קטגוריות
Uncategorized

דוגמא למבחני מחוננים כיתה ב שלב ב

דוגמא למבחני מחוננים כיתה ב שלב ב

להפוך את ההכנה למבחן מחוננים לקלה ומהנה

מומלץ להפוך את ההכנה למבחן המחוננים לחוויית תרגול משותפת של ההורה והילד. תרגול משותף מהווה זמן איכות חשוב וחוויתי בין ההורה לילד, ואף מעניק להורה הזדמנות לבדוק: "האם אני מחונן"?

  • הכנה 24 שעות טרם הבחינה: מומלץ יום קודם מבחן המחוננים, שהילד לא ילמד לבחינה. בזמן זה, יש לקחת את הילד לבלות: אטרקציה, פארק, או אפילו פיצרייה. חשוב שילדיכם ילך לישון בשעה מוקדמת בלילה שלפני הבחינה.
  • היום הגדול: חשוב לתת לילד ארוחת בוקר מזינה ביום המבחן. מומלץ למצוא דרכים איך להרגיע את הילד, ולתת לו הרגשה שהוא יעבור את המבחן בהצלחה. יש לדאוג שילדיכם יביא למבחן סנדוויץ', חטיף שוקולד ומים.

גם כשלומדים עם הילד בבית, מומלץ בחום לשבת איתו ביחד, ולפתור איתו את התרגילים בצורה כיפית. חלק מתוכניות הכנה למבחן מחוננים, הם חוגים חווייתיים המועברים על ידי מדריכים מקצועיים המומחים בעבודה עם ילדים.

* חשיבות העבודה עם ערכות ההכנה – חשוב מאוד לתת לילד ללמוד שוב ושוב בעזרת ערכת הכנה למבחן שלב א' ולמבחן שלב ב', משום שאז התלמיד יתרגל לסגנון השאלות ויגיע מוכן לבוחן. לפעמים, כדאי לשלוח את התלמיד לחוג שמכשיר את הילד לפתור את המבחנים הללו בצורת משחקים.

אתר mechunanim.co.il: כל מה שרציתם להבין על דוגמא למבחני מחוננים כיתה ב שלב ב.

תקופת ההכנה של התלמיד, ותהליך הלמידה המשותף עם ההורים, מהווים אות האם הילד אכן מחונן. אם הילד מתקשה בלמידה לקראת מבחן המחוננים, ואינו מגלה עניין, אז על ההורים להבין שתהליך זה אינו מתאים עבור הילד, ומוטב שהילד לא יתאמץ במה שמסובך מדי עבורו, ועשוי להוות לו חוויה שלילית.

ישנה חשיבות גדולה ששלב ההכנות של הילד לקראת מבחני מחוננים ייעשה באופן חוויתי, ולא מתוך תחושת כפייה. מומלץ לרשום את ילדיכם לחוג שתוכנו הוא משחקים ופעילות, ולרכוש ערכות הכנה למחוננים מקצועיות.

שיטה טובה בה תלמיד יכול ללמוד היטב למבחן מחוננים, היא כשהילד יושב ופותר מבחן מחוננים מתוך ערכת הכנה טובה. מומלץ להעניק לתלמיד גם את החוג וגם לרכוש בשבילו ערכה.

חשוב מאוד ששלב ההכנות יהיה באווירה רגועה ולא לחוצה. כדאי ללמוד עם הילד את החומר ברוגע ובאווירה שמחה.

מהו תלמיד מחונן והאם מבחני המחוננים הינם רק בשבילו?

חשוב לזכור שכל המטרה של מבחני המחוננים, היא לאתר ילדים מחוננים ולא לרצות את ההורים. לפעמים, קורה מצב בו התלמיד לא מתאים לתוכניות המחוננים, אך ההורים רוצים להוכיח שבנם בעל יכולות, ולכן כופים עליו את התהליך בכוח.

תינוקות מחוננים יבחנו ויבדקו כל חפץ, ואף ינסו לפרק חפצים במטרה לחקור אותם. תלמידים מחוננים אוהבים ללמוד, ובמיוחד אוהבים לקרוא.

