קטגוריות
Uncategorized

מחוננים מבחן

מחוננים מבחן

הילד מתכונן נפשית למבחני מחוננים

דרך מעולה בה תלמיד יכול ללמוד היטב למבחן המחוננים, היא כשהילד יושב ופותר מבחני מחוננים מתוך ערכת הכנה טובה. מומלץ להעניק לילד גם את התכנית הכנה וגם לרכוש בשבילו ערכת הכנה.

  • הכנה יום טרם הבחינה: כדאי יום לפני מועד המבחן, שהילד לא ילמד כלל. בזמן זה, יש לקחת את הילד לכיף: גן שעשועים, קניון, או סתם מסעדה. חשוב שילדיכם ילך לישון בשעה מוקדמת ערב הבחינה.
  • היום הגדול: חשוב להכין עבור הילד ארוחת בוקר טובה בבוקר של הבחינה. מומלץ למצוא דרכים איך להרגיע את הילד, ולהעניק לו תחושה שהוא יצליח במבחן. כדאי לצייד את הילד למבחן בסנדוויץ', חטיף שוקולד ומים.

אתר מחוננים: כל מה שאתם צריכים לדעת על מחוננים מבחן.

כאשר מכינים תלמיד לקראת מבחן המחוננים, זה יכול להיות חוויה לתלמיד, אך אם ההכנה מועברת בצורה לא נכונה, ההכנה יכולה להיות גם טראומה עבור הילד. ניתן לרשום את הילד לחוגים מיוחדים הכוללים פעילויות ומשחקים, ולקנות ערכות הכנה למחוננים מקצועיות.

גם כשלומדים עם הילד בבית, מומלץ בחום לשבת איתו ביחד, ולפתור איתו את התרגילים בצורה נעימה. חלק מחוגי הכנה למבחן מחוננים, הם חוגים מיוחדים המועברים על ידי אנשי מקצוע המתמחים בעבודה עם ילדים.

* חשיבות העבודה עם ערכת הכנה למבחן מחוננים חשוב מאוד לתת לילד לתרגל שוב ושוב בעזרת ערכת הכנה למבחן שלב א' ולמבחן שלב ב', משום שאז הילד יתרגל לסגנון המבדקים ויגיע מוכן לבוחן. חשוב ביותר שהילד יתכונן בדרך שיהיה לו חוויתי.

כאשר ילד באמת מחונן, הלמידה לפני המבחן תהיה קלה ומהנה בשבילו. אם הילד מתקשה בלמידה לקראת מבחן המחוננים, ואינו מגלה עניין, אז על ההורים להבין שתהליך זה אינו מתאים עבור הילד, ומוטב שהילד לא יתאמץ במה שמסובך מדי עבורו, ועשוי להוות לו חוויה שלילית.

חשוב מאוד שתהליך ההכנה יעבור באווירה כיפית ולא מתוחה. יש לעזור לילד ללמוד את החומר בשמחה ובאופן רגוע.

מומלץ להפוך את ההכנה למבחן המחוננים לחוויית תרגול משותפת של ההורים והילדים. לימוד משותף מהווה זמן איכות חשוב וחוויתי בין ההורה לילד, וגם מעניק להורה הזדמנות לשאול: "האם אני גם מחונן"?

מהו תלמיד מחונן והאם מבחני המחוננים הינם רק בשבילו?

ישנם ילדים רבים חכמים, אבל לא כולם מחוננים. כאינדיקציה, אות למחוננות נקבע לפי רמת איי קיו – ילדים שמקבלים ציון 130 ויותר, מוגדרים כילדים שיכולים להיכנס להגדרת מחוננים.

אין לשלוח ילד שלא מרגיש טוב לבחינות, ובמקרה של מחלה במבחן שלב א', יש לעדכן על כך לצוות בית הספר. אם ילדכם "קפץ כיתה" בסמוך למועד הבחינה, ההמלצה היא לבחון אותו שנה לאחר מכן, ובמשך שנה זו הילד יוכל לצמצם את הפער הטבעי שנוצר בינו לבין שאר התלמידים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה הבאה הוא ייבחן במבחני שלב ב' המתאימים לרמת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והתוצאות יושוו לנבחנים בדרגת כיתה זו ולא לגילו (לתשומת לבכם, יהיה עליכם להגיש על זה בקשה אל משרד החינוך עד ל- 31/12).

