קטגוריות
Uncategorized

דוגמאות לבחינות מחוננים כיתה ד

דוגמאות לבחינות מחוננים כיתה ד

הופכים את ההכנה למבחן מחוננים לפשוטה ומהנה

ישנם גופים ומכונים שונים, המקיימים תוכניות הכנה למבחני מחוננים. תוכניות הכנה למבחני מחוננים כיתה ב מועברים על ידי אנשי צוות בצורה של משחקים, סדנאות וחוויות.

* חשיבות הלמידה עם ערכות ההכנה – חשוב מאוד לכוון את הילד לתרגל שוב ושוב בעזרת ערכות ההכנה למבחן שלב א' ולמבחן שלב ב', מהסיבה שאז התלמיד יתרגל לסגנון המבדקים ויגיע מוכן לבוחן. לפעמים, מומלץ לרשום את הילד לחוג שמלמד את התלמיד לפתור את המבחנים הללו בצורת משחקים.

כשהוא מתכונן בעזרת ערכת הכנה, התלמיד מתרגל לסוג החשיבה עליה מתבססות השאלות של בחינות מחוננים. אין סתירה בין התרומה של תכנית הכנה למבחן מחוננים לבין ערכת הכנה למבחן.

חשוב להסביר לילד שאמנם יש הרבה הכנה שעליו לעבור, אבל זה כדאי כי לאחר שיעבור את המבחן בהצלחה, הוא יוכל להינות מתוכניות העשרה חווייתיות. כדאי ללמוד עם הילד את החומר בשמחה ובאופן רגוע.

כשילד מתכונן למבחן מחוננים, ההכנה יכולה להיות חוויה לתלמיד, אך אם ההכנה נעשית בצורה לא נכונה, ההכנה יכולה להיות גם טראומה עבורו. על מנת שתהליך ההכנה יהיה קל עבור הילד, מומלץ מאוד שכל תהליך הלימוד יהיה בצורת חוויה.

כאשר ילד באמת מחונן, הלמידה לקראת המבחן תהיה קלה ומהנה עבורו. אם הילד מתקשה בלמידה לקראת מבחן המחוננים, והוא לא מתעניין בזה כל כך, אזי על ההורים להסיק שתהליך זה אינו כל כך מתאים לילד, ומוטב שהילד לא יעמיק במה שמסובך מדי עבורו, ועלול להוות לו טראומה.

אתר מחוננים: כל מה שאתם צריכים לדעת על דוגמאות לבחינות מחוננים כיתה ד.

במהלך התרגול, ההורה מסייע לילד, ומכוון אותו איך להתמודד עם השאלות. תרגול משותף מהווה זמן איכות חשוב וחוויתי בין ההורים לילדים, וגם נותן להורה אפשרות לבדוק: "האם אני מחונן"?

  • התכוננות 24 שעות לפני הבחינה: מומלץ יום לפני מבחן המחוננים, שהילד לא ילמד כלל. במקום זה, יש לקחת את הילד להינות: גן שעשועים, פארק, או אפילו מסעדה. הכרחי שהילד ילך לישון בשעה מוקדמת ערב הבחינה.
  • היום הגדול: חשוב להכין עבור הילד ארוחת בוקר מזינה ביום המבחן. יש למצוא דרכים איך להרגיע את הילד, ולתת לו תחושה שהוא יצליח במבחן. יש לדאוג שילדיכם יביא למבחן כריך, שוקולד ושתייה.

מבחן מחוננים: רק כאשר הילד באמת מחונן?

ילדים מחוננים בגיל הרך יחקרו ויבדקו כל דבר, וגם ינסו לפרק חפצים במטרה לחקור אותם. תלמידים מחוננים יקבלו בגיל מוקדם את הכינוי "אוכל ספרים", בעקבות אהבתם לספרים.

המבחנים יתבצעו בשתי שלבים. התובנה הלגיטימית היחידה שאפשר להפיק מן הבוחנים היא האם אפשר לקבל את הנבחן לתכנית מסוימת לפי סף הקבלה שנקבע.

לא כדאי שההורים יאלצו את בנם תהליך של הכנה למבחני מחוננים, רק כדי להראות לכל העולם שבנם "גאון". חשוב ביותר להבין בגיל צעיר האם לילד יש נטייה למחוננות, ורק אם מזהים אותות מחוננות אז ורק אז כדאי להתייעץ עם צוות ההוראה של הילד, ולאחר התייעצות איתם אפשר לפתוח בהכנות למבחן המחוננים.

