קטגוריות
Uncategorized

מבחנן מחוננים

מבחנן מחוננים

חוגי הכנה למבחן לילדים מחוננים

הכרחי ממש ששלב ההכנות יהיה באווירה רגועה ולא לחוצה. כדאי לעזור לילד ללמוד את החומר בשמחה ובאופן רגוע.

שיטה יעילה בה תלמיד יכול ללמוד היטב למבחן המחוננים, היא כשהילד מתיישב ופותר מבחן מחוננים מתוך ערכת הכנה טובה. לא קיימת סתירה בין התרומה של חוג הכנה למבחן מחוננים לבין ערכות הכנה למבחן.

כשתלמיד באמת מחונן, ההכנה לקראת המבחן תהיה קלה ומהנה עבורו. מבחן לאיתור מחוננים שלב ב' קשה ומורכב יותר מאת בחינת מחוננים שלב א.

  • התכוננות יום קודם המבחן: כדאי יום קודם מבחן המחוננים, שהילד לא ילמד לבחינה. בזמן זה, יש לקחת את הילד לכיף: אטרקציה, פארק, או סתם מסעדה. הכרחי שהילד ילך לישון בשעה מוקדמת בלילה שלפני המבחן.
  • יום הבחינה: חשוב לתת לילד ארוחת בוקר מזינה ביום המבחן. יש להשתדל להרגיע את הילד, ולהעניק לו תחושה שהוא יצליח במבחן. כדאי לדאוג שילדיכם יביא לבחינה כריך, שוקולד ושתייה.

מומלץ להפוך את התרגול למבחן המחוננים לחוויית תרגול משותפת של ההורה והילד. תרגול משותף יוצר זמן איכות חשוב וחוויתי בין ההורה לילד, ואף נותן להורה הזדמנות לשאול: "האם אני גם מחונן"?

גם כאשר לומדים עם הילד בבית, חשוב להתיישב איתו ביחד, ולפתור איתו את התרגילים בצורה כיפית. תוכניות הכנה למבחני מחוננים כיתה ב מועברים על ידי מדריכים בדרך של שעשועים, סדנאות וחוויות.

אם אתם צריכים אינפורמציה על מבחנן מחוננים הגעתם לאתר הנכון.

ישנה חשיבות גבוהה ששלב ההכנות של הילד לקראת מבחני מחוננים יועבר באופן חוויתי, ולא באופן קשה או מחייב. במטרה שההכנות יעברו בקלות על הילד, מומלץ מאוד שכל תהליך הלימוד יהיה בצורת חוויה.

ההתכוננות למבחן שלב א' מעניקה לילד הפנמה מהו מבחן מחוננים, וכאשר הילד ילמד לשלב ב', יהיה לו כבר יותר קל משום שהוא כבר חווה את שלב ההסתגלות הראשונית. חשוב מאוד שהתלמיד ילמד באופן שיהיה לו נעים.

דרכים לדעת אם ילדיכם אכן מחונן

יש לשים לב שמטרתמבחני המחוננים, היא לאתר ילדים מחוננים ולא לרצות את ההורים. חשוב מאוד להבין בגיל צעיר האם לילד יש סימנים למחוננות, ורק אם רואים אותות מחוננות אז מומלץ לפנות אל צוות ההוראה של התלמיד, ולאחר התייעצות איתם מומלץ לפתוח תהליך ההכנה למבחן המחוננים.

ילדים מחוננים בגיל הרך יחקרו ויבדקו כל דבר, וגם ינסו לפרק חפצים במטרה לחקור אותם. תלמידים מחוננים יקבלו בגיל מוקדם את הכינוי "אוכל ספרים", בעקבות חיבתם לספרים.

מכיוון שההשתתפות במבחנים (שלב א' ושלב ב') היא רשות ולא מאולצת, הורה שאינו מעוניין שילדו ייבחן יודיע על כך במפורש בכתב. אם ילדכם "קפץ כיתה" קרוב למועד הבחינה, מומלץ לבחון אותו שנה לאחר מכן, ובמשך שנה זו הילד יוכל לצמצם את הפער ההגיוני הקיים בינו לבין התלמידים האחרים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה הבאה הוא יתייצב במבחני שלב ב' המתאימים לדרגת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והציונים יושוו לנבחנים בדרגת כיתה זו ולא לגילו (שימו לב, יהיה עליכם להגיש על זה בקשה אל משרד החינוך עד ל- 31/12).

