קטגוריות
Uncategorized

מבחן מחוננים לילדים שעולים לכיתה י

מבחן מחוננים לילדים שעולים לכיתה י

מתכוננים למבחן מחוננים

* חשיבות העבודה עם ערכת הכנה למבחן מחוננים חשוב ביותר לתת לילד ללמוד שוב ושוב בעזרת ערכת הכנה למבחן שלב א' ולמבחן שלב ב', משום שאז התלמיד יפנים את סגנון השאלות ויגיע מוכן לבוחן. חשוב מאוד שהתלמיד ילמד בדרך שיהיה לו חוויתי.

חשוב להסביר לילד שאמנם תהליך ההכנות הינו ארוך, אבל זה כדאי כי אחרי שיעבור את המבחן בהצלחה, הוא יוכל להינות ממסגרות העשרה מרתקות. כדאי ללמוד עם הילד את החומר ברוגע ובאווירה שמחה.

אתר mechunanim.co.il: כל מה שרציתם להבין אודות מבחן מחוננים לילדים שעולים לכיתה י.

  • התכוננות 24 שעות לפני המבחן: מומלץ יום לפני מועד המבחן, שהילד לא ילמד לבחינה. במקום זה, יש לקחת את הילד לבלות: אטרקציה, קניון, או סתם פיצרייה. חשוב מאד שהילד יישן בשעה מוקדמת בלילה שלפני הבחינה.
  • יום המבחן: חשוב להכין עבור הילד ארוחת בוקר טובה בבוקר של הבחינה. יש להשתדל להרגיע את הילד, ולהעניק לו הרגשה שהוא יצליח במבחן. יש לצייד את הילד למבחן בכריך, שוקולד ומים.

שיטה מעולה בה תלמיד יכול להתכונן היטב למבחן המחוננים, היא כאשר הילד יושב ופותר מבחני מחוננים מתוך ערכת הכנה טובה. רצוי לתת לתלמיד גם את החוג וגם לקנות עבורו ערכה.

גם כשלומדים עם התלמיד בבית, חשוב להתיישב איתו ביחד, ולפתור איתו את התרגילים בצורה כיפית. חוגי הכנה למבחני מחוננים כיתה ב מועברים על ידי אנשי צוות בדרך של משחקים, סדנאות וחוויות.

כשילד מתכונן למבחן מחוננים, זה יכול להיות חוויה נעימה עבור הילד, אך אם ההכנה מועברת בצורה לא נכונה, היא יכולה להיות גם טראומה עבורו. על מנת שתהליך ההכנה יהיה נעים עבור הילד, מומלץ ביותר שכל תהליך הלימוד יועבר באופן חוויתי.

מומלץ להפוך את התרגול למבחן המחוננים לחוויית לימוד משותפת של ההורה והילד. תרגול משותף מהווה זמן איכות חשוב וחוויתי בין ההורים לילדים, ואף מעניק להורה הזדמנות לבדוק: "האם אני מחונן"?

תקופת ההכנות של התלמיד, והלמידה המשותפת עם ההורים, מהווים אות האם התלמיד באמת מחונן. מבחן מחוננים שלב ב' מאתגר ומורכב יותר משלב א'.

מבחן מחוננים – רק כאשר הילד באמת מחונן?

תינוקות מחוננים יחקרו ויבדקו כל חפץ, וגם ינסו לפרק צעצועים במטרה לחקור אותם. תלמידים מחוננים אוהבים ללמוד, ובמיוחד אוהבים לקרוא.

אגף המחוננים והמצטיינים של משרד החינוך מפעיל מסלולים ייחודיים לטיפוח ילדים מחוננים ומצטיינים בתחומים רבים. מבחני המחוננים לא נבנו על מנת לאבחן את כלל הכישורים של הילדים, אלא כדי לאתר את התלמידים בעלי הכושר הכללי הגבוה ביותר לתכניות לתלמידים מחוננים ומצטיינים.

