קטגוריות
Uncategorized

מבחני חשבון לכיתה ג מחוננים

מבחני חשבון לכיתה ג מחוננים

הכנה למבחני מחוננים

קיימים גופים ומכונים למיניהם, המציעים חוגי הכנה למבחני מחוננים. חוגי הכנה למבחני מחוננים כיתה ב מנוהלים על ידי אנשי צוות בצורה של שעשועים, סדנאות וחוויות.

דרך יעילה בה תלמיד יכול ללמוד היטב למבחן מחוננים, היא כאשר הילד יושב ופותר מבחני מחוננים מתוך ערכת הכנה טובה. רצוי להעניק לתלמיד גם את החוג וגם לרכוש עבורו ערכה.

* חשיבות העבודה עם ערכת הכנה למבחן מחוננים חשוב מאוד לתת לילד לתרגל שוב ושוב בעזרת ערכת הכנה למבחן שלב א' ולמבחן שלב ב', משום שאז התלמיד יתרגל לסגנון המבדקים ויגיע מוכן למבחן המחוננים. חיוני מאוד שהילד ילמד בדרך שיהיה לו נעים.

תקופת ההכנות של התלמיד, והלמידה המשותפת עם ההורים, מהווים אות האם הילד אכן מחונן. מבחן לאיתור מחוננים שלב ב' מאתגר ומורכב יותר משלב א'.

  • התכוננות 24 שעות לפני הבחינה: כדאי יום לפני מבחן המחוננים, שהילד לא יתכונן כלל. בזמן זה, יש לקחת את הילד לפעולה כיפית: אטרקציה, קניון, או אפילו פיצרייה. הכרחי שהילד ילך לישון מוקדם בלילה שלפני המבחן.
  • יום הבחינה: חשוב להכין עבור הילד ארוחת בוקר טובה ביום המבחן. יש למצוא דרכים איך להרגיע את הילד, ולתת לו הרגשה שהוא יצליח במבחן. יש לדאוג שילדיכם יביא למבחן כריך, חטיף שוקולד ומים.

אתר mechunanim.co.il: כל מה שרציתם להבין על מבחני חשבון לכיתה ג מחוננים.

חשוב ביותר שתהליך ההכנה של הילד לקראת מבחני מחוננים יועבר באופן חוויתי, ולא מתוך תחושת כפייה. מומלץ לרשום את ילדיכם לחוג שתוכנו הוא משחקים ופעילות, ולרכוש ערכות הכנה למחוננים מעניינות.

הכרחי ממש שתהליך ההכנה יהיה באווירה רגועה ולא מתוחה. קיימת חשיבות לתת לילד כל הזמן תחושה שהוא מבריק, ושיש לו יכולת לעבור בהצלחה את הבחינה.

במהלך ההכנה, ההורה עוזר לילד, ומנחה אותו כיצד לגשת אל השאלות. תרגול משותף מהווה זמן איכות חשוב וחוויתי בין ההורים לילדים, ואף מעניק להורה הזדמנות לבדוק: "האם אני מחונן"?

מבחן לאיתור מחוננים – אך ורק כשהילד באמת מחונן?

ילדים מחוננים בגיל הרך יחקרו ויבדקו כל דבר, וגם ינסו לפרק חפצים במטרה לחקור אותם. ילדים מחוננים יקבלו בשלב מוקדם את הכינוי "תולעת ספרים", בעקבות אהבתם לספרים.

אגף המחוננים והמצטיינים מטעם משרד החינוך מציע תכניות ייחודיות לטיפוח תלמידים מחוננים ומצטיינים בתחומים רבים. המבחנים לא תוכננו כדי להעריך את כלל הכישורים של התלמידים, אלא כדי לבחור את הילדים בעלי הכושר הכללי הגבוה ביותר לחוגים לתלמידים מחוננים ומצטיינים.

סימן אחד של ילדים מחוננים הוא תכונה להתעכב על בעיות חשבוניות.

