קטגוריות
Uncategorized

שאלות לדוגמא מבחן מחוננים

שאלות לדוגמא מבחן מחוננים

הכנה נפשית של הילד למבחן המחוננים

אתר מחוננים: כל מה שאתם צריכים להבין אודות שאלות לדוגמא מבחן מחוננים.

חשוב מאוד שתהליך ההכנה יעבור באווירה כיפית ולא לחוצה. כדאי ללמוד עם הילד את החומר ברוגע ובאווירה שמחה.

חשוב ביותר שתהליך ההכנות של הילד לקראת מבחני מחוננים יועבר מתוך תחושת חוויה של הילד, ולא מתוך תחושת כפייה. במטרה שההכנות יעברו בקלות על הילד, מומלץ ביותר שתהליך הלימוד יהיה בצורת חוויה.

בזמן התרגול, ההורה עוזר לילד, ומנחה אותו כיצד לגשת אל השאלות. לימוד משותף יוצר זמן איכות מבורך וחוויתי בין ההורה לילד, וגם מעניק להורה אפשרות לבדוק: "האם אני גם מחונן"?

דרך יעילה בה ילד יכול ללמוד היטב למבחן מחוננים, היא כאשר הילד יושב ופותר מבחני מחוננים מתוך ערכת הכנה מקצועית. רצוי לתת לילד גם את החוג וגם לקנות בשבילו ערכה.

תקופת ההכנה של הילד, ותהליך הלמידה המשותף עם ההורים, מהווים אות האם התלמיד באמת מחונן. מבחן לאיתור מחוננים שלב ב' קשה ומורכב יותר משלב א'.

ההכנה לשלב א' מעניקה לתלמיד הבנה מהו מבחן מחוננים, וכשהתלמיד יתכונן למבחן מחוננים שלב ב', יהיה לו כבר יותר קל משום שהוא כבר חווה את שלב ההסתגלות הראשונית. לפעמים, כדאי לשלוח את התלמיד לחוג שמכשיר את הילד לפתור את המבחנים הללו בצורת משחקים.

  • הכנה 24 שעות קודם הבחינה: מומלץ יום לפני מבחן המחוננים, שהתלמיד לא ילמד לבחינה. בזמן זה, יש לקחת את הילד לכיף: גן שעשועים, קניון, או סתם פיצרייה. הכרחי שהילד יישן מוקדם ערב הבחינה.
  • היום הגדול: חשוב להכין עבור הילד ארוחת בוקר טובה בבוקר של הבחינה. יש למצוא דרכים איך להרגיע את הילד, ולהעניק לו הרגשה שהוא יעבור את המבחן בהצלחה. יש לדאוג שילדיכם יביא לבחינה סנדוויץ', שוקולד ושתייה.

ישנם אתרים ומכונים שונים, המציעים חוגי הכנה למבחני מחוננים. חלק מתוכניות הכנה למבחן מחוננים, הינם חוגים חווייתיים המוענקים על ידי אנשי מקצוע המומחים בפעילויות עם ילדים.

דרכים לדעת אם ילדיכם אכן מחונן

מאפיין אחד של ילדים מחוננים הוא נטייה להתעכב על בעיות חשבוניות.

יש תלמידים רבים נבונים, אבל לא כולם מחוננים. בדרך כלל, אות למחוננות נקבע על פי רמת איי קיו – תלמידים המקבלים ציון 130 ומעלה, מוגדרים כתלמידים שיכולים להיכנס להגדרת מחוננים.

לא נכון שההורים יאלצו את בנם תהליך של הכנות למבחן, רק כדי להראות לכולם שבנם "מחונן". לפעמים, ייתכן מצב בו הילד לא מתאים למסלול של מחוננים, אבל ההורים רוצים להוכיח שבנם בעל יכולות, ולכן כופים עליו את התהליך בכוח.

תינוקות מחוננים יחקרו ויבדקו כל חפץ, וגם ינסו לפרק צעצועים במטרה לחקור אותם. ילדים מחוננים אוהבים ללמוד, ובמיוחד מתענגים לקרוא.

