קטגוריות
Uncategorized

שאלות לדוגמא מבחן מחוננים שלב א

שאלות לדוגמא מבחן מחוננים שלב א

התכוננות למבחן לאיתור מחוננים

* חשיבות הלמידה עם ערכות ההכנה – חשוב ביותר לכוון את הילד לתרגל שוב ושוב מתוך ערכת הכנה למבחן שלב א' ולמבחן שלב ב', מהסיבה שאז הילד יפנים את סגנון המבדקים ויגיע מוכן למבחן המחוננים. חיוני מאוד שהילד ילמד באופן שיהיה לו חוויתי.

רצוי להפוך את התרגול למבחן המחוננים לחוויית תרגול משותפת של ההורים והילדים. תרגול משותף יוצר זמן איכות מבורך וחוויתי בין ההורים לילדים, ואף מעניק להורה הזדמנות לבדוק: "האם אני גם מחונן"?

שיטה מעולה בה תלמיד יכול להתכונן היטב למבחן מחוננים, היא כאשר הילד יושב ופותר מבחן מחוננים מתוך ערכת הכנה טובה. מומלץ לתת לילד גם את החוג וגם לרכוש עבורו ערכת הכנה.

  • התכוננות יום טרם הבחינה: מומלץ יום לפני מבחן המחוננים, שהתלמיד לא ילמד כלל. בזמן זה, יש לקחת את הילד להינות: גן שעשועים, פארק, או אפילו מסעדה. חשוב שהילד ילך לישון בשעה מוקדמת ערב הבחינה.
  • היום הגדול: חשוב לתת לילד ארוחת בוקר מזינה ביום המבחן. מומלץ להשתדל להרגיע את הילד, ולהעניק לו הרגשה שהוא יצליח במבחן. כדאי לדאוג שילדיכם יביא לבחינה סנדוויץ', שוקולד ומים.

כאשר ילד באמת מחונן, הלמידה לפני הבחינה תהיה קלה ומהנה עבורו. אם הילד מתקשה בלמידה לקראת מבחן המחוננים, ואינו מגלה עניין, אזי על ההורים להסיק שהתהליך אינו מתאים לילד, ומוטב שהילד לא יתאמץ במה שקשה מדי עבורו, ועלול להוות לו חוויה שלילית.

ישנם אתרים ומכונים שונים, המציעים חוגי הכנה למבחני מחוננים. חוגי הכנה למבחני מחוננים כיתה ב מועברים על ידי מדריכים בדרך של משחקים, סדנאות וחוויות.

יש להסביר לילד שבאמת תהליך ההכנות הינו ארוך, אבל זה כדאי כי לאחר שיצליח במבחן, הוא יוכל להינות ממסגרות העשרה חווייתיות. יש ללמוד עם הילד את החומר ברוגע ובאווירה שמחה.

חשוב ביותר ששלב ההכנות של הילד לקראת מבחני מחוננים ייעשה מתוך תחושת חוויה של הילד, ולא באופן קשה או מחייב. על מנת ששלב ההכנה יהיה נעים עבור הילד, מומלץ ביותר שכל תהליך הלימוד יועבר באופן חוויתי.

אם אתם מחפשים אינפורמציה על שאלות לדוגמא מבחן מחוננים שלב א הגעתם למקום הנכון.

שיטות להבין אם ילדיכם מחונן באמת

מחלקת המחוננים והמצטיינים של משרד החינוך מפעיל מסלולים ייחודיים לטיפוח ילדים מחוננים ומצטיינים בתחומים שונים. המבחנים לא תוכננו כדי לאבחן את כלל הכישורים של התלמידים, אלא על מנת לאתר את התלמידים בעלי הכושר הכללי המפותח ביותר לתכניות לילדים מחוננים ומצטיינים.

לא נכון שההורים יאלצו את בנם תהליך של הכנות למבחן, רק כדי להראות לכולם שבנם "גאון". לפעמים, ייתכן מצב בו הילד לא מתאים לתוכניות המחוננים, אך ההורים רוצים להוכיח שבנם בעל יכולות, ולכן כופים עליו את התהליך בכוח.

