבור באווירה כיפית ולא מתוחה. כדאי לעזור לילד ללמוד את החומר ברוגע ובאווירה שמחה.

* חשיבות הלמידה עם ערכת הכנה למבחן מחוננים חשוב ביותר לכוון את הילד לתרגל שוב ושוב מתוך ערכות ההכנה למבחן שלב א' ולמבחן שלב ב', מהסיבה שאז התלמיד יתרגל לסגנון המבדקים ויגיע מוכן למבחן המחוננים. חשוב ביותר שהילד ילמד בדרך שיהיה לו נעים.

אתר מחוננים: כל מה שאתם צריכים להבין אודות מבחן מחוננים כיתה ב שלב א להורדה.

רצוי להפוך את ההכנה למבחן המחוננים לחוויית תרגול משותפת של ההורים והילדים. תרגול משותף מהווה זמן איכות מבורך וחוויתי בין ההורה לילד, וגם נותן להורה אפשרות לשאול: "האם אני גם מחונן"?

גם כאשר לומדים עם הילד בבית, חשוב לשבת איתו ביחד, ולפתור איתו את התרגילים בצורה נעימה. חוגי הכנה למבחני מחוננים כיתה ב מנוהלים על ידי אנשי צוות בדרך של שעשועים, סדנאות וחוויות.

שיטה טובה בה ילד יכול להתכונן היטב למבחן המחוננים, היא כשהילד יושב ופותר מבחני מחוננים מתוך ערכת הכנה מקצועית. מומלץ להעניק לילד גם את החוג וגם לקנות עבורו ערכת הכנה.

  • התכוננות יום טרם המבחן: מומלץ יום קודם מבחן המחוננים, שהילד לא ילמד כלל. בזמן זה, יש לקחת את הילד לפעולה כיפית: אטרקציה, פארק, או סתם פיצרייה. חשוב שהילד יישן בשעה מוקדמת בלילה שלפני המבחן.
  • היום הגדול: חשוב להכין עבור הילד ארוחת בוקר מזינה ביום המבחן. מומלץ למצוא דרכים איך להרגיע את הילד, ולתת לו הרגשה שהוא יצליח במבחן. יש לדאוג שילדיכם יביא למבחן סנדוויץ', חטיף שוקולד ושתייה.

כאשר תלמיד באמת מחונן, הלמידה לקראת הבחינה תהיה פשוטה ומהנה בשבילו. אם הילד מתקשה בלמידה לקראת מבחן המחוננים, והוא לא מתעניין בזה כל כך, אזי על ההורים להבין שהתהליך אינו כל כך מתאים עבור הילד, ומוטב שהילד לא יעמיק במה שקשה מדי עבורו, ועלול להוות לו חוויה שלילית.

ישנה חשיבות גבוהה שתהליך ההכנה של הילד למבחני המחוננים יועבר מתוך תחושת חוויה של הילד, ולא באופן קשה או מחייב. על מנת שתהליך ההכנה יהיה קל עבור הילד, מומלץ מאוד שכל תהליך הלימוד יועבר באופן חוויתי.

מהו ילד מחונן והאם מבחני המחוננים הינם רק בשבילו?

מכיוון שההשתתפות במבחני המחוננים (שלב א' ושלב ב') היא זכות ולא חובה, הורה שאינו מעוניין שילדו יעבור את המבחן יודיע על כך בכתב מפורש. אם ילדכם "קפץ כיתה" קרוב למועד המבחן, מומלץ לבחון אותו במועד שיתקיים בשנה"ל הבאה, ובמשך שנה זו הילד יוכל לצמצם את הפער הטבעי הקיים בינו לבין שאר התלמידים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה לאחר מכן הוא יתייצב במבחני שלב ב' המתאימים לרמת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והישגיו יושוו לתלמידים בדרגת כיתה זו ולא לגיל שלו (לתשומת לבכם, יהיה עליכם להגיש על זה בקשה אל משרד החינוך עד התאריך 31/12).

תינוקות מחוננים מגלים עניין וסקרנות בכל דבר. ילדים מחוננים נהינים ללמוד, ובעיקר אוהבים לקרוא.

