קטגוריות
Uncategorized

מבחן מחוננים כיתה ב דוגמאות

מבחן מחוננים כיתה ב דוגמאות

התמודדות עם הלמידה בצורת חוויה

אתר mechunanim.co.il: כל מה שרציתם לדעת אודות מבחן מחוננים כיתה ב דוגמאות.

* חשיבות העבודה עם ערכת הכנה למבחן מחוננים חשוב מאוד לתת לילד ללמוד שוב ושוב מתוך ערכות ההכנה למבחן שלב א' ולמבחן שלב ב', משום שאז התלמיד יתרגל לסגנון המבדקים ויגיע מוכן לבוחן. לעיתים, מומלץ לרשום את הילד לחוג שמלמד את התלמיד לפתור את המבחנים הללו בעזרת משחקים.

קיימים גופים ומכונים למיניהם, המציעים תוכניות הכנה למבחני מחוננים. תוכניות הכנה למבחני מחוננים כיתה ב מנוהלים על ידי מדריכים בדרך של שעשועים, סדנאות וחוויות.

  • התכוננות יום קודם המבחן: כדאי יום לפני מועד המבחן, שהילד לא יתכונן כלל. בזמן זה, יש לקחת את הילד להינות: אטרקציה, קניון, או אפילו מסעדה. חשוב שהילד ילך לישון מוקדם בלילה שלפני המבחן.
  • יום הבחינה: חשוב לתת לילד ארוחת בוקר טובה ביום המבחן. יש למצוא דרכים איך להרגיע את הילד, ולתת לו הרגשה שהוא יעבור את המבחן בהצלחה. יש לדאוג שילדיכם יביא לבחינה סנדוויץ', שוקולד ושתייה.

שלב ההכנות של הילד, והלמידה המשותפת עם ההורים, מהווים אות האם התלמיד באמת מחונן. מבחן לאיתור מחוננים שלב ב' מאתגר ומורכב יותר משלב א'.

ישנה חשיבות גדולה ששלב ההכנות של הילד לקראת מבחני מחוננים ייעשה באופן חוויתי, ולא מתוך תחושת כפייה. ניתן לרשום את הילד לחוג שתוכנו הוא משחקים ופעילות, ולרכוש ערכות הכנה למחוננים מקצועיות.

יש להסביר לילד שבאמת יש הרבה הכנה שעליו לעבור, אבל זה כדאי כי לאחר שיעבור את המבחן בהצלחה, יוכל להינות מתוכניות העשרה חווייתיות. יש ללמוד עם הילד את החומר ברוגע ובאווירה שמחה.

שיטה יעילה בה תלמיד יכול להתכונן היטב למבחן מחוננים, היא כאשר הילד יושב ופותר מבחני מחוננים מתוך ערכת הכנה מקצועית. לא קיימת סתירה בין התרומה של חוג הכנה למבחן מחוננים לבין ערכת הכנה למבחנים.

במהלך התרגול, ההורה עוזר לילד, ומנחה אותו איך לגשת אל השאלות. תרגול משותף יוצר זמן איכות חשוב וחוויתי בין ההורים לילדים, ואף נותן להורה הזדמנות לשאול: "האם אני מחונן"?

מבחן לאיתור מחוננים: אך ורק כשהתלמיד באמת מחונן?

תינוקות מחוננים מתעניינים בכל דבר. ילדים מחוננים אוהבים ללמוד, ובעיקר אוהבים לקרוא.

חשוב לזכור שמטרתמבחני המחוננים, היא טובת הילד ולא טובת ההורים. לפעמים, קורה מצב בו הילד לא מתאים למסלול של מחוננים, אך ההורים רוצים להוכיח שבנם מחונן, ולכן כופים עליו את התהליך בכוח.

מאפיין אחד של ילדים מחוננים הוא נטייה להתעסק עם בעיות חשבוניות.

