קטגוריות
Uncategorized

מבחן הערכה מחוננים כיתה ב

מבחן הערכה מחוננים כיתה ב

תוכניות הכנה למבחן לתלמידים מחוננים

גם כאשר לומדים עם הילד בבית, מומלץ בחום להתיישב איתו ביחד, ולפתור איתו את התרגילים בצורה כיפית. חלק מחוגי הכנה למבחן מחוננים, הם חוגים חווייתיים המועברים על ידי מדריכים מקצועיים המתמחים בפעילויות עם ילדים.

בזמן ההכנה, ההורה עוזר לילד, ומנחה אותו איך לגשת אל השאלות. לימוד משותף מהווה זמן איכות חשוב וחוויתי בין ההורה לילד, ואף נותן להורה הזדמנות לבדוק: "האם אני מחונן"?

כשילד מתכונן לפני מבחן, ההכנה יכולה להיות חוויה נעימה לתלמיד, אך אם ההכנה נעשית בצורה לא נכונה, היא יכולה להיות גם טראומה עבור הילד. מומלץ לרשום את ילדיכם לחוג שתוכנו הוא משחקים ופעילות, ולרכוש ערכות הכנה למחוננים מקצועיות.

אם אתם צריכים אינפורמציה על מבחן הערכה מחוננים כיתה ב הגעתם לאתר הנכון.

שיטה יעילה בה ילד יכול ללמוד היטב למבחן המחוננים, היא כשהילד יושב ופותר מבחן מחוננים מתוך ערכת הכנה טובה. אין סתירה בין החשיבות של תכנית הכנה למבחן מחוננים לבין ערכות הכנה למבחנים.

ההתכוננות למבחן שלב א' מעניקה לתלמיד הפנמה מהו מבחן מחוננים, וכאשר הילד יעבור הכנה לשלב ב', יהיה לו כבר יותר נוח משום שהוא כבר עבר את שלב ההתמודדות הראשונית. חיוני ביותר שהתלמיד יתכונן באופן שיהיה לו נעים.

יש להגיד לילד שאמנם יש הרבה הכנה שעליו לעבור, אבל זה כדאי כי לאחר שיצליח במבחן, הוא יוכל להינות ממסגרות העשרה חווייתיות. כדאי לעזור לילד ללמוד את החומר בשמחה ובאופן רגוע.

  • התכוננות יום לפני המבחן: מומלץ יום לפני מועד המבחן, שהילד לא ילמד לבחינה. בזמן זה, יש לקחת את הילד להינות: אטרקציה, קניון, או סתם פיצרייה. חשוב שהילד ילך לישון בשעה מוקדמת בלילה שלפני המבחן.
  • יום הבחינה: חשוב להכין עבור הילד ארוחת בוקר מזינה ביום המבחן. מומלץ להשתדל להרגיע את הילד, ולהעניק לו הרגשה שהוא יעבור את המבחן בהצלחה. כדאי לצייד את הילד לבחינה בסנדוויץ', חטיף שוקולד ומים.

כאשר תלמיד באמת מחונן, הלמידה לפני הבחינה תהיה פשוטה ומענגת בשבילו. במידה והילד מתקשה בלמידה לקראת מבחן המחוננים, והוא לא מתעניין בזה כל כך, אז על ההורים להבין שתהליך זה אינו כל כך מתאים לילד, ואולי עדיף שהתלמיד לא יתאמץ במה שקשה מדי בשבילו, ועשוי להוות לו חוויה שלילית.

מבחן לאיתור מחוננים – רק כאשר התלמיד באמת מחונן?

ישנם לא מעט ילדים נבונים, אך לא כולם מחוננים. בדרך כלל, רמז למחוננות נקבע על פי מבחני איי קיו – ילדים המקבלים ציון 130 ומעלה, מוגדרים כילדים שיכולים להיכנס להגדרת מחוננים.

לא כדאי שההורים יכפו על בנם תהליך של הכנה למבחני מחוננים, רק על מנת להראות לכולם שבנם "גאון". חשוב מאוד להבין בגיל צעיר האם לילד יש סימנים למחוננות, ורק אם רואים אותות מחוננות אז מומלץ לפנות אל צוות ההוראה של התלמיד, ובעקבות התייעצות איתם מומלץ לפתוח תהליך ההכנה למבחן המחוננים.

