קטגוריות
Uncategorized

דפי עבודה מחוננים

דפי עבודה מחוננים

ההכנה למבחן: אינדיקציה להורים

כשהוא לומד בעזרת ערכת הכנה, הילד מתרגל לאופן החשיבה עליה מתבססות השאלות של בחינות מחוננים. רצוי לתת לתלמיד גם את התכנית הכנה וגם לקנות בשבילו ערכה.

ההתכוננות למבחן שלב א' מעניקה לילד הבנה מהו מבחן מחוננים, וכאשר התלמיד יעבור הכנה לשלב ב', יהיה לו כבר יותר קל משום שהוא כבר חווה את שלב ההסתגלות הראשונית. לעיתים, שווה לרשום את הילד לחוג שמכשיר את התלמיד לפתור את השאלות הללו בעזרת משחקים.

גם כאשר לומדים עם הילד בבית, חשוב להתיישב איתו ביחד, ולפתור איתו את השאלות בצורה נעימה. חלק מחוגי הכנה למבחן מחוננים, הם חוגים מיוחדים המועברים על ידי מדריכים מקצועיים המתמחים בפעילויות עם ילדים.

בזמן התרגול, ההורה מסייע לילד, ומנחה אותו כיצד להתמודד עם השאלות. תרגול משותף יוצר זמן איכות מבורך וחוויתי בין ההורה לילד, וגם נותן להורה הזדמנות לשאול: "האם אני גם מחונן"?

כשילד מתכונן למבחן מחוננים, ההכנה יכולה להיות חוויה לתלמיד, אך אם ההכנה מועברת באופן לא נכון, היא יכולה להוות גם טראומה עבורו. על מנת ששלב ההכנה יהיה קל עבור הילד, מומלץ ביותר שכל תהליך הלימוד יועבר באופן חוויתי.

  • התכוננות יום טרם הבחינה: כדאי יום לפני מועד המבחן, שהילד לא יתכונן כלל. במקום זה, יש לקחת את הילד לפעולה כיפית: גן שעשועים, פארק, או אפילו פיצרייה. הכרחי שהילד יישן בשעה מוקדמת בלילה שלפני המבחן.
  • היום הגדול: חשוב לתת לילד ארוחת בוקר טובה בבוקר של הבחינה. יש להשתדל להרגיע את הילד, ולתת לו הרגשה שהוא יצליח במבחן. כדאי לדאוג שילדיכם יביא למבחן כריך, חטיף שוקולד ושתייה.

אם אתם צריכים אינפורמציה אודות דפי עבודה מחוננים הגעתם למקום הנכון.

הכרחי ממש ששלב ההכנות יהיה באווירה כיפית ולא מתוחה. קיימת חשיבות להעניק לילדיכם כל הזמן תחושה שהוא מבריק, ושהוא מסוגל להצליח במבחן.

שלב ההכנה של הילד, ותהליך הלמידה המשותף עם ההורים, מהווים אות האם התלמיד אכן מחונן. במידה והילד מתקשה בלמידה לקראת מבחן המחוננים, ואינו מגלה עניין, אזי על ההורים להסיק שתהליך זה אינו כל כך מתאים עבור הילד, ומוטב שהתלמיד לא יתאמץ במה שקשה מדי בשבילו, ועשוי להוות לו חוויה שלילית.

שיטות לזהות אם ילדיכם מחונן באמת

המבחנים יתבצעו בשתי שלבים. התובנה הריאלית היחידה שניתן להפיק מן הבוחנים היא האם ניתן לקבל את התלמיד לתכנית מסוימת על פי סף הקבלה שנקבע.

סימן אחד של ילדים מחוננים הוא נטייה להתעכב על בעיות חשבוניות.

חשוב לזכור שכל המטרה של מבחני המחוננים, היא טובת הילד ולא טובת ההורים. לפעמים, ייתכן מצב בו התלמיד לא מתאים למסלול של מחוננים, אבל ההורים רוצים להראות שבנם בעל יכולות, ולכן כופים עליו את התהליך שלא בצדק.

