קטגוריות
Uncategorized

הכנה למבחני מחוננים כיתה ד

הכנה למבחני מחוננים כיתה ד

שלב ההכנות: אינדיקציה עבור ההורים

דרך טובה בה תלמיד יכול ללמוד היטב למבחן המחוננים, היא כאשר הילד יושב ופותר מבחן מחוננים מתוך ערכת הכנה טובה. לא קיימת סתירה בין התרומה של חוג הכנה למבחן מחוננים לבין ערכת הכנה למבחן.

יש להסביר לילד שאכן יש הרבה הכנה שהוא צריך לעבור, אבל זה כדאי כי אחרי שיצליח במבחן, הוא יוכל להינות מתוכניות העשרה חווייתיות. כדאי ללמוד עם הילד את החומר ברוגע ובאווירה שמחה.

בזמן ההכנה, ההורה מסייע לילד, ומכוון אותו איך להתמודד עם השאלות. תרגול משותף יוצר זמן איכות חשוב וחוויתי בין ההורים לילדים, ואף מעניק להורה אפשרות לשאול: "האם אני גם מחונן"?

  • התכוננות יום לפני המבחן: מומלץ יום לפני מועד המבחן, שהתלמיד לא ילמד כלל. בזמן זה, יש לקחת את הילד לכיף: גן שעשועים, פארק, או אפילו פיצרייה. חשוב מאד שהילד ילך לישון מוקדם ערב הבחינה.
  • היום הגדול: חשוב להכין עבור הילד ארוחת בוקר מזינה בבוקר של הבחינה. יש למצוא דרכים איך להרגיע את הילד, ולהעניק לו הרגשה שהוא יצליח במבחן. יש לצייד את הילד למבחן בסנדוויץ', חטיף שוקולד ומים.

אם אתם צריכים מידע על הכנה למבחני מחוננים כיתה ד הגעתם לאתר הנכון.

חשוב מאוד ששלב ההכנות של הילד למבחני המחוננים יועבר מתוך תחושת חוויה של הילד, ולא מתוך תחושת כפייה. במטרה שההכנות יעברו בקלות על הילד, מומלץ מאוד שתהליך הלימוד יועבר באופן חוויתי.

* חשיבות העבודה עם ערכות ההכנה – חשוב ביותר לתת לילד לתרגל שוב ושוב בעזרת ערכות ההכנה למבחן שלב א' ולמבחן שלב ב', מהסיבה שאז התלמיד יתרגל לסגנון המבדקים ויגיע מוכן לבוחן. לעיתים, שווה לרשום את התלמיד לחוג שמכשיר את התלמיד לפתור את השאלות הללו בצורת משחקים.

גם כשלומדים עם הילד בבית, חשוב להתיישב איתו ביחד, ולפתור איתו את התרגילים בצורה נעימה. חוגי הכנה למבחני מחוננים כיתה ב מנוהלים על ידי אנשי צוות בדרך של משחקים, סדנאות וחוויות.

שלב ההכנות של הילד, והלמידה המשותפת עם ההורים, מהווים אינדיקציה האם התלמיד אכן מחונן. מבחן לאיתור מחוננים שלב ב' מאתגר ומורכב יותר מאת בחינת מחוננים שלב א.

מהו תלמיד מחונן והאם המבחנים לאיתור מחוננים הינם רק עבורו?

תינוקות מחוננים מגלים עניין וסקרנות בכל דבר. ילדים מחוננים נהינים ללמוד, ובמיוחד מתענגים לקרוא.

יש לשים לב שכל המטרה של מבחני המחוננים, היא לאתר ילדים מחוננים ולא לרצות את ההורים. חשוב ביותר לזהות בגיל מוקדם האם לילד יש סימנים למחוננות, ורק אם רואים סימני מחוננות אז ורק אז כדאי להתייעץ עם צוות ההוראה של הילד, ולאחר התייעצות איתם מומלץ לפתוח תהליך ההכנה למבחן המחוננים.

סימן אחד של תלמידים מחוננים הוא נטייה להתעסק עם בעיות חשבוניות.

