קטגוריות
Uncategorized

מבחן מחוננים כיתה ו לדוגמא

מבחן מחוננים כיתה ו לדוגמא

הופכים את ההכנה למבחן מחוננים לקלה ומהנה

ישנם גופים ומכונים שונים, המקיימים חוגי הכנה למבחני מחוננים. חלק מחוגי הכנה למבחן מחוננים, הם חוגים חווייתיים המועברים על ידי אנשי מקצוע המתמחים בפעילויות עם ילדים.

* חשיבות העבודה עם ערכות ההכנה – חשוב ביותר לכוון את הילד לתרגל שוב ושוב מתוך ערכות ההכנה למבחן שלב א' ולמבחן שלב ב', מהסיבה שאז התלמיד יפנים את סגנון השאלות ויגיע מוכן לבוחן. לעיתים, שווה לרשום את התלמיד לחוג שמכשיר את התלמיד לפתור את המבחנים הללו בצורת משחקים.

כשתלמיד באמת מחונן, הלמידה לפני המבחן תהיה קלה ומענגת בשבילו. במידה והילד עובר קשיים בשלב ההכנה למבחן המחוננים, ואינו מגלה עניין, אזי על ההורים להבין שתהליך זה אינו כל כך מתאים לילד, ומוטב שהתלמיד לא יעמיק במה שמסובך מדי עבורו, ועלול להוות לו חוויה שלילית.

כאשר מכינים ילד לקראת מבחן לאיתור מחוננים, ההכנה יכולה להיות חוויה לתלמיד, אך אם ההכנה נעשית באופן לא נכון, היא יכולה להוות גם טראומה עבור הילד. מומלץ לרשום את הילד לחוג שתוכנו הוא משחקים ופעילות, ולקנות ערכות הכנה למחוננים מעניינות.

מומלץ להפוך את התרגול למבחן המחוננים לחוויית לימוד משותפת של ההורים והילדים. לימוד משותף יוצר זמן איכות מבורך וחוויתי בין ההורים לילדים, ואף מעניק להורה אפשרות לבדוק: "האם אני מחונן"?

יש להגיד לילד שבאמת יש הרבה הכנה שעליו לעבור, אך התהליך שווה כי אחרי שיעבור את המבחן בהצלחה, הוא יוכל להינות מתוכניות העשרה מרתקות. כדאי ללמוד עם הילד את החומר ברוגע ובאווירה שמחה.

כאשר הוא לומד מתוך ערכת הכנה, התלמיד מתרגל לאופן החשיבה עליה מובנות השאלות של בחינות מחוננים. רצוי להעניק לילד גם את התכנית הכנה וגם לקנות בשבילו ערכת הכנה.

  • הכנה 24 שעות קודם המבחן: מומלץ יום לפני מבחן המחוננים, שהתלמיד לא ילמד כלל. במקום זה, יש לקחת את הילד לפעולה כיפית: אטרקציה, קניון, או סתם פיצרייה. חשוב שהילד ילך לישון בשעה מוקדמת ערב הבחינה.
  • היום הגדול: חשוב לתת לילד ארוחת בוקר טובה ביום המבחן. יש למצוא דרכים איך להרגיע את הילד, ולתת לו תחושה שהוא יעבור את המבחן בהצלחה. יש לדאוג שילדיכם יביא לבחינה סנדוויץ', חטיף שוקולד ושתייה.

אתר מחוננים: כל מה שרציתם להבין אודות מבחן מחוננים כיתה ו לדוגמא.

דרכים להבין אם ילדיכם מחונן באמת

מבחני המחוננים יתבצעו בשתי חלקים. המבחנים לא נבנו כדי להעריך את כלל הכישורים של התלמידים, אלא על מנת לאתר את הילדים בעלי הכושר הכללי המפותח ביותר לתכניות לתלמידים מחוננים ומצטיינים.

תינוקות מחוננים מתעניינים בכל דבר. תלמידים מחוננים יקבלו בגיל מוקדם את הכינוי "אוכל ספרים", בעקבות אהבתם לספרים.

