קטגוריות
Uncategorized

מחוננים שברים

מחוננים שברים

להפוך את ההכנה למבחן מחוננים לקלה ומהנה

אם אתם מחפשים מידע אודות מחוננים שברים הגעתם למקום הנכון.

כשהוא מתכונן מתוך ערכת הכנה, התלמיד מתרגל לאופן החשיבה עליה מובנות השאלות של בחינות מחוננים. אין סתירה בין התרומה של תכנית הכנה למבחן מחוננים לבין ערכת הכנה למבחנים.

חשוב מאוד ששלב ההכנות של הילד לקראת מבחני מחוננים ייעשה מתוך תחושת חוויה של הילד, ולא באופן קשה או מחייב. במטרה שההכנות יעברו ביעילות על התלמיד, מומלץ ביותר שתהליך הלימוד יועבר באופן חוויתי.

* חשיבות הלמידה עם ערכות ההכנה – חשוב ביותר לתת לילד לתרגל שוב ושוב בעזרת ערכות ההכנה למבחן שלב א' ולמבחן שלב ב', משום שאז התלמיד יפנים את סגנון המבדקים ויגיע מוכן לבוחן. לעיתים, שווה לרשום את הילד לחוג שמכשיר את הילד לפתור את המבחנים הללו בצורת משחקים.

  • התכוננות יום לפני הבחינה: מומלץ יום קודם מועד המבחן, שהילד לא ילמד כלל. במקום זה, יש לקחת את הילד לכיף: אטרקציה, פארק, או אפילו מסעדה. חשוב מאד שהילד ילך לישון מוקדם ערב המבחן.
  • יום המבחן: חשוב לתת לילד ארוחת בוקר מזינה בבוקר של הבחינה. יש למצוא דרכים איך להרגיע את הילד, ולהעניק לו הרגשה שהוא יצליח במבחן. יש לצייד את הילד לבחינה בכריך, שוקולד ומים.

קיימים אתרים ומכונים למיניהם, המקיימים חוגי הכנה למבחני מחוננים. תוכניות הכנה למבחני מחוננים כיתה ב מנוהלים על ידי אנשי צוות בצורה של משחקים, סדנאות וחוויות.

שלב ההכנה של הילד, ותהליך הלמידה המשותף עם ההורים, מהווים אות האם הילד באמת מחונן. מבחן מחוננים שלב ב' מאתגר ומורכב יותר מאת בחינת מחוננים שלב א.

יש להגיד לילד שאמנם תהליך ההכנה הינו ארוך, אך התהליך שווה כי לאחר שיצליח במבחן, הוא יוכל להינות ממסגרות העשרה מרתקות. יש לעזור לילד ללמוד את החומר בשמחה ובאופן רגוע.

בזמן התרגול, ההורה מסייע לילד, ומכוון אותו איך לגשת אל השאלות. לימוד משותף יוצר זמן איכות חשוב וחוויתי בין ההורה לילד, ואף נותן להורה הזדמנות לשאול: "האם אני מחונן"?

מהו תלמיד מחונן והאם מבחני המחוננים הינם רק בשבילו?

מאפיין אחד של תלמידים מחוננים הוא תכונה להתעכב על בעיות חשבוניות.

תינוקות מחוננים יחקרו ויבדקו כל דבר, וגם ינסו לפרק צעצועים על מנת לחקור אותם. תלמידים מחוננים נהינים ללמוד, ובעיקר אוהבים לקרוא.

מאחר שהנוכחות במבחני המחוננים (שלב א' ושלב ב') היא רשות ולא מאולצת, הורה שלא חפץ שילדו יעבור את המבחן יודיע על כך במפורש בכתב. אם התלמיד "קפץ כיתה" קרוב למועד המבחן, מומלץ לבחון אותו במועד שיתקיים בשנה"ל הבאה, ולאורך שנה זו הילד יוכל לצמצם את הפער ההגיוני שנוצר בינו לבין שאר התלמידים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה הבאה הוא יתייצב במבחני שלב ב' המתאימים לרמת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והציונים יושוו לנבחנים בדרגת כיתה זו ולא לגילו (לתשומת לבכם, יהיה עליכם להגיש על כך בקשה אל משרד החינוך עד ל- 31/12).