ישנם ילדים רבים חכמים, אך זה לא אומר שהם מחוננים. כאינדיקציה, אות למחוננות נקבע על פי מבחני איי קיו – תלמידים המקבלים ציון 130 ומעלה, מוגדרים כילדים שיכולים להיכנס להגדרת מחוננים.

אגף המחוננים והמצטיינים של משרד החינוך מפעיל תכניות ייחודיות לטיפוח תלמידים מחוננים ומצטיינים בתחומים שונים. התובנה הריאלית היחידה שאפשר להפיק מן הבוחנים היא האם ניתן לקבל את התלמיד לתכנית מסוימת לפי סף הקבלה שנקבע.

מאחר שההשתתפות במבחני המחוננים (שלב א' ושלב ב') היא רשות ולא חובה, הורה שלא חפץ שילדו ייבחן יודיע על כך בכתב מפורש. אם ילדכם "קפץ כיתה" בסמוך למועד המבחן, מומלץ לבחון אותו במועד שיתקיים בשנה"ל הבאה, ולאורך שנה זו ילדכם יוכל לצמצם את הפער ההגיוני הקיים בינו לבין התלמידים האחרים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה לאחר מכן הוא יתייצב במבחני שלב ב' המתאימים לדרגת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והישגיו יושוו לילדים בדרגת כיתה זו ולא לגיל שלו (לתשומת לבכם, יהיה עליכם להגיש על כך בקשה אל משרד החינוך עד ל- 31/12).

איך להתנהג עם הילדים האחרים במשפחה בזמן ההכנות לבחינה

מחפשים מידע אודות הכנה למבחני מחוננים כיתה ד? כאן באתר mechunanim.co.il תוכלו למצוא את כל מה רציתם לדעת.

כדאי להביא גם את שאר האחים שהם אוהבים. כדאי לתת לשאר האחים לנסות גם לפתור שאלות מתוך תרגילי ההכנה.

יום קודם למבחן, טוב לצאת עם כל בני המשפחה לבילוי משפחתי.

מבחן לאיתור מחוננים כיתה ב שלב א

בשלב הראשון, כל ילדי השכבה יעברו בוחן סינון ראשון (מבחן שלב א') שמועבר בכיתה. לאחר בדיקת הבוחנים, כל ההורים מקבל הודעה אם התלמיד עבר בהצלחה במבחן שלב א', ואם הוא מופיע ברשימת התלמידים המופנים למבחן מחוננים שלב ב כיתה ב.

הורים של תלמיד שלא עבר את שלב א' ומעוניים לערער ומבקשים שילדם יופנה בכל מקרה לשלב ב', צריכים לפנות דרך מכתב אל מורה הכיתה ולנמק את רצונם.

במטרה לסייע לילד להתכונן יותר ביעילות למבחן המחוננים שלב א', כדאי להכיר את המבנה מבחנים למחוננים ומאילו חלקים הם מורכבים.

מבנה המבחן שלב א' מתפצל בדרך כלל לשני חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא הבנה מעולה של הטקסט שהוא קורא. הוא יכול לנתח ולהסיק מסקנות בצורה טבעית. לכן, החלק הראשון של המבחן, ייעודו להעריך את רמת היכולת של הילד להבין את הטקסט שקרא ולענות על מגוון שאלות הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להפגיש את הילד עם טקסט חדש שלא ראה מעולם, ולראות כיצד הילד מתמודד עם הטקסט החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא שהוא בעל כושר חשיבה מתמטית וכמותית מצוינת. הוא מסוגל לפתור בעיות כמותיות ומתמטיות, ולהסיק מסקנות. ילד מחונן, הוא ילד שעם השנים יוכל ללמוד באופן מוצלח את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הדורשים חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: בדרך כלל, השאלות בחלק של חשיבה כמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אבל חלק מהשאלות יהיו מבדקים בסדרות חשבוניות.

הכנה למבחן מחוננים שווה להכנה מוקדמת למבחן הפסיכומטרי

מרבית התלמידים המחוננים יתמידו כשיתבגרו בלימודים גבוהים. לרוב, תלמידים מחוננים יוציאו ציונים גבוהים במבחן הפסיכומטרי כאשר יתבגרו.

