קטגוריות
Uncategorized

מבחן לאיתור מחוננים כיתה ח

מבחן לאיתור מחוננים כיתה ח

תוכניות הכנה למבחן לתלמידים מחוננים

אם אתם מחפשים מידע על מבחן לאיתור מחוננים כיתה ח הגעתם למקום הנכון.

דרך טובה בה ילד יכול ללמוד היטב למבחן המחוננים, היא כאשר הילד יושב ופותר מבחני מחוננים מתוך ערכת הכנה מקצועית. רצוי לתת לילד גם את החוג וגם לרכוש בשבילו ערכת הכנה.

בזמן התרגול, ההורה מסייע לילד, ומכוון אותו כיצד להתמודד עם השאלות. לימוד משותף מהווה זמן איכות מבורך וחוויתי בין ההורה לילד, וגם נותן להורה אפשרות לשאול: "האם אני מחונן"?

  • הכנה 24 שעות טרם המבחן: כדאי יום לפני מבחן המחוננים, שהילד לא ילמד כלל. במקום זה, יש לקחת את הילד להינות: גן שעשועים, קניון, או אפילו מסעדה. חשוב מאד שילדיכם ילך לישון בשעה מוקדמת בלילה שלפני הבחינה.
  • היום הגדול: חשוב להכין עבור הילד ארוחת בוקר טובה בבוקר של הבחינה. יש למצוא דרכים איך להרגיע את הילד, ולתת לו הרגשה שהוא יצליח במבחן. יש לצייד את הילד למבחן בסנדוויץ', שוקולד ומים.

ישנם גופים ומכונים שונים, המקיימים חוגי הכנה למבחני מחוננים. תוכניות הכנה למבחני מחוננים כיתה ב מועברים על ידי מדריכים בצורה של משחקים, סדנאות וחוויות.

ההכנה למבחן שלב א' נותנת לילד הפנמה מהו מבחן מחוננים, וכאשר התלמיד יתכונן למבחן מחוננים שלב ב', יהיה לו כבר יותר נוח בגלל שהוא כבר חווה את שלב ההתמודדות הראשונית. חשוב ביותר שהתלמיד ילמד בדרך שיהיה לו נעים.

יש להגיד לילד שבאמת תהליך ההכנות הינו ארוך, אבל זה כדאי כי לאחר שיעבור את המבחן בהצלחה, יוכל להינות ממסגרות העשרה חווייתיות. כדאי ללמוד עם הילד את החומר ברוגע ובאווירה שמחה.

ישנה חשיבות גבוהה שתהליך ההכנה של הילד לקראת מבחני מחוננים יועבר באופן חוויתי, ולא מתוך תחושת כפייה. ניתן לרשום את הילד לחוג שתוכנו הוא משחקים ופעילות, ולרכוש ערכות הכנה למחוננים מעניינות.

שלב ההכנות של התלמיד, והלמידה המשותפת עם ההורים, מהווים אות האם התלמיד אכן מחונן. מבחן מחוננים שלב ב' מאתגר ומורכב יותר מאת בחינת מחוננים שלב א.

מבחן לאיתור מחוננים – רק כאשר התלמיד באמת מחונן?

סימן אחד של תלמידים מחוננים הוא תכונה להתעכב על בעיות חשבוניות.

יש לא מעט ילדים נבונים, אך לא כולם מחוננים. ניתן לאתר רמזים ראשונים של מחוננות אפילו כשהילד בגיל קטן מאד.

חשוב לזכור שמטרתמבחני המחוננים, היא לאתר ילדים מחוננים ולא לרצות את ההורים. חשוב מאוד לזהות בגיל צעיר האם לילד יש סימנים למחוננות, ורק אם רואים אותות מחוננות אז ורק אז מומלץ לפנות אל צוות ההוראה של הילד, ולאחר התייעצות איתם אפשר לפתוח תהליך ההכנה למבחן המחוננים.