המבחנים יתנהלו בשתי חלקים. המסקנה הלגיטימית היחידה שניתן להפיק מן המבחנים היא האם אפשר לצרף את התלמיד לתכנית מסוימת לפי סף הקבלה שנקבע.

לא נכון שההורים יאלצו את בנם תהליך של הכנה למבחני מחוננים, רק על מנת להראות לכולם שבנם "גאון". חשוב ביותר לאתר בגיל מוקדם האם לילד יש סימנים למחוננות, ורק אם מזהים אותות מחוננות אז ורק אז מומלץ לפנות אל צוות ההוראה של התלמיד, ולאחר התייעצות איתם מומלץ להתחיל תהליך ההכנה למבחן המחוננים.

יש תלמידים רבים נבונים, אך לא כולם מחוננים. אפשר לאתר רמזים ראשונים של מחוננות עוד כשהילד בגיל קטן מאד.

איך לנהוג עם הילדים האחרים במשפחה בעת ההכנות למבחן

מומלץ להביא גם את שאר האחים לפעילויות שהם אוהבים. טוב לתת לשאר האחים לנסות גם לפתור שאלות מתוך ערכת ההכנה לבחינה.

יום קודם למבחן, מומלץ לצאת עם כל המשפחה לבילוי משותף.

צריכים מידע על מחוננים שברים? כאן באתר מחוננים תוכלו למצוא את כל מה רציתם לדעת.

מבחני מחוננים כיתה ב שלב א'

הורים של ילד שלא הצליח את שלב א' ורוצים להגיש ערעור ורוצים שילדם יוזמן בכל זאת לשלב ב', צריכים לפנות דרך מכתב אל מחנך הכיתה ולנמק את סיבותיהם.

בשלב הראשון, כל תלמידי השכבה יעברו בוחן סינון ראשון (מבחן שלב א') אשר מועבר בבית הספר. בתום בדיקת המבחנים, כל הורה מקבל תשובה אם התלמיד עבר בהצלחה במבחן שלב א', ואם הוא נכלל או לא ברשימת התלמידים המופנים למבחן מחוננים שלב ב כיתה ב.

תוכן המבחן שלב א' מתפצל רוב הזמן ל- 2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא להבין היטב את הטקסט שהוא קורא. הוא מסוגל לנתח ולהסיק מסקנות באופן טבעי. לכן, החלק הראשון של הבוחן, ייעודו להעריך את מידת היכולת של הילד להבין את הטקסט שקרא ולענות על סוגי שאלות שונים הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להכיר לילד טקסט חדש שלא ראה אף פעם, ולבחון איך הילד מתמודד עם התוכן החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא שהוא בעל כושר חשיבה מתמטית וכמותית מצוינת. הוא יודע לפתור בעיות כמותיות וחשבוניות, ולהסיק מסקנות. תלמיד מחונן, הינו ילד שעם השנים יהיה מסוגל ללמוד בהצלחה את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הצריכים כושר חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: לרוב, השאלות הנשאלות בחלק של חשיבה כמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אך חלק מהשאלות יהיו מבדקים בסדרות חשבוניות.

כדי לעזור לילדיכם להתכונן יותר ביעילות למבחן המחוננים שלב א', טוב להבין את המבנה מבחני המחוננים ומאילו חלקים הם מורכבים.

מסגרות לטיפוח תלמידים מחוננים

הורה יקר! כאן באתר mechunanim.co.il תוכלו למצוא אינפורמציה חשובה אודות מחוננים שברים.

רוב המחוננים יתמידו כשיגדלו בלימודים גבוהים. לרוב, ילדים מחוננים יקבלו ציון גבוה במבחן הפסיכומטרי כאשר יגדלו.

