קטגוריות
Uncategorized

רישום למבחן מחוננים

רישום למבחן מחוננים

תוכניות הכנה למבחנים לילדים מחוננים

ההתכוננות לשלב א' נותנת לילד הבנה מהו מבחן מחוננים, וכאשר הילד ילמד למבחן מחוננים שלב ב', יהיה לו כבר יותר קל בגלל שהוא כבר עבר את שלב ההסתגלות הראשונית. לעיתים, כדאי לשלוח את הילד לחוג שמלמד את התלמיד לפתור את המבחנים הללו בצורת משחקים.

  • הכנה יום טרם הבחינה: כדאי יום לפני מועד המבחן, שהתלמיד לא ילמד לבחינה. בזמן זה, יש לקחת את הילד להינות: אטרקציה, פארק, או אפילו מסעדה. הכרחי שילדיכם יישן מוקדם ערב המבחן.
  • היום הגדול: חשוב להכין עבור הילד ארוחת בוקר טובה ביום המבחן. יש למצוא דרכים איך להרגיע את הילד, ולהעניק לו תחושה שהוא יצליח במבחן. יש לדאוג שילדיכם יביא למבחן סנדוויץ', שוקולד ושתייה.

חשוב ביותר ששלב ההכנה של הילד למבחני המחוננים ייעשה באופן חוויתי, ולא באופן קשה או מחייב. ניתן לרשום את ילדיכם לחוג שתוכנו הוא משחקים ופעילות, ולרכוש ערכות הכנה למחוננים מקצועיות.

קיימים אתרים ומכונים שונים, המקיימים תוכניות הכנה למבחני מחוננים. תוכניות הכנה למבחני מחוננים כיתה ב מועברים על ידי מדריכים בדרך של שעשועים, סדנאות וחוויות.

הכרחי ממש ששלב ההכנות יהיה באווירה כיפית ולא לחוצה. יש ללמוד עם הילד את החומר ברוגע ובאווירה שמחה.

אם אתם מחפשים מידע אודות רישום למבחן מחוננים הגעתם למקום הנכון.

בזמן ההכנה, ההורה מסייע לילד, ומכוון אותו איך לגשת אל השאלות. תרגול משותף מהווה זמן איכות חשוב וחוויתי בין ההורה לילד, ואף נותן להורה אפשרות לבדוק: "האם אני מחונן"?

דרך מעולה בה תלמיד יכול ללמוד היטב למבחן המחוננים, היא כשהילד יושב ופותר מבחן מחוננים מתוך ערכת הכנה טובה. רצוי לתת לתלמיד גם את החוג וגם לקנות בשבילו ערכה.

שלב ההכנות של הילד, והלמידה המשותפת עם ההורים, מהווים אות האם הילד אכן מחונן. במידה והתלמיד עובר קשיים בשלב ההכנה למבחן המחוננים, ואינו מגלה עניין, אזי על ההורים להסיק שתהליך זה אינו מתאים עבור הילד, ומוטב שהתלמיד לא יתאמץ במה שמסובך מדי בשבילו, ועלול להוות לו טראומה.

מהו תלמיד מחונן והאם המבחנים לאיתור מחוננים הינם רק עבורו?

אגף המחוננים והמצטיינים מטעם משרד החינוך מציע תכניות ייחודיות להעשרת תלמידים מחוננים ומצטיינים בתחומים שונים. המבחנים לא נבנו כדי לאבחן את כלל המיומנויות של התלמידים, אלא כדי לבחור את הילדים בעלי הכושר הכללי הגבוה ביותר לתכניות לילדים מחוננים ומצטיינים.

לא נכון שההורים יכפו על בנם תהליך של הכנה למבחן, רק כדי להראות לכל העולם שבנם "מחונן". לעיתים, קורה מצב בו הילד לא מתאים למסלול של מחוננים, אך ההורים רוצים להראות שבנם בעל יכולות, ולכן מכריחים אותו לעבור את התהליך בכוח.

