קטגוריות
Uncategorized

טיפים למבחן מחוננים שלב ב

טיפים למבחן מחוננים שלב ב

חוגי הכנה למבחן לתלמידים מחוננים

בזמן התרגול, ההורה מסייע לילד, ומכוון אותו איך להתמודד עם השאלות. לימוד משותף יוצר זמן איכות מבורך וחוויתי בין ההורים לילדים, ואף מעניק להורה הזדמנות לבדוק: "האם אני גם מחונן"?

אתר מחוננים: כל מה שרציתם להבין על טיפים למבחן מחוננים שלב ב.

שלב ההכנה של התלמיד, והלמידה המשותפת עם ההורים, מהווים אות האם התלמיד אכן מחונן. במידה והילד מתקשה בלמידה לקראת מבחן המחוננים, ואינו מגלה עניין, אזי על ההורים להבין שהתהליך אינו מתאים לילד, ומוטב שהילד לא יעמיק במה שמסובך מדי בשבילו, ועלול להוות לו טראומה.

ישנם אתרים ומכונים שונים, המקיימים חוגי הכנה למבחני מחוננים. חוגי הכנה למבחני מחוננים כיתה ב מועברים על ידי מדריכים בצורה של משחקים, סדנאות וחוויות.

כשהוא מתכונן מתוך ערכת הכנה, התלמיד מתמחה באופן החשיבה עליה מובנות השאלות של בחינות מחוננים. לא קיימת סתירה בין החשיבות של קורס הכנה למבחן מחוננים לבין ערכת הכנה למבחן.

חשוב מאוד שתהליך ההכנה של הילד למבחני המחוננים ייעשה מתוך תחושת חוויה של הילד, ולא מתוך תחושת כפייה. על מנת ששלב ההכנה יהיה נעים עבור הילד, מומלץ ביותר שכל תהליך הלימוד יהיה בצורת חוויה.

הכרחי ממש ששלב ההכנות יהיה באווירה כיפית ולא מתוחה. כדאי לעזור לילד ללמוד את החומר בשמחה ובאופן רגוע.

  • הכנה 24 שעות קודם המבחן: כדאי יום קודם מועד המבחן, שהתלמיד לא יתכונן כלל. בזמן זה, יש לקחת את הילד לכיף: גן שעשועים, קניון, או סתם פיצרייה. חשוב שהילד יישן בשעה מוקדמת ערב המבחן.
  • יום המבחן: חשוב לתת לילד ארוחת בוקר טובה בבוקר של הבחינה. יש להשתדל להרגיע את הילד, ולתת לו הרגשה שהוא יעבור את המבחן בהצלחה. יש לדאוג שילדיכם יביא לבחינה כריך, חטיף שוקולד ומים.

* חשיבות העבודה עם ערכות ההכנה – חשוב מאוד לתת לילד לתרגל שוב ושוב בעזרת ערכת הכנה למבחן שלב א' ולמבחן שלב ב', מהסיבה שאז הילד יפנים את סגנון המבדקים ויגיע מוכן למבחן המחוננים. לעיתים, כדאי לרשום את הילד לחוג שמלמד את הילד לפתור את השאלות הללו בצורת משחקים.

מבחן לאיתור מחוננים – אך ורק כשהילד באמת מחונן?

מבחני המחוננים יתבצעו בשתי שלבים. המסקנה הריאלית היחידה שאפשר להפיק מן הבוחנים היא האם אפשר לקבל את הנבחן לתכנית נתונה על פי סף הקבלה שהוחלט.

ההגדרות הנוגעות לקבוצות אוכלוסייה מיוחדות, מידע על התכניות וטפסים שונים מצויים בפורטל הורים למחוננים ולמצטיינים: https://parents.education.gov.il/prhnet/gifted אפשר לזהות סימנים ראשונים של מחוננות אפילו כשהילד בגיל קטן מאד.

סימן אחד של ילדים מחוננים הוא נטייה להתעסק עם בעיות חשבוניות.

לא כדאי שההורים יכפו על בנם תהליך של הכנות למבחן, רק כדי להראות לכולם שבנם "גאון". לפעמים, קורה מצב בו הילד לא מתאים לתוכניות המחוננים, אך ההורים רוצים להוכיח שבנם בעל יכולות, ולכן כופים עליו את התהליך שלא בצדק.

