קטגוריות
Uncategorized

מבחנים לתלמידים מחוננים ומצטיינים

מבחנים לתלמידים מחוננים ומצטיינים

הילד מתכונן נפשית למבחני מחוננים

ישנם גופים ומכונים שונים, המציעים תוכניות הכנה למבחני מחוננים. חלק מחוגי הכנה למבחן מחוננים, הינם חוגים מיוחדים המוענקים על ידי אנשי מקצוע המומחים בעבודה עם ילדים.

ההתכוננות לשלב א' נותנת לתלמיד הפנמה מהו מבחן מחוננים, וכשהתלמיד ילמד למבחן מחוננים שלב ב', יהיה לו כבר יותר קל בגלל שהוא כבר חווה את שלב ההסתגלות הראשונית. חיוני מאוד שהילד יתכונן בדרך שיהיה לו חוויתי.

אם אתם מחפשים אינפורמציה על מבחנים לתלמידים מחוננים ומצטיינים הגעתם לאתר הנכון.

  • התכוננות 24 שעות טרם הבחינה: מומלץ יום קודם מועד המבחן, שהתלמיד לא יתכונן לבחינה. במקום זה, יש לקחת את הילד לבלות: אטרקציה, קניון, או סתם פיצרייה. חשוב שהילד ילך לישון בשעה מוקדמת בלילה שלפני הבחינה.
  • יום המבחן: חשוב לתת לילד ארוחת בוקר מזינה ביום המבחן. מומלץ להשתדל להרגיע את הילד, ולהעניק לו הרגשה שהוא יצליח במבחן. כדאי לצייד את הילד למבחן בסנדוויץ', שוקולד ושתייה.

דרך יעילה בה תלמיד יכול ללמוד היטב למבחן מחוננים, היא כאשר הילד יושב ופותר מבחן מחוננים מתוך ערכת הכנה טובה. מומלץ להעניק לתלמיד גם את התכנית הכנה וגם לקנות עבורו ערכה.

כשילד מתכונן למבחן מחוננים, ההכנה יכולה להיות חוויה לתלמיד, אך אם ההכנה מועברת באופן לא נכון, ההכנה יכולה להוות גם טראומה עבורו. ניתן לרשום את ילדיכם לחוג שתוכנו הוא משחקים ופעילות, ולרכוש ערכות הכנה למחוננים מעניינות.

רצוי להפוך את ההכנה למבחן המחוננים לחוויית תרגול משותפת של ההורה והילד. תרגול משותף יוצר זמן איכות מבורך וחוויתי בין ההורה לילד, ואף נותן להורה הזדמנות לבדוק: "האם אני גם מחונן"?

חשוב להסביר לילד שבאמת יש הרבה הכנה שהוא צריך לעבור, אך התהליך שווה כי לאחר שיעבור את המבחן בהצלחה, הוא יוכל להינות ממסגרות העשרה מרתקות. כדאי לעזור לילד ללמוד את החומר בשמחה ובאופן רגוע.

שלב ההכנות של הילד, והלמידה המשותפת עם ההורים, מהווים אינדיקציה האם התלמיד אכן מחונן. במידה והתלמיד עובר קשיים בלמידה לקראת מבחן המחוננים, והוא לא מתעניין בזה כל כך, אזי על ההורים להסיק שהתהליך אינו כל כך מתאים עבור הילד, ואולי עדיף שהילד לא יעמיק במה שקשה מדי בשבילו, ועלול להוות לו טראומה.

מבחן לאיתור מחוננים – אך ורק כשהתלמיד באמת מחונן?

ההגדרות הקשורות לקבוצות אוכלוסייה מיוחדות, מידע על התכניות וטפסי פנייה נמצאים בפורטל הורים למחוננים ולמצטיינים: https://parents.education.gov.il/prhnet/gifted ניתן לזהות סימנים ראשונים של מחוננות אפילו כשהילד בגיל קטן מאד.

