קטגוריות
Uncategorized

מבחן מחוננים שלב ב תרגול

מבחן מחוננים שלב ב תרגול

מתכוננים למבחן לאיתור מחוננים

מומלץ להפוך את התרגול למבחן המחוננים לחוויית לימוד משותפת של ההורה והילד. תרגול משותף מהווה זמן איכות חשוב וחוויתי בין ההורים לילדים, ואף נותן להורה הזדמנות לבדוק: "האם אני גם מחונן"?

  • הכנה 24 שעות קודם הבחינה: מומלץ יום לפני מבחן המחוננים, שהתלמיד לא יתכונן לבחינה. בזמן זה, יש לקחת את הילד לבלות: גן שעשועים, קניון, או אפילו פיצרייה. חשוב שהילד ילך לישון מוקדם ערב הבחינה.
  • יום המבחן: חשוב לתת לילד ארוחת בוקר טובה ביום המבחן. יש למצוא דרכים איך להרגיע את הילד, ולהעניק לו הרגשה שהוא יצליח במבחן. יש לצייד את הילד לבחינה בכריך, שוקולד ומים.

גם כשלומדים עם התלמיד בבית, חשוב לשבת איתו ביחד, ולפתור איתו את התרגילים בצורה נעימה. חלק מחוגי הכנה למבחן מחוננים, הינם חוגים חווייתיים המועברים על ידי אנשי מקצוע המומחים בפעילויות עם ילדים.

חשוב להסביר לילד שבאמת יש הרבה הכנה שעליו לעבור, אך התהליך שווה כי אחרי שיעבור את המבחן בהצלחה, יוכל להינות מתוכניות העשרה מרתקות. כדאי ללמוד עם הילד את החומר ברוגע ובאווירה שמחה.

אם אתם צריכים מידע על מבחן מחוננים שלב ב תרגול הגעתם לאתר הנכון.

כאשר הוא מתכונן מתוך ערכת הכנה, התלמיד מתרגל לאופן החשיבה עליה מתבססות השאלות של המבחנים. רצוי להעניק לתלמיד גם את החוג וגם לקנות בשבילו ערכת הכנה.

תקופת ההכנות של התלמיד, והלמידה המשותפת עם ההורים, מהווים אות האם הילד אכן מחונן. אם הילד מתקשה בשלב ההכנה למבחן המחוננים, והוא לא מתעניין בזה כל כך, אז על ההורים להבין שהתהליך אינו מתאים עבור הילד, ואולי עדיף שהתלמיד לא יעמיק במה שקשה מדי בשבילו, ועשוי להוות לו חוויה שלילית.

ישנה חשיבות גבוהה שתהליך ההכנות של הילד למבחני המחוננים ייעשה באופן חוויתי, ולא מתוך תחושת כפייה. ניתן לרשום את ילדיכם לחוגים מיוחדים הכוללים פעילויות ומשחקים, ולרכוש ערכות הכנה למחוננים מקצועיות.

ההכנה למבחן שלב א' נותנת לילד הפנמה מהו מבחן מחוננים, וכשהילד ילמד לשלב ב', יהיה לו כבר יותר נוח משום שהוא כבר חווה את שלב ההתמודדות הראשונית. לפעמים, מומלץ לשלוח את התלמיד לחוג שמלמד את התלמיד לפתור את השאלות הללו בצורת משחקים.

מבחן מחוננים – רק כשהתלמיד באמת מחונן?

תינוקות מחוננים מגלים עניין וסקרנות בכל נושא. תלמידים מחוננים נהינים ללמוד, ובמיוחד מתענגים לקרוא.

ההגדרות הנוגעות לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, מידע על התכניות וטפסים שונים נמצאים בפורטל הורים למחוננים ולמצטיינים: https://parents.education.gov.il/prhnet/gifted כאינדיקציה, רמז למחוננות נקבע לפי רמת איי קיו – ילדים המקבלים ציון 130 ומעלה, מוגדרים כילדים שיכולים להיות מחוננים.

