קטגוריות
Uncategorized

איך להתכונן למבחן מחוננים

איך להתכונן למבחן מחוננים

הופכים את ההכנה למבחן מחוננים לקלה ומהנה

* חשיבות הלמידה עם ערכת הכנה למבחן מחוננים חשוב מאוד לכוון את הילד לתרגל שוב ושוב בעזרת ערכת הכנה למבחן שלב א' ולמבחן שלב ב', משום שאז התלמיד יתרגל לסגנון המבדקים ויגיע מוכן למבחן המחוננים. לעיתים, שווה לשלוח את הילד לחוג שמכשיר את התלמיד לפתור את השאלות הללו בצורת משחקים.

כאשר תלמיד באמת מחונן, ההכנה לקראת הבחינה תהיה פשוטה ומענגת בשבילו. אם התלמיד מתקשה בלמידה לקראת מבחן המחוננים, והוא לא מתעניין בזה כל כך, אזי על ההורים להסיק שהתהליך אינו מתאים לילד, ומוטב שהילד לא יעמיק במה שמסובך מדי בשבילו, ועשוי להוות לו טראומה.

  • התכוננות יום לפני המבחן: כדאי יום לפני מועד המבחן, שהתלמיד לא ילמד כלל. בזמן זה, יש לקחת את הילד לפעולה כיפית: גן שעשועים, פארק, או סתם פיצרייה. חשוב מאד שהילד ילך לישון מוקדם בלילה שלפני הבחינה.
  • היום הגדול: חשוב לתת לילד ארוחת בוקר טובה בבוקר של הבחינה. יש להשתדל להרגיע את הילד, ולהעניק לו הרגשה שהוא יצליח במבחן. כדאי לדאוג שילדיכם יביא למבחן סנדוויץ', שוקולד ושתייה.

הכרחי ממש ששלב ההכנות יעבור באווירה רגועה ולא מתוחה. כדאי לעזור לילד ללמוד את החומר בשמחה ובאופן רגוע.

ישנה חשיבות גדולה ששלב ההכנות של הילד למבחני המחוננים ייעשה מתוך תחושת חוויה של הילד, ולא מתוך תחושת כפייה. מומלץ בחום לרשום את ילדיכם לחוג שתוכנו הוא משחקים ופעילות, ולרכוש ערכות הכנה למחוננים מעניינות.

גם כאשר לומדים עם התלמיד בבית, חשוב לשבת איתו ביחד, ולפתור איתו את השאלות בצורה כיפית. חלק מחוגי הכנה למבחן מחוננים, הינם חוגים מיוחדים המועברים על ידי מדריכים מקצועיים המומחים בפעילויות עם ילדים.

שיטה מעולה בה ילד יכול להתכונן היטב למבחן המחוננים, היא כשהילד יושב ופותר מבחן מחוננים מתוך ערכת הכנה מקצועית. רצוי להעניק לתלמיד גם את החוג וגם לקנות בשבילו ערכה.

מומלץ להפוך את התרגול למבחן המחוננים לחוויית תרגול משותפת של ההורים והילדים. תרגול משותף מהווה זמן איכות מבורך וחוויתי בין ההורים לילדים, וגם נותן להורה אפשרות לבדוק: "האם אני גם מחונן"?

אתר מחוננים: כל מה שאתם צריכים להבין על איך להתכונן למבחן מחוננים.

מבחן מחוננים: אך ורק כשהתלמיד באמת מחונן?

מחלקת המחוננים והמצטיינים מטעם משרד החינוך מפעיל תכניות ייחודיות לטיפוח תלמידים מחוננים ומצטיינים בתחומים שונים. מבחני המחוננים לא נבנו כדי לאבחן את פרופיל הכישורים של הילדים, אלא כדי לאתר את התלמידים בעלי הכושר הכללי הגבוה ביותר לחוגים לתלמידים מחוננים ומצטיינים.

סימן אחד של תלמידים מחוננים הוא נטייה להתעכב על בעיות חשבוניות.

ההגדרות הקשורות לקבוצות אוכלוסייה מיוחדות, אינפורמציה על התכניות וטפסי פנייה מצויים בפורטל הורים למחוננים ולמצטיינים: https://parents.education.gov.il/prhnet/gifted בדרך כלל, רמז למחוננות נקבע על פי רמת איי קיו – תלמידים המקבלים ציון 130 ומעלה, מוגדרים כתלמידים שיכולים להיכנס להגדרת מחוננים.

חשוב לזכור שמטרתמבחני המחוננים, היא לאתר ילדים מחוננים ולא לרצות את ההורים. חשוב מאוד לאתר בגיל מוקדם האם לילד יש נטייה למחוננות, ורק אם מזהים סימני מחוננות אז ורק אז מומלץ להתייעץ עם צוות ההוראה של הילד, ובעקבות התייעצות איתם אפשר להתחיל תהליך ההכנה למבחן המחוננים.

אין טעם לשלוח ילד שלא מרגיש טוב לבחינות, ובמקרה של מחלה במבחן שלב א', יש להודיע על כך לסגל בית הספר. אם הילד "קפץ כיתה" בסמוך למועד הבחינה, מומלץ לבחון אותו במועד שיתקיים בשנה"ל הבאה, ולאורך שנה זו התלמיד יוכל לצמצם את הפער הטבעי הקיים בינו לבין שאר התלמידים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה לאחר מכן הוא ייבחן במבחני שלב ב' המתאימים לדרגת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והציונים יושוו לנבחנים בדרגת כיתה זו ולא לגיל שלו (שימו לב, יהיה עליכם להגיש על כך בקשה אל משרד החינוך עד ל- 31/12).

תינוקות מחוננים יבחנו ויבדקו כל דבר, ואף ינסו לפרק חפצים במטרה לחקור אותם. תלמידים מחוננים יקבלו בשלב מוקדם את הכינוי "אוכל ספרים", בעקבות אהבתם לספרים.

איך לנהוג עם שאר ילדי המשפחה בזמן ההכנות למבחן

24 שעות לפני המבחן, מומלץ לצאת עם כל בני המשפחה לבילוי משפחתי.

כאן תקראו מידע רב אודות איך להתכונן למבחן מחוננים.

טוב להביא גם את הילדים האחרים לחוגים שהם אוהבים. כדאי לתת לשאר האחים לנסות גם לפתור שאלות מתוך ערכת ההכנה לבחינה.

מבחני מחוננים כיתה ב שלב א'

תוכן המבחן שלב א' מתחלק רוב הזמן לשני חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהיכולות של ילד מחונן, היא להבין היטב את התוכן שהוא קורא. הוא יכול לנתח ולהסיק מסקנות בצורה טבעית. לכן, החלק הראשוני של המבחן, ייעודו להעריך את מידת המסוגלות של הילד להבין את הטקסט הנקרא ולענות על סוגי שאלות שונים הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להכיר לילד טקסט חדש שלא ראה מעולם, ולבחון כיצד הילד מתמודד עם התוכן החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא שהוא בעל כושר חשיבה מתמטית וכמותית מצוינת. הילד מסוגל לפתור בעיות כמותיות ומתמטיות, ולהפיק לקחים. ילד מחונן, הוא ילד שבעתיד יוכל ללמוד בהצלחה את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הדורשים כושר חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: לרוב, השאלות הנשאלות בחלק של חשיבה כמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אבל יהיו גם תרגילים בסדרות חשבוניות.

המבחן הראשון מטרתו לסייע לצוות בית הספר לאתר את הילדים בעלי כישורים בכיתה. מבחן מחוננים שלב א בוחן בעיקר את נושאי הבנת הנקרא של התלמידים ואת יכולתם בתחום החשבון.

על מנת לעזור לילד להתכונן יותר ביעילות לקראת מבחן המחוננים שלב א', כדאי להכיר את המבנה מבחני המחוננים ומאילו חלקים הם מורכבים.

הורים של תלמיד שלא עבר את שלב א' ורוצים להגיש ערעור ומעוניינים שילדם יוזמן בכל זאת לשלב ב', יצטרכו לפנות בכתב אל מחנך הכיתה ולהסביר את רצונם.

הילד יגיע מוכן נפשית לקורס הפסיכומטרי כשיתבגר

במטרה לטפח את התלמידים המחוננים, השיקה מדינת ישראל תוכניות ייחודיות, שמטרתן להעניק העשרה לתלמידים מחוננים. כדי לאתר תלמידים המחוננים, מתקיימים מבחנים שייעודם איתור מחוננים.