יש לא מעט תלמידים נבונים, אבל לא כולם מחוננים. בדרך כלל, רמז למחוננות נקבע לפי רמת איי קיו – תלמידים המקבלים ציון 130 ומעלה, מוגדרים כתלמידים שיכולים להיכנס להגדרת מחוננים.

סימן אחד של ילדים מחוננים הוא נטייה להתעכב על בעיות חשבוניות.

מאחר שהנוכחות במבחני המחוננים (שלב א' ושלב ב') היא רשות ולא מאולצת, הורה שלא חפץ שילדו ייבחן יודיע על כך במפורש בכתב. אם הילד "קפץ כיתה" בסמוך למועד המבחן, ההמלצה היא לבחון אותו במועד שיתקיים בשנה"ל הבאה, ובמשך שנה זו הילד יוכל לצמצם את הפער הטבעי שנוצר בינו לבין התלמידים האחרים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה הבאה הוא יתייצב במבחני שלב ב' המתאימים לדרגת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והציונים יושוו לנבחנים בדרגת כיתה זו ולא לגילו (שימו לב, יהיה עליכם להגיש על זה בקשה אל משרד החינוך עד ל- 31/12).

תינוקות מחוננים יחקרו ויבדקו כל חפץ, ואף ינסו לפרק חפצים במטרה לחקור אותם. תלמידים מחוננים יקבלו בגיל מוקדם את הכינוי "תולעת ספרים", בגלל אהבתם לספרים.

איך לנהוג עם שאר ילדי המשפחה בעת ההכנות למבחן

מחפשים מידע על שאלות לדוגמא מבחן מחוננים שלב א? כאן באתר mechunanim.co.il תוכלו למצוא את כל מה שחיפשתם.

מומלץ להביא גם את הילדים האחרים לפעילויות שהם אוהבים. טוב לתת לשאר האחים להשתדל גם לפתור שאלות מתוך ערכת ההכנה לבחינה.

24 שעות לפני המבחן, מומלץ לצאת עם כל בני המשפחה לבילוי משותף.

מבחן לאיתור מחוננים כיתה ב שלב א

תוכן המבחן שלב א' מתחלק רוב הזמן לשני חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהיכולות של ילד מחונן, היא להבין היטב את התוכן שהוא קורא. הוא מסוגל לנתח ולהפיק לקחים בצורה טבעית. לכן, החלק הראשון של הבוחן, מטרתו להעריך את רמת היכולת של התלמיד להבין את הטקסט הנקרא ולענות על מגוון שאלות הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להפגיש את הילד עם טקסט חדש שלא ראה אף פעם, ולראות כיצד הילד מתמודד עם התוכן החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא שהוא בעל כושר חשיבה מתמטית וכמותית ברמה גבוהה. הוא יודע לפתור בעיות כמותיות ומתמטיות, ולהסיק מסקנות. ילד מחונן, הוא תלמיד שעם השנים יהיה מסוגל ללמוד בהצלחה את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הצריכים חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: בדרך כלל, השאלות הנשאלות בחלק החשיבה הכמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אך יהיו גם מבדקים בסדרות חשבוניות.

בשלב א', כל תלמידי הכיתה יעשו בוחן סינון ראשון (מבחן שלב א') שמועבר בבית הספר. בסוף בדיקת המבחנים, כל הורה מקבל תשובה אם הילד עבר בהצלחה במבחן שלב א', ואם הוא מופיע בקבוצת הילדים המופנים למבחן מחוננים שלב ב כיתה ב.

על מנת לעזור לילדיכם להתכונן יותר ביעילות למבחן המחוננים שלב א', מומלץ להכיר את המבנה מבחנים למחוננים ומאילו חלקים הם מורכבים.

הורים של ילד שלא עבר את שלב א' ומעוניים להגיש ערעור ורוצים שילדם יוזמן בכל זאת לשלב ב', צריכים לפנות בכתב אל מורה הכיתה ולהסביר את רצונם.

מסגרות העשרת ילדים מחוננים

מספר תוכניות העשרה למחוננים יתקיימו בצורת חוג אחר הצהריים, ולפעמים יוזמנו הילדים לבוקר של חוויות והעשרה במרכז למידה. כדי לאתר ילדים המחוננים, מתקיימים בוחנים שמטרתם איתור מחוננים.

