קטגוריות
Uncategorized

דוגמא למבחן מחוננים כיתה ד

דוגמא למבחן מחוננים כיתה ד

התמודדות עם הלמידה בצורת חוויה

כשילד מתכונן למבחן מחוננים, ההכנה יכולה להיות חוויה לתלמיד, אך אם ההכנה נעשית בצורה לא נכונה, היא יכולה להיות גם טראומה עבור הילד. ניתן לרשום את ילדיכם לחוג שתוכנו הוא משחקים ופעילות, ולקנות ערכות הכנה למחוננים מעניינות.

ישנם אתרים ומכונים שונים, המציעים תוכניות הכנה למבחני מחוננים. חלק מתוכניות הכנה למבחן מחוננים, הינם חוגים מיוחדים המוענקים על ידי אנשי מקצוע המומחים בפעילויות עם ילדים.

שיטה מעולה בה ילד יכול להתכונן היטב למבחן המחוננים, היא כאשר הילד יושב ופותר מבחן מחוננים מתוך ערכת הכנה טובה. לא קיימת סתירה בין החשיבות של תכנית הכנה למבחן מחוננים לבין ערכת הכנה למבחנים.

אם אתם צריכים מידע על דוגמא למבחן מחוננים כיתה ד הגעתם למקום הנכון.

מומלץ להפוך את ההכנה למבחן המחוננים לחוויית לימוד משותפת של ההורים והילדים. תרגול משותף יוצר זמן איכות חשוב וחוויתי בין ההורה לילד, וגם מעניק להורה אפשרות לשאול: "האם אני גם מחונן"?

ההתכוננות לשלב א' מעניקה לילד הבנה מהו מבחן מחוננים, וכאשר התלמיד ילמד לשלב ב', יהיה לו כבר יותר נוח משום שהוא כבר עבר את שלב ההתמודדות הראשונית. לעיתים, מומלץ לרשום את הילד לחוג שמלמד את הילד לפתור את המבחנים הללו בעזרת משחקים.

  • התכוננות יום טרם המבחן: מומלץ יום לפני מבחן המחוננים, שהתלמיד לא ילמד לבחינה. בזמן זה, יש לקחת את הילד לכיף: גן שעשועים, קניון, או סתם מסעדה. הכרחי שהילד יישן מוקדם בלילה שלפני המבחן.
  • היום הגדול: חשוב לתת לילד ארוחת בוקר מזינה ביום המבחן. מומלץ להשתדל להרגיע את הילד, ולתת לו הרגשה שהוא יצליח במבחן. כדאי לצייד את הילד למבחן בכריך, חטיף שוקולד ומים.

יש להגיד לילד שאמנם יש הרבה הכנה שעליו לעבור, אך התהליך שווה כי אחרי שיעבור את המבחן בהצלחה, יוכל להינות מתוכניות העשרה מרתקות. חשוב להעניק לילדיכם לאורך כל הזמן הרגשה שהוא חכם, ושהוא מסוגל לעבור בהצלחה את הבחינה.

כשילד באמת מחונן, ההכנה לקראת המבחן תהיה פשוטה ומענגת עבורו. במידה והתלמיד עובר קשיים בלמידה לקראת מבחן המחוננים, והוא לא מתעניין בזה כל כך, אזי על ההורים להסיק שתהליך זה אינו מתאים לילד, ואולי עדיף שהילד לא יעמיק במה שמסובך מדי בשבילו, ועשוי להוות לו טראומה.

מהו ילד מחונן והאם המבחנים לאיתור מחוננים הינם רק עבורו?

ההגדרות הקשורות לקבוצות אוכלוסייה מיוחדות, מידע על התכניות וטפסים שונים נמצאים באתר האגף למחוננים ולמצטיינים: https://parents.education.gov.il/prhnet/gifted אפשר לאתר רמזים ראשונים של מחוננות עוד כשהילד תינוק.

אין לשלוח ילד חולה לבחינות, ובמצב של מחלה בזמן מבחן שלב א', יש לעדכן על כך לסגל בית הספר. אם ילדכם "קפץ כיתה" קרוב למועד המבחן, ההמלצה היא לבחון אותו שנה לאחר מכן, ולאורך שנה זו התלמיד יוכל לצמצם את הפער ההגיוני שנוצר בינו לבין שאר התלמידים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה הבאה הוא יתייצב במבחני שלב ב' המתאימים לדרגת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והתוצאות יושוו לנבחנים בדרגת כיתה זו ולא לגילו (לתשומת לבכם, יהיה עליכם להגיש על זה פנייה אל משרד החינוך עד ל- 31/12).

