קטגוריות
Uncategorized

מבחן מחוננים שלב א כיתה ב

מבחן מחוננים שלב א כיתה ב

חוגי הכנה למבחנים לילדים מחוננים

אתר מחוננים: כל מה שרציתם לדעת על מבחן מחוננים שלב א כיתה ב.

חשוב להגיד לילד שאמנם תהליך ההכנה הינו ארוך, אך התהליך שווה כי אחרי שיעבור את המבחן בהצלחה, יוכל להינות ממסגרות העשרה מרתקות. קיימת חשיבות לתת לילדיכם לאורך כל הזמן תחושה שהוא חכם, ושהוא מסוגל לעבור בהצלחה את הבחינה.

ההתכוננות לשלב א' נותנת לתלמיד הפנמה מהו מבחן מחוננים, וכאשר הילד יעבור הכנה למבחן מחוננים שלב ב', יהיה לו כבר יותר פשוט בגלל שהוא כבר חווה את שלב ההתמודדות הראשונית. חשוב מאוד שהילד ילמד בדרך שיהיה לו חוויתי.

תקופת ההכנה של התלמיד, והלמידה המשותפת עם ההורים, מהווים אינדיקציה האם התלמיד אכן מחונן. במידה והילד עובר קשיים בשלב ההכנה למבחן המחוננים, ואינו מגלה עניין, אז על ההורים להסיק שהתהליך אינו מתאים לילד, ואולי עדיף שהתלמיד לא יתאמץ במה שמסובך מדי עבורו, ועשוי להוות לו חוויה שלילית.

כאשר הוא מתכונן מתוך ערכת הכנה, הילד מתרגל לאופן החשיבה עליה מתבססות השאלות של המבחנים. מומלץ לתת לתלמיד גם את החוג וגם לקנות עבורו ערכה.

קיימים גופים ומכונים למיניהם, המקיימים חוגי הכנה למבחני מחוננים. חוגי הכנה למבחני מחוננים כיתה ב מנוהלים על ידי אנשי צוות בדרך של שעשועים, סדנאות וחוויות.

  • הכנה יום לפני הבחינה: כדאי יום קודם מועד המבחן, שהילד לא ילמד כלל. בזמן זה, יש לקחת את הילד לבלות: גן שעשועים, קניון, או סתם מסעדה. חשוב מאד שילדיכם יישן בשעה מוקדמת בלילה שלפני המבחן.
  • יום המבחן: חשוב להכין עבור הילד ארוחת בוקר מזינה ביום המבחן. יש להשתדל להרגיע את הילד, ולהעניק לו תחושה שהוא יצליח במבחן. יש לדאוג שילדיכם יביא למבחן סנדוויץ', שוקולד ומים.

חשוב ביותר ששלב ההכנה של הילד למבחני המחוננים ייעשה מתוך תחושת חוויה של הילד, ולא באופן קשה או מחייב. מומלץ בחום לרשום את הילד לחוג שתוכנו הוא משחקים ופעילות, ולרכוש ערכות הכנה למחוננים מעניינות.

רצוי להפוך את התרגול למבחן המחוננים לחוויית תרגול משותפת של ההורה והילד. לימוד משותף מהווה זמן איכות חשוב וחוויתי בין ההורים לילדים, וגם נותן להורה הזדמנות לשאול: "האם אני מחונן"?

מהו ילד מחונן והאם המבחנים לאיתור מחוננים הינם רק בשבילו?

סימן אחד של ילדים מחוננים הוא תכונה להתעסק עם בעיות חשבוניות.

יש לשים לב שכל המטרה של מבחני המחוננים, היא לאתר ילדים מחוננים ולא לרצות את ההורים. לעיתים, ייתכן מצב בו הילד לא מתאים למסלול של מחוננים, אבל ההורים רוצים להוכיח שבנם בעל יכולות, ולכן כופים עליו את התהליך שלא בצדק.

