קטגוריות
Uncategorized

איך מתנהל מבחן מחוננים כיתה ו

איך מתנהל מבחן מחוננים כיתה ו

התמודדות עם הלמידה באופן חוויתי

כשילד באמת מחונן, הלמידה לקראת המבחן תהיה קלה ומהנה בשבילו. מבחן מחוננים שלב ב' מאתגר ומורכב יותר משלב א'.

  • הכנה יום לפני המבחן: מומלץ יום קודם מועד המבחן, שהתלמיד לא ילמד כלל. בזמן זה, יש לקחת את הילד להינות: אטרקציה, פארק, או סתם מסעדה. הכרחי שילדיכם ילך לישון בשעה מוקדמת בלילה שלפני הבחינה.
  • היום הגדול: חשוב להכין עבור הילד ארוחת בוקר מזינה ביום המבחן. מומלץ למצוא דרכים איך להרגיע את הילד, ולתת לו הרגשה שהוא יעבור את המבחן בהצלחה. יש לדאוג שילדיכם יביא למבחן כריך, חטיף שוקולד ושתייה.

חשוב ביותר שתהליך ההכנה של הילד לקראת מבחני מחוננים יועבר מתוך תחושת חוויה של הילד, ולא מתוך תחושת כפייה. במטרה שההכנות יעברו ביעילות על התלמיד, מומלץ מאוד שתהליך הלימוד יהיה בצורת חוויה.

ההתכוננות למבחן שלב א' נותנת לילד הבנה מהו מבחן מחוננים, וכשהתלמיד יתכונן למבחן מחוננים שלב ב', יהיה לו כבר יותר נוח משום שהוא כבר עבר את שלב ההסתגלות הראשונית. לפעמים, מומלץ לשלוח את התלמיד לחוג שמכשיר את התלמיד לפתור את המבחנים הללו בעזרת משחקים.

במהלך התרגול, ההורה עוזר לילד, ומכוון אותו איך לגשת אל השאלות. לימוד משותף מהווה זמן איכות חשוב וחוויתי בין ההורים לילדים, ואף נותן להורה אפשרות לשאול: "האם אני גם מחונן"?

אתר מחוננים: כל מה שאתם צריכים לדעת על איך מתנהל מבחן מחוננים כיתה ו.

גם כשלומדים עם התלמיד בבית, חשוב לשבת איתו ביחד, ולפתור איתו את השאלות בצורה נעימה. חלק מתוכניות הכנה למבחן מחוננים, הם חוגים מיוחדים המוענקים על ידי אנשי מקצוע המתמחים בפעילויות עם ילדים.

שיטה יעילה בה ילד יכול ללמוד היטב למבחן המחוננים, היא כאשר הילד מתיישב ופותר מבחני מחוננים מתוך ערכת הכנה טובה. רצוי להעניק לילד גם את החוג וגם לקנות בשבילו ערכת הכנה.

חשוב להסביר לילד שבאמת יש הרבה הכנה שהוא צריך לעבור, אך התהליך שווה כי אחרי שיעבור את המבחן בהצלחה, הוא יוכל להינות ממסגרות העשרה מרתקות. יש ללמוד עם הילד את החומר בשמחה ובאופן רגוע.

מבחן מחוננים – אך ורק כשהתלמיד באמת מחונן?

תינוקות מחוננים מגלים עניין וסקרנות בכל נושא. תלמידים מחוננים אוהבים ללמוד, ובעיקר אוהבים לקרוא.

ההגדרות הקשורות לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, מידע על התכניות וטפסי פנייה מצויים באתר האגף למחוננים ולמצטיינים: https://parents.education.gov.il/prhnet/gifted ניתן לזהות סימנים ראשונים של מחוננות אפילו כשהילד בגיל קטן מאד.

