קטגוריות
Uncategorized

מבחן מחוננים כיתה ג חינם

מבחן מחוננים כיתה ג חינם

הכנה למבחני מחוננים

כשהוא לומד בעזרת ערכת הכנה, התלמיד מתמחה באופן החשיבה עליה מתבססות השאלות של המבחנים. לא קיימת סתירה בין החשיבות של תכנית הכנה למבחן מחוננים לבין ערכות הכנה למבחן.

כאשר מכינים תלמיד לקראת מבחן המחוננים, זה יכול להיות חוויה נעימה לתלמיד, אך אם ההכנה מועברת באופן לא נכון, היא יכולה להיות גם טראומה עבורו. במטרה שההכנות יעברו בקלות על הילד, מומלץ ביותר שכל תהליך הלימוד יהיה בצורת חוויה.

חשוב להגיד לילד שבאמת יש הרבה הכנה שהוא צריך לעבור, אבל זה כדאי כי לאחר שיעבור את המבחן בהצלחה, הוא יוכל להינות ממסגרות העשרה מרתקות. קיימת חשיבות לתת לילד כל הזמן הרגשה שהוא מבריק, ושיש לו יכולת לעבור בהצלחה את הבחינה.

* חשיבות העבודה עם ערכת הכנה למבחן מחוננים חשוב מאוד לכוון את הילד לתרגל שוב ושוב מתוך ערכת הכנה למבחן שלב א' ולמבחן שלב ב', משום שאז התלמיד יפנים את סגנון המבדקים ויגיע מוכן לבוחן. חיוני ביותר שהילד יתכונן בדרך שיהיה לו נעים.

בזמן ההכנה, ההורה עוזר לילד, ומנחה אותו כיצד לגשת אל השאלות. תרגול משותף יוצר זמן איכות מבורך וחוויתי בין ההורים לילדים, וגם מעניק להורה אפשרות לבדוק: "האם אני מחונן"?

גם כאשר לומדים עם הילד בבית, מומלץ בחום לשבת איתו ביחד, ולפתור איתו את התרגילים בצורה כיפית. תוכניות הכנה למבחני מחוננים כיתה ב מנוהלים על ידי אנשי צוות בדרך של שעשועים, סדנאות וחוויות.

אתר מחוננים: כל מה שאתם צריכים לדעת על מבחן מחוננים כיתה ג חינם.

  • התכוננות יום קודם הבחינה: מומלץ יום לפני מבחן המחוננים, שהילד לא ילמד כלל. במקום זה, יש לקחת את הילד לבלות: אטרקציה, פארק, או אפילו פיצרייה. חשוב מאד שהילד ילך לישון מוקדם בלילה שלפני המבחן.
  • יום המבחן: חשוב לתת לילד ארוחת בוקר מזינה בבוקר של הבחינה. מומלץ להשתדל להרגיע את הילד, ולהעניק לו הרגשה שהוא יעבור את המבחן בהצלחה. יש לצייד את הילד לבחינה בסנדוויץ', חטיף שוקולד ושתייה.

כאשר תלמיד באמת מחונן, ההכנה לפני הבחינה תהיה קלה ומענגת עבורו. אם התלמיד מתקשה בלמידה לקראת מבחן המחוננים, והוא לא מתעניין בזה כל כך, אזי על ההורים להבין שתהליך זה אינו מתאים עבור הילד, ואולי עדיף שהילד לא יעמיק במה שמסובך מדי עבורו, ועלול להוות לו חוויה שלילית.

מבחן מחוננים: אך ורק כאשר הילד באמת מחונן?

אין טעם לשלוח ילד שלא מרגיש טוב לבחינות, ובמקרה של מחלה בזמן מבחן שלב א', יש לעדכן על כך לסגל בית הספר. אם הילד "קפץ כיתה" בסמוך למועד המבחן, ההמלצה היא לבחון אותו במועד שיתקיים בשנה"ל הבאה, ולאורך שנה זו התלמיד יוכל לצמצם את הפער הטבעי הקיים בינו לבין התלמידים האחרים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה הבאה הוא ייבחן במבחני שלב ב' המתאימים לדרגת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והתוצאות יושוו לנבחנים בדרגת כיתה זו ולא לגיל שלו (לתשומת לבכם, יהיה עליכם להגיש על כך פנייה אל משרד החינוך עד ל- 31/12).