חשוב לזכור שכל המטרה של מבחני המחוננים, היא טובת הילד ולא טובת ההורים. חשוב ביותר לאתר בגיל צעיר האם לילד יש נטייה למחוננות, ורק אם מזהים סימני מחוננות אז ורק אז כדאי להתייעץ עם צוות ההוראה של התלמיד, ולאחר התייעצות איתם אפשר לפתוח תהליך ההכנה למבחן המחוננים.

סימן אחד של תלמידים מחוננים הוא נטייה להתעסק עם בעיות חשבוניות.

ההגדרות הנוגעות לקבוצות אוכלוסייה מיוחדות, מידע על התכניות וטפסים שונים מצויים באתר האגף למחוננים ולמצטיינים: https://parents.education.gov.il/prhnet/gifted כאינדיקציה, אות למחוננות נקבע על פי מבחני איי קיו – ילדים המקבלים ציון 130 ומעלה, מוגדרים כתלמידים שיכולים להיות מחוננים.

אין לשלוח תלמיד חולה למבחנים, ובמצב של מחלה בזמן מבחן שלב א', יש לעדכן על כך לסגל בית הספר. אם התלמיד "קפץ כיתה" בסמוך למועד המבחן, מומלץ לבחון אותו במועד שיתקיים בשנה"ל הבאה, ובמשך שנה זו הילד יוכל לצמצם את הפער ההגיוני הקיים בינו לבין התלמידים האחרים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה הבאה הוא ייבחן במבחני שלב ב' המתאימים לרמת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והישגיו יושוו לנבחנים בדרגת כיתה זו ולא לגילו (לתשומת לבכם, תצטרכו להגיש על זה בקשה אל משרד החינוך עד התאריך 31/12).

כיצד לנהוג עם שאר ילדי המשפחה בזמן ההכנות לבחינה

לאורך ימי ההכנות לבחינה, חשוב לתת לילדים האחרים במשפחה הרגשה שהם ילדים חכמים ומוכשרים. כדאי לערב את ילדיכם האחרים כמה שיותר בלימוד למבחן.

צריכים מידע על מבחן מחוננים כיתה ו לדוגמא? כאן באתר מחוננים תוכלו למצוא את כל מה רציתם לדעת.

ביום שלפני המבחן, טוב לצאת עם כל בני המשפחה לבילוי משפחתי.

מבחן מחוננים כיתה ב שלב א'

הורים של תלמיד שלא עבר את שלב א' ומעוניים להגיש ערעור ורוצים שילדם יופנה בכל זאת לשלב ב', יצטרכו לפנות בכתב אל מחנך הכיתה ולנמק את סיבותיהם.

כדי לסייע לילד להתכונן יותר בקלות למבחן המחוננים שלב א', טוב להכיר את המבנה מבחני המחוננים ומאילו חלקים הם מורכבים.

תוכן הבחינה שלב א' מתפצל בדרך כלל ל- 2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא הבנה מעולה של הטקסט שהוא קורא. הוא מסוגל לנתח ולהפיק לקחים באופן טבעי. לכן, החלק הראשוני של המבחן, ייעודו לבדוק את רמת היכולת של התלמיד להבין את הטקסט שקרא ולענות על מגוון שאלות הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להפגיש את הילד עם טקסט חדש שלא קרא אף פעם, ולבחון איך התלמיד מתמודד עם התוכן החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא שיש לו חשיבה מתמטית וכמותית מצוינת. התלמיד מסוגל לפתור בעיות כמותיות וחשבוניות, ולהפיק לקחים. ילד מחונן, הוא ילד שבעתיד יהיה מסוגל ללמוד בהצלחה את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הצריכים כושר חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: בדרך כלל, השאלות הנשאלות בחלק החשיבה הכמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אך חלק מהשאלות יהיו תרגילים בסדרות חשבוניות.

המבחן הראשון נועד לסייע למורי בית הספר לאתר את הילדים בעלי היכולת הגבוהה ביותר מבין כלל התלמידים. מבחן מחוננים שלב א בודק במיוחד את הבנת הנקרא של התלמידים ואת יכולתם במקצוע החשבון.