אין לשלוח ילד שלא מרגיש טוב לבחינות, ובמצב של מחלה במבחן שלב א', יש לעדכן על כך לצוות בית הספר. אם ילדכם "קפץ כיתה" בסמוך למועד הבחינה, ההמלצה היא לבחון אותו שנה לאחר מכן, ובמשך שנה זו הילד יוכל לצמצם את הפער הטבעי שנוצר בינו לבין שאר התלמידים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה לאחר מכן הוא יתייצב במבחני שלב ב' המתאימים לרמת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והתוצאות יושוו לתלמידים בדרגת כיתה זו ולא לגיל שלו (שימו לב, יהיה עליכם להגיש על זה פנייה אל משרד החינוך עד התאריך 31/12).

ילדים מחוננים בגיל הרך יבחנו ויבדקו כל חפץ, וגם ינסו לפרק חפצים במטרה לחקור אותם. ילדים מחוננים יקבלו בגיל מוקדם את הכינוי "תולעת ספרים", בעקבות חיבתם לספרים.

המבחנים יתבצעו בשני חלקים. התובנה הריאלית היחידה שניתן להפיק מן הבוחנים היא האם אפשר לקבל את התלמיד לתכנית מיוחדת על פי סף הקבלה שנקבע.

סימן אחד של ילדים מחוננים הוא תכונה להתעסק עם בעיות חשבוניות.

כיצד להתנהג עם שאר ילדי המשפחה בזמן ההכנות לבחינה

מומלץ לרשום גם את שאר האחים לפעילויות שהם מחבבים. כדאי לתת לשאר האחים לנסות גם לפתור שאלות מתוך תרגילי ההכנה.

יום קודם למבחן, מומלץ לצאת עם כל המשפחה לבילוי משותף.

צריכים אינפורמציה אודות מבחן הערכה מחוננים כיתה ב? כאן באתר מחוננים תוכלו למצוא את כל מה רציתם לדעת.

מבחן מחוננים כיתה ב שלב א'

בשלב הראשון, כל תלמידי השכבה יעשו בוחן סינון ראשוני (מבחן שלב א') אשר מועבר בכיתה. מבחן שלב א' בודק במיוחד את הבנת הנקרא של התלמידים ואת יכולתם במקצוע החשבון.

מבנה הבחינה שלב א' מתפצל רוב הזמן לשני חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהיכולות של ילד מחונן, היא להבין היטב את התוכן שהוא קורא. הוא מסוגל לנתח ולהפיק לקחים בצורה טבעית. לכן, החלק הראשון של הבוחן, ייעודו להעריך את רמת המסוגלות של התלמיד להבין את הטקסט הנקרא ולענות על מגוון שאלות הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להפגיש את הילד עם טקסט חדש שלא ראה מעולם, ולראות כיצד התלמיד מתמודד עם התוכן החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא שהוא בעל כושר חשיבה מתמטית וכמותית מצוינת. התלמיד מסוגל לפתור בעיות כמותיות ומתמטיות, ולהסיק מסקנות. ילד מחונן, הינו ילד שבעתיד יהיה מסוגל ללמוד בהצלחה את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הצריכים כושר חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: בדרך כלל, השאלות בחלק החשיבה הכמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אבל יהיו גם תרגילים בסדרות חשבוניות.

במטרה לעזור לילד להתכונן יותר בקלות למבחן המחוננים שלב א', טוב להכיר את המבנה מבחנים למחוננים וממה הם מורכבים.

הורים של תלמיד שלא הצליח את שלב א' ורוצים להגיש ערעור ורוצים שילדם יופנה בכל מקרה לשלב ב', יצטרכו לפנות בכתב אל מחנך הכיתה ולהסביר את סיבותיהם.

הכנה למבחן מחוננים = הכנה מקדימה למבחן הפסיכומטרי

הורים יקרים! כאן באתר mechunanim.co.il תמצאו מידע חשוב על מבחן הערכה מחוננים כיתה ב.

