קטגוריות
Uncategorized

מבחן מחוננים שלב ב חינם

מבחן מחוננים שלב ב חינם

הופכים את ההכנה למבחן לאיתור מחוננים לקלה ומהנה

גם כאשר לומדים עם הילד בבית, חשוב להתיישב איתו ביחד, ולפתור איתו את התרגילים בצורה כיפית. תוכניות הכנה למבחני מחוננים כיתה ב מועברים על ידי מדריכים בדרך של משחקים, סדנאות וחוויות.

אם אתם צריכים אינפורמציה על מבחן מחוננים שלב ב חינם הגעתם לאתר הנכון.

מומלץ להפוך את התרגול למבחן המחוננים לחוויית לימוד משותפת של ההורים והילדים. לימוד משותף מהווה זמן איכות חשוב וחוויתי בין ההורה לילד, וגם נותן להורה אפשרות לבדוק: "האם אני מחונן"?

כשילד באמת מחונן, הלמידה לקראת המבחן תהיה פשוטה ומהנה עבורו. מבחן מחוננים שלב ב' קשה ומורכב יותר מאת בחינת מחוננים שלב א.

ההכנה למבחן שלב א' נותנת לתלמיד הפנמה מהו מבחן מחוננים, וכשהילד ילמד לשלב ב', יהיה לו כבר יותר פשוט משום שהוא כבר חווה את שלב ההתמודדות הראשונית. חשוב ביותר שהתלמיד ילמד בדרך שיהיה לו חוויתי.

שיטה יעילה בה תלמיד יכול להתכונן היטב למבחן המחוננים, היא כשהילד יושב ופותר מבחן מחוננים מתוך ערכת הכנה מקצועית. אין סתירה בין החשיבות של תכנית הכנה למבחן מחוננים לבין ערכת הכנה למבחן.

  • הכנה 24 שעות קודם הבחינה: מומלץ יום קודם מבחן המחוננים, שהילד לא יתכונן כלל. בזמן זה, יש לקחת את הילד לבלות: אטרקציה, קניון, או סתם מסעדה. הכרחי שילדיכם יישן בשעה מוקדמת בלילה שלפני המבחן.
  • יום הבחינה: חשוב להכין עבור הילד ארוחת בוקר מזינה ביום המבחן. מומלץ להשתדל להרגיע את הילד, ולהעניק לו הרגשה שהוא יעבור את המבחן בהצלחה. יש לדאוג שילדיכם יביא לבחינה סנדוויץ', חטיף שוקולד ושתייה.

ישנה חשיבות גדולה שתהליך ההכנה של הילד לקראת מבחני מחוננים ייעשה מתוך תחושת חוויה של הילד, ולא מתוך תחושת כפייה. על מנת שתהליך ההכנה יהיה נעים עבור הילד, מומלץ ביותר שכל תהליך הלימוד יהיה בצורת חוויה.

חשוב מאוד שתהליך ההכנה יעבור באווירה כיפית ולא לחוצה. יש ללמוד עם הילד את החומר בשמחה ובאופן רגוע.

דרכים לדעת אם ילדיכם אכן מחונן

מאחר שהנוכחות במבחנים (שלב א' ושלב ב') היא זכות ולא חובה, הורה שלא חפץ שילדו יעבור את המבחן יעדכן על כך במפורש בכתב. אם ילדכם "קפץ כיתה" קרוב למועד הבחינה, מומלץ לבחון אותו שנה לאחר מכן, ולאורך שנה זו ילדכם יוכל לצמצם את הפער הטבעי הקיים בינו לבין התלמידים האחרים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה הבאה הוא יתייצב במבחני שלב ב' המתאימים לרמת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והציונים יושוו לילדים בדרגת כיתה זו ולא לגילו (לתשומת לבכם, תצטרכו להגיש על כך בקשה אל משרד החינוך עד התאריך 31/12).

ילדים מחוננים בגיל הרך יבחנו ויבדקו כל חפץ, ואף ינסו לפרק צעצועים במטרה לחקור אותם. ילדים מחוננים יקבלו בשלב מוקדם את הכינוי "תולעת ספרים", בעקבות חיבתם לספרים.