חלק ממסגרות העשרה למחוננים יתקיימו כחוג אחר הצהריים, ולפעמים יזומנו התלמידים לבוקר חוויתי ומעשיר במרכז למידה. כאשר מכינים ילד בעל יכולות למבחן המחוננים, בו זמנית נותנים לו את הכלים להצלחה במבחן הפסיכומטרי.

לרוב, תלמידים מחוננים מקבלים ציון גבוה בבחינת הפסיכומטרי כשהם גדלים. הלימוד למבחני הפסיכומטרי קל יחסית עבור תלמידים מחוננים, בגלל שהם כבר קיבלו את החשיבה הראשונית הנדרשת להצלחה במבחן הפסיכומטרי.

מבחן לאיתור מחוננים כיתה ב שלב ב

מבחן שלב ב' בוחן את היכולת הקוגניטיבית הכללית של הילדים. ההזמנות לשלב ב' מגיעות מהמכון החיצוני ולאחר מכן מחולקות לילדים.

מבחן מחוננים שלב א' היה בשביל הילד אינדיקציה מהו מבחן מחוננים. אם בשלב א' השאלות היו רק בנושאים של הבנת הנקרא מבחן מחוננים וחשיבה כמותית, אזי בשלב ב' מופיעות גם שאלות בנושאי חשיבה צורנית וידע כללי.

מבחן מחוננים שלב ב' הוא המכריע

רוב הזמן, אחוז נתון מהילדים הנרשמים לבחינות של שלב א', לא בהכרח מתאים לכך, אך ניגשים בשל רצון של ההורים, ולכן, שלב ב' של הבחינות הינו מבחן האיתור הרלוונטי, הקובע מיהו באמת מחונן. אפשר להניח שתלמיד שהוא לא מחונן או חכם מעל הממוצע, לא יצליח לעבור גם את שלב א'.

על סמך תוצאות מבחני מחוננים שלב ב', יופנו חלק מהתלמידים לחוגים למחוננים ולמצטיינים.

מבנה מבחן המחוננים שלב ב'

חלק ב' של מבחן מחוננים מורכב מהחלקים הבאים:

        1. תרגילי חשבון החלק הזה דומה לחלק החשבון בשלב א'. בקטע זה מוצאים שאלות מילוליות בנושא חשבון.
        1. תרגילים מילוליים שאלות על פירוש מילים: בשאלות אלו, על התלמיד לגלות את הפירוש המתאים למילה מסוימת. השלמת משפטים: בשאלות אלו מובא משפט, ובמשפט חסרה מילה. על הילד לבחור את המילה שתשלים את המשפט.

 

    1. שאלות על צורות קשרים בין צורות: מובאים לילד דוגמאות של יחסים שונים בין צורות. ביחס השלישי, לא מוצגת צורה, והילד צריך למצוא מה הצורה המתאימה. המשכת סדרה: מציגים לילד סדרת צורות המופיעות לפי סדר לוגי נתון ביניהן. על התלמיד לפענח מהי הלוגיקה של סדר הצורות, ולבחור את הצורה המתאימה שמשלימה את הסדרה.

איך לפתח אצל התלמיד את החשיבה הנזקקת למבחן מחוננים

כאשר ילד מגיע לכיתה ב', לא מעט הורים מתחילים להיות עסוקים בנושא מחוננים שברים.

במטרה שהתלמיד יצליח במבחן, על הילד לפתח יכולת חשיבה מסוימת. במטרה שהתלמיד יבין את אופן החשיבה, עליו לקרוא דוגמאות של פתרון תרגילים הקיימים בערכות הכנה מקצועיות, וכך לפתח את יכולות החשיבה.

ילדים מחוננים הינם בפוטנציאל העתיד של מדינתנו. מדינת ישראל הקימה תוכניות המטפחות את היכולות של הילדים המחוננים.

עוד בנושא:

רשימת ביטויים ופתגמים למבחן מחוננים

מבחן לאיתור מחוננים דוגמא

שאלות לדוגמא מבחן מחוננים שלב ב כיתה ב

מבחן שלב ב מחוננים להדפסה

דוגמא למבחן לאיתור מחוננים שלב א

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *