קטגוריות
Uncategorized

מבחן מחוננים כיתה ו

מבחן מחוננים כיתה ו

התמודדות עם הלמידה באופן חוויתי

חשוב מאוד שתהליך ההכנה של הילד לקראת מבחני מחוננים ייעשה באופן חוויתי, ולא באופן קשה או מחייב. מומלץ בחום לרשום את ילדיכם לחוג שתוכנו הוא משחקים ופעילות, ולרכוש ערכות הכנה למחוננים מעניינות.

  • התכוננות יום טרם המבחן: כדאי יום לפני מבחן המחוננים, שהתלמיד לא ילמד לבחינה. במקום זה, יש לקחת את הילד להינות: גן שעשועים, פארק, או סתם מסעדה. חשוב שהילד יישן מוקדם ערב הבחינה.
  • יום הבחינה: חשוב להכין עבור הילד ארוחת בוקר מזינה ביום המבחן. יש למצוא דרכים איך להרגיע את הילד, ולתת לו הרגשה שהוא יצליח במבחן. כדאי לדאוג שילדיכם יביא לבחינה סנדוויץ', שוקולד ומים.

כאשר הוא מתכונן מתוך ערכת הכנה, התלמיד מתמחה באופן החשיבה עליה מובנות השאלות של בחינות מחוננים. רצוי לתת לתלמיד גם את התכנית הכנה וגם לרכוש בשבילו ערכת הכנה.

שלב ההכנות של הילד, ותהליך הלמידה המשותף עם ההורים, מהווים אות האם הילד אכן מחונן. במידה והילד מתקשה בשלב ההכנה למבחן המחוננים, ואינו מגלה עניין, אזי על ההורים להבין שתהליך זה אינו מתאים עבור הילד, ואולי עדיף שהילד לא יעמיק במה שקשה מדי בשבילו, ועלול להוות לו חוויה שלילית.

ההתכוננות לשלב א' נותנת לתלמיד הבנה מהו מבחן מחוננים, וכאשר התלמיד יתכונן למבחן מחוננים שלב ב', יהיה לו כבר יותר נוח בגלל שהוא כבר חווה את שלב ההסתגלות הראשונית. חשוב ביותר שהילד ילמד בדרך שיהיה לו נעים.

אתר מחוננים: כל מה שרציתם להבין אודות מבחן מחוננים כיתה ו.

גם כאשר לומדים עם הילד בבית, חשוב להתיישב איתו ביחד, ולפתור איתו את התרגילים בצורה נעימה. תוכניות הכנה למבחני מחוננים כיתה ב מועברים על ידי מדריכים בדרך של משחקים, סדנאות וחוויות.

הכרחי ממש שתהליך ההכנה יהיה באווירה כיפית ולא מתוחה. קיימת חשיבות לתת לילדיכם לאורך כל הזמן הרגשה שהוא חכם, ושיש לו יכולת לעבור בהצלחה את הבחינה.

מומלץ להפוך את התרגול למבחן המחוננים לחוויית לימוד משותפת של ההורים והילדים. תרגול משותף יוצר זמן איכות מבורך וחוויתי בין ההורים לילדים, וגם מעניק להורה אפשרות לבדוק: "האם אני גם מחונן"?

מהו ילד מחונן והאם המבחנים לאיתור מחוננים הינם רק עבורו?

ההגדרות הקשורות לקבוצות אוכלוסייה מיוחדות, אינפורמציה על התכניות וטפסים שונים מצויים באתר האגף למחוננים ולמצטיינים: https://parents.education.gov.il/prhnet/gifted כאינדיקציה, רמז למחוננות נקבע על פי רמת איי קיו – תלמידים המקבלים ציון 130 ויותר, מוגדרים כילדים שיכולים להיות מחוננים.

מבחני המחוננים יתבצעו בשתי חלקים. מבחני המחוננים לא נבנו כדי לאבחן את מגוון המיומנויות של הילדים, אלא על מנת לבחור את התלמידים בעלי הכושר הכללי המפותח ביותר לחוגים לתלמידים מחוננים ומצטיינים.