ההגדרות הקשורות לקבוצות אוכלוסייה מיוחדות, מידע על התכניות וטפסי פנייה מצויים בפורטל הורים למחוננים ולמצטיינים: https://parents.education.gov.il/prhnet/gifted בדרך כלל, רמז למחוננות נקבע לפי מבחני איי קיו – ילדים המקבלים ציון 130 ויותר, מוגדרים כתלמידים שיכולים להיכנס להגדרת מחוננים.

מאפיין אחד של תלמידים מחוננים הוא תכונה להתעסק עם בעיות חשבוניות.

מאחר שההשתתפות במבחני המחוננים (שלב א' ושלב ב') היא זכות ולא מאולצת, הורה שלא חפץ שילדו ייבחן יעדכן על כך בכתב מפורש. אם התלמיד "קפץ כיתה" קרוב למועד הבחינה, ההמלצה היא לבחון אותו שנה לאחר מכן, ובמשך שנה זו הילד יוכל לצמצם את הפער ההגיוני שנוצר בינו לבין התלמידים האחרים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה הבאה הוא ייבחן במבחני שלב ב' המתאימים לרמת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והישגיו יושוו לילדים בדרגת כיתה זו ולא לגיל שלו (שימו לב, תצטרכו להגיש על כך פנייה אל משרד החינוך עד התאריך 31/12).

כיצד לנהוג עם הילדים האחרים במשפחה בזמן ההכנות לבחינה

24 שעות לפני המבחן, מומלץ לצאת עם כל בני המשפחה לבילוי משפחתי.

מומלץ לרשום גם את הילדים האחרים שהם מחבבים. נכון לערב את האחים כמה שיותר בהכנות למבחן.

צריכים מידע אודות דוגמאות לבחינות מחוננים כיתה ד? כאן באתר mechunanim.co.il תוכלו למצוא את כל מה רציתם לדעת.

מבחן מחוננים כיתה ב שלב א'

תוכן הבחינה שלב א' מתפצל רוב הזמן לשני חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהיכולות של ילד מחונן, היא להבין היטב את התוכן שהוא קורא. הוא מסוגל לנתח ולהפיק לקחים באופן טבעי. לכן, החלק הראשוני של הבוחן, ייעודו לבדוק את מידת היכולת של התלמיד להבין את הטקסט שקרא ולהשיב על סוגי שאלות שונים הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להפגיש את הילד עם טקסט חדש שלא קרא מעולם, ולראות איך התלמיד מתמודד עם התוכן החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא שהוא בעל כושר חשיבה מתמטית וכמותית מצוינת. הוא יודע לפתור בעיות כמותיות וחשבוניות, ולהפיק לקחים. תלמיד מחונן, הינו ילד שבעתיד יהיה מסוגל ללמוד בהצלחה את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הדורשים כושר חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: בדרך כלל, השאלות בחלק של חשיבה כמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אך חלק מהשאלות יהיו מבדקים בסדרות חשבוניות.

הורים של ילד שלא הצליח את שלב א' ומעוניים לערער ומבקשים שילדם יוזמן בכל מקרה לשלב ב', צריכים לפנות דרך מכתב אל מחנך הכיתה ולהסביר את רצונם.

בשלב ראשון, כל ילדי השכבה יעברו מבחן סינון ראשון (מבחן שלב א') שמועבר בכיתה. מבחן מחוננים שלב א בוחן במיוחד את נושאי הבנת הנקרא של התלמידים ואת יכולתם במקצוע החשבון.

על מנת לסייע לילדיכם להתכונן יותר ביעילות למבחן המחוננים שלב א', כדאי להבין את המבנה מבחני המחוננים וממה הם מורכבים.

תוכניות העשרת ילדים מחוננים

הורים יקרים! כאן באתר mechunanim.co.il תמצאו מידע חשוב אודות דוגמאות לבחינות מחוננים כיתה ד.

אחד מהקשיים של הצעירים המשתחררים מהשירות צבאי ומתכנים להתכונן לפסיכומטרי, הוא ההתקלות הראשונית עם סוג החשיבה הנדרשת. לרוב, ילדים מחוננים יוציאו ציון גבוה במבחן הפסיכומטרי כאשר יתבגרו.