לא מועיל לשלוח תלמיד חולה למבחנים, ובמקרה של מחלה בזמן מבחן שלב א', יש להודיע על כך לצוות בית הספר. אם הילד "קפץ כיתה" קרוב למועד המבחן, מומלץ לבחון אותו שנה לאחר מכן, ולאורך שנה זו ילדכם יוכל לצמצם את הפער ההגיוני שנוצר בינו לבין שאר התלמידים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה לאחר מכן הוא יתייצב במבחני שלב ב' המתאימים לרמת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והציונים יושוו לתלמידים בדרגת כיתה זו ולא לגילו (שימו לב, יהיה עליכם להגיש על זה בקשה אל משרד החינוך עד התאריך 31/12).

סימן אחד של תלמידים מחוננים הוא נטייה להתעכב על בעיות חשבוניות.

לא נכון שההורים יכפו על בנם תהליך של הכנות למבחני מחוננים, רק על מנת להראות לכולם שבנם "גאון". חשוב ביותר לאתר בגיל צעיר האם לילד יש סימנים למחוננות, ורק אם מזהים אותות מחוננות אז כדאי להתייעץ עם צוות ההוראה של הילד, ולאחר התייעצות איתם אפשר לפתוח בהכנות למבחן המחוננים.

תינוקות מחוננים יחקרו ויבדקו כל דבר, וגם ינסו לפרק חפצים במטרה לחקור אותם. ילדים מחוננים יקבלו בשלב מוקדם את הכינוי "אוכל ספרים", בגלל אהבתם לספרים.

מחלקת המחוננים והמצטיינים של משרד החינוך מפעיל מסלולים ייחודיים לטיפוח תלמידים מחוננים ומצטיינים בתחומים רבים. התובנה הלגיטימית היחידה שאפשר להפיק מן המבחנים היא האם אפשר לצרף את התלמיד לתכנית נתונה לפי סף הקבלה שנקבע.

כיצד להתנהג עם שאר ילדי המשפחה בזמן ההכנות למבחן

במהלך תקופת ההתכוננות למבחן, מומלץ לשדר לילדים האחרים במשפחה תחושה שהם ילדים נבונים ובעלי כשרונות. מומלץ לשתף את האחים עד כמה שניתן בהכנות למבחן.

כאן תמצאו מידע עשיר אודות מבחנים לתלמידים מחוננים ומצטיינים.

ביום שלפני המבחן, טוב לצאת עם כל המשפחה לבילוי משפחתי.

מבחן לאיתור מחוננים כיתה ב שלב א

הורים של ילד שלא הצליח את שלב א' ורוצים להגיש ערעור ורוצים שילדם יוזמן בכל מקרה לשלב ב', צריכים לפנות בכתב למורה הכיתה ולהסביר את רצונם.

כדי לעזור לילד להתכונן יותר בקלות למבחן המחוננים שלב א', טוב להבין את המבנה מבחנים למחוננים ומאילו חלקים הם מורכבים.

מבנה הבחינה שלב א' מתפצל רוב הזמן ל- 2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא הבנה מעולה של הטקסט שהוא קורא. הוא יכול לנתח ולהסיק מסקנות בצורה טבעית. לכן, החלק הראשוני של המבחן, מטרתו להעריך את מידת המסוגלות של התלמיד להבין את הטקסט שקרא ולענות על סוגי שאלות שונים הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להפגיש את הילד עם טקסט חדש שלא ראה אף פעם, ולבחון איך הילד מתמודד עם הטקסט החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא שהוא בעל כושר חשיבה מתמטית וכמותית ברמה גבוהה. הילד יודע לפתור בעיות כמותיות וחשבוניות, ולהסיק מסקנות. תלמיד מחונן, הינו תלמיד שעם השנים יוכל ללמוד בהצלחה את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הדורשים חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: לרוב, השאלות בחלק החשיבה הכמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אך חלק מהשאלות יהיו מבדקים בסדרות חשבוניות.

מבחן שלב א' נועד לעזור למורי בית הספר לאתר את הילדים בעלי היכולת הגבוהה ביותר בכיתה. מבחן מחוננים שלב א בודק בעיקר את נושאי הבנת הנקרא של התלמידים ואת יכולתם בתחום החשבון.

מסגרות העשרת ילדים מחוננים

במטרה להעשיר את התלמידים המחוננים, השיקה המדינה תוכניות מיוחדות, שייעודן לתת העשרה לתלמידים מחוננים. כדי לזהות תלמידים המחוננים, מתקיימים בוחנים שמטרתם איתור מחוננים.

רוב התלמידים המחוננים יתמידו כשיגדלו בלימודים גבוהים. עבור ילדים מחוננים, קורס ההכנה לפסיכומטרי יהיה חוויה מהנה, משום שהחומר המועבר יהיה פשוט עבורם אחרי שכבר עברו הכנה מסוג דומה בילדותם.

לרוב, תלמידים מחוננים מקבלים ציון מכובד במבחן הפסיכומטרי כאשר הם גדלים. הלימוד למבחני הפסיכומטרי פשוט עבור תלמידים מחוננים, משום שהם כבר רכשו את צורת החשיבה הבסיסית הנדרשת בשביל הצלחה במבחן הפסיכומטרי.

הורה יקר! כאן באתר mechunanim.co.il תמצאו מידע חשוב אודות מבחנים לתלמידים מחוננים ומצטיינים.

מבחן לאיתור מחוננים כיתה ב שלב ב

שלב א' של מבחן המחוננים היה עבור הילד טעימה מהו מבחן מחוננים. אם בשלב א' של המבחן השאלות היו רק בנושאים כמו הבנת הנקרא מבחן מחוננים וחשיבה כמותית, אזי בשלב ב' מופיעות גם שאלות בנושאים של חשיבה צורנית וידע כללי.

מבחן זה בודק את הרמה הקוגניטיבית הכללית של התלמידים. ההזמנות למבחן שלב ב' מגיעות מהמכון החיצוני ולאחר מכן מסורות לילדים.

איתור המחוננים מתבצע בשלב ב'

שלב א' של המבחן היה סינון די ראשוני. תלמידים המקבלים ציון עובר בשלב א', הם בעלי יכולות ומוכשרים.

ההורים של כל הנבחנים יקבלו קרוב לסוף שנת הלימודים הודעה לגבי שייכות או לא לתכנית.

מבנה מבחן המחוננים שלב ב'

חלק ב' של מבחן מחוננים מורכב מהחלקים הבאים:

        1. בעיות מילוליות מילים ופירושם: בשאלות אלו, על התלמיד לגלות את המשמעות המתאימה למילה מסוימת. השלמת משפטים: בתרגילים אלו מובא משפט, ומילה אחת חסרה במשפט. על התלמיד לבחור את המילה המשלימה את המשפט.
        1. תרגילי חשבון חלק זה דומה לחלק החשבון בשלב א'. בקטע זה ישנן שאלות מילוליות של חשבון.

 

    1. צורות יחסים בין צורות: מוצגים לילד דוגמאות של קשרים שונים בין צורות. ביחס השלישי, לא מוצגת צורה, ועל התלמיד למצוא מה הצורה המתאימה. סדרות: מביאים לילד סדרת צורות עם סדר לוגי מסויים ביניהן. הילד צריך לפענח מהו העיקרון של סדר הצורות, ולבחור את הצורה הנכונה המשלימה את הסדרה.

איך מפתחים אצל הילד את היכולת הנזקקת להצלחה במבחן המחוננים

בשביל שהתלמיד יצליח במבחן, על התלמיד לפתח צורת חשיבה מסוימת. על מנת שהתלמיד יבין את סוג החשיבה, הוא צריך לעבור על דוגמאות של פתרון תרגילים הקיימים בערכות הכנה, וכך לחדד את צורת החשיבה.

כאשר ילד מגיע לכיתה ב', רוב ההורים מתחילים להיות עסוקים בנושא מבחנים לתלמידים מחוננים ומצטיינים.

כשהילד יפתור בעיות פעם אחר פעם, הילד יוכל בפשטות להתגבר על תרגילים מסוג זה. במידה ולא יעזרו לילדים המחוננים להוציא לפועל את הפוטנציאל העצום שלהם, אותם תלמידים עלולים לאבד עניין ולהעסיק את עצמם במעשי שטות.

עוד בנושא:

מבחן איתור מחוננים כיתה ג שלב 1

מה בודקים במבחן מחוננים

מבחן מחוננים כיתה ב להורדה

ספר הכנה למבחן לילדים מחוננים

מבחן מחוננים לדוגמא כתה ד

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>