ההגדרות הקשורות לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, מידע על התכניות וטפסי פנייה נמצאים בפורטל הורים למחוננים ולמצטיינים: https://parents.education.gov.il/prhnet/gifted כאינדיקציה, אות למחוננות נקבע לפי מבחני איי קיו – ילדים שמקבלים ציון 130 ויותר, מוגדרים כתלמידים שיכולים להיות מחוננים.

אין טעם לשלוח ילד שלא מרגיש טוב לבחינות, ובמצב של מחלה בזמן מבחן שלב א', יש לעדכן על כך לסגל בית הספר. אם התלמיד "קפץ כיתה" בסמוך למועד הבחינה, מומלץ לבחון אותו במועד שיתקיים בשנה"ל הבאה, ולאורך שנה זו ילדכם יוכל לצמצם את הפער ההגיוני שנוצר בינו לבין שאר התלמידים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה לאחר מכן הוא יתייצב במבחני שלב ב' המתאימים לדרגת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והתוצאות יושוו לתלמידים בדרגת כיתה זו ולא לגילו (שימו לב, תצטרכו להגיש על כך בקשה אל משרד החינוך עד ל- 31/12).

לא נכון שההורים יכפו על בנם תהליך של הכנה למבחן, רק על מנת להוכיח לכולם שבנם "מחונן". לעיתים, ייתכן מצב בו הילד לא מתאים למסלול של מחוננים, אבל ההורים רוצים להראות שבנם מחונן, ולכן יכפו עליו את התהליך בכוח.

איך להתנהג עם שאר ילדי המשפחה בעת ההכנות לבחינה

כאן תקראו מידע עשיר אודות מבחני חשבון לכיתה ג מחוננים.

מומלץ לרשום גם את שאר האחים לפעילויות שהם מחבבים. מומלץ לשתף את האחים עד כמה שניתן בהכנות למבחן.

יום קודם למבחן, טוב לצאת עם כל בני המשפחה לבילוי משפחתי.

מבחני מחוננים כיתה ב שלב א'

בשלב א', כל ילדי הכיתה יעברו בוחן סינון ראשוני (מבחן שלב א') שמתקיים בבית הספר. מבחן שלב א' בודק בעיקר את נושאי הבנת הנקרא של הילדים ואת יכולתם בתחום החשבון.

במטרה לסייע לילדיכם להתכונן יותר ביעילות למבחן המחוננים שלב א', כדאי להכיר את המבנה מבחנים למחוננים וממה הם מורכבים.

תוכן הבחינה שלב א' מתחלק בדרך כלל לשני חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהיכולות של תלמיד מחונן, היא להבין היטב את התוכן שהוא קורא. הוא מסוגל לנתח ולהסיק מסקנות באופן טבעי. לכן, החלק הראשון של המבחן, ייעודו לבדוק את מידת היכולת של הילד להבין את הטקסט שקרא ולענות על סוגי שאלות שונים הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להפגיש את הילד עם טקסט חדש שלא קרא אף פעם, ולבחון איך הילד מתמודד עם הטקסט החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא שהוא בעל כושר חשיבה מתמטית וכמותית מצוינת. הילד מסוגל לפתור בעיות כמותיות וחשבוניות, ולהפיק לקחים. ילד מחונן, הוא ילד שבעתיד יוכל ללמוד בהצלחה את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הצריכים כושר חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: בדרך כלל, השאלות בחלק של חשיבה כמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אך יהיו גם מבדקים בסדרות חשבוניות.

הורים של תלמיד שלא עבר את שלב א' ורוצים לערער ומבקשים שילדם יופנה בכל מקרה לשלב ב', צריכים לפנות בכתב אל מורה הכיתה ולנמק את סיבותיהם.

מסגרות העשרת תלמידים מחוננים

בדרך כלל, ילדים מחוננים מקבלים ציון מכובד בבחינת הפסיכומטרי כשהם גדלים. ההכנה למבחני הפסיכומטרי פשוט עבור תלמידים מחוננים, משום שהם כבר תרגלו את צורת החשיבה הראשונית הנצרכת להצלחה במבחן הפסיכומטרי.

