קטגוריות
Uncategorized

קורס הכנה בחינת מחוננים

קורס הכנה בחינת מחוננים

הופכים את ההכנה למבחן לאיתור מחוננים לקלה ומהנה

תקופת ההכנות של התלמיד, ותהליך הלמידה המשותף עם ההורים, מהווים אינדיקציה האם התלמיד באמת מחונן. אם התלמיד עובר קשיים בלמידה לקראת מבחן המחוננים, והוא לא מתעניין בזה כל כך, אז על ההורים להסיק שהתהליך אינו מתאים לילד, ואולי עדיף שהילד לא יעמיק במה שמסובך מדי עבורו, ועשוי להוות לו חוויה שלילית.

כאשר מכינים תלמיד לקראת מבחן לאיתור מחוננים, ההכנה יכולה להיות חוויה עבור הילד, אך אם ההכנה מועברת בצורה לא נכונה, היא יכולה להוות גם טראומה עבורו. על מנת שתהליך ההכנה יהיה נעים עבור הילד, מומלץ ביותר שכל תהליך הלימוד יהיה בצורת חוויה.

אתר מחוננים: כל מה שאתם צריכים להבין על קורס הכנה בחינת מחוננים.

ההכנה למבחן שלב א' מעניקה לילד הבנה מהו מבחן מחוננים, וכשהתלמיד יתכונן למבחן מחוננים שלב ב', יהיה לו כבר יותר קל משום שהוא כבר עבר את שלב ההסתגלות הראשונית. חיוני מאוד שהילד ילמד בדרך שיהיה לו נעים.

גם כאשר לומדים עם הילד בבית, חשוב להתיישב איתו ביחד, ולפתור איתו את השאלות בצורה נעימה. חוגי הכנה למבחני מחוננים כיתה ב מנוהלים על ידי מדריכים בדרך של משחקים, סדנאות וחוויות.

הכרחי ממש שתהליך ההכנה יהיה באווירה כיפית ולא לחוצה. קיימת חשיבות לתת לילדיכם כל הזמן הרגשה שהוא חכם, ושהוא מסוגל לעבור בהצלחה את המבחן.

  • התכוננות יום לפני הבחינה: כדאי יום קודם מבחן המחוננים, שהילד לא ילמד לבחינה. במקום זה, יש לקחת את הילד להינות: אטרקציה, קניון, או סתם מסעדה. חשוב מאד שילדיכם יישן בשעה מוקדמת בלילה שלפני המבחן.
  • יום המבחן: חשוב להכין עבור הילד ארוחת בוקר מזינה ביום המבחן. מומלץ למצוא דרכים איך להרגיע את הילד, ולהעניק לו הרגשה שהוא יצליח במבחן. יש לדאוג שילדיכם יביא למבחן סנדוויץ', חטיף שוקולד ומים.

כשהוא לומד בעזרת ערכת הכנה, הילד מתרגל לאופן החשיבה עליה מתבססות השאלות של המבחנים. לא קיימת סתירה בין החשיבות של חוג הכנה למבחן מחוננים לבין ערכת הכנה למבחנים.

במהלך ההכנה, ההורה מסייע לילד, ומכוון אותו כיצד להתמודד עם השאלות. תרגול משותף מהווה זמן איכות חשוב וחוויתי בין ההורה לילד, ואף נותן להורה הזדמנות לבדוק: "האם אני מחונן"?

מבחן לאיתור מחוננים: אך ורק כאשר הילד באמת מחונן?

מאפיין אחד של תלמידים מחוננים הוא תכונה להתעסק עם בעיות חשבוניות.

המבחנים יתנהלו בשני שלבים. המבחנים לא נבנו על מנת להעריך את מגוון הכישורים של התלמידים, אלא על מנת לאתר את הילדים בעלי הכושר הכללי המפותח ביותר לחוגים לתלמידים מחוננים ומצטיינים.

ההגדרות הקשורות לקבוצות אוכלוסייה מיוחדות, מידע על התכניות וטפסים שונים מצויים בפורטל הורים למחוננים ולמצטיינים: https://parents.education.gov.il/prhnet/gifted אפשר לזהות סימנים ראשונים של מחוננות אפילו כשהילד תינוק.