ההגדרות הנוגעות לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, אינפורמציה על התכניות וטפסים שונים מצויים בפורטל הורים למחוננים ולמצטיינים: https://parents.education.gov.il/prhnet/gifted אפשר לאתר סימנים ראשונים של מחוננות עוד כשהילד בגיל קטן מאד.

סימן אחד של ילדים מחוננים הוא תכונה להתעסק עם בעיות חשבוניות.

אגף המחוננים והמצטיינים של משרד החינוך מציע תכניות ייחודיות להעשרת תלמידים מחוננים ומצטיינים בתחומים רבים. התובנה הלגיטימית היחידה שאפשר להפיק מן המבחנים היא האם אפשר לצרף את הנבחן לתכנית מסוימת על פי סף הקבלה שנקבע.

איך להתנהג עם שאר ילדי המשפחה בזמן ההכנות למבחן

במהלך תקופת ההתכוננות לבחינה, חשוב לתת לשאר ילדי המשפחה הרגשה שהם ילדים חכמים ומוכשרים. כדאי לתת לילדים האחרים להשתדל גם לפתור שאלות מתוך מבחני ההכנה.

ביום שלפני המבחן, טוב לצאת עם כל בני המשפחה לבילוי משפחתי.

כאן תמצאו מידע רב אודות מבחנן מחוננים.

מבחן מחוננים כיתה ב שלב א'

הורים של ילד שלא עבר את שלב א' ומעוניים לערער ורוצים שילדם יוזמן בכל זאת לשלב ב', צריכים לפנות בכתב אל מורה הכיתה ולהסביר את רצונם.

על מנת לסייע לילד להתכונן יותר ביעילות למבחן המחוננים שלב א', מומלץ להבין את המבנה מבחנים למחוננים וממה הם מורכבים.

המבחן הראשון מטרתו לסייע לסגל בית הספר לבחור את הילדים בעלי היכולת הגבוהה ביותר מבין כלל התלמידים. מבחן שלב א' בוחן במיוחד את נושאי הבנת הנקרא של הילדים ואת יכולתם במקצוע החשבון.

מבנה הבחינה שלב א' מתפצל רוב הזמן ל- 2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא להבין היטב את הטקסט שהוא קורא. הוא מסוגל לנתח ולהפיק לקחים בצורה טבעית. לכן, החלק הראשון של המבחן, מטרתו לבדוק את רמת המסוגלות של התלמיד להבין את הטקסט שקרא ולהשיב על מגוון שאלות הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להכיר לילד טקסט חדש שלא ראה אף פעם, ולבחון איך התלמיד מתמודד עם התוכן החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא שהוא בעל כושר חשיבה מתמטית וכמותית מצוינת. הילד מסוגל לפתור בעיות כמותיות ומתמטיות, ולהפיק לקחים. ילד מחונן, הינו תלמיד שבעתיד יוכל ללמוד באופן מוצלח את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הצריכים חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: לרוב, השאלות הנשאלות בחלק החשיבה הכמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אבל חלק מהשאלות יהיו תרגילים בסדרות חשבוניות.

התלמיד יגיע מוכן פסיכולוגית למבחן הפסיכומטרי כשיגדל

לרוב, ילדים מחוננים מוציאים ציון גבוה בבחינת הפסיכומטרי כשהם גדלים. הלימוד למבחני הפסיכומטרי קל בשביל ילדים מחוננים, בגלל שהם כבר קיבלו את צורת החשיבה הראשונית הנצרכת להצלחה במבחן הפסיכומטרי.

אחד מהמכשולים של הצעירים המשתחררים מהשירות צבאי ומתכנים להתכונן לפסיכומטרי, הוא ההתקלות הראשונית עם צורת החשיבה הנדרשת. עבור ילדים מחוננים, שלב ההכנה לפסיכומטרי יהיה חוויה מהנה, משום שהחומר הנלמד יהיה פשוט עבורם אחרי שכבר עברו הכנה מסוג דומה בצעירותם.