יש לא מעט תלמידים חכמים, אבל זה לא אומר שהם מחוננים. כאינדיקציה, רמז למחוננות נקבע לפי רמת איי קיו – ילדים שמקבלים ציון 130 ויותר, מוגדרים כתלמידים שיכולים להיות מחוננים.

המבחנים יתנהלו בשתי חלקים. התובנה הלגיטימית היחידה שניתן להפיק מן הבוחנים היא האם ניתן לקבל את התלמיד לתכנית מסוימת לפי סף הקבלה שנקבע.

לא כדאי שההורים יאלצו את בנם תהליך של הכנה למבחני מחוננים, רק כדי להראות לכל העולם שבנם "מחונן". לעיתים, ייתכן מצב בו התלמיד לא מתאים למסלול של מחוננים, אך ההורים רוצים להראות שבנם בעל יכולות, ולכן כופים עליו את התהליך שלא בצדק.

תינוקות מחוננים יחקרו ויבדקו כל חפץ, וגם ינסו לפרק צעצועים במטרה לחקור אותם. ילדים מחוננים יקבלו בגיל מוקדם את הכינוי "תולעת ספרים", בגלל חיבתם לספרים.

סימן אחד של ילדים מחוננים הוא נטייה להתעכב על בעיות חשבוניות.

כיצד לנהוג עם שאר ילדי המשפחה בעת ההכנות למבחן

כאן תמצאו מידע עשיר אודות מבחן מחוננים כיתה ג חינם.

מומלץ לרשום גם את שאר האחים לפעילויות שהם מחבבים. מומלץ לתת לילדים האחרים להשתדל גם לפתור שאלות מתוך תרגילי ההכנה.

ביום שלפני המבחן, טוב לצאת עם כל המשפחה לבילוי משפחתי.

מבחני מחוננים כיתה ב שלב א'

מבנה הבחינה שלב א' מתפצל רוב הזמן ל- 2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהיכולות של תלמיד מחונן, היא להבין היטב את הטקסט שהוא קורא. הוא מסוגל לנתח ולהפיק לקחים בצורה טבעית. לכן, החלק הראשוני של הבוחן, מטרתו לבדוק את מידת היכולת של התלמיד להבין את הטקסט הנקרא ולהשיב על סוגי שאלות שונים הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להפגיש את הילד עם טקסט חדש שלא ראה אף פעם, ולבחון איך הילד מתמודד עם התוכן החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא שהוא בעל כושר חשיבה מתמטית וכמותית מצוינת. הילד מסוגל לפתור בעיות כמותיות וחשבוניות, ולהפיק לקחים. ילד מחונן, הינו תלמיד שעם השנים יוכל ללמוד בהצלחה את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הדורשים חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: לרוב, השאלות הנשאלות בחלק של חשיבה כמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אבל חלק מהשאלות יהיו מבדקים בסדרות חשבוניות.

במטרה לעזור לילדיכם להתכונן יותר ביעילות למבחן המחוננים שלב א', כדאי להבין את המבנה מבחנים למחוננים וממה הם מורכבים.

הורים של ילד שלא עבר את שלב א' ומעוניים להגיש ערעור ומעוניינים שילדם יוזמן בכל זאת לשלב ב', צריכים לפנות בכתב למורה הכיתה ולהסביר את רצונם.

בשלב הראשון, כל ילדי הכיתה יעשו מבחן סינון ראשוני (מבחן שלב א') שמתקיים בבית הספר. בסוף בדיקת המבחנים, כל הורה מקבל הודעה אם הילד קיבל ציון עובר במבחן שלב א', ואם הוא נכלל או לא בקבוצת הילדים המופנים למבחן מחוננים שלב ב כיתה ב.

הכנה למבחני המחוננים = הכנה מקדימה למבחן הפסיכומטרי

במטרה להעצים את הילדים המחוננים, הקימה מדינת ישראל מסגרות ייחודיות, שמטרתן להעניק העשרה לתלמידים מחוננים. כאשר מכינים תלמיד בעל יכולות למבחן המחוננים, למעשה מעניקים לו את הכלים להצלחה במבחן הפסיכומטרי.