אין טעם לשלוח ילד שלא מרגיש טוב לבחינות, ובמצב של מחלה בזמן מבחן שלב א', יש להודיע על כך לסגל בית הספר. אם הילד "קפץ כיתה" בסמוך למועד המבחן, מומלץ לבחון אותו שנה לאחר מכן, ולאורך שנה זו ילדכם יוכל לצמצם את הפער הטבעי שנוצר בינו לבין התלמידים האחרים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה הבאה הוא ייבחן במבחני שלב ב' המתאימים לדרגת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והציונים יושוו לילדים בדרגת כיתה זו ולא לגילו (שימו לב, תצטרכו להגיש על זה בקשה אל משרד החינוך עד התאריך 31/12).

אגף המחוננים והמצטיינים מטעם משרד החינוך מפעיל תכניות ייחודיות להעשרת תלמידים מחוננים ומצטיינים בתחומים שונים. מבחני המחוננים לא תוכננו כדי לאבחן את מגוון הכישורים של הילדים, אלא כדי לאתר את התלמידים בעלי הכושר הכללי המפותח ביותר לחוגים לילדים מחוננים ומצטיינים.

יש לא מעט תלמידים חכמים, אבל זה לא אומר שהם מחוננים. ניתן לאתר רמזים ראשונים של מחוננות אפילו כשהילד תינוק.

מאפיין אחד של תלמידים מחוננים הוא תכונה להתעכב על בעיות חשבוניות.

איך להתנהג עם הילדים האחרים במשפחה בעת ההכנות לבחינה

כאן תמצאו מידע עשיר אודות דוגמא למבחני מחוננים כיתה ב שלב ב.

כדאי להביא גם את שאר האחים לחוגים שהם מחבבים. כדאי לערב את ילדיכם האחרים כמה שיותר בלימוד למבחן.

24 שעות לפני המבחן, טוב לצאת עם כל בני המשפחה לבילוי משותף.

מבחני מחוננים כיתה ב שלב א'

הורים של ילד שלא הצליח את שלב א' ורוצים לערער ומבקשים שילדם יופנה בכל מקרה לשלב ב', צריכים לפנות בכתב אל מורה הכיתה ולהסביר את סיבותיהם.

המבחן הראשון נועד לסייע למורי בית הספר לאתר את התלמידים בעלי כישורים מבין כלל התלמידים. מבחן מחוננים שלב א בודק בעיקר את נושאי הבנת הנקרא של התלמידים ואת יכולתם במקצוע החשבון.

כדי לסייע לילד להתכונן יותר בקלות למבחן המחוננים שלב א', מומלץ להכיר את המבנה מבחני המחוננים ומאילו חלקים הם מורכבים.

תוכן הבחינה שלב א' מתפצל רוב הזמן ל2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהיכולות של תלמיד מחונן, היא הבנה מעולה של התוכן שהוא קורא. הוא מסוגל לנתח ולהסיק מסקנות בצורה טבעית. לכן, החלק הראשון של המבחן, ייעודו לבדוק את מידת היכולת של הילד להבין את הטקסט הנקרא ולענות על סוגי שאלות שונים הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להפגיש את הילד עם טקסט חדש שלא ראה אף פעם, ולבחון כיצד התלמיד מתמודד עם התוכן החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא שהוא בעל כושר חשיבה מתמטית וכמותית ברמה גבוהה. הילד יודע לפתור בעיות כמותיות ומתמטיות, ולהפיק לקחים. תלמיד מחונן, הוא ילד שעם השנים יוכל ללמוד בהצלחה את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הצריכים כושר חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: בדרך כלל, השאלות הנשאלות בחלק של חשיבה כמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אבל יהיו גם תרגילים בסדרות חשבוניות.

תוכניות לטיפוח תלמידים מחוננים

#p#כשיתבגר התלמיד, הוא יצטרך לתרגל את אותה חשיבה במהלך ההכנות עבור מבחן הפסיכומטרי. הלימוד למבחן הפסיכומטרי קל יחסית עבור תלמידים מחוננים, משום שהם כבר קיבלו את החשיבה הבסיסית הנדרשת בשביל הצלחה בבחינת הפסיכומטרי.

