קטגוריות
Uncategorized

מבחני מחוננים איך מסמנים תשובה

מבחני מחוננים איך מסמנים תשובה

הופכים את ההכנה למבחן מחוננים לקלה ומהנה

ישנם גופים ומכונים למיניהם, המציעים תוכניות הכנה למבחני מחוננים. חלק מחוגי הכנה למבחן מחוננים, הינם חוגים מיוחדים המוענקים על ידי אנשי מקצוע המתמחים בעבודה עם ילדים.

אתר mechunanim.co.il: כל מה שאתם צריכים לדעת אודות מבחני מחוננים איך מסמנים תשובה.

חשוב מאוד שתהליך ההכנות של הילד לקראת מבחני מחוננים ייעשה מתוך תחושת חוויה של הילד, ולא מתוך תחושת כפייה. ניתן לרשום את הילד לחוג שתוכנו הוא משחקים ופעילות, ולקנות ערכות הכנה למחוננים מעניינות.

  • הכנה יום קודם הבחינה: כדאי יום לפני מועד המבחן, שהילד לא יתכונן כלל. במקום זה, יש לקחת את הילד לפעולה כיפית: אטרקציה, קניון, או סתם פיצרייה. חשוב שהילד יישן בשעה מוקדמת ערב המבחן.
  • היום הגדול: חשוב להכין עבור הילד ארוחת בוקר טובה בבוקר של הבחינה. יש להשתדל להרגיע את הילד, ולהעניק לו תחושה שהוא יעבור את המבחן בהצלחה. יש לדאוג שילדיכם יביא לבחינה כריך, שוקולד ושתייה.

בזמן ההכנה, ההורה עוזר לילד, ומכוון אותו כיצד לגשת אל השאלות. לימוד משותף מהווה זמן איכות מבורך וחוויתי בין ההורה לילד, וגם מעניק להורה אפשרות לבדוק: "האם אני גם מחונן"?

* חשיבות הלמידה עם ערכת הכנה למבחן מחוננים חשוב מאוד לכוון את הילד ללמוד שוב ושוב בעזרת ערכות ההכנה למבחן שלב א' ולמבחן שלב ב', משום שאז התלמיד יפנים את סגנון המבדקים ויגיע מוכן לבוחן. לפעמים, כדאי לרשום את התלמיד לחוג שמלמד את הילד לפתור את המבחנים הללו בצורת משחקים.

תקופת ההכנה של התלמיד, והלמידה המשותפת עם ההורים, מהווים אות האם הילד באמת מחונן. אם הילד עובר קשיים בלמידה לקראת מבחן המחוננים, ואינו מגלה עניין, אזי על ההורים להסיק שתהליך זה אינו מתאים לילד, ומוטב שהילד לא יעמיק במה שמסובך מדי בשבילו, ועלול להוות לו טראומה.

כאשר הוא מתכונן מתוך ערכת הכנה, התלמיד מתרגל לסוג החשיבה עליה מתבססות השאלות של בחינות מחוננים. רצוי להעניק לתלמיד גם את התכנית הכנה וגם לקנות עבורו ערכה.

חשוב מאוד ששלב ההכנות יעבור באווירה רגועה ולא מתוחה. יש לעזור לילד ללמוד את החומר ברוגע ובאווירה שמחה.

שיטות להבין אם ילדיכם אכן מחונן

יש תלמידים רבים חכמים, אך לא כולם מחוננים. ניתן לזהות סימנים ראשונים של מחוננות אפילו כשהילד תינוק.

חשוב לזכור שכל המטרה של מבחני המחוננים, היא טובת הילד ולא טובת ההורים. חשוב מאוד להבין בגיל מוקדם האם לילד יש סימנים למחוננות, ורק אם רואים סימני מחוננות אז ורק אז כדאי לפנות אל צוות ההוראה של התלמיד, ולאחר התייעצות איתם מומלץ לפתוח בהכנות למבחן המחוננים.

המבחנים יתבצעו בשתי שלבים. המסקנה הלגיטימית היחידה שניתן להפיק מן המבחנים היא האם אפשר לקבל את הנבחן לתכנית מסוימת על פי סף הקבלה שהוחלט.

