קטגוריות
Uncategorized

הצלחה במבחני מחוננים

הצלחה במבחני מחוננים

הופכים את ההכנה למבחן מחוננים לקלה ומהנה

במהלך ההכנה, ההורה מסייע לילד, ומכוון אותו איך להתמודד עם השאלות. לימוד משותף מהווה זמן איכות מבורך וחוויתי בין ההורה לילד, וגם נותן להורה הזדמנות לשאול: "האם אני גם מחונן"?

ההתכוננות למבחן שלב א' מעניקה לילד הבנה מהו מבחן מחוננים, וכאשר התלמיד יתכונן לשלב ב', יהיה לו כבר יותר פשוט בגלל שהוא כבר חווה את שלב ההתמודדות הראשונית. לעיתים, כדאי לרשום את הילד לחוג שמכשיר את התלמיד לפתור את השאלות הללו בצורת משחקים.

אם אתם צריכים מידע על הצלחה במבחני מחוננים הגעתם לאתר הנכון.

חשוב מאוד שתהליך ההכנות של הילד לקראת מבחני מחוננים ייעשה מתוך תחושת חוויה של הילד, ולא באופן קשה או מחייב. ניתן לרשום את ילדיכם לחוג שתוכנו הוא משחקים ופעילות, ולקנות ערכות הכנה למחוננים מעניינות.

  • הכנה יום לפני המבחן: מומלץ יום לפני מועד המבחן, שהילד לא יתכונן כלל. במקום זה, יש לקחת את הילד לפעולה כיפית: גן שעשועים, פארק, או סתם מסעדה. חשוב שהילד ילך לישון מוקדם ערב הבחינה.
  • היום הגדול: חשוב להכין עבור הילד ארוחת בוקר מזינה ביום המבחן. יש למצוא דרכים איך להרגיע את הילד, ולהעניק לו תחושה שהוא יעבור את המבחן בהצלחה. כדאי לדאוג שילדיכם יביא לבחינה סנדוויץ', שוקולד ומים.

חשוב מאוד שתהליך ההכנה יהיה באווירה רגועה ולא לחוצה. חשוב לתת לילדיכם לאורך כל הזמן תחושה שהוא חכם, ושיש לו יכולת לעבור בהצלחה את המבחן.

שלב ההכנה של הילד, ותהליך הלמידה המשותף עם ההורים, מהווים אות האם התלמיד אכן מחונן. מבחן לאיתור מחוננים שלב ב' קשה ומורכב יותר מאת בחינת מחוננים שלב א.

דרך טובה בה ילד יכול להתכונן היטב למבחן מחוננים, היא כאשר הילד יושב ופותר מבחן מחוננים מתוך ערכת הכנה טובה. אין סתירה בין החשיבות של תכנית הכנה למבחן מחוננים לבין ערכות הכנה למבחן.

גם כשלומדים עם התלמיד בבית, חשוב להתיישב איתו ביחד, ולפתור איתו את השאלות בצורה נעימה. חוגי הכנה למבחני מחוננים כיתה ב מנוהלים על ידי מדריכים בדרך של שעשועים, סדנאות וחוויות.

דרכים לדעת אם ילדיכם מחונן באמת

לא מועיל לשלוח תלמיד חולה לבחינות, ובמקרה של מחלה במבחן שלב א', יש לעדכן על כך לצוות בית הספר. אם הילד "קפץ כיתה" בסמוך למועד המבחן, ההמלצה היא לבחון אותו שנה לאחר מכן, ובמשך שנה זו הילד יוכל לצמצם את הפער הטבעי הקיים בינו לבין שאר התלמידים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה לאחר מכן הוא ייבחן במבחני שלב ב' המתאימים לרמת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והציונים יושוו לילדים בדרגת כיתה זו ולא לגיל שלו (שימו לב, תצטרכו להגיש על כך פנייה אל משרד החינוך עד התאריך 31/12).

תינוקות מחוננים מתעניינים בכל נושא. ילדים מחוננים יקבלו בגיל מוקדם את הכינוי "תולעת ספרים", בעקבות חיבתם לספרים.

