קטגוריות
Uncategorized

הכנה לשלב ב מחוננים

הכנה לשלב ב מחוננים

התכוננות למבחן מחוננים

כשילד מתכונן לפני מבחן, ההכנה יכולה להיות חוויה לתלמיד, אך אם ההכנה מועברת בצורה לא נכונה, היא יכולה להוות גם טראומה עבור הילד. במטרה שההכנות יעברו בקלות על התלמיד, מומלץ מאוד שכל תהליך הלימוד יועבר באופן חוויתי.

  • הכנה 24 שעות לפני הבחינה: כדאי יום לפני מבחן המחוננים, שהילד לא ילמד לבחינה. בזמן זה, יש לקחת את הילד להינות: גן שעשועים, קניון, או אפילו פיצרייה. חשוב מאד שילדיכם יישן בשעה מוקדמת בלילה שלפני הבחינה.
  • יום המבחן: חשוב לתת לילד ארוחת בוקר טובה ביום המבחן. מומלץ להשתדל להרגיע את הילד, ולתת לו תחושה שהוא יעבור את המבחן בהצלחה. יש לדאוג שילדיכם יביא לבחינה סנדוויץ', שוקולד ושתייה.

גם כאשר לומדים עם התלמיד בבית, חשוב להתיישב איתו ביחד, ולפתור איתו את התרגילים בצורה נעימה. תוכניות הכנה למבחני מחוננים כיתה ב מנוהלים על ידי מדריכים בדרך של שעשועים, סדנאות וחוויות.

מומלץ להפוך את ההכנה למבחן המחוננים לחוויית תרגול משותפת של ההורים והילדים. לימוד משותף מהווה זמן איכות חשוב וחוויתי בין ההורה לילד, וגם מעניק להורה הזדמנות לבדוק: "האם אני מחונן"?

כאשר ילד באמת מחונן, הלמידה לפני הבחינה תהיה פשוטה ומהנה עבורו. במידה והילד עובר קשיים בלמידה לקראת מבחן המחוננים, והוא לא מתעניין בזה כל כך, אז על ההורים להבין שהתהליך אינו מתאים לילד, ואולי עדיף שהתלמיד לא יתאמץ במה שקשה מדי עבורו, ועלול להוות לו חוויה שלילית.

שיטה מעולה בה תלמיד יכול ללמוד היטב למבחן המחוננים, היא כאשר הילד מתיישב ופותר מבחן מחוננים מתוך ערכת הכנה טובה. רצוי להעניק לילד גם את החוג וגם לקנות עבורו ערכת הכנה.

יש להגיד לילד שאמנם תהליך ההכנות הינו ארוך, אך התהליך שווה כי לאחר שיעבור את המבחן בהצלחה, הוא יוכל להינות ממסגרות העשרה מרתקות. חשוב לתת לילדיכם כל הזמן תחושה שהוא מבריק, ושיש לו יכולת להצליח במבחן.

אתר מחוננים: כל מה שאתם צריכים לדעת על הכנה לשלב ב מחוננים.

ההתכוננות למבחן שלב א' מעניקה לתלמיד הבנה מהו מבחן מחוננים, וכאשר הילד ילמד למבחן מחוננים שלב ב', יהיה לו כבר יותר נוח משום שהוא כבר חווה את שלב ההסתגלות הראשונית. לעיתים, מומלץ לרשום את התלמיד לחוג שמלמד את הילד לפתור את המבחנים הללו בעזרת משחקים.

שיטות להבין אם ילדיכם אכן מחונן

יש לשים לב שכל המטרה של מבחני המחוננים, היא לאתר ילדים מחוננים ולא לרצות את ההורים. לעיתים, קורה מצב בו הילד לא מתאים למסלול של מחוננים, אך ההורים רוצים להראות שבנם מחונן, ולכן כופים עליו את התהליך שלא בצדק.

ההגדרות הנוגעות לקבוצות אוכלוסייה מיוחדות, אינפורמציה על התכניות וטפסי פנייה מצויים באתר האגף למחוננים ולמצטיינים: https://parents.education.gov.il/prhnet/gifted כאינדיקציה, רמז למחוננות נקבע לפי מבחני איי קיו – תלמידים בעלי ציון 130 ויותר, מוגדרים כתלמידים שיכולים להיכנס להגדרת מחוננים.