#p#כשיגדל הילד, יהיה עליו לפתח את אותה חשיבה בזמן ההכנות לקראת מבחן הפסיכומטרי. ההכנה למבחן הפסיכומטרי פשוט עבור תלמידים מחוננים, בגלל שהם כבר רכשו את צורת החשיבה הבסיסית הנדרשת להצלחה בבחינת הפסיכומטרי.

במטרה להעשיר את התלמידים המחוננים, הקימה המדינה תוכניות מיוחדות, שנועדו להעניק העשרה לתלמידים מחוננים. כדי לזהות ילדים המחוננים, מתקיימים מבחנים שייעודם איתור מחוננים.

מבחן מחוננים שלב ב'

שלב ב' של מבחני המחוננים הינו ברמת קושי יותר גבוהה ומכיל יותר נושאים. אם בשלב א' של המבחן השאלות היו רק בנושאים כמו הבנת הנקרא מבחן מחוננים וחשיבה כמותית, אז בשלב ב' יהיו גם שאלות בנושאים של חשיבה צורנית וידע כללי.

מבחן ב' שונה ממבחן א', הינו מורכב יותר, ודורש התמודדות אינטלקטואלית תחת לחץ זמן. ההזמנות לשלב ב' נשלחות מהמכון החיצוני ואז מסורות לתלמידים.

איתור המחוננים מתבצע בשלב ב'

לרוב, חלק נתון מהתלמידים הנרשמים למבחן של שלב א', לא תמיד היה צריך לעשות כן, אך ניגשים בגלל דרישה מצד ההורים, ולכך, שלב ב' של מבחן המחוננים הוא מבחן האיתור האמיתי, המכריע מיהו מחונן. סביר להניח שתלמיד שהוא לא מחונן או מוכשר יתר על המידה, לא יעבור בהצלחה גם את שלב א'.

ההורים של כל התלמידים יקבלו לקראת סוף שנת הלימודים מכתב לגבי שייכות או לא לתכנית.

מבנה המבחן למחוננים שלב ב'

חלק ב' של המבחן למחוננים מכיל את הנושאים הבאים:

 

    1. שאלות על צורות יחסים בין הצורות: מובאים לילד דוגמאות של יחסים שונים בין צורות. ביחס השלישי, חסרה צורה, והילד צריך לנחש מהי הצורה החסרה. המשכת סדרה: מציגים לילד סדרה של צורות עם סדר לוגי נתון ביניהן. על הילד למצוא מהו העיקרון של סדר הצורות, ולהחליט מהי הצורה המתאימה המשלימה את הסדרה.
    1. שאלות חשבון חלק זה זהה בסגנונו לחלק החשבון במבחן מחוננים שלב א'. בקטע זה ישנן בעיות מילוליות בנושא חשבון.
    1. תרגילים מילוליים שאלות על משמעות מילים: בשאלות אלו, על הילד לגלות את הפירוש המתאים למילה מסוימת. תרגילים בהם יש צורך להשלים משפטים: בשאלות אלו מובא משפט, ובמשפט חסרה מילה. על התלמיד לבחור את המילה שתשלים את המשפט.

איך מעוררים אצל התלמיד את היכולת הנזקקת למבחן מחוננים

יכולת חשיבה לוגית היא שהופכת את הילד למחונן. במטרה שהתלמיד יפנים את סוג החשיבה, הוא צריך ללמוד דוגמאות של פתרון תרגילים המופיעים בערכות הכנה מקצועיות, וכך לחדד את יכולות החשיבה.

התקופה שבה מתקיימים מבחני המחוננים מאד רגישה ולרוב ההורים יש הרבה שאלות בנושא דוגמאות לבחינות מחוננים כיתה ד.

ילדים מחוננים יכולים להיות העתיד של המדינה. במידה ולא יעזרו לילדים המחוננים לממש את הפוטנציאל העצום שבהם, אותם ילדים עלולים לאבד עניין ולהתעסק במעשים שטותיים.

עוד בנושא:

איתור מחוננים מבחן לדוגמא

תרגול מבחן מחוננים כיתה ב

מבחן מחוננים כתה ב שלב ב

מחוננים ידע כללי

מבחן לדוגמא לאיתור מחוננים כיתה ב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>