סימן אחד של תלמידים מחוננים הוא נטייה להתעכב על בעיות חשבוניות.

ההגדרות הקשורות לקבוצות אוכלוסייה מיוחדות, מידע על התכניות וטפסי פנייה מצויים בפורטל הורים למחוננים ולמצטיינים: https://parents.education.gov.il/prhnet/gifted ניתן לזהות רמזים ראשונים של מחוננות עוד כשהילד בגיל קטן מאד.

לא נכון שההורים יכפו על בנם תהליך של הכנות למבחן, רק כדי להראות לכולם שבנם "מחונן". חשוב מאוד לאתר בגיל מוקדם האם לילד יש נטייה למחוננות, ורק אם רואים אותות מחוננות אז ורק אז מומלץ להתייעץ עם צוות ההוראה של התלמיד, ולאחר התייעצות איתם מומלץ להתחיל בהכנות למבחן המחוננים.

מבחני המחוננים יתנהלו בשני חלקים. התובנה הריאלית היחידה שניתן להפיק מן הבוחנים היא האם ניתן לקבל את התלמיד לתכנית מיוחדת על פי סף הקבלה שהוחלט.

כיצד להתנהג עם הילדים האחרים במשפחה בעת ההכנות לבחינה

מחפשים מידע על הצלחה במבחני מחוננים? כאן באתר mechunanim.co.il תמצאו את כל מה שחיפשתם.

ביום שלפני המבחן, מומלץ לצאת עם כל המשפחה לבילוי משפחתי.

בזמן ההכנות לבחינה, חשוב לשדר לילדים האחרים במשפחה הרגשה שהם ילדים חכמים ובעלי כשרונות. כדאי לערב את האחים כמה שיותר בהכנות למבחן.

מבנה מבחן מחוננים כיתה ב שלב א

תוכן הבחינה שלב א' מתפצל בדרך כלל ל- 2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהיכולות של ילד מחונן, היא הבנה מעולה של הטקסט שהוא קורא. הוא מסוגל לנתח ולהפיק לקחים בצורה טבעית. לכן, החלק הראשון של הבוחן, מטרתו להעריך את מידת המסוגלות של הילד להבין את הטקסט הנקרא ולהשיב על סוגי שאלות שונים הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להכיר לילד טקסט חדש שלא קרא אף פעם, ולראות כיצד הילד מתמודד עם הטקסט החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא שיש לו חשיבה מתמטית וכמותית מצוינת. התלמיד יודע לפתור בעיות כמותיות וחשבוניות, ולהסיק מסקנות. תלמיד מחונן, הוא ילד שבעתיד יוכל ללמוד באופן מוצלח את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הצריכים חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: בדרך כלל, השאלות הנשאלות בחלק של חשיבה כמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אך חלק מהשאלות יהיו תרגילים בסדרות חשבוניות.

על מנת לעזור לילד להתכונן יותר ביעילות לקראת מבחן המחוננים שלב א', מומלץ להבין את המבנה מבחני המחוננים ומאילו חלקים הם מורכבים.

הורים של ילד שלא הצליח את שלב א' ומעוניים להגיש ערעור ומבקשים שילדם יופנה בכל מקרה לשלב ב', יצטרכו לפנות בכתב למחנך הכיתה ולנמק את רצונם.

בשלב א', כל ילדי השכבה יעברו בוחן סינון ראשוני (מבחן שלב א') אשר מתקיים בכיתה. מבחן שלב א' בודק בעיקר את הבנת הנקרא של הילדים ואת כישוריהם במקצוע החשבון.

מסגרות העשרת ילדים מחוננים

על מנת להעצים את התלמידים המחוננים, הקימה המדינה מסגרות מיוחדות, שנועדו להעניק העשרה לתלמידים מחוננים. כדי לאתר ילדים המחוננים, מתקיימים מבחנים שמטרתם איתור מחוננים.