מחלקת המחוננים והמצטיינים של משרד החינוך מפעיל מסלולים ייחודיים להעשרת ילדים מחוננים ומצטיינים בתחומים רבים. התובנה הלגיטימית היחידה שניתן להפיק מן הבוחנים היא האם אפשר לקבל את הנבחן לתכנית מסוימת לפי סף הקבלה שהוחלט.

מאפיין אחד של ילדים מחוננים הוא תכונה להתעסק עם בעיות חשבוניות.

תינוקות מחוננים מתעניינים בכל דבר. תלמידים מחוננים אוהבים ללמוד, ובמיוחד מתענגים לקרוא.

אין לשלוח תלמיד שלא מרגיש טוב לבחינות, ובמקרה של מחלה בזמן מבחן שלב א', יש לעדכן על כך לסגל בית הספר. אם התלמיד "קפץ כיתה" קרוב למועד המבחן, מומלץ לבחון אותו במועד שיתקיים בשנה"ל הבאה, ובמשך שנה זו ילדכם יוכל לצמצם את הפער הטבעי שנוצר בינו לבין שאר התלמידים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה לאחר מכן הוא יתייצב במבחני שלב ב' המתאימים לדרגת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והישגיו יושוו לתלמידים בדרגת כיתה זו ולא לגיל שלו (שימו לב, יהיה עליכם להגיש על זה בקשה אל משרד החינוך עד התאריך 31/12).

איך לנהוג עם שאר ילדי המשפחה בעת ההכנות למבחן

24 שעות לפני המבחן, טוב לצאת עם כל המשפחה לבילוי משפחתי.

צריכים מידע אודות הכנה לשלב ב מחוננים? כאן באתר mechunanim.co.il תוכלו למצוא את כל מה רציתם לדעת.

טוב להביא גם את שאר האחים לחוגים שהם אוהבים. טוב לתת לילדים האחרים לנסות גם לפתור שאלות מתוך תרגילי ההכנה.

מבחן לאיתור מחוננים כיתה ב שלב א

תוכן המבחן שלב א' מתפצל רוב הזמן ל2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא הבנה מעולה של הטקסט שהוא קורא. הוא יכול לנתח ולהסיק מסקנות באופן טבעי. לכן, החלק הראשון של המבחן, מטרתו לבדוק את מידת היכולת של התלמיד להבין את הטקסט שקרא ולענות על מגוון שאלות הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להפגיש את הילד עם טקסט חדש שלא קרא אף פעם, ולבחון איך התלמיד מתמודד עם התוכן החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא שהוא בעל כושר חשיבה מתמטית וכמותית מצוינת. הילד יודע לפתור בעיות כמותיות וחשבוניות, ולהסיק מסקנות. ילד מחונן, הינו ילד שעם השנים יוכל ללמוד באופן מוצלח את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הצריכים כושר חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: בדרך כלל, השאלות הנשאלות בחלק של חשיבה כמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אבל יהיו גם מבדקים בסדרות חשבוניות.

על מנת לעזור לילד להתכונן יותר בקלות לקראת מבחן המחוננים שלב א', כדאי להכיר את המבנה מבחנים למחוננים ומאילו חלקים הם מורכבים.

הורים של ילד שלא הצליח את שלב א' ורוצים להגיש ערעור ומעוניינים שילדם יופנה בכל זאת לשלב ב', יצטרכו לפנות דרך מכתב למחנך הכיתה ולהסביר את רצונם.

בשלב הראשון, כל ילדי השכבה יעברו בוחן סינון ראשוני (מבחן שלב א') שמועבר בבית הספר. בתום בדיקת המבחנים, כל הורה מקבל הודעה אם הילד עבר בהצלחה במבחן שלב א', ואם הוא נכלל או לא ברשימת הילדים המופנים למבחן מחוננים שלב ב כיתה ב.

הכנה למבחן מחוננים = הכנה מוקדמת למבחן הפסיכומטרי

אחד מהקשיים של הצעירים המסיימים שירות צבאי ורוצים להתכונן לפסיכומטרי, הוא ההתמודדות הראשונית עם סגנון החשיבה הנדרשת. לרוב, תלמידים מחוננים יוציאו ציונים גבוהים במבחן הפסיכומטרי כאשר יתבגרו.