לא כדאי שההורים יאלצו את בנם תהליך של הכנה למבחן, רק על מנת להראות לכולם שבנם "מחונן". חשוב ביותר להבין בגיל צעיר האם לילד יש סימנים למחוננות, ורק אם מזהים סימני מחוננות אז מומלץ להתייעץ עם צוות ההוראה של הילד, ובעקבות התייעצות איתם מומלץ לפתוח בהכנות למבחן המחוננים.

מבחני המחוננים יתנהלו בשתי שלבים. המבחנים לא תוכננו על מנת להעריך את מגוון המיומנויות של הילדים, אלא כדי לאתר את הילדים בעלי הכושר הכללי הגבוה ביותר לתכניות לילדים מחוננים ומצטיינים.

סימן אחד של תלמידים מחוננים הוא נטייה להתעסק עם בעיות חשבוניות.

ילדים מחוננים בגיל הרך יחקרו ויבדקו כל חפץ, וגם ינסו לפרק חפצים במטרה לחקור אותם. תלמידים מחוננים יקבלו בגיל מוקדם את הכינוי "תולעת ספרים", בגלל חיבתם לספרים.

איך לנהוג עם שאר ילדי המשפחה בזמן ההכנות לבחינה

כדאי להביא גם את שאר האחים לפעילויות שהם מחבבים. נכון לערב את האחים כמה שיותר בהכנות למבחן.

כאן תמצאו מידע עשיר אודות מחוננים מבחן.

יום קודם למבחן, מומלץ לצאת עם כל בני המשפחה לבילוי משפחתי.

מבנה מבחן מחוננים כיתה ב שלב א

תוכן הבחינה שלב א' מתפצל רוב הזמן ל- 2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא להבין היטב את התוכן שהוא קורא. הוא מסוגל לנתח ולהפיק לקחים באופן טבעי. לכן, החלק הראשוני של הבוחן, מטרתו להעריך את רמת המסוגלות של התלמיד להבין את הטקסט הנקרא ולהשיב על מגוון שאלות הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להפגיש את הילד עם טקסט חדש שלא ראה מעולם, ולבחון איך הילד מתמודד עם הטקסט החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא שהוא בעל כושר חשיבה מתמטית וכמותית מצוינת. התלמיד מסוגל לפתור בעיות כמותיות ומתמטיות, ולהסיק מסקנות. ילד מחונן, הינו ילד שבעתיד יוכל ללמוד בהצלחה את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הצריכים כושר חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: בדרך כלל, השאלות בחלק החשיבה הכמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אך חלק מהשאלות יהיו תרגילים בסדרות חשבוניות.

הורים של ילד שלא עבר את שלב א' ומעוניים להגיש ערעור ומעוניינים שילדם יופנה בכל זאת לשלב ב', יצטרכו לפנות בכתב אל מחנך הכיתה ולהסביר את רצונם.

במטרה לסייע לילדיכם להתכונן יותר ביעילות לקראת מבחן המחוננים שלב א', כדאי להכיר את המבנה מבחני המחוננים וממה הם מורכבים.

בשלב ראשון, כל ילדי הכיתה יעשו מבחן סינון ראשוני (מבחן שלב א') שמתקיים בבית הספר. מבחן מחוננים שלב א בוחן במיוחד את הבנת הנקרא של הילדים ואת יכולתם במקצוע החשבון.

מסגרות לטיפוח ילדים מחוננים

אחד מהמכשולים של הצעירים המשתחררים מהצבא ומתכנים להתכונן לפסיכומטרי, הוא ההתמודדות הראשונית עם סגנון החשיבה הנדרשת. בשביל נערים מחוננים, קורס ההכנה לפסיכומטרי יהיה חוויה חיובית, מהסיבה שהחומר הנלמד יהיה פשוט עבורם אחרי שעברו הכנה מסוג זה בילדותם.

