קטגוריות
Uncategorized

מבחן לכיתה ז מחוננים

מבחן לכיתה ז מחוננים

תוכניות הכנה למבחנים לתלמידים מחוננים

חשוב מאוד ששלב ההכנות של הילד לקראת מבחני מחוננים ייעשה באופן חוויתי, ולא מתוך תחושת כפייה. על מנת ששלב ההכנה יהיה נעים עבור הילד, מומלץ ביותר שתהליך הלימוד יועבר באופן חוויתי.

מומלץ להפוך את התרגול למבחן המחוננים לחוויית לימוד משותפת של ההורים והילדים. לימוד משותף יוצר זמן איכות מבורך וחוויתי בין ההורה לילד, ואף מעניק להורה הזדמנות לבדוק: "האם אני גם מחונן"?

כשתלמיד באמת מחונן, ההכנה לפני הבחינה תהיה קלה ומענגת בשבילו. מבחן לאיתור מחוננים שלב ב' מאתגר ומורכב יותר משלב א'.

קיימים אתרים ומכונים למיניהם, המקיימים חוגי הכנה למבחני מחוננים. תוכניות הכנה למבחני מחוננים כיתה ב מנוהלים על ידי אנשי צוות בדרך של שעשועים, סדנאות וחוויות.

הכרחי ממש שתהליך ההכנה יעבור באווירה כיפית ולא לחוצה. כדאי לעזור לילד ללמוד את החומר ברוגע ובאווירה שמחה.

אם אתם מחפשים אינפורמציה על מבחן לכיתה ז מחוננים הגעתם למקום הנכון.

  • התכוננות יום קודם הבחינה: כדאי יום קודם מבחן המחוננים, שהתלמיד לא ילמד כלל. בזמן זה, יש לקחת את הילד לכיף: גן שעשועים, קניון, או אפילו פיצרייה. חשוב מאד שילדיכם ילך לישון בשעה מוקדמת בלילה שלפני המבחן.
  • יום המבחן: חשוב להכין עבור הילד ארוחת בוקר מזינה ביום המבחן. מומלץ להשתדל להרגיע את הילד, ולהעניק לו הרגשה שהוא יצליח במבחן. יש לצייד את הילד למבחן בכריך, חטיף שוקולד ומים.

* חשיבות העבודה עם ערכת הכנה למבחן מחוננים חשוב ביותר לכוון את הילד ללמוד שוב ושוב בעזרת ערכות ההכנה למבחן שלב א' ולמבחן שלב ב', מהסיבה שאז הילד יפנים את סגנון השאלות ויגיע מוכן למבחן המחוננים. חשוב מאוד שהתלמיד יתכונן בדרך שיהיה לו נעים.

דרך מעולה בה תלמיד יכול להתכונן היטב למבחן המחוננים, היא כשהילד מתיישב ופותר מבחן מחוננים מתוך ערכת הכנה מקצועית. רצוי להעניק לתלמיד גם את התכנית הכנה וגם לקנות בשבילו ערכה.

שיטות לזהות אם ילדיכם מחונן באמת

חשוב לזכור שמטרתמבחני המחוננים, היא לאתר ילדים מחוננים ולא לרצות את ההורים. לעיתים, קורה מצב בו הילד לא מתאים למסלול של מחוננים, אבל ההורים רוצים להוכיח שבנם מחונן, ולכן כופים עליו את התהליך בכוח.

תינוקות מחוננים מתעניינים בכל דבר. תלמידים מחוננים יקבלו בשלב מוקדם את הכינוי "תולעת ספרים", בגלל חיבתם לספרים.

המבחנים יתנהלו בשתי שלבים. מבחני המחוננים לא נבנו כדי לאבחן את כלל הכישורים של התלמידים, אלא על מנת לבחור את התלמידים בעלי הכושר הכללי הגבוה ביותר לתכניות לילדים מחוננים ומצטיינים.

ההגדרות הנוגעות לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, מידע על התכניות וטפסי פנייה מצויים בפורטל הורים למחוננים ולמצטיינים: https://parents.education.gov.il/prhnet/gifted בדרך כלל, אות למחוננות נקבע על פי רמת איי קיו – תלמידים בעלי ציון 130 ומעלה, מוגדרים כתלמידים שיכולים להיכנס להגדרת מחוננים.