#p#כשיגדל הילד, הוא יצטרך לפתח את אותה חשיבה בזמן ההכנות עבור מבחן הפסיכומטרי. ההכנה למבחן הפסיכומטרי פשוט בשביל ילדים מחוננים, בגלל שהם כבר רכשו את צורת החשיבה הראשונית הנצרכת להצלחה בבחינת הפסיכומטרי.

נושא איך להתכונן למבחן מחוננים הינו מטריד לא מעט הורים בישראל.

מרבית המחוננים יתמידו כשיגדלו בלימודים גבוהים. לרוב, ילדים מחוננים יקבלו ציון גבוה בפסיכומטרי כאשר יגדלו.

מבחן מחוננים שלב ב'

מבחן מחוננים שלב ב הינו ברמת קושי יותר גבוהה ומכיל תרגילים מסוגים רבים יותר. אם בשלב א' של המבחן התרגילים היו רק בנושאים כגון הבנת הנקרא מבחן מחוננים וחשיבה כמותית, אז בשלב ב' יהיו גם שאלות בנושאי חשיבה צורנית וידע כללי.

מבחן שלב ב' שונה ממבחן א', הינו מורכב יותר, ודורש התמודדות מחשבתית תחת לחץ של זמן. ההפניות למבחן שלב ב' מגיעות מהמכון החיצוני ואז מסורות לילדים.

שלב ב': הסינון האמיתי אחרי שלב א'

על סמך תוצאות מבחני מחוננים שלב ב', יופנו חלק מהילדים לתכניות למחוננים ולמצטיינים.

רוב הזמן, אחוז נתון מהתלמידים הנרשמים לבחינות של שלב א', לא בהכרח מתאים לכך, אך ניגשים בגלל רצון מצד ההורים, ולכן, שלב ב' של מבחן המחוננים הינו מבחן הסינון האמיתי, הקובע מיהו באמת מחונן. ילדים שעוברים את שלב א', הינם נבונים ומוכשרים.

אילו נושאים מכיל שלב ב' של מבחן המחוננים

חלק ב' של מבחן מחוננים מכיל את הנושאים הבאים:

        1. בעיות מילוליות שאלות על משמעות מילים: בשאלות אלו, על הילד לגלות את המשמעות המתאימה למילה נתונה. שאלות בהן יש צורך להשלים משפטים: בשאלות אלו כתוב משפט, ובמשפט חסרה מילה. על הילד לנחש את המילה שתשלים את המשפט.
        1. שאלות בחשבון החלק הזה זהה בסגנונו לחלק החשבון במבחן מחוננים שלב א'. בחלק זה יש שאלות מילוליות בנושא חשבון.

 

    1. שאלות על צורות יחסים בין צורות: מובאים לילד דוגמאות של יחסים שונים בין צורות. ביחס השלישי, חסרה צורה, ועל הילד לנחש מהי הצורה המתאימה. סדרות: מביאים לתלמיד סדרה של צורות המופיעות לפי סדר לוגי מסויים ביניהן. הילד צריך למצוא מהו העיקרון של סדר הצורות, ולהחליט מהי הצורה המתאימה המשלימה את הסדרה.

איך לפתח אצל התלמיד את היכולת הנזקקת למבחן מחוננים

כשילד מגיע לכיתה ב', הרבה הורים מתחילים לחשוב על הנושא איך להתכונן למבחן מחוננים.

חשיבה לוגית היא שהופכת את התלמיד למחונן. במטרה שהילד יפנים את סוג החשיבה, עליו ללמוד דוגמאות של פתרונות הקיימים בערכות הכנה מקצועיות, וכך לפתח את צורת החשיבה.

ילדים מחוננים הינם בפוטנציאל העתיד של מדינתנו. המדינה הקימה תוכניות המטפחות את הכישורים של התלמידים המחוננים.

עוד בנושא:

שאלות מחוננים

מבחן לאיתור מחוננים כיתה ב שלב א

מחוננים כיתה ב שלב ב

מבחן מחוננים לדוגמא חינם

הכנה למבחני איתור מחוננים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>