יש לשים לב שמטרתמבחני המחוננים, היא לאתר ילדים מחוננים ולא לרצות את ההורים. לעיתים, ייתכן מצב בו הילד לא מתאים לתוכניות המחוננים, אבל ההורים רוצים להוכיח שבנם בעל יכולות, ולכן יכפו עליו את התהליך בכוח.

מחלקת המחוננים והמצטיינים מטעם משרד החינוך מפעיל תכניות ייחודיות להעשרת ילדים מחוננים ומצטיינים בתחומים שונים. מבחני המחוננים לא תוכננו כדי לאבחן את כלל הכישורים של הילדים, אלא על מנת לאתר את התלמידים בעלי הכושר הכללי המפותח ביותר לחוגים לתלמידים מחוננים ומצטיינים.

יש ילדים רבים חכמים, אבל לא כולם מחוננים. כאינדיקציה, רמז למחוננות נקבע על פי רמת איי קיו – ילדים בעלי ציון 130 ויותר, מוגדרים כתלמידים שיכולים להיכנס להגדרת מחוננים.

מאפיין אחד של ילדים מחוננים הוא נטייה להתעסק עם בעיות חשבוניות.

כיצד להתנהג עם שאר ילדי המשפחה בעת ההכנות לבחינה

כאן תמצאו מידע רב אודות מבחן מחוננים שלב ב חינם.

מומלץ להביא גם את הילדים האחרים לחוגים שהם מחבבים. נכון לשתף את ילדיכם האחרים כמה שיותר בלימוד למבחן.

24 שעות לפני המבחן, טוב לצאת עם כל המשפחה לבילוי משותף.

מבנה מבחן מחוננים כיתה ב שלב א

על מנת לעזור לילדיכם להתכונן יותר ביעילות למבחן המחוננים שלב א', כדאי להבין את המבנה מבחנים למחוננים ומאילו חלקים הם מורכבים.

תוכן המבחן שלב א' מתחלק רוב הזמן לשני חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא להבין היטב את התוכן שהוא קורא. הוא יכול לנתח ולהסיק מסקנות בצורה טבעית. לכן, החלק הראשון של המבחן, ייעודו לבדוק את מידת היכולת של התלמיד להבין את הטקסט שקרא ולענות על סוגי שאלות שונים הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להפגיש את הילד עם טקסט חדש שלא ראה מעולם, ולראות איך התלמיד מתמודד עם הטקסט החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא שיש לו חשיבה מתמטית וכמותית מצוינת. התלמיד מסוגל לפתור בעיות כמותיות וחשבוניות, ולהפיק לקחים. תלמיד מחונן, הינו ילד שבעתיד יהיה מסוגל ללמוד באופן מוצלח את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הצריכים חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: לרוב, השאלות הנשאלות בחלק החשיבה הכמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אך חלק מהשאלות יהיו תרגילים בסדרות חשבוניות.

הורים של תלמיד שלא עבר את שלב א' ומעוניים לערער ומעוניינים שילדם יוזמן בכל זאת לשלב ב', צריכים לפנות דרך מכתב למורה הכיתה ולהסביר את רצונם.

בשלב ראשון, כל תלמידי הכיתה יעברו מבחן סינון ראשון (מבחן שלב א') אשר מתקיים בבית הספר. מבחן מחוננים שלב א בוחן בעיקר את הבנת הנקרא של הילדים ואת כישוריהם במקצוע החשבון.

הכנה למבחני המחוננים שווה להכנה מקדימה למבחן הפסיכומטרי

אחד מהקשיים של הצעירים המסיימים צבא ומתכנים להתכונן לפסיכומטרי, הוא ההתמודדות הראשונית עם סוג החשיבה הנצרכת. לרוב, תלמידים מחוננים יקבלו ציונים גבוהים בפסיכומטרי כאשר יתבגרו.