מאפיין אחד של ילדים מחוננים הוא תכונה להתעסק עם בעיות חשבוניות.

לא מועיל לשלוח תלמיד שלא מרגיש טוב למבחנים, ובמקרה של מחלה בזמן מבחן שלב א', יש להודיע על כך לסגל בית הספר. אם התלמיד "קפץ כיתה" קרוב למועד הבחינה, ההמלצה היא לבחון אותו שנה לאחר מכן, ובמשך שנה זו התלמיד יוכל לצמצם את הפער הטבעי הקיים בינו לבין התלמידים האחרים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה הבאה הוא ייבחן במבחני שלב ב' המתאימים לרמת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והתוצאות יושוו לילדים בדרגת כיתה זו ולא לגילו (לתשומת לבכם, תצטרכו להגיש על זה פנייה אל משרד החינוך עד התאריך 31/12).

יש תלמידים רבים חכמים, אבל זה לא אומר שהם מחוננים. בדרך כלל, רמז למחוננות נקבע על פי מבחני איי קיו – תלמידים בעלי ציון 130 ומעלה, מוגדרים כתלמידים שיכולים להיכנס להגדרת מחוננים.

תינוקות מחוננים יבחנו ויבדקו כל דבר, וגם ינסו לפרק חפצים במטרה לחקור אותם. תלמידים מחוננים נהינים ללמוד, ובעיקר אוהבים לקרוא.

איך לנהוג עם שאר ילדי המשפחה בזמן ההכנות לבחינה

ביום שלפני המבחן, טוב לצאת עם כל בני המשפחה לבילוי משפחתי.

לאורך ימי ההתכוננות לבחינה, מומלץ לשדר לשאר ילדי המשפחה תחושה שהם ילדים חכמים ובעלי כשרונות. מומלץ לתת לילדים האחרים להשתדל גם לפתור שאלות מתוך תרגילי ההכנה.

כאן תמצאו מידע עשיר אודות רישום למבחן מחוננים.

מבחני מחוננים כיתה ב שלב א'

תוכן הבחינה שלב א' מתפצל בדרך כלל ל2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא להבין היטב את הטקסט שהוא קורא. הוא מסוגל לנתח ולהפיק לקחים באופן טבעי. לכן, החלק הראשוני של הבוחן, מטרתו להעריך את מידת היכולת של התלמיד להבין את הטקסט הנקרא ולהשיב על סוגי שאלות שונים הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להכיר לילד טקסט חדש שלא קרא אף פעם, ולראות איך התלמיד מתמודד עם הטקסט החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא שיש לו חשיבה מתמטית וכמותית מצוינת. התלמיד מסוגל לפתור בעיות כמותיות וחשבוניות, ולהסיק מסקנות. תלמיד מחונן, הוא ילד שבעתיד יהיה מסוגל ללמוד באופן מוצלח את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הצריכים חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: בדרך כלל, השאלות הנשאלות בחלק החשיבה הכמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אך יהיו גם תרגילים בסדרות חשבוניות.

מבחן שלב א' נועד לעזור לסגל בית הספר לאתר את הילדים בעלי כישורים בכיתה. לאחר בדיקת הבוחנים, כל הורה מקבל הודעה אם הילד עבר בהצלחה במבחן שלב א', ואם הוא מופיע ברשימת הילדים המופנים למבחן מחוננים שלב ב כיתה ב.

הורים של ילד שלא עבר את שלב א' ורוצים לערער ורוצים שילדם יופנה בכל מקרה לשלב ב', יצטרכו לפנות בכתב אל מחנך הכיתה ולנמק את רצונם.

על מנת לסייע לילד להתכונן יותר ביעילות למבחן המחוננים שלב א', טוב להבין את המבנה מבחני המחוננים ומאילו חלקים הם מורכבים.

הכנה למבחני המחוננים = הכנה מקדימה למבחן הפסיכומטרי

במטרה להעצים את הילדים המחוננים, הקימה המדינה תוכניות מיוחדות, שנועדו לתת העשרה לילדים מחוננים. על מנת לאתר ילדים המחוננים, מתקיימים מבחנים שייעודם איתור מחוננים.