מכיוון שהנוכחות במבחנים (שלב א' ושלב ב') היא רשות ולא מאולצת, הורה שאינו מעוניין שילדו יעבור את המבחן יעדכן על כך בכתב מפורש. אם התלמיד "קפץ כיתה" בסמוך למועד המבחן, מומלץ לבחון אותו שנה לאחר מכן, ולאורך שנה זו הילד יוכל לצמצם את הפער הטבעי שנוצר בינו לבין התלמידים האחרים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה לאחר מכן הוא יתייצב במבחני שלב ב' המתאימים לדרגת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והציונים יושוו לתלמידים בדרגת כיתה זו ולא לגילו (שימו לב, יהיה עליכם להגיש על כך פנייה אל משרד החינוך עד ל- 31/12).

מאפיין אחד של תלמידים מחוננים הוא תכונה להתעכב על בעיות חשבוניות.

איך לנהוג עם הילדים האחרים במשפחה בזמן ההכנות למבחן

ביום שלפני המבחן, מומלץ לצאת עם כל המשפחה לבילוי משותף.

כדאי להביא גם את שאר האחים לחוגים שהם מחבבים. טוב לתת לילדים האחרים לנסות גם לפתור שאלות מתוך תרגילי ההכנה.

כאן תמצאו מידע רב אודות מבחן לכיתה ז מחוננים.

מבנה מבחן מחוננים כיתה ב שלב א

תוכן המבחן שלב א' מתחלק בדרך כלל לשני חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא להבין היטב את התוכן שהוא קורא. הוא מסוגל לנתח ולהסיק מסקנות באופן טבעי. לכן, החלק הראשוני של הבוחן, ייעודו לבדוק את מידת היכולת של התלמיד להבין את הטקסט הנקרא ולענות על מגוון שאלות הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להפגיש את הילד עם טקסט חדש שלא קרא מעולם, ולראות כיצד התלמיד מתמודד עם התוכן החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא שהוא בעל כושר חשיבה מתמטית וכמותית ברמה גבוהה. הילד יודע לפתור בעיות כמותיות וחשבוניות, ולהסיק מסקנות. ילד מחונן, הינו ילד שבעתיד יהיה מסוגל ללמוד באופן מוצלח את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הדורשים כושר חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: בדרך כלל, השאלות בחלק של חשיבה כמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אך יהיו גם תרגילים בסדרות חשבוניות.

הורים של ילד שלא עבר את שלב א' ומעוניים לערער ומבקשים שילדם יוזמן בכל זאת לשלב ב', יצטרכו לפנות בכתב אל מורה הכיתה ולהסביר את רצונם.

במטרה לסייע לילד להתכונן יותר בקלות לקראת מבחן המחוננים שלב א', מומלץ להכיר את המבנה מבחנים למחוננים וממה הם מורכבים.

בשלב הראשון, כל ילדי הכיתה יעברו מבחן סינון ראשוני (מבחן שלב א') אשר מתקיים בבית הספר. בסוף בדיקת המבחנים, כל ההורים מקבל הודעה אם הילד קיבל ציון עובר במבחן שלב א', ואם הוא מופיע בקבוצת הילדים המוזמנים למבחן מחוננים שלב ב כיתה ב.

התלמיד יגיע מוכן פסיכולוגית למבחן הפסיכומטרי כשיגדל

#p#כשיתבגר הילד, יהיה עליו לפתח את אותה חשיבה בזמן ההכנות לקראת מבחן הפסיכומטרי. הלימוד למבחני הפסיכומטרי קל עבור תלמידים מחוננים, בגלל שהם כבר תרגלו את צורת החשיבה הבסיסית הנצרכת להצלחה במבחן הפסיכומטרי.

הורה יקר! כאן באתר mechunanim.co.il תמצאו אינפורמציה חשובה על מבחן לכיתה ז מחוננים.

