קטגוריות
Uncategorized

שאלות למבחן מחוננים

שאלות למבחן מחוננים

הופכים את ההכנה למבחן לאיתור מחוננים לקלה ומהנה

בזמן התרגול, ההורה עוזר לילד, ומנחה אותו כיצד לגשת אל השאלות. תרגול משותף יוצר זמן איכות מבורך וחוויתי בין ההורה לילד, ואף מעניק להורה אפשרות לבדוק: "האם אני גם מחונן"?

  • התכוננות 24 שעות לפני הבחינה: כדאי יום קודם מבחן המחוננים, שהתלמיד לא יתכונן כלל. בזמן זה, יש לקחת את הילד לכיף: גן שעשועים, קניון, או סתם פיצרייה. חשוב שהילד ילך לישון מוקדם ערב המבחן.
  • יום המבחן: חשוב לתת לילד ארוחת בוקר מזינה בבוקר של הבחינה. יש להשתדל להרגיע את הילד, ולתת לו הרגשה שהוא יצליח במבחן. יש לדאוג שילדיכם יביא לבחינה סנדוויץ', שוקולד ומים.

שיטה מעולה בה ילד יכול להתכונן היטב למבחן מחוננים, היא כאשר הילד יושב ופותר מבחני מחוננים מתוך ערכת הכנה מקצועית. מומלץ להעניק לתלמיד גם את התכנית הכנה וגם לרכוש עבורו ערכת הכנה.

אתר mechunanim.co.il: כל מה שאתם צריכים להבין אודות שאלות למבחן מחוננים.

כשילד באמת מחונן, הלמידה לקראת הבחינה תהיה קלה ומהנה עבורו. אם הילד מתקשה בשלב ההכנה למבחן המחוננים, והוא לא מתעניין בזה כל כך, אזי על ההורים להבין שהתהליך אינו מתאים עבור הילד, ומוטב שהילד לא יתאמץ במה שקשה מדי בשבילו, ועשוי להוות לו טראומה.

ההכנה לשלב א' מעניקה לתלמיד הפנמה מהו מבחן מחוננים, וכאשר הילד יעבור הכנה למבחן מחוננים שלב ב', יהיה לו כבר יותר נוח בגלל שהוא כבר עבר את שלב ההתמודדות הראשונית. חיוני מאוד שהתלמיד ילמד בדרך שיהיה לו נעים.

יש להגיד לילד שבאמת תהליך ההכנות הינו ארוך, אך התהליך שווה כי אחרי שיצליח במבחן, הוא יוכל להינות ממסגרות העשרה חווייתיות. חשוב לתת לילד לאורך כל הזמן תחושה שהוא מבריק, ושהוא מסוגל להצליח בבחינה.

כשילד מתכונן למבחן מחוננים, ההכנה יכולה להיות חוויה נעימה עבור הילד, אך אם ההכנה מועברת באופן לא נכון, ההכנה יכולה להיות גם טראומה עבורו. על מנת שתהליך ההכנה יהיה נעים עבור הילד, מומלץ ביותר שכל תהליך הלימוד יועבר באופן חוויתי.

ישנם גופים ומכונים שונים, המקיימים חוגי הכנה למבחני מחוננים. חלק מתוכניות הכנה למבחן מחוננים, הינם חוגים חווייתיים המועברים על ידי אנשי מקצוע המומחים בפעילויות עם ילדים.

דרכים להבין אם ילדיכם מחונן באמת

ההגדרות הקשורות לקבוצות אוכלוסייה מיוחדות, אינפורמציה על התכניות וטפסי פנייה נמצאים בפורטל הורים למחוננים ולמצטיינים: https://parents.education.gov.il/prhnet/gifted בדרך כלל, אות למחוננות נקבע על פי רמת איי קיו – תלמידים שמקבלים ציון 130 ויותר, מוגדרים כילדים שיכולים להיות מחוננים.

מחלקת המחוננים והמצטיינים מטעם משרד החינוך מציע מסלולים ייחודיים לטיפוח ילדים מחוננים ומצטיינים בתחומים שונים. התובנה הלגיטימית היחידה שאפשר להפיק מן הבוחנים היא האם ניתן לצרף את התלמיד לתכנית נתונה על פי סף הקבלה שהוחלט.