#p#כשיתבגר הילד, יהיה עליו לתרגל את אותה חשיבה בזמן ההכנות לקראת מבחן הפסיכומטרי. הלימוד למבחן הפסיכומטרי קל יחסית עבור ילדים מחוננים, משום שהם כבר רכשו את החשיבה הבסיסית הנצרכת בשביל הצלחה במבחן הפסיכומטרי.

נושא הכנה לשלב ב מחוננים הינו מעסיק לא מעט הורים בארץ.

במטרה לטפח את התלמידים המחוננים, הקימה המדינה תוכניות מיוחדות, שנועדו להעניק העשרה לתלמידים מחוננים. כאשר מכינים ילד מחונן למבחן המחוננים, בו זמנית נותנים לו את הכלים להצליח במבחן הפסיכומטרי.

מבחן לאיתור מחוננים כיתה ב שלב ב

מבחן ב' שונה מהמבחן הראשון, הינו קשה יותר, ודורש התמודדות מחשבתית בלחץ זמן. ההזמנות לשלב ב' יגיעו מהמכון החיצוני ואז מסורות לתלמידים.

מבחן מחוננים שלב ב הינו ברמת קושי יותר גבוהה ומכיל תרגילים מסוגים רבים יותר. המבחן שלב ב מחוננים יתקיים דרך גוף רשמי חיצוני לבית הספר וגם מבחן זה מתקיים באופן קבוצתי.

מבחן מחוננים שלב ב' הינו הקובע

הוריהם של כל הנבחנים יקבלו לקראת סוף שנת הלימודים הודעה לגבי התאמה או לא לתכנית.

בדרך כלל, חלק נתון מהתלמידים הניגשים לבחינות של שלב א', לא תמיד מתאים לכך, אבל ניגשים בגלל דרישה מצד ההורים, ולכן, שלב ב' של הבחינות הוא מבחן האיתור הרלוונטי, הקובע מיהו מחונן. אפשר להניח שתלמיד שלא מחונן או מוכשר יתר על המידה, לא יעבור בהצלחה גם את מבחן שלב א'.

מאילו תרגילים מורכב מבחן מחוננים שלב ב

חלק ב' של מבחן מחוננים מורכב מהחלקים הבאים:

        1. תרגילים מילוליים מילים ופירושם: בשאלות אלו, על התלמיד לבחור את המשמעות המתאימה למילה מסוימת. שאלות בהן יש צורך להשלים משפטים: בשאלות אלו מובא משפט, ובמשפט חסרה מילה. על התלמיד לנחש את המילה שתשלים את המשפט.

 

    1. שאלות על צורות קשרים בין צורות: מובאים לתלמיד דוגמאות של יחסים שונים בין צורות. ביחס השלישי, חסרה צורה, ועל התלמיד לנחש מהי הצורה החסרה. המשכת סדרה: מציגים לילד סדרה של צורות המופיעות לפי סדר לוגי מסויים ביניהן. על הילד לפענח מהי הלוגיקה של סדר הצורות, ולבחור את הצורה המתאימה המשלימה את הסדרה.
    1. שאלות חשבון חלק זה זהה בסגנונו לחלק החשבון הנמצא במבחן בשלב א'. בחלק זה יש בעיות מילוליות בנושא חשבון.

איך מפתחים אצל התלמיד את היכולת הנזקקת להצלחה במבחן המחוננים

כאשר ילד מתקרב לכיתה ב', רוב ההורים מתחילים להיות עסוקים בנושא הכנה לשלב ב מחוננים.

תלמידים מחוננים הינם בפוטנציאל העתיד של המדינה. במידה ולא יעזרו לתלמידים המחוננים להוציא לפועל את הפוטנציאל האדיר שבהם, אותם תלמידים עלולים לאבד עניין ולהעסיק את עצמם במעשי שטות.

צורת חשיבה לוגית היא שהופכת את הילד למחונן. על מנת שהילד יפנים את סוג החשיבה, עליו לעבור על דוגמאות של פתרונות שיש בערכות הכנה, וכך לחדד את החשיבה.

עוד בנושא:

מבחן מחוננים כיתה ב להורדה

הכנה למבחן מחוננים שלב א כיתה ב

מבחן דוגמא למבחן מחוננים כיתה ב שלב א

אנלוגיות מחוננים

לעבור בחינה שלב ב מחוננים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>