אין טעם לשלוח תלמיד שלא מרגיש טוב למבחנים, ובמצב של מחלה במבחן שלב א', יש לעדכן על כך לסגל בית הספר. אם ילדכם "קפץ כיתה" בסמוך למועד המבחן, מומלץ לבחון אותו במועד שיתקיים בשנה"ל הבאה, ולאורך שנה זו התלמיד יוכל לצמצם את הפער הטבעי הקיים בינו לבין שאר התלמידים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה הבאה הוא ייבחן במבחני שלב ב' המתאימים לרמת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והישגיו יושוו לנבחנים בדרגת כיתה זו ולא לגיל שלו (שימו לב, תצטרכו להגיש על זה פנייה אל משרד החינוך עד התאריך 31/12).

ילדים מחוננים בגיל הרך יחקרו ויבדקו כל דבר, ואף ינסו לפרק חפצים במטרה לחקור אותם. ילדים מחוננים אוהבים ללמוד, ובמיוחד אוהבים לקרוא.

כיצד להתנהג עם שאר ילדי המשפחה בעת ההכנות למבחן

24 שעות לפני המבחן, טוב לצאת עם כל המשפחה לבילוי משפחתי.

לאורך ימי ההתכוננות למבחן, חשוב להעניק לשאר ילדי המשפחה תחושה שהם ילדים חכמים ומוכשרים. מומלץ לתת לשאר האחים להשתדל גם לפתור שאלות מתוך תרגילי ההכנה.

מחפשים אינפורמציה על טיפים למבחן מחוננים שלב ב? כאן באתר mechunanim.co.il תמצאו את כל מה רציתם לדעת.

מבחן לאיתור מחוננים כיתה ב שלב א

מבחן שלב א' נועד לעזור לצוות בית הספר לבחור את הילדים בעלי היכולת הגבוהה ביותר מבין כלל התלמידים. בתום בדיקת הבוחנים, כל הורה מקבל הודעה אם הילד עבר בהצלחה במבחן שלב א', ואם הוא נכלל או לא ברשימת הילדים המופנים למבחן מחוננים שלב ב כיתה ב.

תוכן הבחינה שלב א' מתחלק רוב הזמן לשני חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא להבין היטב את הטקסט שהוא קורא. הוא מסוגל לנתח ולהסיק מסקנות בצורה טבעית. לכן, החלק הראשון של המבחן, מטרתו להעריך את רמת היכולת של התלמיד להבין את הטקסט שקרא ולענות על סוגי שאלות שונים הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להפגיש את הילד עם טקסט חדש שלא קרא אף פעם, ולבחון כיצד הילד מתמודד עם הטקסט החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא שיש לו חשיבה מתמטית וכמותית ברמה גבוהה. הוא יודע לפתור בעיות כמותיות וחשבוניות, ולהפיק לקחים. ילד מחונן, הינו תלמיד שבעתיד יהיה מסוגל ללמוד בהצלחה את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הדורשים כושר חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: בדרך כלל, השאלות בחלק של חשיבה כמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אך חלק מהשאלות יהיו תרגילים בסדרות חשבוניות.

במטרה לעזור לילדיכם להתכונן יותר בקלות למבחן המחוננים שלב א', טוב להכיר את המבנה מבחנים למחוננים ומאילו חלקים הם מורכבים.

הורים של תלמיד שלא עבר את שלב א' ומעוניים להגיש ערעור ומעוניינים שילדם יוזמן בכל זאת לשלב ב', צריכים לפנות דרך מכתב למחנך הכיתה ולהסביר את רצונם.

מסגרות העשרת ילדים מחוננים

בדרך כלל, תלמידים מחוננים מקבלים ציון גבוה במבחן הפסיכומטרי כשהם גדלים. הלימוד למבחני הפסיכומטרי קל בשביל ילדים מחוננים, בגלל שהם כבר קיבלו את צורת החשיבה הראשונית הנצרכת להצלחה בבחינת הפסיכומטרי.