לא נכון שההורים יכפו על בנם תהליך של הכנה למבחן, רק כדי להראות לכולם שבנם "מחונן". חשוב ביותר להבין בגיל צעיר האם לילד יש נטייה למחוננות, ורק אם מזהים סימני מחוננות אז מומלץ להתייעץ עם צוות ההוראה של התלמיד, ולאחר התייעצות איתם אפשר לפתוח תהליך ההכנה למבחן המחוננים.

תינוקות מחוננים מתעניינים בכל נושא. תלמידים מחוננים אוהבים ללמוד, ובמיוחד אוהבים לקרוא.

לא מועיל לשלוח ילד שלא מרגיש טוב לבחינות, ובמצב של מחלה בזמן מבחן שלב א', יש להודיע על כך לצוות בית הספר. אם הילד "קפץ כיתה" בסמוך למועד הבחינה, ההמלצה היא לבחון אותו במועד שיתקיים בשנה"ל הבאה, ולאורך שנה זו התלמיד יוכל לצמצם את הפער הטבעי הקיים בינו לבין שאר התלמידים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה הבאה הוא ייבחן במבחני שלב ב' המתאימים לדרגת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והציונים יושוו לתלמידים בדרגת כיתה זו ולא לגילו (שימו לב, יהיה עליכם להגיש על זה בקשה אל משרד החינוך עד ל- 31/12).

כיצד לנהוג עם שאר ילדי המשפחה בעת ההכנות לבחינה

מחפשים אינפורמציה אודות קורס הכנה בחינת מחוננים? כאן באתר מחוננים תוכלו למצוא את כל מה רציתם לדעת.

ביום שלפני המבחן, טוב לצאת עם כל המשפחה לבילוי משותף.

כדאי להביא גם את הילדים האחרים לפעילויות שהם מחבבים. כדאי לתת לילדים האחרים להשתדל גם לפתור שאלות מתוך מבחני ההכנה.

מבחן מחוננים כיתה ב שלב א'

הורים של ילד שלא הצליח את שלב א' ורוצים להגיש ערעור ומבקשים שילדם יופנה בכל זאת לשלב ב', צריכים לפנות דרך מכתב למחנך הכיתה ולהסביר את סיבותיהם.

כדי לסייע לילדיכם להתכונן יותר ביעילות לקראת מבחן המחוננים שלב א', מומלץ להבין את המבנה מבחנים למחוננים וממה הם מורכבים.

מבנה הבחינה שלב א' מתחלק רוב הזמן ל2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא להבין היטב את הטקסט שהוא קורא. הוא יכול לנתח ולהפיק לקחים באופן טבעי. לכן, החלק הראשוני של הבוחן, ייעודו להעריך את רמת היכולת של הילד להבין את הטקסט הנקרא ולהשיב על מגוון שאלות הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להפגיש את הילד עם טקסט חדש שלא קרא מעולם, ולראות איך הילד מתמודד עם הטקסט החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא שיש לו חשיבה מתמטית וכמותית מצוינת. הילד מסוגל לפתור בעיות כמותיות ומתמטיות, ולהסיק מסקנות. תלמיד מחונן, הינו תלמיד שעם השנים יוכל ללמוד באופן מוצלח את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הצריכים כושר חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: בדרך כלל, השאלות הנשאלות בחלק של חשיבה כמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אך יהיו גם מבדקים בסדרות חשבוניות.

מבחן שלב א' מטרתו לעזור לצוות בית הספר לבחור את הילדים בעלי כישורים מבין כלל התלמידים. מבחן שלב א' בוחן בעיקר את הבנת הנקרא של התלמידים ואת כישוריהם בתחום החשבון.

הכנה למבחני המחוננים = הכנה מקדימה למבחן הפסיכומטרי

הורים יקרים! כאן באתר mechunanim.co.il תמצאו מידע חשוב על קורס הכנה בחינת מחוננים.

במטרה להעצים את הילדים המחוננים, השיקה המדינה מסגרות מיוחדות, שמטרתן להעניק העשרה לילדים מחוננים. כשמכינים ילד בעל יכולות למבחן המחוננים, בו זמנית נותנים לו את הכלים להצלחה במבחן הפסיכומטרי.