ילדים מחוננים בגיל הרך יבחנו ויבדקו כל דבר, וגם ינסו לפרק חפצים במטרה לחקור אותם. ילדים מחוננים נהינים ללמוד, ובעיקר אוהבים לקרוא.

סימן אחד של ילדים מחוננים הוא נטייה להתעכב על בעיות חשבוניות.

אין לשלוח תלמיד חולה למבחנים, ובמקרה של מחלה בזמן מבחן שלב א', יש לעדכן על כך לסגל בית הספר. אם הילד "קפץ כיתה" בסמוך למועד המבחן, מומלץ לבחון אותו שנה לאחר מכן, ולאורך שנה זו ילדכם יוכל לצמצם את הפער הטבעי הקיים בינו לבין התלמידים האחרים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה לאחר מכן הוא יתייצב במבחני שלב ב' המתאימים לדרגת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והישגיו יושוו לילדים בדרגת כיתה זו ולא לגילו (לתשומת לבכם, יהיה עליכם להגיש על כך פנייה אל משרד החינוך עד התאריך 31/12).

לא כדאי שההורים יכפו על בנם תהליך של הכנה למבחני מחוננים, רק כדי להראות לכולם שבנם "גאון". חשוב מאוד לאתר בגיל צעיר האם לילד יש נטייה למחוננות, ורק אם מזהים אותות מחוננות אז כדאי לפנות אל צוות ההוראה של הילד, ולאחר התייעצות איתם מומלץ לפתוח תהליך ההכנה למבחן המחוננים.

איך לנהוג עם הילדים האחרים במשפחה בזמן ההכנות לבחינה

מחפשים אינפורמציה על מבחן מחוננים כיתה ו? כאן באתר מחוננים תמצאו את כל מה רציתם לדעת.

כדאי לרשום גם את הילדים האחרים לחוגים שהם אוהבים. מומלץ לתת לשאר האחים להשתדל גם לפתור שאלות מתוך ערכת ההכנה לבחינה.

יום קודם למבחן, טוב לצאת עם כל בני המשפחה לבילוי משותף.

מבחן מחוננים כיתה ב שלב א'

הורים של תלמיד שלא הצליח את שלב א' ומעוניים להגיש ערעור ומעוניינים שילדם יוזמן בכל מקרה לשלב ב', צריכים לפנות בכתב למחנך הכיתה ולנמק את רצונם.

המבחן הראשון נועד לסייע למורי בית הספר לאתר את התלמידים בעלי כישורים מבין כלל התלמידים. מבחן מחוננים שלב א בודק במיוחד את הבנת הנקרא של הילדים ואת יכולתם במקצוע החשבון.

מבנה הבחינה שלב א' מתחלק בדרך כלל ל- 2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהיכולות של תלמיד מחונן, היא להבין היטב את התוכן שהוא קורא. הוא מסוגל לנתח ולהסיק מסקנות בצורה טבעית. לכן, החלק הראשון של הבוחן, ייעודו לבדוק את מידת המסוגלות של הילד להבין את הטקסט הנקרא ולהשיב על סוגי שאלות שונים הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להפגיש את הילד עם טקסט חדש שלא ראה אף פעם, ולראות כיצד הילד מתמודד עם הטקסט החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא שהוא בעל כושר חשיבה מתמטית וכמותית ברמה גבוהה. הוא מסוגל לפתור בעיות כמותיות וחשבוניות, ולהסיק מסקנות. תלמיד מחונן, הוא ילד שבעתיד יוכל ללמוד באופן מוצלח את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הדורשים כושר חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: בדרך כלל, השאלות הנשאלות בחלק של חשיבה כמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אך יהיו גם מבדקים בסדרות חשבוניות.

כדי לעזור לילד להתכונן יותר ביעילות למבחן המחוננים שלב א', כדאי להבין את המבנה מבחני המחוננים ומאילו חלקים הם מורכבים.

תוכניות לטיפוח תלמידים מחוננים

הורים יקרים! כאן באתר מחוננים תמצאו מידע חשוב על מבחן מחוננים כיתה ו.

במטרה להעצים את הילדים המחוננים, השיקה מדינת ישראל תוכניות מיוחדות, שנועדו להעניק העשרה לילדים מחוננים. כאשר מכינים תלמיד מחונן למבחן המחוננים, בו זמנית נותנים לו את הכלים להצליח במבחן הפסיכומטרי.