סימן אחד של תלמידים מחוננים הוא נטייה להתעסק עם בעיות חשבוניות.

ההגדרות הקשורות לקבוצות אוכלוסייה מיוחדות, אינפורמציה על התכניות וטפסי פנייה מצויים בפורטל הורים למחוננים ולמצטיינים: https://parents.education.gov.il/prhnet/gifted אפשר לזהות סימנים ראשונים של מחוננות עוד כשהילד בגיל קטן מאד.

חשוב לזכור שכל המטרה של מבחני המחוננים, היא לאתר ילדים מחוננים ולא לרצות את ההורים. חשוב ביותר לזהות בגיל מוקדם האם לילד יש סימנים למחוננות, ורק אם רואים אותות מחוננות אז מומלץ להתייעץ עם צוות ההוראה של הילד, ולאחר התייעצות איתם אפשר להתחיל בהכנות למבחן המחוננים.

מחלקת המחוננים והמצטיינים מטעם משרד החינוך מפעיל תכניות ייחודיות להעשרת ילדים מחוננים ומצטיינים בתחומים רבים. המבחנים לא נבנו כדי לאבחן את כלל הכישורים של התלמידים, אלא כדי לאתר את הילדים בעלי הכושר הכללי הגבוה ביותר לחוגים לתלמידים מחוננים ומצטיינים.

כיצד לנהוג עם הילדים האחרים במשפחה בזמן ההכנות לבחינה

יום קודם למבחן, טוב לצאת עם כל בני המשפחה לבילוי משותף.

כאן תקראו מידע רב אודות מבחן מחוננים כיתה ב שלב א להורדה.

כדאי לרשום גם את שאר האחים לחוגים שהם אוהבים. כדאי לשתף את האחים עד כמה שניתן בלימוד למבחן.

מבחני מחוננים כיתה ב שלב א'

מבנה המבחן שלב א' מתפצל רוב הזמן לשני חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא הבנה מעולה של התוכן שהוא קורא. הוא מסוגל לנתח ולהסיק מסקנות בצורה טבעית. לכן, החלק הראשוני של הבוחן, ייעודו לבדוק את מידת היכולת של הילד להבין את הטקסט שקרא ולענות על מגוון שאלות הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להפגיש את הילד עם טקסט חדש שלא קרא אף פעם, ולבחון כיצד הילד מתמודד עם התוכן החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא שיש לו חשיבה מתמטית וכמותית ברמה גבוהה. הילד יודע לפתור בעיות כמותיות ומתמטיות, ולהסיק מסקנות. ילד מחונן, הוא ילד שבעתיד יוכל ללמוד בהצלחה את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הצריכים כושר חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: בדרך כלל, השאלות בחלק של חשיבה כמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אך יהיו גם תרגילים בסדרות חשבוניות.

על מנת לסייע לילדיכם להתכונן יותר בקלות לקראת מבחן המחוננים שלב א', כדאי להבין את המבנה מבחנים למחוננים ומאילו חלקים הם מורכבים.

בשלב הראשון, כל תלמידי השכבה יעשו בוחן סינון ראשוני (מבחן שלב א') שמתקיים בבית הספר. בתום בדיקת המבחנים, כל הורה מקבל הודעה אם הילד קיבל ציון עובר במבחן שלב א', ואם הוא מופיע בקבוצת הילדים המוזמנים למבחן מחוננים שלב ב כיתה ב.

הורים של תלמיד שלא הצליח את שלב א' ורוצים לערער ומעוניינים שילדם יופנה בכל מקרה לשלב ב', צריכים לפנות דרך מכתב אל מחנך הכיתה ולנמק את רצונם.

הילד יגיע מוכן פסיכולוגית למבחן הפסיכומטרי כשיתבגר

אחד מהקשיים של הצעירים המשתחררים מהשירות צבאי ומתכנים להתכונן לפסיכומטרי, הוא ההתמודדות הראשונית עם סגנון החשיבה הנדרשת. לרוב, תלמידים מחוננים יוציאו ציון גבוה במבחן הפסיכומטרי כאשר יגדלו.