אחד מהמכשולים של הצעירים המשתחררים מהצבא וחפצים להתכונן לפסיכומטרי, הוא ההתמודדות הראשונית עם צורת החשיבה הנדרשת. לרוב, ילדים מחוננים יקבלו ציונים גבוהים במבחן הפסיכומטרי כאשר יגדלו.

במטרה להעצים את הילדים המחוננים, הקימה המדינה מסגרות מיוחדות, שייעודן להעניק העשרה לתלמידים מחוננים. כדי לאתר ילדים המחוננים, מתקיימים מבחנים שייעודם איתור מחוננים.

נושא טיפים למבחן מחוננים שלב ב הינו מעסיק לא מעט הורים בישראל.

מבחן מחוננים בכיתה ב' שלב ב'

מבחן ב' שונה מהמבחן הראשון, הוא מורכב יותר, ודורש התמודדות מחשבתית תחת לחץ של זמן. ההזמנות למבחן שלב ב' מגיעות מהמכון החיצוני ולאחר מכן מסורות לתלמידים.

שלב א' של מבחן המחוננים היה עבור הילד אינדיקציה מהו מבחן מחוננים. מבחן מחוננים שלב ב' יתקיים דרך מכון חיצוני לבית הספר ואף הוא ייערך במתכונת קבוצתית.

שלב ב': הסינון האמיתי אחרי שלב א'

רוב הזמן, חלק נתון מהילדים הנרשמים לבחינות של שלב א', לא בהכרח היה צריך לעשות כן, אך ניגשים בגלל רצון מצד ההורים, ולכן, שלב ב' של הבחינות הינו מבחן הסינון הרלוונטי, הקובע מיהו באמת מחונן. אפשר להניח שתלמיד שהוא לא מחונן או חכם מעל הממוצע, לא יצליח לעבור גם את מבחן שלב א'.

על סמך תוצאות מבחני מחוננים שלב ב', ייבחרו חלק מהתלמידים לתכניות למחוננים ולמצטיינים.

מאילו חלקים מורכב מבחן מחוננים שלב ב

חלק ב' של מבחן מחוננים מכיל את החלקים הבאים:

        1. שאלות חשבון החלק הזה זהה בסגנונו לחלק החשבון בשלב א'. בחלק זה מוצאים שאלות מילוליות בחשבון.
        1. תרגילים מילוליים תרגילים על פירוש מילים: בשאלות אלו, על התלמיד לנחש את הפירוש המתאים למילה נתונה. שאלות בהן צריך להשלים משפטים: בשאלות אלו מובא משפט, ובמשפט חסרה מילה. על התלמיד לגלות את המילה שתשלים את המשפט.

 

    1. שאלות על צורות יחסים בין צורות: מובאים לילד דוגמאות של יחסים שונים בין צורות. במקום השלישי, לא מוצגת צורה, ועל התלמיד למצוא מהי הצורה החסרה. סדרות: מביאים לתלמיד סדרת צורות עם סדר לוגי נתון ביניהן. התלמיד צריך לפענח מהו העיקרון של סדר הצורות, ולהחליט מהי הצורה הנכונה שמשלימה את הסדרה.

איך מעוררים אצל הילד את היכולת הנדרשת להצלחה במבחן המחוננים

כאשר ילד מתקרב לכיתה ב', הרבה הורים מתחילים לחשוב על הנושא טיפים למבחן מחוננים שלב ב.

ילדים מחוננים יכולים להיות העתיד של המדינה. במידה ולא יעזרו לילדים המחוננים לממש את הפוטנציאל האדיר שלהם, אותם ילדים עלולים לאבד עניין ולהעסיק את עצמם במעשים שטותיים.

יכולת חשיבה לוגית היא שהופכת את הילד למחונן. על מנת שהתלמיד יפנים את סוג החשיבה, עליו לעבור על דוגמאות של פתרונות המופיעים בערכות הכנה, וכך לחדד את החשיבה.

עוד בנושא:

מבחן מחוננים דוגמאות

מחוננים שלב ב כיתה ב שאלות מילוליות

מבחני מחוננים כיתה ב שלב א

מבחן מחוננים pdf

אנלוגיות מילים מבחן מחוננים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>