לא נכון שההורים יכפו על בנם תהליך של הכנה למבחן, רק על מנת להראות לכל העולם שבנם "מחונן". לפעמים, ייתכן מצב בו התלמיד לא מתאים לתוכניות המחוננים, אבל ההורים רוצים להוכיח שבנם בעל יכולות, ולכן יכפו עליו את התהליך בכוח.

תינוקות מחוננים יבחנו ויבדקו כל דבר, ואף ינסו לפרק צעצועים על מנת לחקור אותם. תלמידים מחוננים אוהבים ללמוד, ובמיוחד מתענגים לקרוא.

אגף המחוננים והמצטיינים מטעם משרד החינוך מפעיל מסלולים ייחודיים להעשרת תלמידים מחוננים ומצטיינים בתחומים שונים. המסקנה הלגיטימית היחידה שניתן להפיק מן הבוחנים היא האם ניתן לצרף את הנבחן לתכנית מיוחדת לפי סף הקבלה שנקבע.

מאפיין אחד של תלמידים מחוננים הוא נטייה להתעכב על בעיות חשבוניות.

כיצד להתנהג עם שאר ילדי המשפחה בעת ההכנות לבחינה

צריכים אינפורמציה על דוגמא למבחן מחוננים כיתה ד? כאן באתר mechunanim.co.il תמצאו את כל מה רציתם לדעת.

לאורך ימי ההכנות לבחינה, חשוב להעניק לילדים האחרים במשפחה הרגשה שהם ילדים נבונים ומוכשרים. מומלץ לשתף את האחים עד כמה שניתן בלימוד למבחן.

24 שעות לפני המבחן, מומלץ לצאת עם כל בני המשפחה לבילוי משפחתי.

מבחן מחוננים כיתה ב שלב א'

בשלב ראשון, כל תלמידי הכיתה יעשו מבחן סינון ראשוני (מבחן שלב א') אשר מועבר בכיתה. לאחר בדיקת המבחנים, כל ההורים מקבל הודעה אם הילד עבר בהצלחה במבחן שלב א', ואם הוא נכלל או לא בקבוצת התלמידים המופנים למבחן מחוננים שלב ב כיתה ב.

תוכן המבחן שלב א' מתפצל רוב הזמן לשני חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהיכולות של ילד מחונן, היא הבנה מעולה של הטקסט שהוא קורא. הוא מסוגל לנתח ולהפיק לקחים בצורה טבעית. לכן, החלק הראשון של הבוחן, ייעודו להעריך את מידת היכולת של הילד להבין את הטקסט הנקרא ולענות על סוגי שאלות שונים הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להכיר לילד טקסט חדש שלא קרא מעולם, ולבחון כיצד התלמיד מתמודד עם הטקסט החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא שהוא בעל כושר חשיבה מתמטית וכמותית מצוינת. התלמיד יודע לפתור בעיות כמותיות ומתמטיות, ולהפיק לקחים. ילד מחונן, הוא ילד שעם השנים יוכל ללמוד בהצלחה את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הצריכים חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: בדרך כלל, השאלות בחלק של חשיבה כמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אך יהיו גם תרגילים בסדרות חשבוניות.

הורים של ילד שלא עבר את שלב א' ומעוניים לערער ומבקשים שילדם יופנה בכל זאת לשלב ב', יצטרכו לפנות דרך מכתב למורה הכיתה ולנמק את רצונם.

כדי לעזור לילדיכם להתכונן יותר ביעילות לקראת מבחן המחוננים שלב א', טוב להבין את המבנה מבחני המחוננים וממה הם מורכבים.

מסגרות לטיפוח ילדים מחוננים

אחד מהקשיים של הצעירים המשתחררים מהצבא וחפצים להתכונן לפסיכומטרי, הוא ההתמודדות הראשונית עם צורת החשיבה הנדרשת. עבור ילדים מחוננים, קורס ההכנה לפסיכומטרי יהיה חוויה חיובית, משום שהחומר הנלמד יהיה קל עבורם מאחר שעברו הכנה מסוג זה בצעירותם.

