קטגוריות
Uncategorized

משך מבחן מחוננים שלב א

משך מבחן מחוננים שלב א

הופכים את ההכנה למבחן לאיתור מחוננים לקלה ומהנה

מומלץ להפוך את התרגול למבחן המחוננים לחוויית תרגול משותפת של ההורה והילד. לימוד משותף מהווה זמן איכות מבורך וחוויתי בין ההורה לילד, ואף מעניק להורה הזדמנות לבדוק: "האם אני מחונן"?

  • התכוננות יום לפני הבחינה: מומלץ יום לפני מועד המבחן, שהילד לא יתכונן כלל. במקום זה, יש לקחת את הילד לכיף: גן שעשועים, פארק, או אפילו פיצרייה. חשוב מאד שילדיכם יישן מוקדם בלילה שלפני הבחינה.
  • יום הבחינה: חשוב לתת לילד ארוחת בוקר טובה בבוקר של הבחינה. מומלץ למצוא דרכים איך להרגיע את הילד, ולהעניק לו תחושה שהוא יעבור את המבחן בהצלחה. יש לדאוג שילדיכם יביא למבחן סנדוויץ', שוקולד ומים.

ההכנה למבחן שלב א' נותנת לתלמיד הפנמה מהו מבחן מחוננים, וכאשר התלמיד יעבור הכנה לשלב ב', יהיה לו כבר יותר קל בגלל שהוא כבר חווה את שלב ההתמודדות הראשונית. לפעמים, שווה לרשום את התלמיד לחוג שמכשיר את התלמיד לפתור את המבחנים הללו בעזרת משחקים.

כשהוא מתכונן בעזרת ערכת הכנה, הילד מתרגל לסוג החשיבה עליה מתבססות השאלות של בחינות מחוננים. מומלץ להעניק לתלמיד גם את התכנית הכנה וגם לקנות עבורו ערכת הכנה.

גם כאשר לומדים עם הילד בבית, חשוב לשבת איתו ביחד, ולפתור איתו את התרגילים בצורה כיפית. תוכניות הכנה למבחני מחוננים כיתה ב מנוהלים על ידי אנשי צוות בצורה של משחקים, סדנאות וחוויות.

כאשר מכינים ילד לקראת מבחן המחוננים, ההכנה יכולה להיות חוויה נעימה לתלמיד, אך אם ההכנה מועברת בצורה לא נכונה, היא יכולה להיות גם טראומה עבורו. ניתן לרשום את הילד לחוג שתוכנו הוא משחקים ופעילות, ולרכוש ערכות הכנה למחוננים מקצועיות.

אם אתם מחפשים אינפורמציה אודות משך מבחן מחוננים שלב א הגעתם לאתר הנכון.

חשוב מאוד ששלב ההכנות יהיה באווירה כיפית ולא מתוחה. קיימת חשיבות לתת לילדיכם לאורך כל הזמן הרגשה שהוא חכם, ושהוא מסוגל להצליח בבחינה.

שלב ההכנה של הילד, ותהליך הלמידה המשותף עם ההורים, מהווים אינדיקציה האם התלמיד באמת מחונן. מבחן לאיתור מחוננים שלב ב' מאתגר ומורכב יותר משלב א'.

מהו תלמיד מחונן והאם מבחני המחוננים הינם רק עבורו?

ההגדרות הנוגעות לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, מידע על התכניות וטפסי פנייה מצויים בפורטל הורים למחוננים ולמצטיינים: https://parents.education.gov.il/prhnet/gifted ניתן לזהות רמזים ראשונים של מחוננות עוד כשהילד תינוק.

מאפיין אחד של ילדים מחוננים הוא תכונה להתעכב על בעיות חשבוניות.