#p#כאשר יתבגר התלמיד, הוא יצטרך לפתח את אותה חשיבה בזמן ההכנות עבור מבחן הפסיכומטרי. ההכנה למבחן הפסיכומטרי פשוט בשביל ילדים מחוננים, בגלל שהם כבר קיבלו את צורת החשיבה הראשונית הנדרשת בשביל הצלחה במבחן הפסיכומטרי.

נושא מבחן מחוננים שלב ב חינם הינו מטריד לא מעט הורים בארץ.

במטרה להעשיר את הילדים המחוננים, הקימה המדינה מסגרות ייחודיות, שייעודן לתת העשרה לילדים מחוננים. על מנת לאתר תלמידים המחוננים, מתקיימים בוחנים שמטרתם איתור מחוננים.

מבחן המחוננים בכיתה ב' שלב ב'

מבחן שלב ב' שונה מהמבחן הראשון, הינו מאתגר יותר, ודורש התמודדות מחשבתית תחת לחץ זמן. ההפניות למבחני שלב ב' מגיעות מהמכון החיצוני ואז מסורות לילדים.

שלב א' של מבחן המחוננים היה בשביל התלמיד טעימה מהו מבחן מחוננים. אם בשלב א' של המבחן השאלות היו רק בנושאים של הבנת הנקרא מבחן מחוננים וחשיבה כמותית, אז בשלב ב' יהיו גם שאלות בנושאי חשיבה צורנית וידע כללי.

איתור המחוננים נערך בשלב ב'

הוריהם של כל התלמידים יקבלו לקראת סוף שנת הלימודים מכתב לגבי שייכות או לא לתכנית.

שלב א' של הבחינה היה רק סינון ראשוני. אפשר להניח שתלמיד שלא מחונן או מוכשר יתר על המידה, לא יקבל ציון עובר גם את שלב א'.

מבנה מבחן המחוננים שלב ב'

חלק ב' של המבחן למחוננים מורכב מהחלקים הבאים:

 

    1. שאלות על צורות קשרים בין צורות: מוצגים לילד דוגמאות של קשרים שונים בין צורות. במקום השלישי, לא מוצגת צורה, ועל התלמיד לנחש מה הצורה החסרה. סדרות: מביאים לתלמיד סדרת צורות עם סדר לוגי נתון ביניהן. התלמיד צריך למצוא מהי הלוגיקה של סדר הצורות, ולהחליט מהי הצורה המתאימה שמשלימה את הסדרה.
    1. תרגילים מילוליים תרגילים על משמעות מילים: בחלק הזה, על התלמיד לגלות את המשמעות המתאימה למילה נתונה. תרגילים בהם צריך להשלים משפטים: בשאלות אלו יש משפט, ומילה אחת חסרה במשפט. על התלמיד לבחור את המילה המשלימה את המשפט.
    1. תרגילי חשבון חלק זה דומה לחלק החשבון הנמצא במבחן בשלב א'. בקטע זה מוצאים שאלות מילוליות של חשבון.

איך לפתח אצל התלמיד את צורת החשיבה הנזקקת למבחן מחוננים

כאשר ילד מגיע לכיתה ב', לא מעט הורים מתחילים לדון על הנושא מבחן מחוננים שלב ב חינם.

כשהתלמיד יפתור בעיות פעם אחר פעם, התלמיד יוכל בפשטות להתגבר על תרגילים מסגנון זה. מדינת ישראל הוציאה לפועל מסגרות המטפחות את היכולות של התלמידים המחוננים.

חשיבה לוגית היא שהופכת את הילד למחונן. במטרה שהילד יפנים את סוג החשיבה, הוא צריך לעבור על דוגמאות של פתרון תרגילים המופיעים בערכות הכנה, וכך לפתח את יכולות החשיבה.

עוד בנושא:

מבחן לדוגמא מחוננים

מבחני צורות לילדים מחוננים שלב ב

מבחן מחוננים כיתה ג שלב א להורדה

הכנה למבחן לאיתור מחוננים כיתה ב

שאלון מחוננים שלב ב לדוגמא

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>