#p#כשיתבגר הילד, יהיה עליו לפתח את אותה חשיבה בזמן ההכנות עבור מבחן הפסיכומטרי. הלימוד למבחני הפסיכומטרי קל בשביל תלמידים מחוננים, משום שהם כבר רכשו את החשיבה הראשונית הנדרשת להצלחה במבחן הפסיכומטרי.

אחד מהמכשולים של הצעירים המסיימים צבא וחפצים להתכונן לפסיכומטרי, הוא ההתמודדות הראשונית עם סוג החשיבה הנדרשת. בשביל ילדים מחוננים, קורס ההכנה לפסיכומטרי יהיה חוויה מהנה, משום שהחומר הנלמד יהיה קל עבורם מאחר שכבר עברו הכנה מסוג זה בילדותם.

מבחן לאיתור מחוננים כיתה ב שלב ב

מבחן זה בוחן את הרמה הקוגניטיבית הכללית של הילדים. ההפניות למבחן שלב ב' יגיעו מהמכון החיצוני ולאחר מכן מסורות לילדים.

שלב ב' של מבחני המחוננים הינו ברמת קושי יותר גבוהה ומכיל תרגילים מסוגים רבים יותר. אם בשלב א' של המבחן התרגילים היו רק בנושאים כמו הבנת הנקרא מבחן מחוננים וחשיבה כמותית, אזי בשלב ב' מופיעות גם שאלות בנושאי חשיבה צורנית וידע כללי.

איתור המחוננים מתבצע בשלב ב'

הוריהם של כל התלמידים יקבלו לקראת סוף שנת הלימודים מכתב לגבי שייכות או לא לתכנית.

שלב א' של מבחן המחוננים היה רק סינון ראשוני. אפשר להניח שילד שלא מחונן או מוכשר יתר על המידה, לא יצליח לעבור גם את שלב א'.

מבנה מבחן המחוננים שלב ב'

חלק ב' של המבחן למחוננים מורכב מהנושאים הבאים:

        1. תרגילים מילוליים תרגילים על משמעות מילים: בחלק הזה, על התלמיד לנחש את הפירוש המתאים למילה נתונה. שאלות בהן צריך להשלים משפטים: בשאלות אלו כתוב משפט, ובמשפט חסרה מילה. על התלמיד לנחש את המילה שתשלים את המשפט.
        1. שאלות בחשבון החלק הזה זהה בסגנונו לחלק החשבון במבחן מחוננים שלב א'. בחלק זה ישנן שאלות מילוליות בנושא חשבון.

 

    1. צורות יחסים בין הצורות: מוצגים לתלמיד דוגמאות של קשרים שונים בין צורות. במקום השלישי, לא מוצגת צורה, ועל הילד למצוא מהי הצורה המתאימה. המשכת סדרה: מביאים לילד סדרת צורות המופיעות לפי סדר לוגי נתון ביניהן. התלמיד צריך לפענח מהו העיקרון של סדר הצורות, ולבחור את הצורה הנכונה המשלימה את הסדרה.

איך מעוררים אצל הילד את היכולת הנדרשת להצלחה במבחן מחוננים

ילדים מחוננים הינם בפוטנציאל העתיד של מדינתנו. אם לא יעזרו לתלמידים המחוננים לממש את הפוטנציאל האדיר שבהם, אותם תלמידים יכולים לאבד עניין ולהתעסק במעשים שטותיים.

יכולת חשיבה לוגית היא זו שהופכת את התלמיד למחונן. כשהילד יחדד את סגנון החשיבה הנזקקת לבחינה, הילד יצליח לפתור פעם אחר פעם שאלות מסוג זה.

תקופת מבחני המחוננים מאד לחוצה ולהורים יש לא מעט שאלות בנושא מבחן מחוננים כיתה ו.

עוד בנושא:

מבחן לאיתור מחוננים כיתה ב דוגמא

דוגמא למבחן מחוננים שלב ב לתלמידי כיתה ב

מבחן מחוננים שלב ב הכנה

תרגול מבחן מחוננים כיתה ב

דוגמא למבחן מחוננים כיתה ט

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>