מאחר שההשתתפות במבחני המחוננים (שלב א' ושלב ב') היא רשות ולא מאולצת, הורה שלא רוצה שילדו ייבחן יודיע על כך בכתב מפורש. אם הילד "קפץ כיתה" קרוב למועד הבחינה, מומלץ לבחון אותו במועד שיתקיים בשנה"ל הבאה, ובמשך שנה זו התלמיד יוכל לצמצם את הפער הטבעי הקיים בינו לבין התלמידים האחרים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה הבאה הוא יתייצב במבחני שלב ב' המתאימים לרמת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והתוצאות יושוו לנבחנים בדרגת כיתה זו ולא לגילו (לתשומת לבכם, תצטרכו להגיש על זה פנייה אל משרד החינוך עד התאריך 31/12).

יש ילדים רבים חכמים, אך זה לא אומר שהם מחוננים. בדרך כלל, אות למחוננות נקבע על פי רמת איי קיו – ילדים המקבלים ציון 130 ומעלה, מוגדרים כילדים שיכולים להיות מחוננים.

מאפיין אחד של ילדים מחוננים הוא נטייה להתעסק עם בעיות חשבוניות.

חשוב לזכור שכל המטרה של מבחני המחוננים, היא לאתר ילדים מחוננים ולא לרצות את ההורים. לפעמים, קורה מצב בו התלמיד לא מתאים לתוכניות המחוננים, אבל ההורים רוצים להוכיח שבנם בעל יכולות, ולכן כופים עליו את התהליך שלא בצדק.

איך לנהוג עם שאר ילדי המשפחה בעת ההכנות לבחינה

כדאי להביא גם את שאר האחים לפעילויות שהם אוהבים. מומלץ לשתף את ילדיכם האחרים עד כמה שניתן בהכנות למבחן.

24 שעות לפני המבחן, מומלץ לצאת עם כל בני המשפחה לבילוי משותף.

מחפשים אינפורמציה אודות מבחן מחוננים לילדים שעולים לכיתה י? כאן באתר mechunanim.co.il תוכלו למצוא את כל מה רציתם לדעת.

מבחני מחוננים כיתה ב שלב א'

במטרה לעזור לילד להתכונן יותר בקלות למבחן המחוננים שלב א', טוב להבין את המבנה מבחנים למחוננים ומאילו חלקים הם מורכבים.

בשלב הראשון, כל תלמידי השכבה יעשו בוחן סינון ראשוני (מבחן שלב א') שמועבר בכיתה. מבחן מחוננים שלב א בוחן במיוחד את נושאי הבנת הנקרא של התלמידים ואת כישוריהם במקצוע החשבון.

מבנה המבחן שלב א' מתחלק בדרך כלל לשני חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא הבנה מעולה של הטקסט שהוא קורא. הוא יכול לנתח ולהפיק לקחים בצורה טבעית. לכן, החלק הראשוני של המבחן, מטרתו לבדוק את רמת היכולת של התלמיד להבין את הטקסט הנקרא ולהשיב על מגוון שאלות הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להפגיש את הילד עם טקסט חדש שלא קרא אף פעם, ולבחון כיצד התלמיד מתמודד עם התוכן החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא שיש לו חשיבה מתמטית וכמותית ברמה גבוהה. הילד מסוגל לפתור בעיות כמותיות ומתמטיות, ולהפיק לקחים. תלמיד מחונן, הינו תלמיד שעם השנים יהיה מסוגל ללמוד באופן מוצלח את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הצריכים חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: בדרך כלל, השאלות הנשאלות בחלק החשיבה הכמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אבל חלק מהשאלות יהיו מבדקים בסדרות חשבוניות.

הורים של ילד שלא הצליח את שלב א' ורוצים לערער ומבקשים שילדם יוזמן בכל מקרה לשלב ב', יצטרכו לפנות בכתב אל מורה הכיתה ולהסביר את רצונם.

התלמיד יגיע מוכן נפשית לקורס הפסיכומטרי כשיגדל

נושא מבחן מחוננים לילדים שעולים לכיתה י הינו מטריד לא מעט הורים בארץ.

