קטגוריות
Uncategorized

מבלן מחוננים שלב א

מבלן מחוננים שלב א

הכנה נפשית של הילד למבחני מחוננים

בזמן התרגול, ההורה עוזר לילד, ומנחה אותו איך לגשת אל השאלות. לימוד משותף מהווה זמן איכות מבורך וחוויתי בין ההורה לילד, וגם מעניק להורה אפשרות לבדוק: "האם אני מחונן"?

כשילד מתכונן לפני מבחן, ההכנה יכולה להיות חוויה נעימה עבור הילד, אך אם ההכנה נעשית באופן לא נכון, ההכנה יכולה להיות גם טראומה עבור הילד. במטרה שההכנות יעברו בקלות על הילד, מומלץ ביותר שתהליך הלימוד יהיה בצורת חוויה.

אם אתם צריכים אינפורמציה על מבלן מחוננים שלב א הגעתם למקום הנכון.

גם כשלומדים עם התלמיד בבית, מומלץ בחום לשבת איתו ביחד, ולפתור איתו את השאלות בצורה כיפית. חלק מחוגי הכנה למבחן מחוננים, הינם חוגים מיוחדים המוענקים על ידי אנשי מקצוע המומחים בעבודה עם ילדים.

שלב ההכנות של התלמיד, והלמידה המשותפת עם ההורים, מהווים אות האם הילד באמת מחונן. במידה והתלמיד עובר קשיים בלמידה לקראת מבחן המחוננים, והוא לא מתעניין בזה כל כך, אזי על ההורים להבין שהתהליך אינו כל כך מתאים עבור הילד, ומוטב שהתלמיד לא יתאמץ במה שמסובך מדי עבורו, ועשוי להוות לו חוויה שלילית.

ההתכוננות למבחן שלב א' מעניקה לילד הבנה מהו מבחן מחוננים, וכאשר הילד יתכונן לשלב ב', יהיה לו כבר יותר פשוט בגלל שהוא כבר עבר את שלב ההתמודדות הראשונית. חיוני ביותר שהתלמיד יתכונן באופן שיהיה לו חוויתי.

  • הכנה 24 שעות טרם המבחן: כדאי יום קודם מבחן המחוננים, שהילד לא ילמד כלל. במקום זה, יש לקחת את הילד לבלות: גן שעשועים, קניון, או סתם מסעדה. חשוב מאד שהילד יישן מוקדם בלילה שלפני המבחן.
  • יום הבחינה: חשוב להכין עבור הילד ארוחת בוקר מזינה ביום המבחן. מומלץ להשתדל להרגיע את הילד, ולהעניק לו תחושה שהוא יעבור את המבחן בהצלחה. יש לדאוג שילדיכם יביא למבחן סנדוויץ', שוקולד ומים.

דרך יעילה בה תלמיד יכול ללמוד היטב למבחן המחוננים, היא כשהילד מתיישב ופותר מבחן מחוננים מתוך ערכת הכנה טובה. לא קיימת סתירה בין החשיבות של קורס הכנה למבחן מחוננים לבין ערכות הכנה למבחן.

יש להסביר לילד שבאמת יש הרבה הכנה שעליו לעבור, אך התהליך שווה כי לאחר שיצליח במבחן, הוא יוכל להינות מתוכניות העשרה חווייתיות. יש לעזור לילד ללמוד את החומר בשמחה ובאופן רגוע.

שיטות לזהות אם ילדיכם מחונן באמת

ההגדרות הקשורות לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, מידע על התכניות וטפסים שונים מצויים בפורטל הורים למחוננים ולמצטיינים: https://parents.education.gov.il/prhnet/gifted אפשר לזהות רמזים ראשונים של מחוננות אפילו כשהילד בגיל קטן מאד.

תינוקות מחוננים מתעניינים בכל נושא. ילדים מחוננים יקבלו בשלב מוקדם את הכינוי "תולעת ספרים", בגלל אהבתם לספרים.