על מנת להעצים את התלמידים המחוננים, הקימה המדינה מסגרות מיוחדות, שנועדו לתת העשרה לילדים מחוננים. כאשר מכינים תלמיד בעל יכולות למבחן המחוננים, למעשה מעניקים לו את הכלים להצלחה במבחן הפסיכומטרי.

נושא מבחן מחוננים כיתה ב שלב א להורדה הינו מטריד לא מעט הורים בארץ.

בדרך כלל, ילדים מחוננים מקבלים ציון מכובד במבחן הפסיכומטרי כשהם גדלים. הלימוד למבחני הפסיכומטרי קל יחסית עבור ילדים מחוננים, בגלל שהם כבר תרגלו את צורת החשיבה הראשונית הנצרכת להצלחה במבחן הפסיכומטרי.

שלב ב' של מבחן המחוננים

מבחן מחוננים שלב ב הינו ברמת קושי יותר גבוהה ומכיל יותר נושאים. מבחן מחוננים שלב ב' מתקיים דרך מכון חיצוני לבית הספר ואף מבחן זה מתקיים באופן קבוצתי.

מבחן שלב ב' שונה מהמבחן הראשון, הוא קשה יותר, ומצריך התמודדות מחשבתית תחת לחץ זמן. ההזמנות למבחן שלב ב' נשלחות מהמכון החיצוני ואז מחולקות לתלמידים.

מבחן מחוננים שלב ב' הוא המכריע

הוריהם של כל התלמידים יקבלו לקראת סוף שנת הלימודים הודעה לגבי שייכות או לא לתכנית.

מבחן מחוננים שלב א' היה רק סינון ראשוני. אפשר להניח שילד שלא מחונן או מוכשר יתר על המידה, לא יעבור בהצלחה גם את מבחן שלב א'.

מבנה מבחן המחוננים שלב ב'

חלק ב' של המבחן למחוננים מכיל את הנושאים הבאים:

        1. תרגילים מילוליים מילים ופירושם: בחלק הזה, על הילד לבחור את הפירוש המתאים למילה מסוימת. שאלות בהן יש צורך להשלים משפטים: בתרגילים אלו מובא משפט, ובמשפט חסרה מילה. על הילד לבחור את המילה המשלימה את המשפט.
        1. שאלות חשבון החלק הזה זהה בסגנונו לחלק החשבון הנמצא במבחן בשלב א'. בחלק זה יש שאלות מילוליות בחשבון.

 

    1. צורות יחסים בין הצורות: מובאים לילד דוגמאות של יחסים שונים בין צורות. במקום השלישי, לא מוצגת צורה, והילד צריך למצוא מהי הצורה המתאימה. סדרות: מביאים לילד סדרה של צורות עם סדר לוגי נתון ביניהן. הילד צריך למצוא מהו העיקרון של סדר הצורות, ולהחליט מהי הצורה הנכונה שמשלימה את הסדרה.

איך לפתח אצל התלמיד את צורת החשיבה הנזקקת להצלחה במבחן המחוננים

במטרה שהתלמיד יקבל ציון עובר במבחן, על הילד לפתח חשיבה מיוחדת. כאשר התלמיד יחדד את סגנון החשיבה הנזקקת לבחינה, התלמיד יצליח לפתור פעם אחר פעם תרגילים מסוג זה.

תלמידים מחוננים הינם בפוטנציאל העתיד של מדינתנו. במידה ולא יעזרו לתלמידים המחוננים לממש את הפוטנציאל העצום שבהם, אותם ילדים יכולים לאבד עניין ולהעסיק את עצמם במעשי שטות.

התקופה שבה מתקיימים מבחני המחוננים מאד רגישה ולרוב ההורים יש לא מעט שאלות בנושא מבחן מחוננים כיתה ב שלב א להורדה.

עוד בנושא:

מבחן סינון למחוננים

דוגמא מבחן מחוננים כיתה ב

מבחן דוגמא מחוננים כיתה ו

מבלן מחוננים שלב א

מבחן מחוננים שלב א להורדה חינם

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>