קטגוריות
Uncategorized

איתור תלמידים מחוננים

איתור תלמידים מחוננים

הכנה למבחני מחוננים

גם כשלומדים עם הילד בבית, חשוב לשבת איתו ביחד, ולפתור איתו את התרגילים בצורה נעימה. חלק מחוגי הכנה למבחן מחוננים, הינם חוגים מיוחדים המועברים על ידי מדריכים מקצועיים המומחים בעבודה עם ילדים.

רצוי להפוך את התרגול למבחן המחוננים לחוויית תרגול משותפת של ההורה והילד. לימוד משותף יוצר זמן איכות חשוב וחוויתי בין ההורים לילדים, וגם מעניק להורה הזדמנות לבדוק: "האם אני מחונן"?

ההכנה לשלב א' מעניקה לילד הפנמה מהו מבחן מחוננים, וכשהתלמיד יעבור הכנה למבחן מחוננים שלב ב', יהיה לו כבר יותר קל בגלל שהוא כבר עבר את שלב ההסתגלות הראשונית. לעיתים, שווה לשלוח את הילד לחוג שמכשיר את הילד לפתור את המבחנים הללו בצורת משחקים.

  • הכנה 24 שעות לפני הבחינה: כדאי יום קודם מועד המבחן, שהילד לא יתכונן לבחינה. בזמן זה, יש לקחת את הילד לבלות: אטרקציה, פארק, או סתם מסעדה. חשוב שילדיכם יישן בשעה מוקדמת בלילה שלפני המבחן.
  • היום הגדול: חשוב לתת לילד ארוחת בוקר טובה בבוקר של הבחינה. מומלץ למצוא דרכים איך להרגיע את הילד, ולתת לו תחושה שהוא יעבור את המבחן בהצלחה. יש לצייד את הילד לבחינה בסנדוויץ', חטיף שוקולד ושתייה.

יש להסביר לילד שאמנם תהליך ההכנות הינו ארוך, אבל זה כדאי כי אחרי שיעבור את המבחן בהצלחה, הוא יוכל להינות ממסגרות העשרה מרתקות. כדאי ללמוד עם הילד את החומר בשמחה ובאופן רגוע.

אם אתם מחפשים מידע על איתור תלמידים מחוננים הגעתם לאתר הנכון.

תקופת ההכנות של הילד, ותהליך הלמידה המשותף עם ההורים, מהווים אינדיקציה האם הילד באמת מחונן. במידה והתלמיד עובר קשיים בשלב ההכנה למבחן המחוננים, ואינו מגלה עניין, אז על ההורים להבין שהתהליך אינו מתאים עבור הילד, ואולי עדיף שהתלמיד לא יתאמץ במה שמסובך מדי עבורו, ועלול להוות לו חוויה שלילית.

ישנה חשיבות גדולה שתהליך ההכנה של הילד לקראת מבחני מחוננים ייעשה באופן חוויתי, ולא מתוך תחושת כפייה. מומלץ לרשום את ילדיכם לחוג שתוכנו הוא משחקים ופעילות, ולרכוש ערכות הכנה למחוננים מעניינות.

דרך מעולה בה ילד יכול ללמוד היטב למבחן מחוננים, היא כאשר הילד מתיישב ופותר מבחן מחוננים מתוך ערכת הכנה טובה. אין סתירה בין החשיבות של תכנית הכנה למבחן מחוננים לבין ערכת הכנה למבחנים.

דרכים לדעת אם ילדיכם אכן מחונן

תינוקות מחוננים מגלים עניין וסקרנות בכל נושא. ילדים מחוננים נהינים ללמוד, ובעיקר מתענגים לקרוא.

מחלקת המחוננים והמצטיינים מטעם משרד החינוך מפעיל מסלולים ייחודיים לטיפוח ילדים מחוננים ומצטיינים בתחומים שונים. מבחני המחוננים לא נבנו כדי לאבחן את מגוון המיומנויות של התלמידים, אלא כדי לאתר את התלמידים בעלי הכושר הכללי המפותח ביותר לחוגים לילדים מחוננים ומצטיינים.

סימן אחד של תלמידים מחוננים הוא נטייה להתעכב על בעיות חשבוניות.