מאחר שהנוכחות במבחני המחוננים (שלב א' ושלב ב') היא זכות ולא מאולצת, הורה שאינו מעוניין שילדו יעבור את המבחן יעדכן על כך במפורש בכתב. אם ילדכם "קפץ כיתה" בסמוך למועד הבחינה, ההמלצה היא לבחון אותו שנה לאחר מכן, ולאורך שנה זו ילדכם יוכל לצמצם את הפער הטבעי שנוצר בינו לבין שאר התלמידים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה הבאה הוא ייבחן במבחני שלב ב' המתאימים לרמת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והישגיו יושוו לילדים בדרגת כיתה זו ולא לגיל שלו (שימו לב, יהיה עליכם להגיש על זה פנייה אל משרד החינוך עד ל- 31/12).

סימן אחד של תלמידים מחוננים הוא תכונה להתעכב על בעיות חשבוניות.

מחלקת המחוננים והמצטיינים של משרד החינוך מפעיל מסלולים ייחודיים לטיפוח ילדים מחוננים ומצטיינים בתחומים שונים. התובנה הריאלית היחידה שאפשר להפיק מן הבוחנים היא האם אפשר לצרף את התלמיד לתכנית מסוימת על פי סף הקבלה שנקבע.

יש לשים לב שמטרתמבחני המחוננים, היא לאתר ילדים מחוננים ולא לרצות את ההורים. לפעמים, קורה מצב בו התלמיד לא מתאים למסלול של מחוננים, אך ההורים רוצים להראות שבנם מחונן, ולכן מכריחים אותו לעבור את התהליך בכוח.

איך לנהוג עם שאר ילדי המשפחה בעת ההכנות למבחן

ביום שלפני המבחן, טוב לצאת עם כל בני המשפחה לבילוי משותף.

טוב להביא גם את הילדים האחרים לפעילויות שהם מחבבים. כדאי לתת לשאר האחים להשתדל גם לפתור שאלות מתוך תרגילי ההכנה.

מחפשים מידע אודות מבלן מחוננים שלב א? כאן באתר מחוננים תמצאו את כל מה שחיפשתם.

מבחן מחוננים כיתה ב שלב א'

הורים של תלמיד שלא הצליח את שלב א' ורוצים להגיש ערעור ומבקשים שילדם יוזמן בכל זאת לשלב ב', יצטרכו לפנות בכתב למחנך הכיתה ולנמק את סיבותיהם.

מבנה הבחינה שלב א' מתחלק בדרך כלל לשני חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא להבין היטב את הטקסט שהוא קורא. הוא מסוגל לנתח ולהפיק לקחים באופן טבעי. לכן, החלק הראשון של הבוחן, מטרתו לבדוק את רמת המסוגלות של הילד להבין את הטקסט הנקרא ולהשיב על סוגי שאלות שונים הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להפגיש את הילד עם טקסט חדש שלא ראה מעולם, ולראות איך התלמיד מתמודד עם הטקסט החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא שיש לו חשיבה מתמטית וכמותית ברמה גבוהה. הוא יודע לפתור בעיות כמותיות ומתמטיות, ולהפיק לקחים. ילד מחונן, הוא תלמיד שבעתיד יוכל ללמוד בהצלחה את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הדורשים כושר חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: בדרך כלל, השאלות בחלק של חשיבה כמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אבל יהיו גם מבדקים בסדרות חשבוניות.

מבחן שלב א' מטרתו לעזור למורי בית הספר לבחור את הילדים בעלי היכולת הגבוהה ביותר מבין כלל התלמידים. בסוף בדיקת הבוחנים, כל הורה מקבל תשובה אם התלמיד קיבל ציון עובר במבחן שלב א', ואם הוא מופיע ברשימת התלמידים המוזמנים למבחן מחוננים שלב ב כיתה ב.

על מנת לסייע לילדיכם להתכונן יותר בקלות למבחן המחוננים שלב א', כדאי להכיר את המבנה מבחני המחוננים וממה הם מורכבים.