מאחר שההשתתפות במבחנים (שלב א' ושלב ב') היא זכות ולא חובה, הורה שלא רוצה שילדו יעבור את המבחן יעדכן על כך בכתב מפורש. אם ילדכם "קפץ כיתה" קרוב למועד הבחינה, מומלץ לבחון אותו במועד שיתקיים בשנה"ל הבאה, ובמשך שנה זו ילדכם יוכל לצמצם את הפער ההגיוני שנוצר בינו לבין שאר התלמידים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה הבאה הוא יתייצב במבחני שלב ב' המתאימים לדרגת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והישגיו יושוו לנבחנים בדרגת כיתה זו ולא לגיל שלו (שימו לב, תצטרכו להגיש על כך פנייה אל משרד החינוך עד ל- 31/12).

ההגדרות הקשורות לקבוצות אוכלוסייה מיוחדות, אינפורמציה על התכניות וטפסים שונים נמצאים בפורטל הורים למחוננים ולמצטיינים: https://parents.education.gov.il/prhnet/gifted בדרך כלל, רמז למחוננות נקבע לפי רמת איי קיו – תלמידים שמקבלים ציון 130 ומעלה, מוגדרים כתלמידים שיכולים להיכנס להגדרת מחוננים.

ילדים מחוננים בגיל הרך יחקרו ויבדקו כל חפץ, וגם ינסו לפרק חפצים במטרה לחקור אותם. תלמידים מחוננים יקבלו בגיל מוקדם את הכינוי "תולעת ספרים", בגלל אהבתם לספרים.

איך להתנהג עם שאר ילדי המשפחה בעת ההכנות לבחינה

ביום שלפני המבחן, מומלץ לצאת עם כל המשפחה לבילוי משותף.

טוב להביא גם את הילדים האחרים לפעילויות שהם אוהבים. כדאי לתת לילדים האחרים לנסות גם לפתור שאלות מתוך תרגילי ההכנה.

כאן תמצאו מידע עשיר אודות דפי עבודה מחוננים.

מבנה מבחן מחוננים כיתה ב שלב א

בשלב א', כל תלמידי השכבה יעשו בוחן סינון ראשון (מבחן שלב א') אשר מתקיים בכיתה. מבחן שלב א' בוחן בעיקר את נושאי הבנת הנקרא של התלמידים ואת יכולתם בתחום החשבון.

הורים של תלמיד שלא עבר את שלב א' ומעוניים לערער ומעוניינים שילדם יוזמן בכל זאת לשלב ב', צריכים לפנות בכתב למורה הכיתה ולהסביר את רצונם.

תוכן הבחינה שלב א' מתחלק בדרך כלל ל- 2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהיכולות של ילד מחונן, היא להבין היטב את התוכן שהוא קורא. הוא יכול לנתח ולהפיק לקחים באופן טבעי. לכן, החלק הראשוני של הבוחן, מטרתו להעריך את רמת המסוגלות של הילד להבין את הטקסט הנקרא ולהשיב על מגוון שאלות הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להכיר לילד טקסט חדש שלא קרא מעולם, ולראות איך התלמיד מתמודד עם הטקסט החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא שיש לו חשיבה מתמטית וכמותית ברמה גבוהה. הילד יודע לפתור בעיות כמותיות וחשבוניות, ולהסיק מסקנות. ילד מחונן, הוא ילד שבעתיד יהיה מסוגל ללמוד בהצלחה את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הדורשים חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: לרוב, השאלות הנשאלות בחלק החשיבה הכמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אבל יהיו גם מבדקים בסדרות חשבוניות.

במטרה לסייע לילדיכם להתכונן יותר בקלות למבחן המחוננים שלב א', כדאי להכיר את המבנה מבחני המחוננים ומאילו חלקים הם מורכבים.

התלמיד יגיע מוכן פסיכולוגית למבחן הפסיכומטרי כשיגדל

אחד מהמכשולים של הצעירים המשתחררים מהשירות צבאי ומתכנים להתכונן לפסיכומטרי, הוא ההתקלות הראשונית עם סגנון החשיבה הנדרשת. לרוב, תלמידים מחוננים יקבלו ציונים גבוהים במבחן הפסיכומטרי כאשר יתבגרו.