אחד מהמכשולים של הצעירים המסיימים שירות צבאי ומתכנים להתכונן לפסיכומטרי, הוא ההתקלות הראשונית עם סגנון החשיבה הנצרכת. בשביל ילדים מחוננים, קורס ההכנה לפסיכומטרי יהיה חוויה מהנה, מהסיבה שהחומר המועבר יהיה פשוט עבורם מאחר שכבר עברו הכנה מסוג זה בילדותם.

#p#כאשר יגדל הילד, הוא יצטרך לפתח את אותה חשיבה במהלך ההכנות לקראת מבחן הפסיכומטרי. ההכנה למבחן הפסיכומטרי פשוט עבור ילדים מחוננים, משום שהם כבר תרגלו את החשיבה הראשונית הנצרכת להצלחה בבחינת הפסיכומטרי.

נושא הצלחה במבחני מחוננים הינו מטריד הורים רבים בארץ.

שלב ב' של מבחן המחוננים

מבחן זה בודק את היכולת הקוגניטיבית הכללית של הילדים. ההזמנות למבחני שלב ב' מגיעות מהמכון החיצוני ואז מחולקות לילדים.

מבחן מחוננים שלב א' היה עבור הילד אינדיקציה מהו מבחן מחוננים. השלב השני של המבחן מתקיים דרך מכון חיצוני לבית הספר ואף הוא מועבר במתכונת קבוצתית.

איתור המחוננים מתבצע בשלב ב'

הוריהם של כל התלמידים יקבלו קרוב לסוף שנת הלימודים הודעה לגבי שייכות או לא לתכנית.

שלב א' של מבחן המחוננים היה סוג של סינון ראשון. אפשר להניח שתלמיד שלא מחונן או מוכשר יתר על המידה, לא יקבל ציון עובר גם את מבחן שלב א'.

מבנה מבחן המחוננים שלב ב'

חלק ב' של מבחן מחוננים מורכב מהנושאים הבאים:

 

    1. צורות יחסים בין צורות: מובאים לתלמיד דוגמאות של יחסים שונים בין צורות. ביחס השלישי, לא מוצגת צורה, ועל הילד לנחש מהי הצורה המתאימה. המשכת סדרה: מציגים לתלמיד סדרת צורות המופיעות לפי סדר לוגי נתון ביניהן. התלמיד צריך לפענח מהו העיקרון של סדר הצורות, ולבחור את הצורה הנכונה המשלימה את הסדרה.
    1. תרגילי חשבון חלק זה זהה בסגנונו לחלק החשבון בשלב א'. בחלק זה יש שאלות מילוליות של חשבון.
    1. תרגילים מילוליים תרגילים על פירוש מילים: בחלק הזה, על הילד לגלות את הפירוש המתאים למילה מסוימת. שאלות בהן צריך להשלים משפטים: בתרגילים אלו יש משפט, ומילה אחת חסרה במשפט. על הילד לבחור את המילה המשלימה את המשפט.

כיצד לעורר אצל התלמיד את צורת החשיבה הנדרשת להצלחה במבחן המחוננים

על מנת שהילד יצליח במבחן, על התלמיד לפתח צורת חשיבה מסוימת. במטרה שהילד יבין את סוג החשיבה, עליו לקרוא דוגמאות של פתרון תרגילים המופיעים בערכות הכנה, וכך לחדד את החשיבה.

כאשר התלמיד יפתור תרגילים פעם אחר פעם, התלמיד יוכל בטבעיות להתמודד עם תרגילים מסגנון זה. במידה ולא עוזרים לתלמידים המחוננים להוציא לפועל את הפוטנציאל העצום שלהם, אותם ילדים יכולים לאבד עניין ולהתעסק במעשים שטותיים.

כאשר ילד מתקרב לכיתה ב', רוב ההורים מתחילים להיות עסוקים בנושא הצלחה במבחני מחוננים.

עוד בנושא:

הנחיות למבחן מחוננים

מבחן הכנה למבחן מחוננים

שאלות למבחן מחוננים

תהליך איתור מחוננים

מחוננים כיתה ב שלב ב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *