קטגוריות
Uncategorized

ספר הכנה למבחני מחוננים שלב ב

ספר הכנה למבחני מחוננים שלב ב

הכנה למבחני מחוננים

חשוב ביותר שתהליך ההכנה של הילד לקראת מבחני מחוננים ייעשה באופן חוויתי, ולא באופן קשה או מחייב. במטרה שההכנות יעברו בקלות על התלמיד, מומלץ מאוד שכל תהליך הלימוד יועבר באופן חוויתי.

  • התכוננות יום קודם הבחינה: כדאי יום לפני מבחן המחוננים, שהילד לא ילמד לבחינה. בזמן זה, יש לקחת את הילד לפעולה כיפית: אטרקציה, קניון, או סתם פיצרייה. הכרחי שילדיכם יישן בשעה מוקדמת בלילה שלפני המבחן.
  • היום הגדול: חשוב לתת לילד ארוחת בוקר מזינה בבוקר של הבחינה. יש להשתדל להרגיע את הילד, ולהעניק לו תחושה שהוא יצליח במבחן. יש לדאוג שילדיכם יביא למבחן כריך, חטיף שוקולד ושתייה.

כשהוא לומד מתוך ערכת הכנה, התלמיד מתרגל לסוג החשיבה עליה מובנות השאלות של בחינות מחוננים. רצוי לתת לילד גם את התכנית הכנה וגם לרכוש בשבילו ערכה.

בזמן התרגול, ההורה מסייע לילד, ומנחה אותו איך להתמודד עם השאלות. תרגול משותף יוצר זמן איכות מבורך וחוויתי בין ההורים לילדים, וגם מעניק להורה אפשרות לשאול: "האם אני מחונן"?

גם כאשר לומדים עם התלמיד בבית, חשוב לשבת איתו ביחד, ולפתור איתו את התרגילים בצורה נעימה. חלק מתוכניות הכנה למבחן מחוננים, הינם חוגים מיוחדים המוענקים על ידי מדריכים מקצועיים המומחים בפעילויות עם ילדים.

חשוב להסביר לילד שבאמת תהליך ההכנות הינו ארוך, אבל זה כדאי כי אחרי שיעבור את המבחן בהצלחה, הוא יוכל להינות ממסגרות העשרה מרתקות. כדאי לעזור לילד ללמוד את החומר ברוגע ובאווירה שמחה.

אם אתם צריכים אינפורמציה אודות ספר הכנה למבחני מחוננים שלב ב הגעתם לאתר הנכון.

ההכנה לשלב א' נותנת לתלמיד הבנה מהו מבחן מחוננים, וכשהילד יעבור הכנה למבחן מחוננים שלב ב', יהיה לו כבר יותר נוח משום שהוא כבר חווה את שלב ההתמודדות הראשונית. לפעמים, שווה לשלוח את הילד לחוג שמלמד את התלמיד לפתור את המבחנים הללו בצורת משחקים.

שלב ההכנה של התלמיד, ותהליך הלמידה המשותף עם ההורים, מהווים אות האם הילד אכן מחונן. במידה והתלמיד עובר קשיים בלמידה לקראת מבחן המחוננים, והוא לא מתעניין בזה כל כך, אזי על ההורים להבין שתהליך זה אינו כל כך מתאים לילד, ומוטב שהילד לא יתאמץ במה שקשה מדי בשבילו, ועשוי להוות לו טראומה.

מבחן לאיתור מחוננים: אך ורק כאשר התלמיד באמת מחונן?

יש לא מעט תלמידים נבונים, אך לא כולם מחוננים. ניתן לאתר סימנים ראשונים של מחוננות אפילו כשהילד בגיל קטן מאד.

חשוב לזכור שמטרתמבחני המחוננים, היא טובת הילד ולא טובת ההורים. חשוב מאוד לזהות בגיל מוקדם האם לילד יש סימנים למחוננות, ורק אם רואים אותות מחוננות אז ורק אז כדאי לפנות אל צוות ההוראה של התלמיד, ולאחר התייעצות איתם אפשר להתחיל בהכנות למבחן המחוננים.