בדרך כלל, תלמידים מחוננים מוציאים ציון גבוה בבחינת הפסיכומטרי כאשר הם גדלים. הלימוד למבחני הפסיכומטרי פשוט בשביל ילדים מחוננים, בגלל שהם כבר קיבלו את צורת החשיבה הראשונית הנדרשת בשביל הצלחה בבחינת הפסיכומטרי.

הורה יקר! כאן באתר mechunanim.co.il תמצאו אינפורמציה חשובה אודות דפי עבודה מחוננים.

חלק מתוכניות העשרה למחוננים יתקיימו בצורת חוג בשעות הצהריים, ולפעמים יוזמנו הילדים לבוקר חוויתי ומעשיר במרכז למידה. כאשר מכינים ילד בעל יכולות למבחן המחוננים, למעשה מעניקים לו את הכלים להצלחה במבחן הפסיכומטרי.

מבחן לאיתור מחוננים כיתה ב שלב ב

מבחן ב' שונה ממבחן שלב א', הינו קשה יותר, ומצריך התמודדות מחשבתית תחת לחץ של זמן. ההפניות למבחני שלב ב' מגיעות מהמכון החיצוני ולאחר מכן מחולקות לתלמידים.

מבחן מחוננים שלב ב הינו ברמת קושי יותר גבוהה ומכיל תרגילים מסוגים רבים יותר. המבחן שלב ב מחוננים מתקיים באמצעות גוף רשמי חיצוני לבית הספר וגם הוא מתקיים באופן קבוצתי.

איתור המחוננים נערך בשלב ב'

ההורים של כל הנבחנים יקבלו לקראת סוף שנת הלימודים מכתב לגבי שייכות או לא לתכנית.

בדרך כלל, אחוז מסויים מהתלמידים הניגשים למבחן של שלב א', לא בהכרח מתאים לכך, אך ניגשים בעקבות רצון מצד ההורים, ולכך, שלב ב' של המבחן הינו מבחן האיתור האמיתי, הקובע מיהו באמת מחונן. תלמידים שמצליחים בשלב א', הם בעלי יכולות ומוכשרים.

מאילו תרגילים מורכב מבחן מחוננים שלב ב

חלק ב' של מבחן מחוננים מורכב מהנושאים הבאים:

        1. בעיות מילוליות מילים ופירושם: בחלק הזה, על הילד לבחור את המשמעות המתאימה למילה מסוימת. השלמת משפטים: בשאלות אלו מובא משפט, ובמשפט חסרה מילה. על התלמיד לגלות את המילה המשלימה את המשפט.
        1. תרגילי חשבון חלק זה זהה בסגנונו לחלק החשבון הנמצא במבחן בשלב א'. בקטע זה יש בעיות מילוליות של חשבון.

 

    1. שאלות על צורות יחסים בין צורות: מוצגים לילד דוגמאות של יחסים שונים בין צורות. במקום השלישי, חסרה צורה, ועל התלמיד לנחש מהי הצורה המתאימה. סדרות: מביאים לתלמיד סדרה של צורות המופיעות לפי סדר לוגי מסויים ביניהן. הילד צריך לפענח מהו העיקרון של סדר הצורות, ולהחליט מהי הצורה המתאימה שמשלימה את הסדרה.

איך לעורר אצל התלמיד את החשיבה הנזקקת למבחן מחוננים

יכולת חשיבה לוגית היא שהופכת את התלמיד למחונן. על מנת שהילד יבין את צורת החשיבה, עליו לעבור על דוגמאות של פתרון תרגילים שיש בערכות הכנה, וכך לחדד את יכולות החשיבה.

תלמידים מחוננים יכולים להיות העתיד של המדינה. המדינה הוציאה לפועל תוכניות המעצימות את היכולות של הילדים המחוננים.

כשילד מגיע לכיתה ב', הרבה הורים מתחילים לדון על הנושא דפי עבודה מחוננים.

עוד בנושא:

מבחן מחוננים שלב ב חינם

כמה זמן מבחן מחוננים שלב א

מבחן מחוננים כיתה ב

דוגמא למבחן מחוננים כיתה ג& 39

רשימת ביטויים ופתגמים למבחן מחוננים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>