לא מועיל לשלוח ילד שלא מרגיש טוב לבחינות, ובמקרה של מחלה במבחן שלב א', יש להודיע על כך לסגל בית הספר. אם הילד "קפץ כיתה" קרוב למועד המבחן, ההמלצה היא לבחון אותו שנה לאחר מכן, ולאורך שנה זו הילד יוכל לצמצם את הפער הטבעי שנוצר בינו לבין שאר התלמידים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה לאחר מכן הוא יתייצב במבחני שלב ב' המתאימים לדרגת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והציונים יושוו לתלמידים בדרגת כיתה זו ולא לגילו (שימו לב, יהיה עליכם להגיש על כך בקשה אל משרד החינוך עד ל- 31/12).

יש לשים לב שכל המטרה של מבחני המחוננים, היא טובת הילד ולא טובת ההורים. לעיתים, קורה מצב בו התלמיד לא מתאים לתוכניות המחוננים, אך ההורים רוצים להראות שבנם בעל יכולות, ולכן מכריחים אותו לעבור את התהליך שלא בצדק.

מאפיין אחד של תלמידים מחוננים הוא תכונה להתעכב על בעיות חשבוניות.

מבחני המחוננים יתנהלו בשתי שלבים. המסקנה הריאלית היחידה שאפשר להפיק מן הבוחנים היא האם אפשר לקבל את התלמיד לתכנית מיוחדת לפי סף הקבלה שהוחלט.

כיצד לנהוג עם הילדים האחרים במשפחה בזמן ההכנות למבחן

מומלץ לרשום גם את שאר האחים לחוגים שהם אוהבים. מומלץ לתת לילדים האחרים להשתדל גם לפתור שאלות מתוך ערכת ההכנה לבחינה.

ביום שלפני המבחן, טוב לצאת עם כל המשפחה לבילוי משותף.

כאן תקראו מידע רב אודות איך מתנהל מבחן מחוננים כיתה ו.

מבחן לאיתור מחוננים כיתה ב שלב א

במטרה לסייע לילד להתכונן יותר ביעילות למבחן המחוננים שלב א', מומלץ להכיר את המבנה מבחני המחוננים וממה הם מורכבים.

הורים של תלמיד שלא הצליח את שלב א' ומעוניים לערער ומעוניינים שילדם יופנה בכל זאת לשלב ב', יצטרכו לפנות בכתב אל מחנך הכיתה ולהסביר את סיבותיהם.

תוכן הבחינה שלב א' מתפצל בדרך כלל לשני חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא הבנה מעולה של התוכן שהוא קורא. הוא מסוגל לנתח ולהפיק לקחים באופן טבעי. לכן, החלק הראשון של המבחן, מטרתו להעריך את רמת המסוגלות של הילד להבין את הטקסט הנקרא ולהשיב על סוגי שאלות שונים הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להכיר לילד טקסט חדש שלא קרא אף פעם, ולבחון איך הילד מתמודד עם הטקסט החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא שהוא בעל כושר חשיבה מתמטית וכמותית מצוינת. הילד מסוגל לפתור בעיות כמותיות וחשבוניות, ולהפיק לקחים. ילד מחונן, הינו ילד שעם השנים יוכל ללמוד באופן מוצלח את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הדורשים כושר חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: לרוב, השאלות הנשאלות בחלק החשיבה הכמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אבל חלק מהשאלות יהיו תרגילים בסדרות חשבוניות.

מבחן שלב א' נועד לסייע לסגל בית הספר לאתר את התלמידים בעלי היכולת הגבוהה ביותר מבין כלל התלמידים. מבחן שלב א' בודק במיוחד את הבנת הנקרא של התלמידים ואת כישוריהם במקצוע החשבון.

מסגרות לטיפוח תלמידים מחוננים

הורה יקר! כאן באתר מחוננים תוכלו למצוא אינפורמציה חשובה אודות איך מתנהל מבחן מחוננים כיתה ו.

במטרה להעשיר את התלמידים המחוננים, השיקה מדינת ישראל תוכניות ייחודיות, שנועדו לתת העשרה לתלמידים מחוננים. על מנת לזהות ילדים המחוננים, מתקיימים בוחנים שמטרתם איתור מחוננים.