על מנת להעשיר את התלמידים המחוננים, הקימה מדינת ישראל מסגרות מיוחדות, שמטרתן להעניק העשרה לתלמידים מחוננים. כדי לאתר ילדים המחוננים, מתקיימים מבחנים שייעודם איתור מחוננים.

הורה יקר! כאן באתר מחוננים תוכלו למצוא מידע חשוב על מבחנן מחוננים.

מבחן לאיתור מחוננים כיתה ב שלב ב

מבחן שלב ב' בודק את היכולת הקוגניטיבית הכללית של הילדים. ההזמנות למבחני שלב ב' נשלחות מהמכון החיצוני ולאחר מכן מחולקות לתלמידים.

שלב א' של מבחן המחוננים היה עבור הילד אינדיקציה מהו מבחן מחוננים. אם בשלב א' של המבחן התרגילים היו רק בנושאים כגון הבנת הנקרא מבחן מחוננים וחשיבה כמותית, אזי בשלב ב' יהיו שאלות בנושאים של חשיבה צורנית וידע כללי.

שלב ב': הסינון האמיתי בעקבות שלב א'

לרוב, חלק נתון מהתלמידים הנרשמים למבחן של שלב א', לא תמיד מתאים לכך, אך נבחנים בשל רצון מצד ההורים, ולכך, שלב ב' של המבחן הוא מבחן הסינון האמיתי, הקובע מיהו מחונן. אפשר להניח שתלמיד שהוא לא מחונן או חכם מעל הממוצע, לא יצליח לעבור גם את מבחן שלב א'.

הוריהם של כל התלמידים יקבלו קרוב לסוף שנת הלימודים מכתב לגבי שייכות או לא לתכנית.

אילו תרגילים מכיל שלב ב' של מבחני מחוננים

חלק ב' של מבחן מחוננים מורכב מהחלקים הבאים:

        1. תרגילי חשבון החלק הזה זהה בסגנונו לחלק החשבון הנמצא במבחן בשלב א'. בקטע זה יש בעיות מילוליות בנושא חשבון.
        1. תרגילים מילוליים תרגילים על משמעות מילים: בתרגילים אלו, על הילד לנחש את הפירוש המתאים למילה מסוימת. השלמת משפטים: בשאלות אלו כתוב משפט, ומילה אחת חסרה במשפט. על התלמיד לבחור את המילה שתשלים את המשפט.

 

    1. שאלות על צורות יחסים בין צורות: מוצגים לתלמיד דוגמאות של יחסים שונים בין צורות. ביחס השלישי, לא מוצגת צורה, והילד צריך למצוא מהי הצורה החסרה. סדרות: מביאים לתלמיד סדרה של צורות עם סדר לוגי מסויים ביניהן. התלמיד צריך למצוא מהו העיקרון של סדר הצורות, ולהחליט מהי הצורה הנכונה שמשלימה את הסדרה.

איך לעורר אצל הילד את היכולת הנזקקת להצלחה במבחן המחוננים

התקופה שבה מתקיימים מבחני המחוננים מאד לחוצה ולהורים יש הרבה שאלות בעניין מבחנן מחוננים.

במטרה שהתלמיד יקבל ציון עובר במבחן, הילד צריך לפתח יכולת חשיבה מיוחדת. במטרה שהתלמיד יבין את אופן החשיבה, עליו לעבור על דוגמאות של פתרון תרגילים שיש בערכות הכנה מקצועיות, וכך לפתח את יכולות החשיבה.

ילדים מחוננים יכולים להיות העתיד של המדינה. במידה ולא עוזרים לילדים המחוננים לממש את הפוטנציאל העצום שלהם, אותם תלמידים עלולים להשתעמם ולהעסיק את עצמם במעשים שטותיים.

עוד בנושא:

מבחני מחוננים לדוגמא כיתה ב& 39

אבחון לקראת מבחן מחוננים

מבחן דוגמא מחוננים כיתה ו

מבחן מחוננים לדוגמא כיתה ו מתמטיקה

קטעי קרירה מבחני מחוננים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>