תינוקות מחוננים יבחנו ויבדקו כל חפץ, וגם ינסו לפרק צעצועים על מנת לחקור אותם. ילדים מחוננים נהינים ללמוד, ובעיקר מתענגים לקרוא.

סימן אחד של תלמידים מחוננים הוא נטייה להתעסק עם בעיות חשבוניות.

מחלקת המחוננים והמצטיינים מטעם משרד החינוך מציע תכניות ייחודיות לטיפוח תלמידים מחוננים ומצטיינים בתחומים רבים. מבחני המחוננים לא נבנו כדי לאבחן את כלל הכישורים של התלמידים, אלא על מנת לבחור את הילדים בעלי הכושר הכללי המפותח ביותר לחוגים לילדים מחוננים ומצטיינים.

אין טעם לשלוח ילד חולה למבחנים, ובמקרה של מחלה בזמן מבחן שלב א', יש לעדכן על כך לצוות בית הספר. אם התלמיד "קפץ כיתה" בסמוך למועד המבחן, ההמלצה היא לבחון אותו שנה לאחר מכן, ולאורך שנה זו התלמיד יוכל לצמצם את הפער הטבעי הקיים בינו לבין שאר התלמידים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה לאחר מכן הוא ייבחן במבחני שלב ב' המתאימים לדרגת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והישגיו יושוו לילדים בדרגת כיתה זו ולא לגיל שלו (לתשומת לבכם, תצטרכו להגיש על כך בקשה אל משרד החינוך עד התאריך 31/12).

איך להתנהג עם שאר ילדי המשפחה בזמן ההכנות למבחן

במהלך תקופת ההכנות לבחינה, מומלץ להעניק לשאר ילדי המשפחה תחושה שהם ילדים חכמים ובעלי כשרונות. מומלץ לתת לשאר האחים להשתדל גם לפתור שאלות מתוך ערכת ההכנה לבחינה.

כאן תמצאו מידע רב אודות ספר הכנה למבחני מחוננים שלב ב.

24 שעות לפני המבחן, טוב לצאת עם כל בני המשפחה לבילוי משפחתי.

מבחן מחוננים כיתה ב שלב א'

בשלב א', כל תלמידי השכבה יעשו מבחן סינון ראשון (מבחן שלב א') שמועבר בכיתה. מבחן שלב א' בודק בעיקר את הבנת הנקרא של הילדים ואת יכולתם בתחום החשבון.

תוכן המבחן שלב א' מתפצל רוב הזמן ל2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא הבנה מעולה של התוכן שהוא קורא. הוא מסוגל לנתח ולהפיק לקחים בצורה טבעית. לכן, החלק הראשון של הבוחן, ייעודו לבדוק את מידת היכולת של התלמיד להבין את הטקסט שקרא ולהשיב על סוגי שאלות שונים הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להכיר לילד טקסט חדש שלא קרא מעולם, ולבחון כיצד הילד מתמודד עם התוכן החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא שהוא בעל כושר חשיבה מתמטית וכמותית מצוינת. הוא מסוגל לפתור בעיות כמותיות ומתמטיות, ולהפיק לקחים. ילד מחונן, הוא ילד שעם השנים יוכל ללמוד באופן מוצלח את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הצריכים כושר חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: לרוב, השאלות הנשאלות בחלק החשיבה הכמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אבל חלק מהשאלות יהיו תרגילים בסדרות חשבוניות.

הורים של ילד שלא עבר את שלב א' ורוצים להגיש ערעור ומבקשים שילדם יופנה בכל זאת לשלב ב', צריכים לפנות דרך מכתב למורה הכיתה ולנמק את סיבותיהם.

על מנת לעזור לילד להתכונן יותר ביעילות למבחן המחוננים שלב א', מומלץ להכיר את המבנה מבחני המחוננים ומאילו חלקים הם מורכבים.