לרוב, תלמידים מחוננים מקבלים ציון מכובד בבחינת הפסיכומטרי כשהם גדלים. ההכנה למבחני הפסיכומטרי קל בשביל ילדים מחוננים, בגלל שהם כבר קיבלו את צורת החשיבה הראשונית הנדרשת להצלחה בבחינת הפסיכומטרי.

מרבית התלמידים המחוננים ימשיכו כשיתבגרו בלימודים גבוהים. בדרך כלל, תלמידים מחוננים יוציאו ציון גבוה במבחן הפסיכומטרי כאשר יגדלו.

נושא שאלות לדוגמא מבחן מחוננים שלב א הינו מטריד לא מעט הורים בארץ.

מבחן לאיתור מחוננים כיתה ב שלב ב

מבחן מחוננים שלב ב' שונה ממבחן שלב א', הוא מאתגר יותר, ומצריך התמודדות אינטלקטואלית בלחץ של זמן. ההפניות למבחני שלב ב' יגיעו מהמכון החיצוני ואז מסורות לתלמידים.

שלב א' של מבחן המחוננים היה עבור התלמיד אינדיקציה מהו מבחן מחוננים. השלב השני של המבחן יתקיים באמצעות מכון חיצוני לבית הספר וגם הוא מועבר באופן קבוצתי.

שלב ב': הסינון האמיתי אחרי שלב א'

ההורים של כל התלמידים יקבלו לקראת סוף שנת הלימודים הודעה לגבי שייכות או לא לתכנית.

לרוב, אחוז מסויים מהילדים הנרשמים למבחן של שלב א', לא תמיד היה צריך לעשות כן, אך ניגשים בשל רצון של ההורים, ולכן, שלב ב' של המבחן הוא מבחן האיתור האמיתי, הקובע מיהו באמת מחונן. ילדים המקבלים ציון עובר בשלב א', הם חכמים ומוכשרים.

מבנה מבחן המחוננים שלב ב'

חלק ב' של מבחן מחוננים מורכב מהנושאים הבאים:

        1. תרגילי חשבון החלק הזה דומה לחלק החשבון בשלב א'. בחלק זה ישנן שאלות מילוליות של חשבון.

 

    1. שאלות על צורות יחסים בין הצורות: מובאים לתלמיד דוגמאות של יחסים שונים בין צורות. במקום השלישי, חסרה צורה, ועל התלמיד לנחש מהי הצורה המתאימה. סדרות: מציגים לתלמיד סדרת צורות המופיעות לפי סדר לוגי מסויים ביניהן. הילד צריך לפענח מהו העיקרון של סדר הצורות, ולהחליט מהי הצורה הנכונה המשלימה את הסדרה.
    1. בעיות מילוליות מילים ופירושם: בשאלות אלו, על התלמיד לגלות את המשמעות המתאימה למילה מסוימת. השלמת משפטים: בשאלות אלו כתוב משפט, ובמשפט חסרה מילה. על התלמיד לנחש את המילה המשלימה את המשפט.

כיצד מעוררים אצל הילד את החשיבה הנדרשת להצלחה במבחן המחוננים

התקופה שבה מתקיימים מבחני המחוננים מאד לחוצה ולהורים יש לא מעט שאלות בעניין שאלות לדוגמא מבחן מחוננים שלב א.

צורת חשיבה לוגית היא שהופכת את התלמיד למחונן. במטרה שהילד יפנים את צורת החשיבה, עליו לקרוא דוגמאות של פתרונות שיש בערכות הכנה, וכך לפתח את החשיבה.

כשהתלמיד יפתור תרגילים שוב ושוב, התלמיד יוכל בקלות רבה להתמודד עם תרגילים מסוג זה. במידה ולא יעזרו לילדים המחוננים להוציא לפועל את הפוטנציאל האדיר שלהם, אותם תלמידים עלולים להשתעמם ולהעסיק את עצמם במעשי שטות.

עוד בנושא:

מבחנים הנערכים בכיתה ב לאיתור מחוננים

מבחן מחוננים שלב להורדה

מבחני מחוננים כיתות ו

מבחן מחוננים של

דוגמא למבחן מחוננים כיתה ג

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>