אגף המחוננים והמצטיינים מטעם משרד החינוך מציע תכניות ייחודיות לטיפוח ילדים מחוננים ומצטיינים בתחומים רבים. המסקנה הלגיטימית היחידה שניתן להפיק מן הבוחנים היא האם ניתן לצרף את התלמיד לתכנית מסוימת על פי סף הקבלה שנקבע.

יש לא מעט תלמידים חכמים, אך לא כולם מחוננים. בדרך כלל, אות למחוננות נקבע על פי מבחני איי קיו – תלמידים בעלי ציון 130 ויותר, מוגדרים כילדים שיכולים להיכנס להגדרת מחוננים.

תינוקות מחוננים יחקרו ויבדקו כל דבר, וגם ינסו לפרק צעצועים במטרה לחקור אותם. תלמידים מחוננים יקבלו בגיל מוקדם את הכינוי "אוכל ספרים", בגלל חיבתם לספרים.

לא מועיל לשלוח תלמיד חולה למבחנים, ובמקרה של מחלה במבחן שלב א', יש להודיע על כך לסגל בית הספר. אם התלמיד "קפץ כיתה" בסמוך למועד המבחן, מומלץ לבחון אותו במועד שיתקיים בשנה"ל הבאה, ולאורך שנה זו התלמיד יוכל לצמצם את הפער הטבעי הקיים בינו לבין התלמידים האחרים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה הבאה הוא יתייצב במבחני שלב ב' המתאימים לרמת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והתוצאות יושוו לילדים בדרגת כיתה זו ולא לגיל שלו (שימו לב, תצטרכו להגיש על כך פנייה אל משרד החינוך עד התאריך 31/12).

איך לנהוג עם שאר ילדי המשפחה בעת ההכנות לבחינה

כדאי לרשום גם את שאר האחים שהם מחבבים. טוב לתת לילדים האחרים להשתדל גם לפתור שאלות מתוך תרגילי ההכנה.

24 שעות לפני המבחן, מומלץ לצאת עם כל המשפחה לבילוי משפחתי.

כאן תקראו מידע עשיר אודות מבחן מחוננים שלב א כיתה ב.

מבחני מחוננים כיתה ב שלב א'

מבחן שלב א' נועד לעזור למורי בית הספר לבחור את התלמידים בעלי היכולת הגבוהה ביותר בכיתה. מבחן שלב א' בוחן במיוחד את נושאי הבנת הנקרא של הילדים ואת יכולתם בתחום החשבון.

מבנה הבחינה שלב א' מתחלק בדרך כלל לשני חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא הבנה מעולה של התוכן שהוא קורא. הוא מסוגל לנתח ולהפיק לקחים באופן טבעי. לכן, החלק הראשוני של הבוחן, ייעודו לבדוק את רמת המסוגלות של הילד להבין את הטקסט שקרא ולהשיב על מגוון שאלות הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להפגיש את הילד עם טקסט חדש שלא ראה מעולם, ולבחון כיצד הילד מתמודד עם הטקסט החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא שיש לו חשיבה מתמטית וכמותית מצוינת. התלמיד מסוגל לפתור בעיות כמותיות ומתמטיות, ולהפיק לקחים. תלמיד מחונן, הינו ילד שעם השנים יהיה מסוגל ללמוד באופן מוצלח את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הדורשים כושר חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: בדרך כלל, השאלות הנשאלות בחלק של חשיבה כמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אך יהיו גם מבדקים בסדרות חשבוניות.

על מנת לסייע לילדיכם להתכונן יותר ביעילות למבחן המחוננים שלב א', טוב להכיר את המבנה מבחני המחוננים וממה הם מורכבים.

הורים של תלמיד שלא עבר את שלב א' ורוצים להגיש ערעור ומעוניינים שילדם יוזמן בכל זאת לשלב ב', צריכים לפנות דרך מכתב למורה הכיתה ולנמק את רצונם.

מסגרות לטיפוח תלמידים מחוננים

חלק מתוכניות העשרה למחוננים יתקיימו כחוג בשעות הצהריים, ולפעמים יזומנו הילדים לבוקר של חוויות והעשרה במרכז למידה. כשמכינים תלמיד בעל יכולות למבחן המחוננים, בו זמנית מעניקים לו את הכלים להצליח במבחן הפסיכומטרי.