מסגרות העשרת ילדים מחוננים

רוב המחוננים ימשיכו כשיגדלו בלימודים גבוהים. לרוב, ילדים מחוננים יוציאו ציונים גבוהים בפסיכומטרי כאשר יגדלו.

נושא ספר הכנה למבחני מחוננים שלב ב הינו מטריד הורים רבים בישראל.

לרוב, תלמידים מחוננים מוציאים ציון גבוה במבחן הפסיכומטרי כשהם גדלים. ההכנה למבחן הפסיכומטרי קל יחסית עבור תלמידים מחוננים, משום שהם כבר רכשו את החשיבה הבסיסית הנדרשת להצלחה בבחינת הפסיכומטרי.

חלק מתוכניות העשרה למחוננים יתקיימו כחוג בשעות הצהריים, ולפעמים יוזמנו הילדים לבוקר של חוויות והעשרה במרכז למידה. על מנת לאתר ילדים המחוננים, מתקיימים בוחנים שמטרתם איתור מחוננים.

מבחן מחוננים שלב ב'

מבחן מחוננים שלב ב' שונה מהמבחן הראשון, הינו קשה יותר, ודורש התמודדות אינטלקטואלית בלחץ של זמן. ההזמנות למבחני שלב ב' נשלחות מהמכון החיצוני ואז מחולקות לילדים.

מבחן מחוננים שלב ב הינו קשה יותר ומכיל תרגילים מסוגים רבים יותר. אם בשלב א' התרגילים היו רק בנושאים של הבנת הנקרא מבחן מחוננים וחשיבה כמותית, אזי בשלב ב' יהיו שאלות בנושאים של חשיבה צורנית וידע כללי.

איתור המחוננים נערך בשלב ב'

הוריהם של כל הנבחנים יקבלו לקראת סוף שנת הלימודים מכתב לגבי שייכות או לא לתכנית.

מבחן מחוננים שלב א' היה סינון די ראשוני. תלמידים המקבלים ציון עובר בשלב א', הם בעלי יכולות ומוכשרים.

מבנה המבחן למחוננים שלב ב'

חלק ב' של מבחן מחוננים מכיל את החלקים הבאים:

        1. תרגילים מילוליים מילים ופירושם: בתרגילים אלו, על הילד לנחש את הפירוש המתאים למילה מסוימת. שאלות בהן צריך להשלים משפטים: בתרגילים אלו יש משפט, ובמשפט חסרה מילה. על התלמיד לגלות את המילה שתשלים את המשפט.
        1. תרגילי חשבון החלק הזה דומה לחלק החשבון בשלב א'. בחלק זה יש בעיות מילוליות של חשבון.

 

    1. צורות יחסים בין צורות: מובאים לילד דוגמאות של קשרים שונים בין צורות. במקום השלישי, חסרה צורה, והילד צריך למצוא מה הצורה החסרה. סדרות: מביאים לילד סדרה של צורות המופיעות לפי סדר לוגי מסויים ביניהן. על הילד למצוא מהו העיקרון של סדר הצורות, ולבחור את הצורה המתאימה המשלימה את הסדרה.

כיצד מעוררים אצל התלמיד את היכולת הנזקקת למבחן מחוננים

יכולת חשיבה לוגית היא שהופכת את הילד למחונן. כשהתלמיד יחדד את סגנון החשיבה הנזקקת לבחינה, התלמיד יוכל לפתור פעם אחר פעם תרגילים מסוג זה.

ילדים מחוננים הינם בפוטנציאל העתיד של מדינתנו. מדינת ישראל הוציאה לפועל תוכניות המעצימות את הכישורים של הילדים המחוננים.

כאשר ילד מגיע לכיתה ב', הרבה הורים מתחילים לדון על הנושא ספר הכנה למבחני מחוננים שלב ב.

עוד בנושא:

מבחן לדוגמה סינון מחוננים

מבחן מחוננים כיתה ג שלב א

מבחן לאיתור מחוננים כיתה ג

הכנה מבחן מחוננים כיתה ב

מבחני מחוננים איך מסמנים תשובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>