קטגוריות
Uncategorized

האם אפשר לעשות מבחן מחוננים חוזר לכיתה ד

האם אפשר לעשות מבחן מחוננים חוזר לכיתה ד

התמודדות עם הלמידה בצורת חוויה

  • התכוננות 24 שעות קודם המבחן: כדאי יום קודם מבחן המחוננים, שהתלמיד לא ילמד לבחינה. במקום זה, יש לקחת את הילד לפעולה כיפית: גן שעשועים, פארק, או אפילו פיצרייה. חשוב מאד שילדיכם יישן בשעה מוקדמת בלילה שלפני הבחינה.
  • יום המבחן: חשוב לתת לילד ארוחת בוקר מזינה בבוקר של הבחינה. מומלץ להשתדל להרגיע את הילד, ולתת לו הרגשה שהוא יעבור את המבחן בהצלחה. יש לצייד את הילד למבחן בסנדוויץ', חטיף שוקולד ומים.

חשוב מאוד ששלב ההכנות יעבור באווירה רגועה ולא לחוצה. חשוב להעניק לילד כל הזמן תחושה שהוא מבריק, ושיש לו יכולת לעבור בהצלחה את המבחן.

תקופת ההכנות של הילד, ותהליך הלמידה המשותף עם ההורים, מהווים אינדיקציה האם הילד אכן מחונן. אם התלמיד עובר קשיים בשלב ההכנה למבחן המחוננים, והוא לא מתעניין בזה כל כך, אזי על ההורים להסיק שתהליך זה אינו מתאים עבור הילד, ומוטב שהתלמיד לא יתאמץ במה שמסובך מדי בשבילו, ועלול להוות לו טראומה.

כאשר הוא מתכונן בעזרת ערכת הכנה, הילד מתמחה באופן החשיבה עליה מובנות השאלות של בחינות מחוננים. רצוי לתת לילד גם את התכנית הכנה וגם לרכוש בשבילו ערכה.

במהלך התרגול, ההורה מסייע לילד, ומנחה אותו איך להתמודד עם השאלות. לימוד משותף יוצר זמן איכות חשוב וחוויתי בין ההורים לילדים, ואף נותן להורה אפשרות לבדוק: "האם אני גם מחונן"?

אם אתם צריכים מידע אודות האם אפשר לעשות מבחן מחוננים חוזר לכיתה ד הגעתם לאתר הנכון.

* חשיבות העבודה עם ערכת הכנה למבחן מחוננים חשוב ביותר לתת לילד ללמוד שוב ושוב בעזרת ערכות ההכנה למבחן שלב א' ולמבחן שלב ב', מהסיבה שאז הילד יפנים את סגנון המבדקים ויגיע מוכן לבוחן. לעיתים, מומלץ לרשום את הילד לחוג שמכשיר את התלמיד לפתור את המבחנים הללו בצורת משחקים.

כשילד מתכונן לפני מבחן, זה יכול להיות חוויה נעימה עבור הילד, אך אם ההכנה נעשית באופן לא נכון, ההכנה יכולה להיות גם טראומה עבור הילד. במטרה שההכנות יעברו בקלות על התלמיד, מומלץ ביותר שכל תהליך הלימוד יהיה בצורת חוויה.

גם כשלומדים עם הילד בבית, חשוב לשבת איתו ביחד, ולפתור איתו את התרגילים בצורה כיפית. תוכניות הכנה למבחני מחוננים כיתה ב מנוהלים על ידי אנשי צוות בדרך של שעשועים, סדנאות וחוויות.

מהו ילד מחונן והאם המבחנים לאיתור מחוננים הינם רק עבורו?

לא כדאי שההורים יאלצו את בנם תהליך של הכנות למבחן, רק על מנת להראות לכולם שבנם "גאון". לעיתים, ייתכן מצב בו התלמיד לא מתאים לתוכניות המחוננים, אבל ההורים רוצים להראות שבנם בעל יכולות, ולכן יכפו עליו את התהליך שלא בצדק.