הורה יקר! כאן באתר מחוננים תמצאו אינפורמציה חשובה על מבחן מחוננים שלב א כיתה ב.

אחד מהמכשולים של הצעירים המסיימים צבא ומתכנים להתכונן לפסיכומטרי, הוא ההתמודדות הראשונית עם צורת החשיבה הנצרכת. עבור ילדים מחוננים, שלב ההכנה לפסיכומטרי יהיה חוויה מהנה, מהסיבה שהחומר הנלמד יהיה פשוט עבורם מאחר שעברו הכנה מסוג זה בילדותם.

לרוב, ילדים מחוננים מקבלים ציון גבוה בבחינת הפסיכומטרי כשהם גדלים. ההכנה למבחני הפסיכומטרי קל יחסית בשביל תלמידים מחוננים, בגלל שהם כבר רכשו את החשיבה הראשונית הנדרשת להצלחה במבחן הפסיכומטרי.

מבחן מחוננים שלב ב'

מבחן מחוננים שלב א' היה בשביל הילד טעימה מהו מבחן מחוננים. השלב השני של המבחן מועבר באמצעות גוף רשמי חיצוני לבית הספר ואף הוא מועבר באופן קבוצתי.

מבחן שלב ב' בודק את הרמה הקוגניטיבית הכללית של הילדים. ההפניות למבחני שלב ב' יגיעו מהמכון החיצוני ואז מסורות לתלמידים.

שלב ב': הסינון האמיתי בעקבות שלב א'

שלב א' של מבחן המחוננים היה סוג של סינון ראשון. ילדים שמצליחים בשלב א', הינם בעלי יכולות ומוכשרים.

ההורים של כל הנבחנים יקבלו קרוב לסוף שנת הלימודים הודעה לגבי התאמה או לא לתכנית.

מאילו תרגילים מורכב מבחן מחוננים שלב ב

חלק ב' של מבחן מחוננים מורכב מהנושאים הבאים:

        1. בעיות מילוליות שאלות על משמעות מילים: בחלק הזה, על הילד לנחש את הפירוש המתאים למילה מסוימת. השלמת משפטים: בשאלות אלו יש משפט, ומילה אחת חסרה במשפט. על התלמיד לבחור את המילה שתשלים את המשפט.

 

    1. צורות יחסים בין צורות: מובאים לילד דוגמאות של קשרים שונים בין צורות. ביחס השלישי, חסרה צורה, והילד צריך לנחש מהי הצורה המתאימה. המשכת סדרה: מביאים לילד סדרת צורות המופיעות לפי סדר לוגי מסויים ביניהן. הילד צריך לפענח מהו העיקרון של סדר הצורות, ולהחליט מהי הצורה הנכונה שמשלימה את הסדרה.
    1. שאלות חשבון החלק הזה דומה לחלק החשבון בשלב א'. בקטע זה ישנן בעיות מילוליות של חשבון.

איך מפתחים אצל הילד את צורת החשיבה הנדרשת למבחן המחוננים

כשהתלמיד יפתור תרגילים פעם אחר פעם, הילד יוכל בפשטות להתמודד עם שאלות מסגנון זה. מדינת ישראל הוציאה לפועל תוכניות המטפחות את הכישורים של הילדים המחוננים.

כאשר ילד מתקרב לכיתה ב', הרבה הורים מתחילים לדון על הנושא מבחן מחוננים שלב א כיתה ב.

על מנת שהילד יצליח במבחן, על התלמיד לפתח יכולת חשיבה מסוימת. כשהילד יפתח את צורת החשיבה הנזקקת למבחן, הילד יצליח לפתור פעם אחר פעם תרגילים מסוג זה.

עוד בנושא:

ספר הכנה מחוננים שלב ב

השוואת חברות הכנה למבחני מחוננים

בוחן מחוננים כיתה ב

מבחן סינון מחוננים שלב ב

הכנה לבחינות מחוננים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>