אין טעם לשלוח תלמיד חולה למבחנים, ובמקרה של מחלה בזמן מבחן שלב א', יש לעדכן על כך לסגל בית הספר. אם התלמיד "קפץ כיתה" בסמוך למועד המבחן, מומלץ לבחון אותו שנה לאחר מכן, ובמשך שנה זו ילדכם יוכל לצמצם את הפער הטבעי שנוצר בינו לבין שאר התלמידים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה הבאה הוא ייבחן במבחני שלב ב' המתאימים לרמת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והישגיו יושוו לנבחנים בדרגת כיתה זו ולא לגיל שלו (לתשומת לבכם, תצטרכו להגיש על כך בקשה אל משרד החינוך עד התאריך 31/12).

לא כדאי שההורים יאלצו את בנם תהליך של הכנות למבחני מחוננים, רק כדי להוכיח לכולם שבנם "גאון". חשוב מאוד לאתר בגיל צעיר האם לילד יש נטייה למחוננות, ורק אם מזהים סימני מחוננות אז ורק אז מומלץ לפנות אל צוות ההוראה של הילד, ובעקבות התייעצות איתם מומלץ לפתוח תהליך ההכנה למבחן המחוננים.

תינוקות מחוננים מגלים עניין וסקרנות בכל דבר. ילדים מחוננים נהינים ללמוד, ובמיוחד אוהבים לקרוא.

מבחני המחוננים יתבצעו בשתי שלבים. המסקנה הריאלית היחידה שניתן להפיק מן המבחנים היא האם ניתן לקבל את התלמיד לתכנית נתונה לפי סף הקבלה שהוחלט.

כיצד לנהוג עם הילדים האחרים במשפחה בעת ההכנות לבחינה

ביום שלפני המבחן, מומלץ לצאת עם כל בני המשפחה לבילוי משותף.

כאן תמצאו מידע רב אודות משך מבחן מחוננים שלב א.

בזמן ההתכוננות לבחינה, חשוב להעניק לשאר ילדי המשפחה הרגשה שהם ילדים חכמים ובעלי כשרונות. מומלץ לתת לילדים האחרים לנסות גם לפתור שאלות מתוך מבחני ההכנה.

מבחן מחוננים כיתה ב שלב א'

הורים של תלמיד שלא הצליח את שלב א' ומעוניים להגיש ערעור ורוצים שילדם יוזמן בכל מקרה לשלב ב', צריכים לפנות בכתב אל מורה הכיתה ולנמק את סיבותיהם.

בשלב א', כל ילדי הכיתה יעברו בוחן סינון ראשון (מבחן שלב א') שמתקיים בכיתה. מבחן שלב א' בוחן במיוחד את נושאי הבנת הנקרא של הילדים ואת כישוריהם במקצוע החשבון.

על מנת לסייע לילדיכם להתכונן יותר ביעילות לקראת מבחן המחוננים שלב א', מומלץ להכיר את המבנה מבחני המחוננים ומאילו חלקים הם מורכבים.

תוכן המבחן שלב א' מתפצל בדרך כלל ל- 2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא הבנה מעולה של הטקסט שהוא קורא. הוא מסוגל לנתח ולהסיק מסקנות בצורה טבעית. לכן, החלק הראשוני של הבוחן, מטרתו לבדוק את מידת המסוגלות של התלמיד להבין את הטקסט שקרא ולענות על מגוון שאלות הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להפגיש את הילד עם טקסט חדש שלא קרא אף פעם, ולראות איך הילד מתמודד עם התוכן החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא שהוא בעל כושר חשיבה מתמטית וכמותית מצוינת. הוא מסוגל לפתור בעיות כמותיות ומתמטיות, ולהסיק מסקנות. ילד מחונן, הינו ילד שבעתיד יוכל ללמוד בהצלחה את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הדורשים כושר חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: לרוב, השאלות בחלק החשיבה הכמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אבל יהיו גם מבדקים בסדרות חשבוניות.

הכנה למבחני המחוננים שווה להכנה מוקדמת למבחן הפסיכומטרי

במטרה להעשיר את התלמידים המחוננים, הקימה המדינה תוכניות מיוחדות, שייעודן להעניק העשרה לילדים מחוננים. כאשר מכינים תלמיד בעל יכולות למבחן המחוננים, בו זמנית נותנים לו את הכלים להצלחה במבחן הפסיכומטרי.

רוב התלמידים המחוננים יתמידו כשיתבגרו בלימודים גבוהים. בדרך כלל, ילדים מחוננים יוציאו ציון גבוה בפסיכומטרי כאשר יתבגרו.

נושא משך מבחן מחוננים שלב א הינו מעסיק הורים רבים בישראל.

#p#כאשר יתבגר התלמיד, יהיה עליו לתרגל את אותה חשיבה במהלך ההכנות עבור מבחן הפסיכומטרי. הלימוד למבחני הפסיכומטרי קל בשביל ילדים מחוננים, בגלל שהם כבר רכשו את החשיבה הראשונית הנדרשת בשביל הצלחה במבחן הפסיכומטרי.

מבחן המחוננים בכיתה ב' שלב ב'

מבחן מחוננים שלב ב הינו קשה יותר ומכיל יותר נושאים. אם בשלב א' התרגילים היו רק בנושאים כמו הבנת הנקרא מבחן מחוננים וחשיבה כמותית, אז בשלב ב' מופיעות גם שאלות בנושאים של חשיבה צורנית וידע כללי.

מבחן שלב ב' בוחן את היכולת הקוגניטיבית הכללית של הילדים. ההפניות למבחן שלב ב' מגיעות מהמכון החיצוני ואז מסורות לילדים.

מבחן המחוננים שלב ב' הוא הקובע

על סמך תוצאות מבחני שלב ב', יופנו אחוז מהילדים לחוגים למחוננים ולמצטיינים.

שלב א' של מבחן המחוננים היה רק סינון ראשוני. תלמידים המקבלים ציון עובר בשלב א', מוכח שהם בעלי יכולות ומוכשרים.

אילו נושאים מכיל שלב ב' של מבחני מחוננים

חלק ב' של המבחן למחוננים מכיל את החלקים הבאים:

        1. בעיות מילוליות שאלות על משמעות מילים: בחלק הזה, על הילד לגלות את המשמעות המתאימה למילה נתונה. תרגילים בהם יש צורך להשלים משפטים: בשאלות אלו מובא משפט, ובמשפט חסרה מילה. על הילד לגלות את המילה המשלימה את המשפט.

 

    1. צורות קשרים בין צורות: מוצגים לילד דוגמאות של יחסים שונים בין צורות. ביחס השלישי, חסרה צורה, ועל התלמיד למצוא מה הצורה החסרה. סדרות: מציגים לילד סדרת צורות עם סדר לוגי מסויים ביניהן. על התלמיד לפענח מהי הלוגיקה של סדר הצורות, ולהחליט מהי הצורה המתאימה שמשלימה את הסדרה.
    1. תרגילי חשבון החלק הזה דומה לחלק החשבון בשלב א'. בקטע זה ישנן שאלות מילוליות בנושא חשבון.

כיצד לעורר אצל הילד את צורת החשיבה הנדרשת להצלחה במבחן מחוננים

ילדים מחוננים הינם בפוטנציאל העתיד של המדינה. המדינה הקימה תוכניות המעצימות את הכישורים של התלמידים המחוננים.

יכולת חשיבה לוגית היא שהופכת את הילד למחונן. כאשר התלמיד יפתח את צורת החשיבה הנדרשת לבחינה, התלמיד יוכל לפתור פעם אחר פעם תרגילים אלו.

התקופה שבה מתקיימים מבחני המחוננים מאד לחוצה ולהורים יש לא מעט שאלות בעניין משך מבחן מחוננים שלב א.

עוד בנושא:

שלב ב בתכנית מחוננים

דוגמאות למבחן מחוננים כיתה ב שלב א

מחוננים שלב א כיתה ב

שאלות לדוגמא מבחן מחוננים

תאריך מבחן מחוננים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>