לרוב, ילדים מחוננים מוציאים ציון גבוה בבחינת הפסיכומטרי כשהם גדלים. הלימוד למבחן הפסיכומטרי קל יחסית עבור תלמידים מחוננים, בגלל שהם כבר רכשו את צורת החשיבה הבסיסית הנצרכת בשביל הצלחה במבחן הפסיכומטרי.

הורים יקרים! כאן באתר mechunanim.co.il תוכלו למצוא מידע חשוב על דוגמא למבחן מחוננים כיתה ד.

על מנת לטפח את התלמידים המחוננים, הקימה מדינת ישראל מסגרות מיוחדות, שנועדו לתת העשרה לילדים מחוננים. כאשר מכינים ילד בעל יכולות למבחן המחוננים, למעשה מעניקים לו את הכלים להצלחה במבחן הפסיכומטרי.

מבחן לאיתור מחוננים כיתה ב שלב ב

שלב א' של מבחן המחוננים היה עבור התלמיד טעימה מהו מבחן מחוננים. אם בשלב א' של המבחן התרגילים היו רק בנושאים כגון הבנת הנקרא מבחן מחוננים וחשיבה כמותית, אזי בשלב ב' יהיו שאלות בנושאי חשיבה צורנית וידע כללי.

מבחן שלב ב' שונה ממבחן א', הוא מאתגר יותר, ומצריך התמודדות מחשבתית בלחץ של זמן. ההפניות למבחן שלב ב' יגיעו מהמכון החיצוני ואז מסורות לילדים.

מבחן המחוננים שלב ב' הוא הקובע

בדרך כלל, אחוז נתון מהתלמידים הניגשים לבחינות של שלב א', לא תמיד מתאים לכך, אך נבחנים בעקבות דרישה של ההורים, ולכן, שלב ב' של הבחינות הינו מבחן הסינון הרלוונטי, הקובע מיהו באמת מחונן. סביר להניח שתלמיד שלא מחונן או מוכשר יתר על המידה, לא יעבור בהצלחה גם את מבחן שלב א'.

על פי תוצאות מבחני שלב ב', יופנו חלק מהילדים לתכניות למחוננים ולמצטיינים.

אילו חלקים מכיל שלב ב' של מבחני מחוננים

חלק ב' של המבחן למחוננים מכיל את החלקים הבאים:

 

    1. צורות קשרים בין צורות: מוצגים לתלמיד דוגמאות של קשרים שונים בין צורות. במקום השלישי, חסרה צורה, והתלמיד צריך למצוא מה הצורה המתאימה. המשכת סדרה: מביאים לילד סדרת צורות עם סדר לוגי נתון ביניהן. על התלמיד למצוא מהו העיקרון של סדר הצורות, ולבחור את הצורה הנכונה שמשלימה את הסדרה.
    1. תרגילים מילוליים תרגילים על משמעות מילים: בשאלות אלו, על התלמיד לנחש את הפירוש המתאים למילה נתונה. שאלות בהן צריך להשלים משפטים: בשאלות אלו יש משפט, ובמשפט חסרה מילה. על הילד לגלות את המילה המשלימה את המשפט.
    1. שאלות חשבון החלק הזה זהה בסגנונו לחלק החשבון בשלב א'. בחלק זה מוצאים בעיות מילוליות בנושא חשבון.

איך לעורר אצל הילד את החשיבה הנזקקת למבחן המחוננים

כשילד מתקרב לכיתה ב', הרבה הורים מתחילים להיות עסוקים בנושא דוגמא למבחן מחוננים כיתה ד.

כשהילד יפתור בעיות שוב ושוב, הילד יוכל בקלות רבה להתגבר על תרגילים מסוג זה. אם לא יעזרו לתלמידים המחוננים להוציא לפועל את הפוטנציאל העצום שבהם, אותם ילדים עלולים להשתעמם ולהתעסק במעשי שטות.

על מנת שהתלמיד יצליח במבחן, על התלמיד לפתח צורת חשיבה מיוחדת. כאשר הילד יחדד את סגנון החשיבה הנזקקת לבחינה, התלמיד יוכל לפתור פעם אחר פעם שאלות אלו.

עוד בנושא:

מחוננים בכיתה רגילה

ספר הכנה למבחן לילדים מחוננים

מבחנן מחוננים

דוגמאות למבחן מחוננים שלב ב& 39

האם להתכונן למבחן מחוננים כיתה ב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>