רוב התלמידים המחוננים יתמידו כשיגדלו בלימודים גבוהים. בדרך כלל, ילדים מחוננים יוציאו ציון גבוה במבחן הפסיכומטרי כאשר יגדלו.

על מנת לטפח את התלמידים המחוננים, השיקה המדינה מסגרות מיוחדות, שנועדו להעניק העשרה לתלמידים מחוננים. כאשר מכינים תלמיד מחונן למבחן המחוננים, למעשה מעניקים לו את הכלים להצליח במבחן הפסיכומטרי.

הורים יקרים! כאן באתר מחוננים תוכלו למצוא אינפורמציה חשובה אודות מבחני חשבון לכיתה ג מחוננים.

מבחן המחוננים בכיתה ב' שלב ב'

שלב ב' של מבחני המחוננים הינו קשה יותר ומכיל תרגילים מסוגים רבים יותר. מבחן מחוננים שלב ב' מתקיים באמצעות מכון חיצוני לבית הספר וגם הוא מתקיים במתכונת קבוצתית.

מבחן שלב ב' בוחן את הרמה הקוגניטיבית הכללית של הילדים. ההפניות למבחני שלב ב' מגיעות מהמכון החיצוני ולאחר מכן מסורות לילדים.

מבחן המחוננים שלב ב' הינו המכריע

על פי תוצאות מבחני מחוננים שלב ב', ייבחרו אחוז מהתלמידים לתכניות למחוננים ולמצטיינים.

רוב הזמן, חלק מסויים מהילדים הנרשמים למבחן של שלב א', לא תמיד היה צריך לעשות כן, אבל נבחנים בשל רצון מצד ההורים, ולכן, שלב ב' של הבחינות הינו מבחן האיתור האמיתי, הקובע מיהו באמת מחונן. סביר להניח שילד שהוא לא מחונן או חכם מעל הממוצע, לא יקבל ציון עובר גם את שלב א'.

אילו נושאים מכיל שלב ב' של מבחני מחוננים

חלק ב' של מבחן מחוננים מכיל את הנושאים הבאים:

        1. בעיות מילוליות מילים ופירושם: בתרגילים אלו, על הילד לבחור את המשמעות המתאימה למילה נתונה. השלמת משפטים: בשאלות אלו כתוב משפט, ומילה אחת חסרה במשפט. על הילד לנחש את המילה המשלימה את המשפט.
        1. שאלות בחשבון חלק זה דומה לחלק החשבון הנמצא במבחן בשלב א'. בקטע זה מוצאים שאלות מילוליות של חשבון.

 

    1. שאלות על צורות יחסים בין צורות: מוצגים לתלמיד דוגמאות של קשרים שונים בין צורות. במקום השלישי, לא מוצגת צורה, והתלמיד צריך לנחש מה הצורה המתאימה. המשכת סדרה: מביאים לתלמיד סדרה של צורות עם סדר לוגי מסויים ביניהן. על התלמיד לפענח מהו העיקרון של סדר הצורות, ולהחליט מהי הצורה המתאימה המשלימה את הסדרה.

כיצד מפתחים אצל הילד את החשיבה הנדרשת להצלחה במבחן המחוננים

בשביל שהילד יצליח במבחן, התלמיד צריך לפתח צורת חשיבה מסוימת. כאשר הילד יחדד את צורת החשיבה הנזקקת למבחן, הילד יצליח לפתור שוב ושוב שאלות אלו.

כשילד מתקרב לכיתה ב', הרבה הורים מתחילים לחשוב על הנושא מבחני חשבון לכיתה ג מחוננים.

תלמידים מחוננים יכולים להיות העתיד של המדינה. אם לא עוזרים לתלמידים המחוננים להוציא לפועל את הפוטנציאל העצום שלהם, אותם תלמידים עלולים להשתעמם ולהעסיק את עצמם במעשים שטותיים.

עוד בנושא:

מבחן מחוננים ה

מבחני מחוננים כיתה י

אוצר מילים מחוננים

בחינת מחוננים

מבחן מחוננים לדוגמא כתה ד

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>