מאחר שהנוכחות במבחני המחוננים (שלב א' ושלב ב') היא רשות ולא חובה, הורה שאינו מעוניין שילדו יעבור את המבחן יודיע על כך בכתב מפורש. אם התלמיד "קפץ כיתה" בסמוך למועד המבחן, ההמלצה היא לבחון אותו שנה לאחר מכן, ולאורך שנה זו הילד יוכל לצמצם את הפער הטבעי הקיים בינו לבין התלמידים האחרים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה לאחר מכן הוא יתייצב במבחני שלב ב' המתאימים לדרגת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והציונים יושוו לנבחנים בדרגת כיתה זו ולא לגיל שלו (שימו לב, יהיה עליכם להגיש על כך בקשה אל משרד החינוך עד ל- 31/12).

המבחנים יתבצעו בשני חלקים. מבחני המחוננים לא נבנו על מנת להעריך את כלל הכישורים של התלמידים, אלא על מנת לבחור את הילדים בעלי הכושר הכללי המפותח ביותר לתכניות לילדים מחוננים ומצטיינים.

כיצד להתנהג עם הילדים האחרים במשפחה בזמן ההכנות לבחינה

בזמן ההכנות למבחן, מומלץ לתת לשאר ילדי המשפחה תחושה שהם ילדים חכמים ומוכשרים. כדאי לערב את ילדיכם האחרים כמה שיותר בלימוד למבחן.

כאן תמצאו מידע עשיר אודות שאלות לדוגמא מבחן מחוננים.

ביום שלפני המבחן, מומלץ לצאת עם כל בני המשפחה לבילוי משותף.

מבנה מבחן מחוננים כיתה ב שלב א

המבחן הראשון מטרתו לעזור למורי בית הספר לבחור את התלמידים בעלי היכולת הגבוהה ביותר מבין כלל התלמידים. לאחר בדיקת המבחנים, כל ההורים מקבל הודעה אם הילד עבר בהצלחה במבחן שלב א', ואם הוא נכלל או לא בקבוצת התלמידים המופנים למבחן מחוננים שלב ב כיתה ב.

הורים של ילד שלא הצליח את שלב א' ורוצים להגיש ערעור ומעוניינים שילדם יוזמן בכל מקרה לשלב ב', יצטרכו לפנות דרך מכתב למחנך הכיתה ולנמק את סיבותיהם.

מבנה הבחינה שלב א' מתחלק רוב הזמן ל2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהיכולות של תלמיד מחונן, היא הבנה מעולה של התוכן שהוא קורא. הוא יכול לנתח ולהפיק לקחים בצורה טבעית. לכן, החלק הראשון של הבוחן, ייעודו להעריך את מידת היכולת של התלמיד להבין את הטקסט שקרא ולענות על מגוון שאלות הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להפגיש את הילד עם טקסט חדש שלא קרא מעולם, ולבחון כיצד הילד מתמודד עם הטקסט החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא שהוא בעל כושר חשיבה מתמטית וכמותית מצוינת. התלמיד מסוגל לפתור בעיות כמותיות ומתמטיות, ולהסיק מסקנות. ילד מחונן, הינו תלמיד שעם השנים יוכל ללמוד באופן מוצלח את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הצריכים כושר חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: לרוב, השאלות הנשאלות בחלק החשיבה הכמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אבל חלק מהשאלות יהיו תרגילים בסדרות חשבוניות.

במטרה לעזור לילד להתכונן יותר בקלות לקראת מבחן המחוננים שלב א', כדאי להבין את המבנה מבחני המחוננים ומאילו חלקים הם מורכבים.

הכנה למבחני המחוננים שווה להכנה מוקדמת למבחן הפסיכומטרי

בדרך כלל, תלמידים מחוננים מקבלים ציון גבוה בבחינת הפסיכומטרי כשהם גדלים. ההכנה למבחן הפסיכומטרי קל בשביל ילדים מחוננים, בגלל שהם כבר תרגלו את צורת החשיבה הבסיסית הנדרשת בשביל הצלחה במבחן הפסיכומטרי.