ההגדרות הנוגעות לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, אינפורמציה על התכניות וטפסי פנייה נמצאים באתר האגף למחוננים ולמצטיינים: https://parents.education.gov.il/prhnet/gifted בדרך כלל, רמז למחוננות נקבע לפי מבחני איי קיו – ילדים המקבלים ציון 130 ויותר, מוגדרים כילדים שיכולים להיות מחוננים.

המבחנים יתנהלו בשתי חלקים. המבחנים לא נבנו כדי לאבחן את כלל הכישורים של התלמידים, אלא על מנת לאתר את התלמידים בעלי הכושר הכללי המפותח ביותר לתכניות לתלמידים מחוננים ומצטיינים.

מאחר שההשתתפות במבחנים (שלב א' ושלב ב') היא רשות ולא חובה, הורה שאינו מעוניין שילדו ייבחן יעדכן על כך במפורש בכתב. אם הילד "קפץ כיתה" בסמוך למועד המבחן, מומלץ לבחון אותו שנה לאחר מכן, ולאורך שנה זו התלמיד יוכל לצמצם את הפער ההגיוני הקיים בינו לבין התלמידים האחרים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה הבאה הוא יתייצב במבחני שלב ב' המתאימים לדרגת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והתוצאות יושוו לילדים בדרגת כיתה זו ולא לגיל שלו (שימו לב, תצטרכו להגיש על כך פנייה אל משרד החינוך עד התאריך 31/12).

כיצד להתנהג עם הילדים האחרים במשפחה בזמן ההכנות לבחינה

ביום שלפני המבחן, טוב לצאת עם כל המשפחה לבילוי משפחתי.

מחפשים אינפורמציה על מבחן מחוננים כיתה ב דוגמאות? כאן באתר מחוננים תמצאו את כל מה שחיפשתם.

במהלך תקופת ההכנות למבחן, מומלץ לשדר לשאר ילדי המשפחה תחושה שהם ילדים חכמים ובעלי כשרונות. טוב לתת לשאר האחים לנסות גם לפתור שאלות מתוך מבחני ההכנה.

מבחני מחוננים כיתה ב שלב א'

מבנה המבחן שלב א' מתפצל רוב הזמן לשני חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא הבנה מעולה של התוכן שהוא קורא. הוא יכול לנתח ולהפיק לקחים באופן טבעי. לכן, החלק הראשון של המבחן, ייעודו לבדוק את רמת היכולת של הילד להבין את הטקסט הנקרא ולהשיב על סוגי שאלות שונים הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להכיר לילד טקסט חדש שלא קרא מעולם, ולבחון איך הילד מתמודד עם הטקסט החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא שהוא בעל כושר חשיבה מתמטית וכמותית ברמה גבוהה. הילד יודע לפתור בעיות כמותיות ומתמטיות, ולהפיק לקחים. תלמיד מחונן, הוא ילד שעם השנים יוכל ללמוד באופן מוצלח את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הצריכים חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: לרוב, השאלות הנשאלות בחלק של חשיבה כמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אבל חלק מהשאלות יהיו תרגילים בסדרות חשבוניות.

בשלב א', כל ילדי השכבה יעברו בוחן סינון ראשון (מבחן שלב א') אשר מועבר בבית הספר. לאחר בדיקת המבחנים, כל ההורים מקבל הודעה אם התלמיד עבר בהצלחה במבחן שלב א', ואם הוא נכלל או לא ברשימת התלמידים המופנים למבחן מחוננים שלב ב כיתה ב.

כדי לעזור לילד להתכונן יותר ביעילות למבחן המחוננים שלב א', כדאי להכיר את המבנה מבחני המחוננים ומאילו חלקים הם מורכבים.

הורים של תלמיד שלא הצליח את שלב א' ורוצים לערער ומעוניינים שילדם יופנה בכל זאת לשלב ב', צריכים לפנות דרך מכתב למחנך הכיתה ולהסביר את סיבותיהם.

הכנה למבחן מחוננים = הכנה מקדימה למבחן הפסיכומטרי

חלק מתוכניות העשרה למחוננים יועברו כחוג בשעות הצהריים, ולעיתים יזומנו הילדים לבוקר של חוויות והעשרה במרכז למידה. כדי לאתר תלמידים המחוננים, מתקיימים בוחנים שייעודם איתור מחוננים.