#p#כשיגדל התלמיד, הוא יצטרך לתרגל את אותה חשיבה בזמן ההכנות לקראת מבחן הפסיכומטרי. הלימוד למבחן הפסיכומטרי פשוט בשביל תלמידים מחוננים, בגלל שהם כבר תרגלו את החשיבה הבסיסית הנצרכת בשביל הצלחה בבחינת הפסיכומטרי.

רוב הילדים המחוננים ימשיכו כשיגדלו בלימודים גבוהים. לרוב, תלמידים מחוננים יקבלו ציון גבוה בפסיכומטרי כאשר יתבגרו.

חלק מתוכניות העשרה למחוננים יתקיימו בצורת חוג בשעות הצהריים, ולפעמים יוזמנו התלמידים לבוקר חוויתי ומעשיר במרכז למידה. כשמכינים תלמיד מחונן למבחן המחוננים, בו זמנית מעניקים לו את הכלים להצליח במבחן הפסיכומטרי.

שלב ב' של מבחן המחוננים

שלב א' של מבחן המחוננים היה עבור הילד אינדיקציה מהו מבחן מחוננים. השלב השני של המבחן יתקיים באמצעות מכון חיצוני לבית הספר וגם מבחן זה מועבר באופן קבוצתי.

מבחן שלב ב' בוחן את היכולת הקוגניטיבית הכללית של התלמידים. ההפניות למבחני שלב ב' יגיעו מהמכון החיצוני ולאחר מכן מחולקות לתלמידים.

שלב ב': המבחן האמיתי בעקבות שלב א'

ההורים של כל התלמידים יקבלו לקראת סוף שנת הלימודים הודעה לגבי שייכות או לא לתכנית.

לרוב, חלק מסויים מהילדים הניגשים לבחינות של שלב א', לא תמיד מתאים לכך, אבל ניגשים בגלל רצון מצד ההורים, ולכן, שלב ב' של מבחן המחוננים הוא מבחן הסינון האמיתי, המכריע מיהו באמת מחונן. סביר להניח שילד שלא מחונן או מוכשר יתר על המידה, לא יעבור בהצלחה גם את מבחן שלב א'.

מאילו נושאים מורכב מבחן מחוננים שלב ב

חלק ב' של המבחן למחוננים מורכב מהחלקים הבאים:

 

    1. צורות יחסים בין הצורות: מוצגים לילד דוגמאות של קשרים שונים בין צורות. ביחס השלישי, לא מוצגת צורה, ועל הילד למצוא מהי הצורה המתאימה. סדרות: מציגים לילד סדרת צורות המופיעות לפי סדר לוגי מסויים ביניהן. הילד צריך למצוא מהי הלוגיקה של סדר הצורות, ולבחור את הצורה הנכונה שמשלימה את הסדרה.
    1. תרגילי חשבון חלק זה זהה בסגנונו לחלק החשבון הנמצא במבחן בשלב א'. בקטע זה מוצאים בעיות מילוליות בחשבון.
    1. בעיות מילוליות שאלות על פירוש מילים: בחלק הזה, על הילד לנחש את המשמעות המתאימה למילה נתונה. שאלות בהן יש צורך להשלים משפטים: בשאלות אלו כתוב משפט, ומילה אחת חסרה במשפט. על התלמיד לגלות את המילה המשלימה את המשפט.

כיצד לפתח אצל הילד את החשיבה הנדרשת למבחן מחוננים

בשביל שהילד יצליח במבחן, התלמיד צריך לפתח יכולת חשיבה מיוחדת. כשהילד יחדד את צורת החשיבה הנזקקת לבחינה, התלמיד יוכל לפתור שוב ושוב תרגילים מסוג זה.

כשהילד יפתור שאלות שוב ושוב, הילד יוכל בטבעיות להתמודד עם שאלות מסוג זה. מדינת ישראל הקימה מסגרות המעצימות את היכולות של התלמידים המחוננים.

תקופת מבחני המחוננים מאד רגישה ולרוב ההורים יש לא מעט שאלות בנושא מבחן מחוננים לילדים שעולים לכיתה י.

עוד בנושא:

מבחן לאיתור מחוננים שיכבת ב

קורסים וירטואלים מחוננים

איתור מחוננים

מבדק מחוננים

מבחני מחוננים כיתה ב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>