מאחר שהנוכחות במבחנים (שלב א' ושלב ב') היא רשות ולא מאולצת, הורה שאינו מעוניין שילדו יעבור את המבחן יעדכן על כך במפורש בכתב. אם הילד "קפץ כיתה" קרוב למועד המבחן, ההמלצה היא לבחון אותו שנה לאחר מכן, ובמשך שנה זו הילד יוכל לצמצם את הפער הטבעי שנוצר בינו לבין שאר התלמידים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה הבאה הוא יתייצב במבחני שלב ב' המתאימים לדרגת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והישגיו יושוו לילדים בדרגת כיתה זו ולא לגילו (לתשומת לבכם, יהיה עליכם להגיש על כך בקשה אל משרד החינוך עד ל- 31/12).

סימן אחד של ילדים מחוננים הוא נטייה להתעסק עם בעיות חשבוניות.

תינוקות מחוננים מגלים עניין וסקרנות בכל דבר. תלמידים מחוננים יקבלו בגיל מוקדם את הכינוי "תולעת ספרים", בגלל אהבתם לספרים.

איך לנהוג עם הילדים האחרים במשפחה בעת ההכנות למבחן

מחפשים אינפורמציה על מבחני מחוננים איך מסמנים תשובה? כאן באתר mechunanim.co.il תוכלו למצוא את כל מה רציתם לדעת.

לאורך ימי ההכנות למבחן, מומלץ להעניק לילדים האחרים במשפחה תחושה שהם ילדים חכמים ובעלי כשרונות. כדאי לתת לילדים האחרים להשתדל גם לפתור שאלות מתוך תרגילי ההכנה.

ביום שלפני המבחן, טוב לצאת עם כל בני המשפחה לבילוי משפחתי.

מבחן מחוננים כיתה ב שלב א'

מבנה הבחינה שלב א' מתפצל רוב הזמן לשני חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא הבנה מעולה של התוכן שהוא קורא. הוא מסוגל לנתח ולהסיק מסקנות באופן טבעי. לכן, החלק הראשוני של הבוחן, ייעודו להעריך את מידת המסוגלות של הילד להבין את הטקסט שקרא ולענות על סוגי שאלות שונים הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להכיר לילד טקסט חדש שלא ראה מעולם, ולבחון כיצד הילד מתמודד עם התוכן החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא שיש לו חשיבה מתמטית וכמותית מצוינת. הוא מסוגל לפתור בעיות כמותיות ומתמטיות, ולהסיק מסקנות. תלמיד מחונן, הינו ילד שעם השנים יוכל ללמוד בהצלחה את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הצריכים חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: בדרך כלל, השאלות הנשאלות בחלק של חשיבה כמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אבל חלק מהשאלות יהיו מבדקים בסדרות חשבוניות.

הורים של תלמיד שלא עבר את שלב א' ומעוניים לערער ורוצים שילדם יופנה בכל זאת לשלב ב', צריכים לפנות בכתב אל מורה הכיתה ולהסביר את רצונם.

בשלב א', כל תלמידי השכבה יעשו בוחן סינון ראשון (מבחן שלב א') שמתקיים בכיתה. מבחן מחוננים שלב א בודק במיוחד את הבנת הנקרא של התלמידים ואת כישוריהם בתחום החשבון.

כדי לעזור לילד להתכונן יותר ביעילות למבחן המחוננים שלב א', מומלץ להבין את המבנה מבחני המחוננים ומאילו חלקים הם מורכבים.

הילד יגיע מוכן פסיכולוגית לקורס הפסיכומטרי כשיגדל

בדרך כלל, תלמידים מחוננים מוציאים ציון גבוה במבחן הפסיכומטרי כשהם גדלים. הלימוד למבחן הפסיכומטרי קל יחסית עבור תלמידים מחוננים, משום שהם כבר רכשו את צורת החשיבה הבסיסית הנדרשת בשביל הצלחה בבחינת הפסיכומטרי.