נושא מחוננים מבחן הינו מטריד הורים רבים בישראל.

חלק ממסגרות העשרה למחוננים יועברו בצורת חוג אחר הצהריים, ולפעמים יוזמנו התלמידים לבוקר חוויתי ומעשיר במרכז למידה. כשמכינים ילד מחונן למבחן המחוננים, בו זמנית נותנים לו את הכלים להצלחה במבחן הפסיכומטרי.

#p#כאשר יתבגר התלמיד, הוא יצטרך לתרגל את אותה חשיבה במהלך ההכנות לקראת מבחן הפסיכומטרי. הלימוד למבחן הפסיכומטרי קל עבור ילדים מחוננים, משום שהם כבר רכשו את החשיבה הבסיסית הנדרשת להצלחה במבחן הפסיכומטרי.

מבחן לאיתור מחוננים כיתה ב שלב ב

מבחן שלב ב' שונה ממבחן שלב א', הינו מאתגר יותר, ודורש התמודדות מחשבתית בלחץ של זמן. ההפניות למבחן שלב ב' יגיעו מהמכון החיצוני ואז מחולקות לילדים.

מבחן מחוננים שלב א' היה בשביל הילד טעימה מהו מבחן מחוננים. המבחן שלב ב מחוננים יתקיים באמצעות מכון חיצוני לבית הספר ואף הוא ייערך במתכונת קבוצתית.

איתור המחוננים מתבצע בשלב ב'

בדרך כלל, אחוז מסויים מהתלמידים הניגשים לבחינות של שלב א', לא תמיד היה צריך לעשות כן, אבל ניגשים בגלל רצון של ההורים, ולכך, שלב ב' של הבחינות הוא מבחן הסינון הרלוונטי, הקובע מיהו באמת מחונן. תלמידים המקבלים ציון עובר בשלב א', הינם בעלי יכולות ומוכשרים.

ההורים של כל התלמידים יקבלו קרוב לסוף שנת הלימודים מכתב לגבי התאמה או לא לתכנית.

מבנה מבחן המחוננים שלב ב'

חלק ב' של המבחן למחוננים מורכב מהחלקים הבאים:

        1. בעיות מילוליות תרגילים על משמעות מילים: בחלק הזה, על התלמיד לבחור את הפירוש המתאים למילה נתונה. תרגילים בהם יש צורך להשלים משפטים: בתרגילים אלו מובא משפט, ובמשפט חסרה מילה. על התלמיד לבחור את המילה שתשלים את המשפט.
        1. שאלות בחשבון חלק זה זהה בסגנונו לחלק החשבון בשלב א'. בקטע זה יש שאלות מילוליות בחשבון.

 

    1. שאלות על צורות יחסים בין צורות: מוצגים לילד דוגמאות של יחסים שונים בין צורות. ביחס השלישי, חסרה צורה, והתלמיד צריך למצוא מהי הצורה החסרה. סדרות: מציגים לתלמיד סדרת צורות עם סדר לוגי נתון ביניהן. התלמיד צריך לפענח מהו העיקרון של סדר הצורות, ולבחור את הצורה המתאימה שמשלימה את הסדרה.

כיצד לעורר אצל הילד את היכולת הנדרשת להצלחה במבחן מחוננים

כאשר התלמיד יפתור תרגילים פעם אחר פעם, התלמיד יוכל בקלות רבה להתגבר על שאלות מסוג זה. מדינת ישראל הקימה מסגרות המעצימות את הכישורים של הילדים המחוננים.

חשיבה לוגית היא זו שהופכת את התלמיד למחונן. כשהילד יחדד את צורת החשיבה הנדרשת לבחינה, התלמיד יוכל לפתור שוב ושוב תרגילים אלו.

התקופה שבה מתקיימים מבחני המחוננים מאד רגישה ולהורים יש לא מעט שאלות בנושא מחוננים מבחן.

עוד בנושא:

איך בנוי מבחן לאיתור מחוננים

מבחן מחוננים כיתה ב להדפסה

הכנה למבחני מחוננים דוגמאות

תרגול מבחן מחוננים שלב ב

מבחן מחוננים כיתה ג

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>