מרבית הילדים המחוננים ימשיכו כשיתבגרו בלימודים גבוהים. בשביל ילדים מחוננים, קורס ההכנה לפסיכומטרי יהיה חוויה חיובית, משום שהחומר המועבר יהיה פשוט עבורם מאחר שעברו הכנה מסוג דומה בילדותם.

#p#כאשר יגדל הילד, יהיה עליו לפתח את אותה חשיבה בזמן ההכנות עבור מבחן הפסיכומטרי. ההכנה למבחן הפסיכומטרי פשוט עבור ילדים מחוננים, משום שהם כבר תרגלו את צורת החשיבה הראשונית הנצרכת להצלחה במבחן הפסיכומטרי.

הורים יקרים! כאן באתר מחוננים תוכלו למצוא מידע חשוב אודות מבחן מחוננים כיתה ב דוגמאות.

מבחן לאיתור מחוננים כיתה ב שלב ב

מבחן שלב ב' בודק את הרמה הקוגניטיבית הכללית של הילדים. ההזמנות למבחני שלב ב' יגיעו מהמכון החיצוני ואז מחולקות לילדים.

שלב ב' של מבחני המחוננים הינו ברמת קושי יותר גבוהה ומכיל יותר נושאים. מבחן מחוננים שלב ב' מתקיים דרך גוף רשמי חיצוני לבית הספר ואף הוא מתקיים במתכונת קבוצתית.

איתור המחוננים נערך בשלב ב'

על פי תוצאות מבחני שלב ב', יופנו חלק מהילדים לתכניות למחוננים ולמצטיינים.

שלב א' של הבחינה היה סינון די ראשוני. ילדים שמצליחים בשלב א', הם חכמים ומוכשרים.

אילו חלקים מכיל שלב ב' של מבחני מחוננים

חלק ב' של המבחן למחוננים מורכב מהחלקים הבאים:

        1. שאלות בחשבון חלק זה זהה בסגנונו לחלק החשבון במבחן מחוננים שלב א'. בחלק זה ישנן בעיות מילוליות בחשבון.

 

    1. שאלות על צורות קשרים בין צורות: מוצגים לתלמיד דוגמאות של קשרים שונים בין צורות. ביחס השלישי, לא מוצגת צורה, והתלמיד צריך לנחש מהי הצורה המתאימה. סדרות: מביאים לילד סדרה של צורות עם סדר לוגי נתון ביניהן. על הילד למצוא מהו העיקרון של סדר הצורות, ולהחליט מהי הצורה הנכונה שמשלימה את הסדרה.
    1. תרגילים מילוליים תרגילים על פירוש מילים: בחלק הזה, על הילד לבחור את המשמעות המתאימה למילה מסוימת. שאלות בהן יש צורך להשלים משפטים: בשאלות אלו כתוב משפט, ובמשפט חסרה מילה. על התלמיד לנחש את המילה שתשלים את המשפט.

כיצד מפתחים אצל הילד את החשיבה הנזקקת להצלחה במבחן המחוננים

תקופת מבחני המחוננים מאד רגישה ולרוב ההורים יש הרבה שאלות בנושא מבחן מחוננים כיתה ב דוגמאות.

תלמידים מחוננים הינם בפוטנציאל העתיד של מדינתנו. מדינת ישראל הוציאה לפועל תוכניות המטפחות את היכולות של התלמידים המחוננים.

על מנת שהילד יצליח במבחן, התלמיד צריך לפתח חשיבה מיוחדת. כאשר הילד יפתח את סגנון החשיבה הנזקקת לבחינה, התלמיד יצליח לפתור פעם אחר פעם תרגילים אלו.

עוד בנושא:

מחוננים חטיבה

טיפים למבחן מחוננים שלב ב

מבחן מחוננים

תבניות של צורות מבחני מחוננים כיתה ב

מבחן איתור מחוננים חטיבת ביניים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>