חלק ממסגרות העשרה למחוננים יתקיימו בצורת חוג בשעות הצהריים, ולפעמים יזומנו הילדים לבוקר של חוויות והעשרה במרכז למידה. על מנת לאתר ילדים המחוננים, מתקיימים בוחנים שמטרתם איתור מחוננים.

אחד מהקשיים של הצעירים המסיימים צבא ורוצים להתכונן לפסיכומטרי, הוא ההתקלות הראשונית עם סוג החשיבה הנדרשת. בשביל נערים מחוננים, קורס ההכנה לפסיכומטרי יהיה חוויה חיובית, מהסיבה שהחומר הנלמד יהיה קל עבורם מאחר שעברו הכנה מסוג זה בצעירותם.

נושא מבחני מחוננים איך מסמנים תשובה הינו מטריד הורים רבים בישראל.

מבחן המחוננים בכיתה ב' שלב ב'

מבחן מחוננים שלב ב' שונה ממבחן שלב א', הינו קשה יותר, ודורש התמודדות מחשבתית תחת לחץ של זמן. ההפניות למבחני שלב ב' יגיעו מהמכון החיצוני ואז מסורות לילדים.

שלב ב' של מבחני המחוננים הינו קשה יותר ומכיל יותר נושאים. אם בשלב א' של המבחן השאלות היו רק בנושאים של הבנת הנקרא מבחן מחוננים וחשיבה כמותית, אז בשלב ב' יהיו גם שאלות בנושאים של חשיבה צורנית וידע כללי.

איתור המחוננים מתבצע בשלב ב'

הוריהם של כל התלמידים יקבלו קרוב לסוף שנת הלימודים הודעה לגבי התאמה או לא לתכנית.

שלב א' של המבחן היה רק סינון ראשוני. ילדים המקבלים ציון עובר בשלב א', מוכח שהם בעלי יכולות ומוכשרים.

מאילו נושאים מורכב מבחן מחוננים שלב ב

חלק ב' של מבחן מחוננים מורכב מהחלקים הבאים:

        1. בעיות מילוליות תרגילים על פירוש מילים: בחלק הזה, על הילד לבחור את המשמעות המתאימה למילה נתונה. השלמת משפטים: בשאלות אלו כתוב משפט, ומילה אחת חסרה במשפט. על התלמיד לבחור את המילה המשלימה את המשפט.

 

    1. צורות יחסים בין הצורות: מוצגים לילד דוגמאות של יחסים שונים בין צורות. ביחס השלישי, חסרה צורה, והילד צריך למצוא מה הצורה החסרה. סדרות: מביאים לילד סדרה של צורות המופיעות לפי סדר לוגי מסויים ביניהן. על הילד למצוא מהי הלוגיקה של סדר הצורות, ולבחור את הצורה הנכונה המשלימה את הסדרה.
    1. שאלות חשבון החלק הזה דומה לחלק החשבון הנמצא במבחן בשלב א'. בקטע זה יש בעיות מילוליות בחשבון.

איך מעוררים אצל הילד את החשיבה הנדרשת להצלחה במבחן המחוננים

כשילד מתקרב לכיתה ב', הרבה הורים מתחילים לדון על הנושא מבחני מחוננים איך מסמנים תשובה.

בשביל שהתלמיד יקבל ציון עובר במבחן, התלמיד צריך לפתח חשיבה מסוימת. במטרה שהילד יפנים את צורת החשיבה, עליו לעבור על דוגמאות של פתרון תרגילים שיש בערכות הכנה מקצועיות, וכך לפתח את יכולות החשיבה.

כאשר הילד יפתור תרגילים פעם אחר פעם, הילד יוכל בפשטות להתמודד עם שאלות מסוג זה. במידה ולא יעזרו לתלמידים המחוננים להוציא לפועל את הפוטנציאל האדיר שלהם, אותם ילדים עלולים לאבד עניין ולהעסיק את עצמם במעשי שטות.

עוד בנושא:

דוגמא ללומדה מבח מחוננים שלב ב

מבחן מחוננים כיתה ב שלב א לדוגמא

משך מבחן מחוננים שלב ב

מבחן לאיתור מחוננים שלב ב

מתכוננים מראש למבחן מחוננים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>