הכנה למבחני המחוננים = הכנה מקדימה למבחן הפסיכומטרי

במטרה לטפח את הילדים המחוננים, השיקה המדינה תוכניות ייחודיות, שייעודן לתת העשרה לתלמידים מחוננים. כשמכינים תלמיד מחונן למבחן המחוננים, למעשה נותנים לו את הכלים להצלחה במבחן הפסיכומטרי.

לרוב, ילדים מחוננים מקבלים ציון גבוה במבחן הפסיכומטרי כשהם גדלים. הלימוד למבחני הפסיכומטרי פשוט עבור תלמידים מחוננים, בגלל שהם כבר קיבלו את צורת החשיבה הבסיסית הנצרכת בשביל הצלחה במבחן הפסיכומטרי.

הורים יקרים! כאן באתר mechunanim.co.il תמצאו אינפורמציה חשובה אודות מבחן מחוננים כיתה ו לדוגמא.

אחד מהמכשולים של הצעירים המסיימים שירות צבאי ורוצים להתכונן לפסיכומטרי, הוא ההתמודדות הראשונית עם סגנון החשיבה הנדרשת. לרוב, ילדים מחוננים יקבלו ציונים גבוהים בפסיכומטרי כאשר יתבגרו.

מבחן מחוננים בכיתה ב' שלב ב'

שלב א' של מבחן המחוננים היה בשביל הילד טעימה מהו מבחן מחוננים. מבחן מחוננים שלב ב' מועבר דרך גוף רשמי חיצוני לבית הספר ואף הוא מועבר באופן קבוצתי.

מבחן שלב ב' שונה ממבחן א', הינו מורכב יותר, ומצריך התמודדות אינטלקטואלית בלחץ זמן. ההזמנות למבחני שלב ב' מגיעות מהמכון החיצוני ואז מחולקות לילדים.

שלב ב': הסינון האמיתי בעקבות שלב א'

שלב א' של המבחן היה רק סינון ראשוני. סביר להניח שתלמיד שהוא לא מחונן או חכם מעל הממוצע, לא יצליח לעבור גם את שלב א'.

ההורים של כל הנבחנים יקבלו קרוב לסוף שנת הלימודים הודעה לגבי שייכות או לא לתכנית.

מאילו חלקים מורכב מבחן מחוננים שלב ב

חלק ב' של מבחן מחוננים מורכב מהנושאים הבאים:

        1. בעיות מילוליות שאלות על משמעות מילים: בחלק הזה, על התלמיד לנחש את המשמעות המתאימה למילה מסוימת. שאלות בהן צריך להשלים משפטים: בשאלות אלו יש משפט, ובמשפט חסרה מילה. על הילד לגלות את המילה המשלימה את המשפט.

 

    1. שאלות על צורות יחסים בין הצורות: מובאים לתלמיד דוגמאות של קשרים שונים בין צורות. במקום השלישי, לא מוצגת צורה, ועל התלמיד למצוא מה הצורה החסרה. המשכת סדרה: מציגים לתלמיד סדרה של צורות עם סדר לוגי נתון ביניהן. על הילד לפענח מהו העיקרון של סדר הצורות, ולבחור את הצורה המתאימה שמשלימה את הסדרה.
    1. תרגילי חשבון חלק זה זהה בסגנונו לחלק החשבון בשלב א'. בקטע זה ישנן שאלות מילוליות בחשבון.

כיצד לעורר אצל התלמיד את החשיבה הנזקקת למבחן מחוננים

ילדים מחוננים יכולים להיות העתיד של מדינתנו. מדינת ישראל הקימה מסגרות המטפחות את הכישורים של התלמידים המחוננים.

תקופת מבחני המחוננים מאד רגישה ולרוב ההורים יש הרבה שאלות בנושא מבחן מחוננים כיתה ו לדוגמא.

בשביל שהתלמיד יצליח במבחן, הילד צריך לפתח צורת חשיבה מיוחדת. כאשר התלמיד יפתח את סגנון החשיבה הנזקקת לבחינה, הילד יוכל לפתור פעם אחר פעם שאלות אלו.

עוד בנושא:

מבחן מחוננים שלב להורדה

דוגמא למבחן מחוננים כיתות ב& 39

דוגמאות למבחן מחוננים כיתה ב

הכנות למבחני מחוננים

מבחן מחוננים כיתה ב להדפסה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>