מאפיין אחד של תלמידים מחוננים הוא נטייה להתעסק עם בעיות חשבוניות.

אין לשלוח תלמיד שלא מרגיש טוב למבחנים, ובמקרה של מחלה במבחן שלב א', יש להודיע על כך לצוות בית הספר. אם ילדכם "קפץ כיתה" קרוב למועד המבחן, מומלץ לבחון אותו שנה לאחר מכן, ולאורך שנה זו ילדכם יוכל לצמצם את הפער הטבעי שנוצר בינו לבין התלמידים האחרים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה הבאה הוא ייבחן במבחני שלב ב' המתאימים לרמת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והציונים יושוו לנבחנים בדרגת כיתה זו ולא לגילו (לתשומת לבכם, תצטרכו להגיש על זה פנייה אל משרד החינוך עד התאריך 31/12).

תינוקות מחוננים יחקרו ויבדקו כל דבר, ואף ינסו לפרק צעצועים במטרה לחקור אותם. תלמידים מחוננים יקבלו בשלב מוקדם את הכינוי "תולעת ספרים", בגלל אהבתם לספרים.

מחלקת המחוננים והמצטיינים של משרד החינוך מציע תכניות ייחודיות לטיפוח ילדים מחוננים ומצטיינים בתחומים שונים. המבחנים לא נבנו כדי לאבחן את כלל הכישורים של התלמידים, אלא כדי לאתר את הילדים בעלי הכושר הכללי המפותח ביותר לתכניות לילדים מחוננים ומצטיינים.

ישנם תלמידים רבים נבונים, אבל לא כולם מחוננים. אפשר לזהות סימנים ראשונים של מחוננות אפילו כשהילד בגיל קטן מאד.

כיצד לנהוג עם הילדים האחרים במשפחה בזמן ההכנות לבחינה

לאורך ימי ההכנות למבחן, מומלץ להעניק לילדים האחרים במשפחה תחושה שהם ילדים נבונים ומוכשרים. טוב לתת לילדים האחרים להשתדל גם לפתור שאלות מתוך ערכת ההכנה לבחינה.

ביום שלפני המבחן, טוב לצאת עם כל בני המשפחה לבילוי משותף.

כאן תמצאו מידע עשיר אודות האם אפשר לעשות מבחן מחוננים חוזר לכיתה ד.

מבחני מחוננים כיתה ב שלב א'

בשלב א', כל ילדי השכבה יעברו בוחן סינון ראשון (מבחן שלב א') אשר מועבר בבית הספר. מבחן מחוננים שלב א בודק בעיקר את הבנת הנקרא של הילדים ואת כישוריהם בתחום החשבון.

במטרה לסייע לילד להתכונן יותר ביעילות למבחן המחוננים שלב א', טוב להבין את המבנה מבחנים למחוננים וממה הם מורכבים.

מבנה הבחינה שלב א' מתפצל רוב הזמן לשני חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהיכולות של ילד מחונן, היא להבין היטב את התוכן שהוא קורא. הוא מסוגל לנתח ולהפיק לקחים באופן טבעי. לכן, החלק הראשוני של הבוחן, מטרתו לבדוק את מידת המסוגלות של הילד להבין את הטקסט שקרא ולענות על סוגי שאלות שונים הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להכיר לילד טקסט חדש שלא ראה מעולם, ולבחון כיצד הילד מתמודד עם הטקסט החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא שיש לו חשיבה מתמטית וכמותית מצוינת. הוא מסוגל לפתור בעיות כמותיות וחשבוניות, ולהפיק לקחים. ילד מחונן, הינו ילד שבעתיד יוכל ללמוד באופן מוצלח את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הצריכים כושר חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: בדרך כלל, השאלות בחלק של חשיבה כמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אבל יהיו גם מבדקים בסדרות חשבוניות.

הורים של ילד שלא עבר את שלב א' ורוצים להגיש ערעור ומבקשים שילדם יוזמן בכל זאת לשלב ב', צריכים לפנות בכתב למחנך הכיתה ולהסביר את סיבותיהם.

