קטגוריות
Uncategorized

מבחן סינון למחוננים כיתה ב

מבחן סינון למחוננים כיתה ב

התכוננות למבחן לאיתור מחוננים

הכרחי ממש שתהליך ההכנה יהיה באווירה כיפית ולא לחוצה. כדאי לעזור לילד ללמוד את החומר בשמחה ובאופן רגוע.

ישנם גופים ומכונים שונים, המקיימים תוכניות הכנה למבחני מחוננים. חלק מתוכניות הכנה למבחן מחוננים, הינם חוגים מיוחדים המוענקים על ידי אנשי מקצוע המומחים בפעילויות עם ילדים.

חשוב מאוד ששלב ההכנות של הילד לקראת מבחני מחוננים ייעשה באופן חוויתי, ולא מתוך תחושת כפייה. במטרה שההכנות יעברו בקלות על הילד, מומלץ מאוד שכל תהליך הלימוד יהיה בצורת חוויה.

כאשר הוא מתכונן מתוך ערכת הכנה, הילד מתמחה בסוג החשיבה עליה מובנות השאלות של בחינות מחוננים. מומלץ להעניק לילד גם את החוג וגם לרכוש בשבילו ערכת הכנה.

  • הכנה יום טרם הבחינה: כדאי יום קודם מבחן המחוננים, שהתלמיד לא יתכונן לבחינה. במקום זה, יש לקחת את הילד לבלות: אטרקציה, פארק, או אפילו פיצרייה. הכרחי שהילד יישן מוקדם ערב המבחן.
  • היום הגדול: חשוב להכין עבור הילד ארוחת בוקר מזינה ביום המבחן. יש להשתדל להרגיע את הילד, ולתת לו הרגשה שהוא יצליח במבחן. יש לצייד את הילד לבחינה בכריך, חטיף שוקולד ומים.

אתר mechunanim.co.il: כל מה שרציתם לדעת על מבחן סינון למחוננים כיתה ב.

ההכנה למבחן שלב א' מעניקה לתלמיד הפנמה מהו מבחן מחוננים, וכשהילד יעבור הכנה לשלב ב', יהיה לו כבר יותר קל משום שהוא כבר חווה את שלב ההסתגלות הראשונית. לעיתים, מומלץ לשלוח את הילד לחוג שמכשיר את התלמיד לפתור את השאלות הללו בצורת משחקים.

כאשר ילד באמת מחונן, הלמידה לפני המבחן תהיה קלה ומהנה בשבילו. במידה והילד עובר קשיים בשלב ההכנה למבחן המחוננים, והוא לא מתעניין בזה כל כך, אזי על ההורים להסיק שהתהליך אינו מתאים עבור הילד, ומוטב שהתלמיד לא יעמיק במה שקשה מדי עבורו, ועשוי להוות לו חוויה שלילית.

בזמן ההכנה, ההורה מסייע לילד, ומכוון אותו איך להתמודד עם השאלות. תרגול משותף מהווה זמן איכות מבורך וחוויתי בין ההורים לילדים, ואף נותן להורה אפשרות לשאול: "האם אני מחונן"?

שיטות להבין אם ילדיכם מחונן באמת

מאחר שהנוכחות במבחני המחוננים (שלב א' ושלב ב') היא זכות ולא חובה, הורה שאינו מעוניין שילדו ייבחן יודיע על כך במפורש בכתב. אם הילד "קפץ כיתה" קרוב למועד המבחן, ההמלצה היא לבחון אותו במועד שיתקיים בשנה"ל הבאה, ולאורך שנה זו הילד יוכל לצמצם את הפער ההגיוני שנוצר בינו לבין שאר התלמידים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה לאחר מכן הוא ייבחן במבחני שלב ב' המתאימים לדרגת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והציונים יושוו לנבחנים בדרגת כיתה זו ולא לגילו (שימו לב, תצטרכו להגיש על זה בקשה אל משרד החינוך עד ל- 31/12).

ילדים מחוננים בגיל הרך יחקרו ויבדקו כל חפץ, וגם ינסו לפרק חפצים במטרה לחקור אותם. ילדים מחוננים אוהבים ללמוד, ובעיקר מתענגים לקרוא.

יש לא מעט ילדים נבונים, אבל זה לא אומר שהם מחוננים. כאינדיקציה, אות למחוננות נקבע לפי רמת איי קיו – ילדים שמקבלים ציון 130 ומעלה, מוגדרים כתלמידים שיכולים להיכנס להגדרת מחוננים.

יש לשים לב שכל המטרה של מבחני המחוננים, היא טובת הילד ולא טובת ההורים. לעיתים, קורה מצב בו התלמיד לא מתאים לתוכניות המחוננים, אבל ההורים רוצים להוכיח שבנם בעל יכולות, ולכן יכפו עליו את התהליך שלא בצדק.

סימן אחד של תלמידים מחוננים הוא נטייה להתעכב על בעיות חשבוניות.

המבחנים יתבצעו בשתי שלבים. המסקנה הלגיטימית היחידה שניתן להפיק מן הבוחנים היא האם אפשר לצרף את התלמיד לתכנית מיוחדת לפי סף הקבלה שנקבע.

איך להתנהג עם שאר ילדי המשפחה בזמן ההכנות למבחן

מחפשים מידע על מבחן סינון למחוננים כיתה ב? כאן באתר mechunanim.co.il תמצאו את כל מה רציתם לדעת.

טוב לרשום גם את הילדים האחרים לחוגים שהם מחבבים. טוב לתת לילדים האחרים להשתדל גם לפתור שאלות מתוך ערכת ההכנה לבחינה.

24 שעות לפני המבחן, מומלץ לצאת עם כל המשפחה לבילוי משותף.

מבחני מחוננים כיתה ב שלב א'

מבנה הבחינה שלב א' מתפצל רוב הזמן ל2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא הבנה מעולה של התוכן שהוא קורא. הוא יכול לנתח ולהפיק לקחים בצורה טבעית. לכן, החלק הראשון של הבוחן, ייעודו לבדוק את רמת המסוגלות של התלמיד להבין את הטקסט שקרא ולהשיב על סוגי שאלות שונים הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להכיר לילד טקסט חדש שלא קרא אף פעם, ולבחון איך הילד מתמודד עם התוכן החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא שהוא בעל כושר חשיבה מתמטית וכמותית מצוינת. הוא מסוגל לפתור בעיות כמותיות וחשבוניות, ולהפיק לקחים. ילד מחונן, הינו תלמיד שבעתיד יהיה מסוגל ללמוד בהצלחה את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הדורשים חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: בדרך כלל, השאלות בחלק של חשיבה כמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אבל יהיו גם תרגילים בסדרות חשבוניות.

הורים של תלמיד שלא הצליח את שלב א' ומעוניים לערער ורוצים שילדם יוזמן בכל זאת לשלב ב', צריכים לפנות בכתב אל מורה הכיתה ולנמק את רצונם.

המבחן הראשון נועד לעזור לצוות בית הספר לבחור את התלמידים בעלי כישורים מבין כלל התלמידים. לאחר בדיקת הבוחנים, כל ההורים מקבל הודעה אם התלמיד עבר בהצלחה במבחן שלב א', ואם הוא נכלל או לא בקבוצת הילדים המוזמנים למבחן מחוננים שלב ב כיתה ב.

כדי לסייע לילד להתכונן יותר ביעילות לקראת מבחן המחוננים שלב א', מומלץ להכיר את המבנה מבחני המחוננים ומאילו חלקים הם מורכבים.

התלמיד יגיע מוכן נפשית לקורס הפסיכומטרי כשיגדל

במטרה להעצים את הילדים המחוננים, הקימה המדינה תוכניות ייחודיות, שייעודן להעניק העשרה לתלמידים מחוננים. כאשר מכינים תלמיד בעל יכולות למבחן המחוננים, למעשה נותנים לו את הכלים להצליח במבחן הפסיכומטרי.