#p#כאשר יגדל התלמיד, יהיה עליו לתרגל את אותה חשיבה במהלך ההכנות לקראת מבחן הפסיכומטרי. הלימוד למבחן הפסיכומטרי פשוט עבור ילדים מחוננים, בגלל שהם כבר תרגלו את צורת החשיבה הראשונית הנדרשת בשביל הצלחה במבחן הפסיכומטרי.

מרבית הילדים המחוננים ימשיכו כשיגדלו בלימודים גבוהים. לרוב, ילדים מחוננים יוציאו ציונים גבוהים בפסיכומטרי כאשר יתבגרו.

מבחן לאיתור מחוננים כיתה ב שלב ב

שלב ב' של מבחני המחוננים הינו קשה יותר ומכיל יותר נושאים. מבחן מחוננים שלב ב' מתקיים דרך גוף רשמי חיצוני לבית הספר וגם מבחן זה מועבר במתכונת קבוצתית.

מבחן ב' שונה ממבחן א', הינו קשה יותר, ומצריך התמודדות אינטלקטואלית בלחץ של זמן. ההזמנות למבחן שלב ב' נשלחות מהמכון החיצוני ולאחר מכן מסורות לתלמידים.

מבחן מחוננים שלב ב' הינו המכריע

לרוב, חלק נתון מהתלמידים הנרשמים לבחינות של שלב א', לא בהכרח היה צריך לעשות כן, אך נבחנים בעקבות רצון מצד ההורים, ולכך, שלב ב' של המבחן הוא מבחן הסינון הרלוונטי, המכריע מיהו מחונן. אפשר להניח שילד שהוא לא מחונן או מוכשר יתר על המידה, לא יעבור בהצלחה גם את מבחן שלב א'.

הוריהם של כל הנבחנים יקבלו קרוב לסוף שנת הלימודים הודעה לגבי התאמה או לא לתכנית.

מאילו נושאים מורכב מבחן מחוננים שלב ב

חלק ב' של המבחן למחוננים מורכב מהנושאים הבאים:

        1. תרגילי חשבון החלק הזה דומה לחלק החשבון בשלב א'. בקטע זה ישנן שאלות מילוליות בחשבון.
        1. תרגילים מילוליים מילים ופירושם: בחלק הזה, על הילד לנחש את הפירוש המתאים למילה מסוימת. תרגילים בהם יש צורך להשלים משפטים: בשאלות אלו כתוב משפט, ובמשפט חסרה מילה. על התלמיד לגלות את המילה המשלימה את המשפט.

 

    1. צורות יחסים בין צורות: מובאים לילד דוגמאות של קשרים שונים בין צורות. ביחס השלישי, לא מוצגת צורה, והתלמיד צריך לנחש מהי הצורה המתאימה. סדרות: מציגים לתלמיד סדרה של צורות עם סדר לוגי מסויים ביניהן. על התלמיד למצוא מהי הלוגיקה של סדר הצורות, ולהחליט מהי הצורה הנכונה שמשלימה את הסדרה.

איך לעורר אצל התלמיד את היכולת הנזקקת למבחן המחוננים

כשהילד יפתור שאלות פעם אחר פעם, התלמיד יוכל בקלות רבה להתמודד עם תרגילים מסגנון זה. במידה ולא עוזרים לתלמידים המחוננים לממש את הפוטנציאל העצום שלהם, אותם תלמידים יכולים להשתעמם ולהתעסק במעשי שטות.

כשילד מתקרב לכיתה ב', לא מעט הורים מתחילים לדון על הנושא קורס הכנה בחינת מחוננים.

צורת חשיבה לוגית היא שהופכת את הילד למחונן. במטרה שהתלמיד יפנים את סוג החשיבה, עליו לקרוא דוגמאות של פתרונות המופיעים בערכות הכנה, וכך לחדד את צורת החשיבה.

עוד בנושא:

מבחני מחוננים בכתה ב

אבחון ילדים מחוננים

דוגמא למבחן מחוננים כיתה ו

מבחן מחוננים שלב ב מבחן לדוגמא

הכנה לשלב ב מחוננים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>