אחד מהמכשולים של הצעירים המסיימים צבא וחפצים להתכונן לפסיכומטרי, הוא ההתמודדות הראשונית עם צורת החשיבה הנצרכת. עבור ילדים מחוננים, קורס ההכנה לפסיכומטרי יהיה חוויה מהנה, מהסיבה שהחומר הנלמד יהיה קל עבורם מאחר שעברו הכנה מסוג דומה בצעירותם.

לרוב, ילדים מחוננים מוציאים ציון גבוה במבחן הפסיכומטרי כאשר הם גדלים. הלימוד למבחן הפסיכומטרי קל בשביל תלמידים מחוננים, בגלל שהם כבר תרגלו את צורת החשיבה הבסיסית הנצרכת בשביל הצלחה בבחינת הפסיכומטרי.

הורים יקרים! כאן באתר mechunanim.co.il תוכלו למצוא מידע חשוב אודות מבחן מחוננים כיתה ג חינם.

מבחן מחוננים שלב ב'

מבחן שלב ב' בוחן את היכולת הקוגניטיבית הכללית של התלמידים. ההפניות למבחני שלב ב' נשלחות מהמכון החיצוני ואז מסורות לילדים.

שלב א' של מבחן המחוננים היה עבור הילד אינדיקציה מהו מבחן מחוננים. המבחן שלב ב מחוננים מתקיים באמצעות גוף רשמי חיצוני לבית הספר וגם הוא מועבר במתכונת קבוצתית.

איתור המחוננים נערך בשלב ב'

רוב הזמן, אחוז מסויים מהתלמידים הנרשמים למבחן של שלב א', לא תמיד מתאים לכך, אך ניגשים בשל רצון של ההורים, ולכן, שלב ב' של מבחן המחוננים הוא מבחן האיתור האמיתי, המכריע מיהו מחונן. ילדים שעוברים את שלב א', הינם חכמים ומוכשרים.

לפי תוצאות מבחני שלב ב', ייבחרו אחוז מהתלמידים לתכניות למחוננים ולמצטיינים.

אילו תרגילים מכיל שלב ב' של מבחן המחוננים

חלק ב' של המבחן למחוננים מורכב מהנושאים הבאים:

        1. שאלות חשבון החלק הזה זהה בסגנונו לחלק החשבון במבחן מחוננים שלב א'. בקטע זה מוצאים בעיות מילוליות בנושא חשבון.
        1. בעיות מילוליות תרגילים על משמעות מילים: בשאלות אלו, על התלמיד לנחש את הפירוש המתאים למילה נתונה. השלמת משפטים: בתרגילים אלו יש משפט, ומילה אחת חסרה במשפט. על התלמיד לגלות את המילה המשלימה את המשפט.

 

    1. צורות קשרים בין צורות: מוצגים לתלמיד דוגמאות של קשרים שונים בין צורות. במקום השלישי, לא מוצגת צורה, והתלמיד צריך לנחש מהי הצורה החסרה. סדרות: מביאים לתלמיד סדרה של צורות המופיעות לפי סדר לוגי נתון ביניהן. על הילד למצוא מהי הלוגיקה של סדר הצורות, ולהחליט מהי הצורה הנכונה המשלימה את הסדרה.

איך לעורר אצל התלמיד את היכולת הנזקקת למבחן מחוננים

על מנת שהתלמיד יצליח במבחן, הילד צריך לפתח יכולת חשיבה מיוחדת. על מנת שהילד יבין את סוג החשיבה, הוא צריך לקרוא דוגמאות של פתרונות הקיימים בערכות הכנה מקצועיות, וכך לפתח את צורת החשיבה.

כשהתלמיד יפתור תרגילים שוב ושוב, הילד יוכל בפשטות להתגבר על תרגילים מסגנון זה. המדינה הוציאה לפועל תוכניות המעצימות את הכישורים של הילדים המחוננים.

התקופה שבה מתקיימים מבחני המחוננים מאד לחוצה ולרוב ההורים יש לא מעט שאלות בעניין מבחן מחוננים כיתה ג חינם.

עוד בנושא:

גולות מבחן מחוננים כיתה ב

מבחן מחוננים כיתה ו להדפסה

איך לעבור מבחן מחוננים

אבחון לקראת מבחן מחוננים

דוגמאות למבחן ילדים מחוננים כיתות ב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>