תינוקות מחוננים מתעניינים בכל נושא. ילדים מחוננים נהינים ללמוד, ובעיקר מתענגים לקרוא.

מאפיין אחד של ילדים מחוננים הוא נטייה להתעסק עם בעיות חשבוניות.

חשוב לזכור שכל המטרה של מבחני המחוננים, היא לאתר ילדים מחוננים ולא לרצות את ההורים. חשוב ביותר להבין בגיל צעיר האם לילד יש סימנים למחוננות, ורק אם מזהים סימני מחוננות אז כדאי להתייעץ עם צוות ההוראה של הילד, ובעקבות התייעצות איתם אפשר להתחיל בהכנות למבחן המחוננים.

אין לשלוח ילד שלא מרגיש טוב לבחינות, ובמקרה של מחלה במבחן שלב א', יש להודיע על כך לצוות בית הספר. אם הילד "קפץ כיתה" קרוב למועד המבחן, מומלץ לבחון אותו שנה לאחר מכן, ובמשך שנה זו הילד יוכל לצמצם את הפער הטבעי הקיים בינו לבין התלמידים האחרים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה לאחר מכן הוא יתייצב במבחני שלב ב' המתאימים לדרגת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והתוצאות יושוו לנבחנים בדרגת כיתה זו ולא לגילו (שימו לב, תצטרכו להגיש על כך בקשה אל משרד החינוך עד ל- 31/12).

כיצד לנהוג עם שאר ילדי המשפחה בזמן ההכנות למבחן

24 שעות לפני המבחן, מומלץ לצאת עם כל המשפחה לבילוי משפחתי.

טוב להביא גם את הילדים האחרים לפעילויות שהם מחבבים. מומלץ לשתף את ילדיכם האחרים עד כמה שניתן בלימוד למבחן.

מחפשים מידע על שאלות למבחן מחוננים? כאן באתר mechunanim.co.il תוכלו למצוא את כל מה רציתם לדעת.

מבחן לאיתור מחוננים כיתה ב שלב א

כדי לסייע לילדיכם להתכונן יותר ביעילות למבחן המחוננים שלב א', מומלץ להכיר את המבנה מבחנים למחוננים ומאילו חלקים הם מורכבים.

מבנה הבחינה שלב א' מתפצל בדרך כלל ל- 2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהיכולות של ילד מחונן, היא להבין היטב את התוכן שהוא קורא. הוא יכול לנתח ולהסיק מסקנות בצורה טבעית. לכן, החלק הראשון של הבוחן, מטרתו להעריך את מידת היכולת של התלמיד להבין את הטקסט הנקרא ולענות על מגוון שאלות הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להכיר לילד טקסט חדש שלא קרא מעולם, ולראות איך הילד מתמודד עם התוכן החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא שהוא בעל כושר חשיבה מתמטית וכמותית מצוינת. התלמיד מסוגל לפתור בעיות כמותיות וחשבוניות, ולהסיק מסקנות. תלמיד מחונן, הינו תלמיד שבעתיד יוכל ללמוד בהצלחה את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הדורשים חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: בדרך כלל, השאלות הנשאלות בחלק החשיבה הכמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אבל יהיו גם מבדקים בסדרות חשבוניות.

הורים של ילד שלא הצליח את שלב א' ומעוניים לערער ומעוניינים שילדם יוזמן בכל זאת לשלב ב', יצטרכו לפנות דרך מכתב אל מורה הכיתה ולהסביר את סיבותיהם.

מבחן שלב א' מטרתו לסייע לצוות בית הספר לאתר את הילדים בעלי היכולת הגבוהה ביותר מבין כלל התלמידים. בסוף בדיקת המבחנים, כל הורה מקבל תשובה אם הילד עבר בהצלחה במבחן שלב א', ואם הוא נכלל או לא ברשימת התלמידים המוזמנים למבחן מחוננים שלב ב כיתה ב.

תוכניות העשרת תלמידים מחוננים

#p#כאשר יתבגר התלמיד, יהיה עליו לתרגל את אותה חשיבה במהלך ההכנות לקראת מבחן הפסיכומטרי. ההכנה למבחני הפסיכומטרי קל יחסית בשביל ילדים מחוננים, משום שהם כבר תרגלו את החשיבה הראשונית הנדרשת להצלחה בבחינת הפסיכומטרי.

אחד מהקשיים של הצעירים המשתחררים מהשירות צבאי וחפצים להתכונן לפסיכומטרי, הוא ההתקלות הראשונית עם צורת החשיבה הנצרכת. בשביל ילדים מחוננים, קורס ההכנה לפסיכומטרי יהיה חוויה חיובית, מהסיבה שהחומר המועבר יהיה קל עבורם מאחר שעברו הכנה מסוג דומה בצעירותם.

נושא שאלות למבחן מחוננים הינו מעסיק לא מעט הורים בארץ.

מספר מסגרות העשרה למחוננים יתקיימו כחוג אחר הצהריים, ולעיתים יוזמנו התלמידים לבוקר חוויתי ומעשיר במרכז למידה. על מנת לאתר תלמידים המחוננים, מתקיימים בוחנים שמטרתם איתור מחוננים.

מבחן המחוננים בכיתה ב' שלב ב'

שלב ב' של מבחני המחוננים הינו ברמת קושי יותר גבוהה ומכיל יותר נושאים. מבחן שלב ב' מתקיים דרך מכון חיצוני לבית הספר וגם הוא ייערך במתכונת קבוצתית.

מבחן מחוננים שלב ב' שונה מהמבחן הראשון, הינו קשה יותר, ודורש התמודדות מחשבתית תחת לחץ זמן. ההזמנות לשלב ב' מגיעות מהמכון החיצוני ולאחר מכן מחולקות לילדים.

איתור המחוננים מתבצע בשלב ב'

על סמך תוצאות מבחני שלב ב', ייבחרו חלק מהילדים לתכניות למחוננים ולמצטיינים.

רוב הזמן, חלק מסויים מהתלמידים הניגשים למבחן של שלב א', לא תמיד היה צריך לעשות כן, אבל ניגשים בגלל דרישה של ההורים, ולכך, שלב ב' של המבחן הינו מבחן הסינון האמיתי, המכריע מיהו מחונן. ילדים המקבלים ציון עובר בשלב א', הינם חכמים ומוכשרים.

מאילו נושאים מורכב מבחן מחוננים שלב ב

חלק ב' של מבחן מחוננים מכיל את הנושאים הבאים:

 

    1. שאלות על צורות יחסים בין צורות: מובאים לתלמיד דוגמאות של יחסים שונים בין צורות. במקום השלישי, חסרה צורה, ועל הילד למצוא מה הצורה החסרה. המשכת סדרה: מציגים לתלמיד סדרה של צורות עם סדר לוגי נתון ביניהן. התלמיד צריך למצוא מהו העיקרון של סדר הצורות, ולבחור את הצורה המתאימה שמשלימה את הסדרה.
    1. תרגילי חשבון חלק זה דומה לחלק החשבון בשלב א'. בקטע זה מוצאים בעיות מילוליות בנושא חשבון.
    1. בעיות מילוליות מילים ופירושם: בחלק הזה, על התלמיד לגלות את המשמעות המתאימה למילה מסוימת. השלמת משפטים: בתרגילים אלו יש משפט, ומילה אחת חסרה במשפט. על התלמיד לגלות את המילה המשלימה את המשפט.

כיצד לעורר אצל התלמיד את היכולת הנדרשת למבחן מחוננים

כשילד מגיע לכיתה ב', הרבה הורים מתחילים להיות עסוקים בנושא שאלות למבחן מחוננים.

יכולת חשיבה לוגית היא שהופכת את הילד למחונן. כשהילד יפתח את צורת החשיבה הנדרשת לבחינה, הילד יוכל לפתור פעם אחר פעם תרגילים מסוג זה.

כשהילד יפתור תרגילים שוב ושוב, התלמיד יוכל בקלות רבה להתמודד עם שאלות מסוג זה. במידה ולא עוזרים לתלמידים המחוננים להוציא לפועל את הפוטנציאל האדיר שבהם, אותם תלמידים עלולים לאבד עניין ולהעסיק את עצמם במעשי שטות.

עוד בנושא:

כמה שאלות מבחן מחוננים שלב א

מחוננים שלב ב כיתה ג

דוגמא למבחן מחוננים כיתה ט

אוצר מילים במבחני מחוננים כיתה ו

מבחנים לדוגמא מחוננים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>