לרוב, ילדים מחוננים מקבלים ציון מכובד בבחינת הפסיכומטרי כאשר הם גדלים. הלימוד למבחן הפסיכומטרי קל בשביל ילדים מחוננים, משום שהם כבר רכשו את החשיבה הבסיסית הנדרשת להצלחה בבחינת הפסיכומטרי.

נושא מבחן סינון למחוננים כיתה ב הינו מטריד לא מעט הורים בישראל.

אחד מהמכשולים של הצעירים המשתחררים מהשירות צבאי ומתכנים להתכונן לפסיכומטרי, הוא ההתקלות הראשונית עם סוג החשיבה הנדרשת. בדרך כלל, ילדים מחוננים יקבלו ציון גבוה במבחן הפסיכומטרי כאשר יתבגרו.

שלב ב' של מבחן המחוננים

מבחן ב' שונה ממבחן א', הוא מאתגר יותר, ודורש התמודדות מחשבתית תחת לחץ זמן. ההפניות לשלב ב' מגיעות מהמכון החיצוני ולאחר מכן מסורות לתלמידים.

מבחן מחוננים שלב ב הינו ברמת קושי יותר גבוהה ומכיל יותר נושאים. מבחן מחוננים שלב ב' מועבר דרך מכון חיצוני לבית הספר וגם הוא ייערך באופן קבוצתי.

איתור המחוננים מתבצע בשלב ב'

על סמך תוצאות מבחני שלב ב', ייבחרו חלק מהתלמידים לחוגים למחוננים ולמצטיינים.

שלב א' של מבחן המחוננים היה רק סינון ראשוני. ילדים שעוברים את שלב א', מוכח שהם בעלי יכולות ומוכשרים.

מאילו תרגילים מורכב מבחן מחוננים שלב ב

חלק ב' של מבחן מחוננים מורכב מהחלקים הבאים:

 

    1. שאלות על צורות קשרים בין צורות: מוצגים לילד דוגמאות של קשרים שונים בין צורות. ביחס השלישי, חסרה צורה, והילד צריך לנחש מה הצורה המתאימה. סדרות: מביאים לילד סדרה של צורות המופיעות לפי סדר לוגי נתון ביניהן. על התלמיד לפענח מהו העיקרון של סדר הצורות, ולבחור את הצורה הנכונה המשלימה את הסדרה.
    1. בעיות מילוליות שאלות על משמעות מילים: בחלק הזה, על התלמיד לבחור את הפירוש המתאים למילה נתונה. תרגילים בהם צריך להשלים משפטים: בתרגילים אלו יש משפט, ובמשפט חסרה מילה. על התלמיד לגלות את המילה שתשלים את המשפט.
    1. שאלות חשבון חלק זה זהה בסגנונו לחלק החשבון הנמצא במבחן בשלב א'. בחלק זה ישנן בעיות מילוליות בנושא חשבון.

איך לעורר אצל התלמיד את החשיבה הנזקקת למבחן מחוננים

כשהילד יפתור תרגילים פעם אחר פעם, התלמיד יוכל בקלות רבה להתגבר על תרגילים מסוג זה. מדינת ישראל הוציאה לפועל מסגרות המטפחות את הכישורים של הילדים המחוננים.

יכולת חשיבה לוגית היא שהופכת את הילד למחונן. במטרה שהילד יבין את צורת החשיבה, הוא צריך לקרוא דוגמאות של פתרון תרגילים הקיימים בערכות הכנה מקצועיות, וכך לחדד את יכולות החשיבה.

כשילד מתקרב לכיתה ב', הרבה הורים מתחילים להיות עסוקים בנושא מבחן סינון למחוננים כיתה ב.

עוד בנושא:

מבחן מחוננים שלב ב תשובות

מחוננים אבחון מכון

קורס מחוננים

מבחן לדוגמא מחוננים כיתה ב שלב א

מבחני מחוננים כיתה ב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>