אין לשלוח ילד שלא מרגיש טוב לבחינות, ובמצב של מחלה במבחן שלב א', יש להודיע על כך לסגל בית הספר. אם הילד "קפץ כיתה" בסמוך למועד הבחינה, ההמלצה היא לבחון אותו במועד שיתקיים בשנה"ל הבאה, ולאורך שנה זו הילד יוכל לצמצם את הפער ההגיוני שנוצר בינו לבין התלמידים האחרים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה לאחר מכן הוא יתייצב במבחני שלב ב' המתאימים לרמת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והתוצאות יושוו לילדים בדרגת כיתה זו ולא לגילו (שימו לב, תצטרכו להגיש על כך בקשה אל משרד החינוך עד ל- 31/12).

תינוקות מחוננים מגלים עניין וסקרנות בכל דבר. תלמידים מחוננים יקבלו בשלב מוקדם את הכינוי "תולעת ספרים", בעקבות אהבתם לספרים.

המבחנים יתנהלו בשני שלבים. מבחני המחוננים לא נבנו על מנת להעריך את כלל המיומנויות של התלמידים, אלא כדי לאתר את התלמידים בעלי הכושר הכללי הגבוה ביותר לתכניות לילדים מחוננים ומצטיינים.

איך להתנהג עם הילדים האחרים במשפחה בזמן ההכנות למבחן

צריכים מידע אודות מבחן לאיתור מחוננים כיתה ח? כאן באתר mechunanim.co.il תמצאו את כל מה שחיפשתם.

במהלך תקופת ההכנות לבחינה, מומלץ להעניק לילדים האחרים במשפחה תחושה שהם ילדים נבונים ובעלי כשרונות. טוב לתת לילדים האחרים להשתדל גם לפתור שאלות מתוך ערכת ההכנה לבחינה.

ביום שלפני המבחן, מומלץ לצאת עם כל בני המשפחה לבילוי משותף.

מבחן מחוננים כיתה ב שלב א'

הורים של ילד שלא הצליח את שלב א' ומעוניים להגיש ערעור ורוצים שילדם יופנה בכל מקרה לשלב ב', צריכים לפנות דרך מכתב למחנך הכיתה ולנמק את סיבותיהם.

תוכן המבחן שלב א' מתחלק בדרך כלל ל- 2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהיכולות של ילד מחונן, היא להבין היטב את התוכן שהוא קורא. הוא מסוגל לנתח ולהפיק לקחים באופן טבעי. לכן, החלק הראשון של הבוחן, מטרתו לבדוק את רמת המסוגלות של הילד להבין את הטקסט שקרא ולהשיב על מגוון שאלות הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להפגיש את הילד עם טקסט חדש שלא קרא אף פעם, ולבחון כיצד התלמיד מתמודד עם הטקסט החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא שהוא בעל כושר חשיבה מתמטית וכמותית מצוינת. הוא מסוגל לפתור בעיות כמותיות ומתמטיות, ולהסיק מסקנות. ילד מחונן, הוא תלמיד שעם השנים יהיה מסוגל ללמוד בהצלחה את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הדורשים כושר חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: בדרך כלל, השאלות בחלק של חשיבה כמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אך יהיו גם תרגילים בסדרות חשבוניות.

בשלב הראשון, כל ילדי הכיתה יעברו מבחן סינון ראשון (מבחן שלב א') אשר מתקיים בבית הספר. מבחן שלב א' בוחן במיוחד את נושאי הבנת הנקרא של הילדים ואת יכולתם בתחום החשבון.

במטרה לסייע לילד להתכונן יותר ביעילות לקראת מבחן המחוננים שלב א', טוב להבין את המבנה מבחני המחוננים ומאילו חלקים הם מורכבים.

תוכניות לטיפוח תלמידים מחוננים

נושא מבחן לאיתור מחוננים כיתה ח הינו מטריד לא מעט הורים בארץ.

במטרה להעשיר את הילדים המחוננים, הקימה המדינה מסגרות מיוחדות, שנועדו לתת העשרה לתלמידים מחוננים. כשמכינים תלמיד מחונן למבחן המחוננים, בו זמנית מעניקים לו את הכלים להצליח במבחן הפסיכומטרי.