הכנה למבחן מחוננים שווה להכנה מוקדמת למבחן הפסיכומטרי

#p#כאשר יגדל הילד, יהיה עליו לפתח את אותה חשיבה במהלך ההכנות עבור מבחן הפסיכומטרי. הלימוד למבחן הפסיכומטרי פשוט בשביל תלמידים מחוננים, בגלל שהם כבר רכשו את החשיבה הבסיסית הנדרשת בשביל הצלחה בבחינת הפסיכומטרי.

על מנת לטפח את התלמידים המחוננים, השיקה מדינת ישראל מסגרות מיוחדות, שמטרתן לתת העשרה לתלמידים מחוננים. כשמכינים ילד בעל יכולות למבחן המחוננים, למעשה נותנים לו את הכלים להצלחה במבחן הפסיכומטרי.

נושא מבלן מחוננים שלב א הינו מעסיק לא מעט הורים בארץ.

אחד מהמכשולים של הצעירים המשתחררים מהצבא ומתכנים להתכונן לפסיכומטרי, הוא ההתמודדות הראשונית עם צורת החשיבה הנצרכת. בדרך כלל, תלמידים מחוננים יקבלו ציון גבוה בפסיכומטרי כאשר יתבגרו.

מבחן מחוננים שלב ב'

שלב א' של מבחן המחוננים היה בשביל התלמיד אינדיקציה מהו מבחן מחוננים. מבחן שלב ב' מועבר דרך גוף רשמי חיצוני לבית הספר ואף מבחן זה מתקיים במתכונת קבוצתית.

מבחן שלב ב' שונה מהמבחן הראשון, הוא קשה יותר, ומצריך התמודדות מחשבתית בלחץ זמן. ההפניות לשלב ב' נשלחות מהמכון החיצוני ולאחר מכן מסורות לילדים.

מבחן מחוננים שלב ב' הינו המכריע

ההורים של כל הנבחנים יקבלו לקראת סוף שנת הלימודים מכתב לגבי שייכות או לא לתכנית.

שלב א' של הבחינה היה סינון די ראשוני. תלמידים שמצליחים בשלב א', הינם חכמים ומוכשרים.

אילו חלקים מכיל שלב ב' של מבחני מחוננים

חלק ב' של המבחן למחוננים מורכב מהנושאים הבאים:

 

    1. צורות קשרים בין צורות: מובאים לילד דוגמאות של קשרים שונים בין צורות. ביחס השלישי, לא מוצגת צורה, והתלמיד צריך לנחש מהי הצורה החסרה. סדרות: מציגים לילד סדרה של צורות המופיעות לפי סדר לוגי מסויים ביניהן. התלמיד צריך למצוא מהו העיקרון של סדר הצורות, ולהחליט מהי הצורה הנכונה המשלימה את הסדרה.
    1. תרגילי חשבון החלק הזה דומה לחלק החשבון במבחן מחוננים שלב א'. בקטע זה ישנן בעיות מילוליות בנושא חשבון.
    1. תרגילים מילוליים תרגילים על פירוש מילים: בשאלות אלו, על הילד לבחור את המשמעות המתאימה למילה נתונה. השלמת משפטים: בתרגילים אלו יש משפט, ומילה אחת חסרה במשפט. על הילד לנחש את המילה שתשלים את המשפט.

כיצד לעורר אצל הילד את החשיבה הנזקקת להצלחה במבחן מחוננים

תלמידים מחוננים הינם בפוטנציאל העתיד של המדינה. המדינה הוציאה לפועל תוכניות המטפחות את הכישורים של הילדים המחוננים.

התקופה שבה מתקיימים מבחני המחוננים מאד רגישה ולרוב ההורים יש הרבה שאלות בנושא מבלן מחוננים שלב א.

במטרה שהילד יקבל ציון עובר במבחן, על הילד לפתח יכולת חשיבה מיוחדת. כאשר התלמיד יחדד את סגנון החשיבה הנזקקת למבחן, התלמיד יצליח לפתור פעם אחר פעם שאלות אלו.

עוד בנושא:

חוג הכנה למבחני מחוננים

מבחן דוגמא לאיתור מחוננים כיתה ב

מועד מבחן לאיתור מחוננים כיתה ב

חוברת הכנה למבחני מחוננים שלב א

מבדק בחשבון לאיתור מחוננים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>