במטרה להעצים את התלמידים המחוננים, הקימה המדינה מסגרות מיוחדות, שנועדו לתת העשרה לתלמידים מחוננים. על מנת לאתר ילדים המחוננים, מתקיימים מבחנים שייעודם איתור מחוננים.

מרבית הילדים המחוננים יתמידו כשיתבגרו בלימודים גבוהים. בשביל נערים מחוננים, קורס ההכנה לפסיכומטרי יהיה חוויה מהנה, מהסיבה שהחומר המועבר יהיה פשוט עבורם אחרי שכבר עברו הכנה מסוג דומה בצעירותם.

נושא שאלות לדוגמא מבחן מחוננים הינו מטריד לא מעט הורים בישראל.

מבחן מחוננים בכיתה ב' שלב ב'

מבחן מחוננים שלב א' היה עבור התלמיד אינדיקציה מהו מבחן מחוננים. אם בשלב א' התרגילים היו רק בנושאים כגון הבנת הנקרא מבחן מחוננים וחשיבה כמותית, אז בשלב ב' מופיעות גם שאלות בנושאים של חשיבה צורנית וידע כללי.

מבחן ב' שונה ממבחן א', הינו מאתגר יותר, ומצריך התמודדות מחשבתית תחת לחץ זמן. ההפניות למבחן שלב ב' יגיעו מהמכון החיצוני ולאחר מכן מסורות לילדים.

שלב ב': הסינון האמיתי אחרי שלב א'

על פי תוצאות מבחני מחוננים שלב ב', ייבחרו חלק מהתלמידים לתכניות למחוננים ולמצטיינים.

שלב א' של המבחן היה סוג של סינון ראשון. סביר להניח שתלמיד שהוא לא מחונן או חכם מעל הממוצע, לא יעבור בהצלחה גם את מבחן שלב א'.

אילו חלקים מכיל שלב ב' של מבחני מחוננים

חלק ב' של המבחן למחוננים מכיל את הנושאים הבאים:

 

    1. צורות יחסים בין צורות: מוצגים לילד דוגמאות של קשרים שונים בין צורות. ביחס השלישי, לא מוצגת צורה, והילד צריך לנחש מה הצורה החסרה. המשכת סדרה: מביאים לילד סדרה של צורות עם סדר לוגי נתון ביניהן. על התלמיד למצוא מהי הלוגיקה של סדר הצורות, ולבחור את הצורה הנכונה שמשלימה את הסדרה.
    1. שאלות בחשבון החלק הזה דומה לחלק החשבון במבחן מחוננים שלב א'. בחלק זה מוצאים שאלות מילוליות בנושא חשבון.
    1. תרגילים מילוליים שאלות על פירוש מילים: בחלק הזה, על הילד לנחש את הפירוש המתאים למילה נתונה. שאלות בהן יש צורך להשלים משפטים: בתרגילים אלו מובא משפט, ובמשפט חסרה מילה. על הילד לנחש את המילה המשלימה את המשפט.

כיצד לפתח אצל התלמיד את החשיבה הנדרשת למבחן המחוננים

תקופת מבחני המחוננים מאד לחוצה ולרוב ההורים יש לא מעט שאלות בנושא שאלות לדוגמא מבחן מחוננים.

ילדים מחוננים יכולים להיות העתיד של המדינה. במידה ולא יעזרו לילדים המחוננים להוציא לפועל את הפוטנציאל העצום שלהם, אותם ילדים עלולים לאבד עניין ולהעסיק את עצמם במעשים שטותיים.

יכולת חשיבה לוגית היא זו שהופכת את התלמיד למחונן. כשהתלמיד יחדד את צורת החשיבה הנדרשת לבחינה, התלמיד יצליח לפתור פעם אחר פעם שאלות אלו.

עוד בנושא:

חוג הכנה מחוננים

מבחן לאיתור מחוננים שלב ב

ילדים מחוננים כיתה ב

מבנה מבחן מחוננים כיתה ו

מבחן מחוננים לדוגמא חינם

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>