#p#כשיגדל הילד, יהיה עליו לפתח את אותה חשיבה במהלך ההכנות עבור מבחן הפסיכומטרי. הלימוד למבחני הפסיכומטרי קל יחסית עבור תלמידים מחוננים, בגלל שהם כבר רכשו את החשיבה הבסיסית הנצרכת להצלחה בבחינת הפסיכומטרי.

אחד מהקשיים של הצעירים המשתחררים מהצבא ומתכנים להתכונן לפסיכומטרי, הוא ההתמודדות הראשונית עם סוג החשיבה הנצרכת. בדרך כלל, תלמידים מחוננים יוציאו ציון גבוה במבחן הפסיכומטרי כאשר יגדלו.

מבחן מחוננים בכיתה ב' שלב ב'

מבחן מחוננים שלב ב' שונה ממבחן א', הינו מאתגר יותר, ודורש התמודדות אינטלקטואלית בלחץ זמן. ההזמנות לשלב ב' יגיעו מהמכון החיצוני ולאחר מכן מסורות לילדים.

מבחן מחוננים שלב ב הינו ברמת קושי יותר גבוהה ומכיל יותר נושאים. המבחן שלב ב מחוננים יתקיים דרך גוף רשמי חיצוני לבית הספר וגם מבחן זה מועבר באופן קבוצתי.

שלב ב': המבחן האמיתי אחרי שלב א'

ההורים של כל הנבחנים יקבלו קרוב לסוף שנת הלימודים מכתב לגבי שייכות או לא לתכנית.

מבחן מחוננים שלב א' היה רק סינון ראשוני. סביר להניח שילד שהוא לא מחונן או מוכשר יתר על המידה, לא יעבור בהצלחה גם את מבחן שלב א'.

מאילו תרגילים מורכב מבחן מחוננים שלב ב

חלק ב' של מבחן מחוננים מכיל את החלקים הבאים:

        1. שאלות חשבון החלק הזה דומה לחלק החשבון הנמצא במבחן בשלב א'. בקטע זה יש שאלות מילוליות בנושא חשבון.
        1. תרגילים מילוליים מילים ופירושם: בחלק הזה, על התלמיד לגלות את הפירוש המתאים למילה נתונה. תרגילים בהם יש צורך להשלים משפטים: בשאלות אלו יש משפט, ובמשפט חסרה מילה. על התלמיד לבחור את המילה שתשלים את המשפט.

 

    1. שאלות על צורות יחסים בין צורות: מוצגים לילד דוגמאות של יחסים שונים בין צורות. ביחס השלישי, לא מוצגת צורה, והילד צריך למצוא מה הצורה המתאימה. סדרות: מציגים לתלמיד סדרת צורות המופיעות לפי סדר לוגי מסויים ביניהן. על הילד לפענח מהו העיקרון של סדר הצורות, ולהחליט מהי הצורה המתאימה המשלימה את הסדרה.

איך מפתחים אצל הילד את החשיבה הנזקקת להצלחה במבחן המחוננים

על מנת שהתלמיד יצליח במבחן, על התלמיד לפתח חשיבה מסוימת. כשהילד יפתח את סגנון החשיבה הנדרשת למבחן, הילד יוכל לפתור שוב ושוב תרגילים מסוג זה.

כשילד מתקרב לכיתה ב', רוב ההורים מתחילים לדון על הנושא מבחן לאיתור מחוננים כיתה ח.

כאשר התלמיד יפתור בעיות פעם אחר פעם, הילד יוכל בפשטות להתמודד עם שאלות מסגנון זה. במידה ולא עוזרים לילדים המחוננים להוציא לפועל את הפוטנציאל העצום שלהם, אותם ילדים עלולים לאבד עניין ולהעסיק את עצמם במעשים שטותיים.

עוד בנושא:

מבחני מחוננים איך מסמנים תשובה

מבחני מחוננים לכיתה ו

מחוננים אבחון מכון

מבחני צורות לילדים מחוננים שלב ב

מבחן מחוננים כיתה ב הכנה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>