מספר מסגרות העשרה למחוננים יתקיימו כחוג בשעות הצהריים, ולעיתים יזומנו התלמידים לבוקר של חוויות והעשרה במרכז למידה. כאשר מכינים ילד מחונן למבחן המחוננים, למעשה מעניקים לו את הכלים להצליח במבחן הפסיכומטרי.

רוב הילדים המחוננים יתמידו כשיגדלו בלימודים גבוהים. עבור נערים מחוננים, שלב ההכנה לפסיכומטרי יהיה חוויה מהנה, משום שהחומר הנלמד יהיה פשוט עבורם מאחר שעברו הכנה מסוג זה בילדותם.

נושא דוגמא למבחני מחוננים כיתה ב שלב ב הינו מעסיק הורים רבים בארץ.

שלב ב' של מבחן המחוננים

שלב א' של מבחן המחוננים היה בשביל הילד אינדיקציה מהו מבחן מחוננים. אם בשלב א' של המבחן התרגילים היו רק בנושאים של הבנת הנקרא מבחן מחוננים וחשיבה כמותית, אזי בשלב ב' יהיו גם שאלות בנושאים של חשיבה צורנית וידע כללי.

מבחן שלב ב' שונה ממבחן א', הוא קשה יותר, ומצריך התמודדות מחשבתית תחת לחץ של זמן. ההזמנות לשלב ב' מגיעות מהמכון החיצוני ואז מסורות לתלמידים.

איתור המחוננים מתבצע בשלב ב'

רוב הזמן, אחוז מסויים מהתלמידים הנרשמים למבחן של שלב א', לא תמיד היה צריך לעשות כן, אבל נבחנים בשל רצון של ההורים, ולכן, שלב ב' של הבחינות הינו מבחן האיתור הרלוונטי, המכריע מיהו מחונן. תלמידים המקבלים ציון עובר בשלב א', מוכח שהם חכמים ומוכשרים.

ההורים של כל התלמידים יקבלו לקראת סוף שנת הלימודים מכתב לגבי שייכות או לא לתכנית.

מבנה מבחן המחוננים שלב ב'

חלק ב' של מבחן מחוננים מורכב מהנושאים הבאים:

        1. תרגילי חשבון החלק הזה זהה בסגנונו לחלק החשבון הנמצא במבחן בשלב א'. בחלק זה ישנן בעיות מילוליות של חשבון.

 

    1. צורות יחסים בין צורות: מובאים לתלמיד דוגמאות של יחסים שונים בין צורות. ביחס השלישי, חסרה צורה, והילד צריך למצוא מהי הצורה המתאימה. סדרות: מציגים לתלמיד סדרת צורות עם סדר לוגי נתון ביניהן. התלמיד צריך למצוא מהו העיקרון של סדר הצורות, ולהחליט מהי הצורה המתאימה המשלימה את הסדרה.
    1. בעיות מילוליות מילים ופירושם: בשאלות אלו, על התלמיד לנחש את הפירוש המתאים למילה מסוימת. השלמת משפטים: בתרגילים אלו מובא משפט, ומילה אחת חסרה במשפט. על התלמיד לבחור את המילה שתשלים את המשפט.

כיצד מפתחים אצל הילד את החשיבה הנזקקת להצלחה במבחן מחוננים

כאשר התלמיד יפתור תרגילים שוב ושוב, התלמיד יוכל בטבעיות להתמודד עם שאלות מסגנון זה. במידה ולא עוזרים לילדים המחוננים לממש את הפוטנציאל העצום שלהם, אותם תלמידים יכולים להשתעמם ולהעסיק את עצמם במעשי שטות.

במטרה שהילד יקבל ציון עובר במבחן, התלמיד צריך לפתח צורת חשיבה מיוחדת. במטרה שהילד יבין את סוג החשיבה, עליו לעבור על דוגמאות של פתרונות הקיימים בערכות הכנה, וכך לפתח את החשיבה.

תקופת מבחני המחוננים מאד רגישה ולרוב ההורים יש הרבה שאלות בעניין דוגמא למבחני מחוננים כיתה ב שלב ב.

עוד בנושא:

תשובות למבחן מחוננים שלב ב

מבחני מחוננים שלב ב fh v s

שלב ב מחוננים ירושלים

הכנה למבחן מחוננים כיתה ב

מתכוננים מראש למבחן מחוננים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>