במטרה לטפח את התלמידים המחוננים, הקימה מדינת ישראל מסגרות ייחודיות, שנועדו לתת העשרה לילדים מחוננים. כשמכינים ילד מחונן למבחן המחוננים, בו זמנית נותנים לו את הכלים להצליח במבחן הפסיכומטרי.

אחד מהמכשולים של הצעירים המשתחררים מהשירות צבאי ורוצים להתכונן לפסיכומטרי, הוא ההתמודדות הראשונית עם סוג החשיבה הנצרכת. בשביל נערים מחוננים, שלב ההכנה לפסיכומטרי יהיה חוויה חיובית, מהסיבה שהחומר הנלמד יהיה קל עבורם מאחר שעברו הכנה מסוג זה בילדותם.

מבחן לאיתור מחוננים כיתה ב שלב ב

מבחן מחוננים שלב ב' שונה מהמבחן הראשון, הינו קשה יותר, ומצריך התמודדות מחשבתית בלחץ של זמן. ההפניות למבחני שלב ב' יגיעו מהמכון החיצוני ואז מסורות לתלמידים.

שלב ב' של מבחני המחוננים הינו ברמת קושי יותר גבוהה ומכיל יותר נושאים. אם בשלב א' השאלות היו רק בנושאים כמו הבנת הנקרא מבחן מחוננים וחשיבה כמותית, אז בשלב ב' יהיו שאלות בנושאי חשיבה צורנית וידע כללי.

מבחן המחוננים שלב ב' הינו הקובע

ההורים של כל התלמידים יקבלו לקראת סוף שנת הלימודים מכתב לגבי התאמה או לא לתכנית.

בדרך כלל, אחוז מסויים מהתלמידים הנרשמים למבחן של שלב א', לא תמיד היה צריך לעשות כן, אבל ניגשים בשל דרישה של ההורים, ולכן, שלב ב' של הבחינות הינו מבחן הסינון האמיתי, הקובע מיהו מחונן. תלמידים המקבלים ציון עובר בשלב א', מוכח שהם בעלי יכולות ומוכשרים.

אילו תרגילים מכיל שלב ב' של מבחן המחוננים

חלק ב' של מבחן מחוננים מורכב מהנושאים הבאים:

        1. שאלות חשבון החלק הזה זהה בסגנונו לחלק החשבון במבחן מחוננים שלב א'. בחלק זה יש בעיות מילוליות של חשבון.

 

    1. שאלות על צורות קשרים בין צורות: מוצגים לתלמיד דוגמאות של יחסים שונים בין צורות. במקום השלישי, חסרה צורה, והתלמיד צריך לנחש מהי הצורה החסרה. המשכת סדרה: מציגים לילד סדרת צורות המופיעות לפי סדר לוגי מסויים ביניהן. הילד צריך לפענח מהו העיקרון של סדר הצורות, ולהחליט מהי הצורה הנכונה שמשלימה את הסדרה.
    1. תרגילים מילוליים מילים ופירושם: בחלק הזה, על הילד לגלות את המשמעות המתאימה למילה מסוימת. שאלות בהן צריך להשלים משפטים: בשאלות אלו יש משפט, ובמשפט חסרה מילה. על הילד לבחור את המילה שתשלים את המשפט.

כיצד לפתח אצל הילד את החשיבה הנדרשת להצלחה במבחן המחוננים

ילדים מחוננים הינם בפוטנציאל העתיד של מדינתנו. מדינת ישראל הקימה מסגרות המעצימות את הכישורים של התלמידים המחוננים.

תקופת מבחני המחוננים מאד רגישה ולהורים יש לא מעט שאלות בעניין מבחן לכיתה ז מחוננים.

בשביל שהתלמיד יקבל ציון עובר במבחן, התלמיד צריך לפתח יכולת חשיבה מיוחדת. על מנת שהילד יבין את צורת החשיבה, עליו לקרוא דוגמאות של פתרונות המופיעים בערכות הכנה, וכך לפתח את החשיבה.

עוד בנושא:

שאלות למבחן מחוננים מתמטיקה עולים לכיתה ו

מבחן מחוננים כיתה ב שלב ב תאריך

תשובות למבחו מחוננים שלב א כיתה ב

ספר הכנה למבחן לילדים מחוננים

מחוננים שלב ב כיתה ג

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>