תוכניות העשרת ילדים מחוננים

לרוב, ילדים מחוננים מוציאים ציון מכובד בבחינת הפסיכומטרי כשהם גדלים. ההכנה למבחן הפסיכומטרי קל יחסית בשביל תלמידים מחוננים, בגלל שהם כבר קיבלו את החשיבה הראשונית הנצרכת בשביל הצלחה במבחן הפסיכומטרי.

נושא האם אפשר לעשות מבחן מחוננים חוזר לכיתה ד הינו מעסיק לא מעט הורים בארץ.

במטרה להעשיר את הילדים המחוננים, הקימה המדינה מסגרות ייחודיות, שמטרתן לתת העשרה לילדים מחוננים. על מנת לאתר ילדים המחוננים, מתקיימים בוחנים שמטרתם איתור מחוננים.

אחד מהקשיים של הצעירים המסיימים צבא וחפצים להתכונן לפסיכומטרי, הוא ההתקלות הראשונית עם סוג החשיבה הנדרשת. בדרך כלל, ילדים מחוננים יוציאו ציון גבוה בפסיכומטרי כאשר יתבגרו.

מבחן מחוננים שלב ב'

שלב א' של מבחן המחוננים היה בשביל התלמיד אינדיקציה מהו מבחן מחוננים. מבחן מחוננים שלב ב' מתקיים באמצעות מכון חיצוני לבית הספר וגם מבחן זה ייערך באופן קבוצתי.

מבחן זה בודק את הרמה הקוגניטיבית הכללית של התלמידים. ההפניות לשלב ב' נשלחות מהמכון החיצוני ואז מחולקות לילדים.

מבחן המחוננים שלב ב' הוא הקובע

מבחן מחוננים שלב א' היה רק סינון ראשוני. תלמידים שעוברים את שלב א', הינם חכמים ומוכשרים.

לפי תוצאות מבחני שלב ב', יופנו חלק מהתלמידים לתכניות למחוננים ולמצטיינים.

מבנה מבחן המחוננים שלב ב'

חלק ב' של המבחן למחוננים מורכב מהנושאים הבאים:

        1. תרגילים מילוליים תרגילים על פירוש מילים: בחלק הזה, על הילד לבחור את המשמעות המתאימה למילה מסוימת. השלמת משפטים: בשאלות אלו יש משפט, ומילה אחת חסרה במשפט. על התלמיד לנחש את המילה שתשלים את המשפט.

 

    1. שאלות על צורות יחסים בין הצורות: מוצגים לתלמיד דוגמאות של קשרים שונים בין צורות. ביחס השלישי, חסרה צורה, והתלמיד צריך לנחש מה הצורה המתאימה. סדרות: מציגים לילד סדרת צורות המופיעות לפי סדר לוגי נתון ביניהן. על התלמיד לפענח מהו העיקרון של סדר הצורות, ולהחליט מהי הצורה המתאימה שמשלימה את הסדרה.
    1. תרגילי חשבון חלק זה דומה לחלק החשבון בשלב א'. בקטע זה יש שאלות מילוליות בחשבון.

כיצד מפתחים אצל הילד את צורת החשיבה הנזקקת להצלחה במבחן מחוננים

צורת חשיבה לוגית היא שהופכת את התלמיד למחונן. כשהתלמיד יחדד את צורת החשיבה הנזקקת לבחינה, הילד יצליח לפתור פעם אחר פעם שאלות מסוג זה.

ילדים מחוננים יכולים להיות העתיד של המדינה. המדינה הוציאה לפועל מסגרות המעצימות את הכישורים של התלמידים המחוננים.

כאשר ילד מגיע לכיתה ב', לא מעט הורים מתחילים לחשוב על הנושא האם אפשר לעשות מבחן מחוננים חוזר לכיתה ד.

עוד בנושא:

מבחני מחוננים כיתה י

מבחן דוגמא למבחן מחוננים כיתה ב שלב א

מבחן ילדים מחוננים

מבחן מחוננים שלב ב

לעבור בחינה שלב ב מחוננים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>