לרוב, תלמידים מחוננים מקבלים ציון מכובד בבחינת הפסיכומטרי כשהם גדלים. הלימוד למבחני הפסיכומטרי קל עבור ילדים מחוננים, משום שהם כבר רכשו את החשיבה הבסיסית הנדרשת בשביל הצלחה בבחינת הפסיכומטרי.

אחד מהמכשולים של הצעירים המשתחררים מהשירות צבאי וחפצים להתכונן לפסיכומטרי, הוא ההתמודדות הראשונית עם סוג החשיבה הנצרכת. בדרך כלל, תלמידים מחוננים יקבלו ציונים גבוהים בפסיכומטרי כאשר יגדלו.

מבחן לאיתור מחוננים כיתה ב שלב ב

מבחן מחוננים שלב ב' שונה מהמבחן הראשון, הוא מאתגר יותר, ומצריך התמודדות אינטלקטואלית בלחץ זמן. ההזמנות למבחן שלב ב' יגיעו מהמכון החיצוני ולאחר מכן מסורות לילדים.

מבחן מחוננים שלב א' היה בשביל הילד טעימה מהו מבחן מחוננים. השלב השני של המבחן מתקיים דרך מכון חיצוני לבית הספר וגם הוא מועבר באופן קבוצתי.

מבחן מחוננים שלב ב' הינו המכריע

לפי תוצאות מבחני מחוננים שלב ב', יופנו אחוז מהילדים לתכניות למחוננים ולמצטיינים.

לרוב, חלק מסויים מהתלמידים הנרשמים למבחן של שלב א', לא בהכרח מתאים לכך, אך ניגשים בשל רצון מצד ההורים, ולכך, שלב ב' של מבחן המחוננים הוא מבחן הסינון הרלוונטי, המכריע מיהו מחונן. ילדים שמצליחים בשלב א', מוכח שהם נבונים ומוכשרים.

מאילו חלקים מורכב מבחן מחוננים שלב ב

חלק ב' של המבחן למחוננים מורכב מהחלקים הבאים:

        1. שאלות בחשבון חלק זה דומה לחלק החשבון בשלב א'. בחלק זה יש בעיות מילוליות בנושא חשבון.
        1. תרגילים מילוליים מילים ופירושם: בשאלות אלו, על התלמיד לבחור את המשמעות המתאימה למילה מסוימת. השלמת משפטים: בתרגילים אלו כתוב משפט, ובמשפט חסרה מילה. על הילד לגלות את המילה שתשלים את המשפט.

 

    1. שאלות על צורות קשרים בין צורות: מובאים לילד דוגמאות של יחסים שונים בין צורות. במקום השלישי, חסרה צורה, ועל הילד למצוא מהי הצורה המתאימה. המשכת סדרה: מביאים לתלמיד סדרה של צורות המופיעות לפי סדר לוגי נתון ביניהן. על הילד למצוא מהי הלוגיקה של סדר הצורות, ולהחליט מהי הצורה המתאימה שמשלימה את הסדרה.

איך מעוררים אצל התלמיד את היכולת הנדרשת להצלחה במבחן מחוננים

בשביל שהתלמיד יקבל ציון עובר במבחן, הילד צריך לפתח חשיבה מסוימת. במטרה שהתלמיד יפנים את אופן החשיבה, הוא צריך ללמוד דוגמאות של פתרונות המופיעים בערכות הכנה מקצועיות, וכך לפתח את יכולות החשיבה.

כשהתלמיד יפתור תרגילים פעם אחר פעם, הילד יוכל בפשטות להתגבר על תרגילים מסוג זה. במידה ולא עוזרים לילדים המחוננים לממש את הפוטנציאל האדיר שלהם, אותם ילדים יכולים לאבד עניין ולהעסיק את עצמם במעשים שטותיים.

תקופת מבחני המחוננים מאד לחוצה ולהורים יש לא מעט שאלות בעניין איך מתנהל מבחן מחוננים כיתה ו.

עוד בנושא:

מבחן מחוננים סדרת צורות

הכנה לבחינת מחוננים

מבחנים הנערכים בכיתה ב לאיתור מחוננים

דוגמא למבחן מחוננים כיתה ג שלב ב

מחוננים כיתה ב שלב א

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>