נושא רישום למבחן מחוננים הינו מטריד הורים רבים בישראל.

לרוב, תלמידים מחוננים מקבלים ציון מכובד במבחן הפסיכומטרי כשהם גדלים. הלימוד למבחן הפסיכומטרי קל יחסית בשביל ילדים מחוננים, משום שהם כבר קיבלו את צורת החשיבה הראשונית הנדרשת להצלחה במבחן הפסיכומטרי.

מרבית התלמידים המחוננים ימשיכו כשיגדלו בלימודים גבוהים. לרוב, ילדים מחוננים יוציאו ציונים גבוהים בפסיכומטרי כאשר יתבגרו.

מבחן לאיתור מחוננים כיתה ב שלב ב

מבחן שלב ב' בוחן את היכולת הקוגניטיבית הכללית של הילדים. ההפניות לשלב ב' יגיעו מהמכון החיצוני ולאחר מכן מחולקות לתלמידים.

שלב ב' של מבחני המחוננים הינו ברמת קושי יותר גבוהה ומכיל יותר נושאים. המבחן שלב ב מחוננים יתקיים באמצעות גוף רשמי חיצוני לבית הספר ואף הוא ייערך באופן קבוצתי.

שלב ב': הסינון האמיתי אחרי שלב א'

על סמך תוצאות מבחני מחוננים שלב ב', יופנו אחוז מהילדים לתכניות למחוננים ולמצטיינים.

שלב א' של המבחן היה רק סינון ראשוני. סביר להניח שילד שלא מחונן או חכם מעל הממוצע, לא יעבור בהצלחה גם את שלב א'.

אילו נושאים מכיל שלב ב' של מבחן המחוננים

חלק ב' של מבחן מחוננים מכיל את החלקים הבאים:

 

    1. שאלות על צורות יחסים בין צורות: מוצגים לתלמיד דוגמאות של יחסים שונים בין צורות. ביחס השלישי, חסרה צורה, והתלמיד צריך למצוא מה הצורה החסרה. סדרות: מציגים לילד סדרת צורות עם סדר לוגי נתון ביניהן. על הילד לפענח מהו העיקרון של סדר הצורות, ולבחור את הצורה המתאימה שמשלימה את הסדרה.
    1. תרגילי חשבון החלק הזה דומה לחלק החשבון במבחן מחוננים שלב א'. בחלק זה ישנן שאלות מילוליות בנושא חשבון.
    1. תרגילים מילוליים תרגילים על פירוש מילים: בחלק הזה, על התלמיד לגלות את המשמעות המתאימה למילה נתונה. השלמת משפטים: בתרגילים אלו יש משפט, ובמשפט חסרה מילה. על התלמיד לנחש את המילה המשלימה את המשפט.

כיצד לעורר אצל הילד את היכולת הנזקקת למבחן מחוננים

התקופה שבה מתקיימים מבחני המחוננים מאד לחוצה ולהורים יש לא מעט שאלות בנושא רישום למבחן מחוננים.

תלמידים מחוננים יכולים להיות העתיד של מדינתנו. אם לא יעזרו לילדים המחוננים לממש את הפוטנציאל האדיר שלהם, אותם ילדים יכולים לאבד עניין ולהתעסק במעשי שטות.

בשביל שהילד יצליח במבחן, הילד צריך לפתח חשיבה מסוימת. במטרה שהילד יבין את צורת החשיבה, הוא צריך לעבור על דוגמאות של פתרונות המופיעים בערכות הכנה מקצועיות, וכך לחדד את החשיבה.

עוד בנושא:

מבלן מחוננים שלב א

באיזו שנה נערך מבחן מחוננים במדינת ישראלp

מסחני הכנה למיון מחוננים

מבחני מחוננים כיתה ו

הכנה למבחני מחוננים כיתה ב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>