#p#כאשר יגדל הילד, הוא יצטרך לתרגל את אותה חשיבה במהלך ההכנות לקראת מבחן הפסיכומטרי. ההכנה למבחני הפסיכומטרי פשוט עבור תלמידים מחוננים, משום שהם כבר רכשו את צורת החשיבה הראשונית הנצרכת בשביל הצלחה במבחן הפסיכומטרי.

על מנת להעשיר את התלמידים המחוננים, הקימה מדינת ישראל מסגרות ייחודיות, שנועדו להעניק העשרה לילדים מחוננים. כשמכינים תלמיד בעל יכולות למבחן המחוננים, למעשה מעניקים לו את הכלים להצלחה במבחן הפסיכומטרי.

נושא הכנה למבחני מחוננים כיתה ד הינו מטריד הורים רבים בארץ.

מבחן לאיתור מחוננים כיתה ב שלב ב

מבחן מחוננים שלב א' היה בשביל התלמיד טעימה מהו מבחן מחוננים. מבחן מחוננים שלב ב' מועבר דרך גוף רשמי חיצוני לבית הספר וגם הוא מועבר באופן קבוצתי.

מבחן ב' שונה מהמבחן הראשון, הינו מאתגר יותר, ומצריך התמודדות מחשבתית בלחץ זמן. ההפניות לשלב ב' מגיעות מהמכון החיצוני ולאחר מכן מסורות לילדים.

שלב ב': הסינון האמיתי אחרי שלב א'

רוב הזמן, חלק נתון מהילדים הניגשים למבחן של שלב א', לא תמיד היה צריך לעשות כן, אבל נבחנים בעקבות רצון מצד ההורים, ולכן, שלב ב' של מבחן המחוננים הוא מבחן האיתור הרלוונטי, הקובע מיהו מחונן. ילדים שמצליחים בשלב א', הינם בעלי יכולות ומוכשרים.

הוריהם של כל הנבחנים יקבלו קרוב לסוף שנת הלימודים מכתב לגבי התאמה או לא לתכנית.

מאילו נושאים מורכב מבחן מחוננים שלב ב

חלק ב' של המבחן למחוננים מורכב מהחלקים הבאים:

        1. תרגילים מילוליים מילים ופירושם: בתרגילים אלו, על התלמיד לנחש את הפירוש המתאים למילה נתונה. תרגילים בהם צריך להשלים משפטים: בתרגילים אלו כתוב משפט, ומילה אחת חסרה במשפט. על הילד לנחש את המילה המשלימה את המשפט.
        1. תרגילי חשבון חלק זה זהה בסגנונו לחלק החשבון במבחן מחוננים שלב א'. בחלק זה מוצאים שאלות מילוליות של חשבון.

 

    1. שאלות על צורות יחסים בין צורות: מובאים לילד דוגמאות של קשרים שונים בין צורות. במקום השלישי, חסרה צורה, והתלמיד צריך לנחש מהי הצורה המתאימה. סדרות: מציגים לתלמיד סדרת צורות עם סדר לוגי מסויים ביניהן. על התלמיד למצוא מהי הלוגיקה של סדר הצורות, ולהחליט מהי הצורה הנכונה שמשלימה את הסדרה.

איך מפתחים אצל התלמיד את צורת החשיבה הנדרשת למבחן המחוננים

תלמידים מחוננים הינם בפוטנציאל העתיד של המדינה. המדינה הקימה מסגרות המעצימות את היכולות של התלמידים המחוננים.

צורת חשיבה לוגית היא שהופכת את התלמיד למחונן. כשהילד יפתח את סגנון החשיבה הנזקקת לבחינה, התלמיד יוכל לפתור שוב ושוב תרגילים אלו.

כשילד מתקרב לכיתה ב', רוב ההורים מתחילים להיות עסוקים בנושא הכנה למבחני מחוננים כיתה ד.

עוד בנושא:

חוברת מודפס הכנה למבחן מחוננים

מבחן לאיתור מחוננים כיתה ב דוגמא

דוגמא למבחן מחוננים כיתה ב שלב א

שאלות נפוצות במבחני מחוננים

מועד מבחן לאיתור מחוננים כיתה ב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>