יש לשים לב שכל המטרה של מבחני המחוננים, היא לאתר ילדים מחוננים ולא לרצות את ההורים. לפעמים, קורה מצב בו התלמיד לא מתאים למסלול של מחוננים, אבל ההורים רוצים להוכיח שבנם מחונן, ולכן כופים עליו את התהליך בכוח.

סימן אחד של ילדים מחוננים הוא נטייה להתעכב על בעיות חשבוניות.

מאחר שההשתתפות במבחני המחוננים (שלב א' ושלב ב') היא זכות ולא מאולצת, הורה שאינו מעוניין שילדו ייבחן יעדכן על כך בכתב מפורש. אם הילד "קפץ כיתה" קרוב למועד הבחינה, מומלץ לבחון אותו שנה לאחר מכן, ובמשך שנה זו ילדכם יוכל לצמצם את הפער ההגיוני שנוצר בינו לבין שאר התלמידים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה הבאה הוא יתייצב במבחני שלב ב' המתאימים לדרגת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והישגיו יושוו לילדים בדרגת כיתה זו ולא לגיל שלו (שימו לב, יהיה עליכם להגיש על זה בקשה אל משרד החינוך עד ל- 31/12).

מחלקת המחוננים והמצטיינים מטעם משרד החינוך מציע תכניות ייחודיות לטיפוח תלמידים מחוננים ומצטיינים בתחומים שונים. המבחנים לא נבנו כדי להעריך את פרופיל המיומנויות של התלמידים, אלא על מנת לבחור את הילדים בעלי הכושר הכללי הגבוה ביותר לתכניות לילדים מחוננים ומצטיינים.

כיצד להתנהג עם הילדים האחרים במשפחה בעת ההכנות למבחן

במהלך תקופת ההתכוננות לבחינה, חשוב להעניק לילדים האחרים במשפחה הרגשה שהם ילדים נבונים ובעלי כשרונות. כדאי לתת לילדים האחרים לנסות גם לפתור שאלות מתוך תרגילי ההכנה.

יום קודם למבחן, טוב לצאת עם כל בני המשפחה לבילוי משפחתי.

כאן תקראו מידע עשיר אודות מבחן מחוננים שלב ב תרגול.

מבנה מבחן מחוננים כיתה ב שלב א

בשלב א', כל ילדי הכיתה יעשו בוחן סינון ראשון (מבחן שלב א') אשר מועבר בבית הספר. מבחן שלב א' בוחן במיוחד את הבנת הנקרא של התלמידים ואת יכולתם בתחום החשבון.

הורים של ילד שלא עבר את שלב א' ומעוניים לערער ורוצים שילדם יופנה בכל זאת לשלב ב', צריכים לפנות דרך מכתב אל מורה הכיתה ולנמק את סיבותיהם.

מבנה המבחן שלב א' מתפצל רוב הזמן ל2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהיכולות של תלמיד מחונן, היא הבנה מעולה של התוכן שהוא קורא. הוא יכול לנתח ולהסיק מסקנות בצורה טבעית. לכן, החלק הראשון של המבחן, ייעודו לבדוק את מידת היכולת של הילד להבין את הטקסט שקרא ולהשיב על מגוון שאלות הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להפגיש את הילד עם טקסט חדש שלא ראה אף פעם, ולבחון כיצד הילד מתמודד עם התוכן החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא שיש לו חשיבה מתמטית וכמותית מצוינת. הילד מסוגל לפתור בעיות כמותיות ומתמטיות, ולהפיק לקחים. ילד מחונן, הוא ילד שעם השנים יוכל ללמוד בהצלחה את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הצריכים חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: לרוב, השאלות בחלק החשיבה הכמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אך יהיו גם תרגילים בסדרות חשבוניות.

על מנת לסייע לילד להתכונן יותר ביעילות למבחן המחוננים שלב א', כדאי להכיר את המבנה מבחני המחוננים ומאילו חלקים הם מורכבים.

הילד יגיע מוכן נפשית למבחן הפסיכומטרי כשיתבגר

הורים יקרים! כאן באתר mechunanim.co.il תמצאו מידע חשוב אודות מבחן מחוננים שלב ב תרגול.