יש תלמידים רבים חכמים, אך זה לא אומר שהם מחוננים. ניתן לזהות סימנים ראשונים של מחוננות אפילו כשהילד תינוק.

חשוב לזכור שמטרתמבחני המחוננים, היא טובת הילד ולא טובת ההורים. לפעמים, קורה מצב בו הילד לא מתאים לתוכניות המחוננים, אך ההורים רוצים להוכיח שבנם בעל יכולות, ולכן כופים עליו את התהליך שלא בצדק.

אין לשלוח ילד שלא מרגיש טוב לבחינות, ובמקרה של מחלה בזמן מבחן שלב א', יש לעדכן על כך לסגל בית הספר. אם התלמיד "קפץ כיתה" בסמוך למועד הבחינה, ההמלצה היא לבחון אותו שנה לאחר מכן, ובמשך שנה זו התלמיד יוכל לצמצם את הפער ההגיוני שנוצר בינו לבין שאר התלמידים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה לאחר מכן הוא ייבחן במבחני שלב ב' המתאימים לדרגת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והציונים יושוו לילדים בדרגת כיתה זו ולא לגיל שלו (שימו לב, תצטרכו להגיש על כך פנייה אל משרד החינוך עד התאריך 31/12).

כיצד להתנהג עם שאר ילדי המשפחה בעת ההכנות לבחינה

מחפשים מידע על איתור תלמידים מחוננים? כאן באתר mechunanim.co.il תוכלו למצוא את כל מה רציתם לדעת.

לאורך ימי ההכנות למבחן, חשוב לשדר לשאר ילדי המשפחה תחושה שהם ילדים נבונים ומוכשרים. נכון לשתף את האחים עד כמה שניתן בהכנות למבחן.

יום קודם למבחן, מומלץ לצאת עם כל המשפחה לבילוי משפחתי.

מבחן לאיתור מחוננים כיתה ב שלב א

בשלב ראשון, כל תלמידי הכיתה יעברו בוחן סינון ראשוני (מבחן שלב א') אשר מועבר בכיתה. מבחן שלב א' בודק בעיקר את נושאי הבנת הנקרא של הילדים ואת כישוריהם במקצוע החשבון.

מבנה הבחינה שלב א' מתפצל רוב הזמן ל- 2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהיכולות של תלמיד מחונן, היא להבין היטב את הטקסט שהוא קורא. הוא יכול לנתח ולהפיק לקחים באופן טבעי. לכן, החלק הראשוני של הבוחן, מטרתו לבדוק את רמת היכולת של הילד להבין את הטקסט שקרא ולענות על סוגי שאלות שונים הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להכיר לילד טקסט חדש שלא קרא מעולם, ולראות איך התלמיד מתמודד עם התוכן החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא שהוא בעל כושר חשיבה מתמטית וכמותית מצוינת. התלמיד מסוגל לפתור בעיות כמותיות ומתמטיות, ולהסיק מסקנות. תלמיד מחונן, הינו ילד שבעתיד יהיה מסוגל ללמוד בהצלחה את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הצריכים כושר חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: בדרך כלל, השאלות בחלק של חשיבה כמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אך חלק מהשאלות יהיו מבדקים בסדרות חשבוניות.

במטרה לעזור לילד להתכונן יותר בקלות למבחן המחוננים שלב א', טוב להכיר את המבנה מבחנים למחוננים וממה הם מורכבים.

הורים של תלמיד שלא הצליח את שלב א' ורוצים לערער ומבקשים שילדם יוזמן בכל זאת לשלב ב', צריכים לפנות בכתב אל מורה הכיתה ולנמק את סיבותיהם.

הכנה למבחני המחוננים = הכנה מקדימה למבחן הפסיכומטרי

הורים יקרים! כאן באתר mechunanim.co.il תוכלו למצוא מידע חשוב על איתור תלמידים מחוננים.

במטרה להעצים את הילדים המחוננים, השיקה המדינה תוכניות ייחודיות, שמטרתן להעניק העשרה לילדים מחוננים. כאשר מכינים ילד מחונן למבחן המחוננים, בו זמנית נותנים לו את הכלים להצלחה במבחן הפסיכומטרי.