בדרך כלל, תלמידים מחוננים מוציאים ציון גבוה בבחינת הפסיכומטרי כאשר הם גדלים. הלימוד למבחני הפסיכומטרי קל יחסית עבור ילדים מחוננים, בגלל שהם כבר תרגלו את החשיבה הבסיסית הנדרשת בשביל הצלחה במבחן הפסיכומטרי.

אחד מהקשיים של הצעירים המשתחררים מהצבא וחפצים להתכונן לפסיכומטרי, הוא ההתקלות הראשונית עם סגנון החשיבה הנצרכת. לרוב, תלמידים מחוננים יקבלו ציונים גבוהים בפסיכומטרי כאשר יגדלו.

על מנת לטפח את התלמידים המחוננים, הקימה מדינת ישראל מסגרות מיוחדות, שנועדו לתת העשרה לתלמידים מחוננים. כאשר מכינים תלמיד מחונן למבחן המחוננים, למעשה מעניקים לו את הכלים להצלחה במבחן הפסיכומטרי.

מבחן מחוננים שלב ב'

מבחן מחוננים שלב ב' שונה מהמבחן הראשון, הוא מורכב יותר, ודורש התמודדות אינטלקטואלית תחת לחץ זמן. ההזמנות למבחני שלב ב' יגיעו מהמכון החיצוני ולאחר מכן מחולקות לילדים.

מבחן מחוננים שלב א' היה עבור התלמיד טעימה מהו מבחן מחוננים. מבחן שלב ב' מתקיים באמצעות גוף רשמי חיצוני לבית הספר ואף מבחן זה מועבר במתכונת קבוצתית.

איתור המחוננים נערך בשלב ב'

לרוב, אחוז נתון מהילדים הניגשים למבחן של שלב א', לא בהכרח היה צריך לעשות כן, אך ניגשים בשל דרישה מצד ההורים, ולכך, שלב ב' של הבחינות הינו מבחן האיתור האמיתי, המכריע מיהו באמת מחונן. אפשר להניח שתלמיד שלא מחונן או חכם מעל הממוצע, לא יקבל ציון עובר גם את שלב א'.

על פי תוצאות מבחני שלב ב', יופנו חלק מהילדים לחוגים למחוננים ולמצטיינים.

מבנה המבחן למחוננים שלב ב'

חלק ב' של המבחן למחוננים מכיל את הנושאים הבאים:

        1. שאלות חשבון החלק הזה דומה לחלק החשבון הנמצא במבחן בשלב א'. בחלק זה ישנן בעיות מילוליות בנושא חשבון.

 

    1. שאלות על צורות קשרים בין הצורות: מובאים לתלמיד דוגמאות של קשרים שונים בין צורות. ביחס השלישי, חסרה צורה, והילד צריך למצוא מהי הצורה החסרה. סדרות: מביאים לתלמיד סדרה של צורות המופיעות לפי סדר לוגי מסויים ביניהן. התלמיד צריך למצוא מהי הלוגיקה של סדר הצורות, ולהחליט מהי הצורה הנכונה המשלימה את הסדרה.
    1. תרגילים מילוליים מילים ופירושם: בשאלות אלו, על התלמיד לגלות את הפירוש המתאים למילה מסוימת. השלמת משפטים: בשאלות אלו מובא משפט, ובמשפט חסרה מילה. על הילד לגלות את המילה המשלימה את המשפט.

איך לפתח אצל התלמיד את החשיבה הנזקקת להצלחה במבחן מחוננים

תקופת מבחני המחוננים מאד לחוצה ולהורים יש לא מעט שאלות בנושא מבחן הערכה מחוננים כיתה ב.

כשהתלמיד יפתור תרגילים שוב ושוב, הילד יוכל בטבעיות להתמודד עם שאלות מסוג זה. המדינה הקימה תוכניות המטפחות את היכולות של הילדים המחוננים.

חשיבה לוגית היא זו שהופכת את התלמיד למחונן. כשהילד יפתח את סגנון החשיבה הנדרשת למבחן, התלמיד יצליח לפתור שוב ושוב שאלות אלו.

עוד בנושא:

הכנה לשלב ב מחוננים

תשובות מבחנים מחוננים

מבחן מחוננים כיתה ב שלב ב

מבדק בחשבון לאיתור מחוננים

מבחן ילדים מחוננים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>