#p#כשיתבגר התלמיד, יהיה עליו לפתח את אותה חשיבה במהלך ההכנות לקראת מבחן הפסיכומטרי. הלימוד למבחני הפסיכומטרי קל יחסית בשביל תלמידים מחוננים, בגלל שהם כבר קיבלו את צורת החשיבה הראשונית הנדרשת בשביל הצלחה בבחינת הפסיכומטרי.

מספר מסגרות העשרה למחוננים יתקיימו כחוג בשעות הצהריים, ולעיתים יזומנו הילדים לבוקר של חוויות והעשרה במרכז למידה. כשמכינים ילד בעל יכולות למבחן המחוננים, בו זמנית מעניקים לו את הכלים להצליח במבחן הפסיכומטרי.

רוב המחוננים ימשיכו כשיגדלו בלימודים גבוהים. עבור ילדים מחוננים, שלב ההכנה לפסיכומטרי יהיה חוויה מהנה, משום שהחומר הנלמד יהיה פשוט עבורם מאחר שעברו הכנה מסוג זה בצעירותם.

מבחן מחוננים שלב ב'

מבחן ב' שונה ממבחן א', הוא מאתגר יותר, ומצריך התמודדות אינטלקטואלית תחת לחץ של זמן. ההזמנות לשלב ב' יגיעו מהמכון החיצוני ולאחר מכן מחולקות לילדים.

שלב ב' של מבחני המחוננים הינו ברמת קושי יותר גבוהה ומכיל יותר נושאים. אם בשלב א' השאלות היו רק בנושאים של הבנת הנקרא מבחן מחוננים וחשיבה כמותית, אז בשלב ב' יהיו גם שאלות בנושאי חשיבה צורנית וידע כללי.

איתור המחוננים נערך בשלב ב'

שלב א' של מבחן המחוננים היה סוג של סינון ראשון. תלמידים המקבלים ציון עובר בשלב א', הינם בעלי יכולות ומוכשרים.

על פי תוצאות מבחני מחוננים שלב ב', ייבחרו חלק מהתלמידים לחוגים למחוננים ולמצטיינים.

מבנה המבחן למחוננים שלב ב'

חלק ב' של המבחן למחוננים מורכב מהנושאים הבאים:

        1. תרגילי חשבון החלק הזה זהה בסגנונו לחלק החשבון הנמצא במבחן בשלב א'. בחלק זה ישנן בעיות מילוליות של חשבון.
        1. תרגילים מילוליים שאלות על פירוש מילים: בחלק הזה, על התלמיד לבחור את המשמעות המתאימה למילה נתונה. שאלות בהן צריך להשלים משפטים: בתרגילים אלו מובא משפט, ובמשפט חסרה מילה. על התלמיד לבחור את המילה המשלימה את המשפט.

 

    1. שאלות על צורות יחסים בין הצורות: מובאים לילד דוגמאות של יחסים שונים בין צורות. במקום השלישי, לא מוצגת צורה, והילד צריך למצוא מה הצורה המתאימה. סדרות: מציגים לילד סדרה של צורות המופיעות לפי סדר לוגי מסויים ביניהן. על הילד לפענח מהי הלוגיקה של סדר הצורות, ולבחור את הצורה הנכונה המשלימה את הסדרה.

איך לפתח אצל הילד את החשיבה הנדרשת למבחן מחוננים

כשהתלמיד יפתור בעיות שוב ושוב, הילד יוכל בקלות רבה להתגבר על תרגילים מסגנון זה. המדינה הקימה תוכניות המעצימות את היכולות של הילדים המחוננים.

כשילד מגיע לכיתה ב', לא מעט הורים מתחילים לחשוב על הנושא מבחן מחוננים שלב ב תרגול.

על מנת שהילד יצליח במבחן, הילד צריך לפתח יכולת חשיבה מיוחדת. על מנת שהילד יפנים את סוג החשיבה, הוא צריך ללמוד דוגמאות של פתרונות המופיעים בערכות הכנה, וכך לחדד את יכולות החשיבה.

עוד בנושא:

אבחון ילדים מחוננים חלק א

מבחני הכנה למחוננים

תאריך מבחן מחוננים

מבחני מחוננים כיתה ג שלב א

מבחן לדוגמא מחוננים ב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>