מרבית התלמידים המחוננים ימשיכו כשיגדלו בלימודים גבוהים. בדרך כלל, ילדים מחוננים יוציאו ציון גבוה בפסיכומטרי כאשר יגדלו.

#p#כאשר יתבגר הילד, יהיה עליו לפתח את אותה חשיבה במהלך ההכנות לקראת מבחן הפסיכומטרי. הלימוד למבחן הפסיכומטרי פשוט בשביל תלמידים מחוננים, משום שהם כבר קיבלו את החשיבה הבסיסית הנדרשת להצלחה בבחינת הפסיכומטרי.

מבחן מחוננים בכיתה ב' שלב ב'

שלב ב' של מבחני המחוננים הינו קשה יותר ומכיל יותר נושאים. אם בשלב א' של המבחן התרגילים היו רק בנושאים כמו הבנת הנקרא מבחן מחוננים וחשיבה כמותית, אז בשלב ב' יהיו גם שאלות בנושאי חשיבה צורנית וידע כללי.

מבחן שלב ב' שונה ממבחן א', הינו מאתגר יותר, ודורש התמודדות אינטלקטואלית תחת לחץ זמן. ההזמנות למבחני שלב ב' מגיעות מהמכון החיצוני ואז מסורות לילדים.

מבחן המחוננים שלב ב' הינו המכריע

ההורים של כל התלמידים יקבלו קרוב לסוף שנת הלימודים הודעה לגבי שייכות או לא לתכנית.

לרוב, חלק נתון מהילדים הנרשמים למבחן של שלב א', לא בהכרח מתאים לכך, אך נבחנים בשל רצון של ההורים, ולכך, שלב ב' של המבחן הוא מבחן האיתור הרלוונטי, הקובע מיהו מחונן. אפשר להניח שתלמיד שלא מחונן או מוכשר יתר על המידה, לא יצליח לעבור גם את מבחן שלב א'.

מבנה המבחן למחוננים שלב ב'

חלק ב' של המבחן למחוננים מורכב מהנושאים הבאים:

        1. שאלות בחשבון החלק הזה דומה לחלק החשבון הנמצא במבחן בשלב א'. בחלק זה מוצאים בעיות מילוליות של חשבון.

 

    1. צורות יחסים בין הצורות: מובאים לתלמיד דוגמאות של יחסים שונים בין צורות. במקום השלישי, לא מוצגת צורה, והילד צריך לנחש מה הצורה החסרה. סדרות: מביאים לתלמיד סדרת צורות עם סדר לוגי נתון ביניהן. הילד צריך למצוא מהו העיקרון של סדר הצורות, ולהחליט מהי הצורה המתאימה שמשלימה את הסדרה.
    1. תרגילים מילוליים מילים ופירושם: בשאלות אלו, על התלמיד לבחור את הפירוש המתאים למילה מסוימת. השלמת משפטים: בשאלות אלו כתוב משפט, ובמשפט חסרה מילה. על הילד לגלות את המילה המשלימה את המשפט.

כיצד לעורר אצל התלמיד את החשיבה הנדרשת להצלחה במבחן מחוננים

כשילד מגיע לכיתה ב', לא מעט הורים מתחילים לחשוב על הנושא איתור תלמידים מחוננים.

יכולת חשיבה לוגית היא זו שהופכת את הילד למחונן. כאשר הילד יפתח את סגנון החשיבה הנזקקת למבחן, הילד יצליח לפתור פעם אחר פעם שאלות מסוג זה.

כאשר הילד יפתור שאלות שוב ושוב, הילד יוכל בפשטות להתגבר על שאלות מסגנון זה. במידה ולא יעזרו לתלמידים המחוננים לממש את הפוטנציאל העצום שלהם, אותם ילדים יכולים להשתעמם ולהתעסק במעשי שטות.

עוד בנושא:

מבחן מחוננים שלב ב הכנה

מבחן מחוננים שלב ב תרגול

דוגמא של מבחן מחוננים כיתה ב

מבחן מחוננים שלב ב כמה זמן

תשובות מבחן מחוננים שלב ב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>