קטגוריות
Uncategorized

ספר הכנה מחוננים שלב ב

ספר הכנה מחוננים שלב ב

הכנה למבחן מחוננים

ההתכוננות לשלב א' נותנת לילד הבנה מהו מבחן מחוננים, וכאשר התלמיד יתכונן למבחן מחוננים שלב ב', יהיה לו כבר יותר קל משום שהוא כבר עבר את שלב ההתמודדות הראשונית. לעיתים, מומלץ לרשום את התלמיד לחוג שמכשיר את הילד לפתור את השאלות הללו בעזרת משחקים.

אם אתם מחפשים מידע אודות ספר הכנה מחוננים שלב ב הגעתם למקום הנכון.

  • התכוננות יום קודם הבחינה: מומלץ יום קודם מועד המבחן, שהתלמיד לא יתכונן כלל. במקום זה, יש לקחת את הילד לבלות: אטרקציה, פארק, או סתם פיצרייה. חשוב שילדיכם ילך לישון מוקדם בלילה שלפני המבחן.
  • יום הבחינה: חשוב לתת לילד ארוחת בוקר מזינה בבוקר של הבחינה. מומלץ למצוא דרכים איך להרגיע את הילד, ולתת לו הרגשה שהוא יצליח במבחן. יש לדאוג שילדיכם יביא לבחינה סנדוויץ', חטיף שוקולד ומים.

מומלץ להפוך את ההכנה למבחן המחוננים לחוויית לימוד משותפת של ההורה והילד. תרגול משותף מהווה זמן איכות חשוב וחוויתי בין ההורה לילד, ואף מעניק להורה אפשרות לבדוק: "האם אני גם מחונן"?

כאשר תלמיד באמת מחונן, הלמידה לפני המבחן תהיה קלה ומענגת עבורו. אם התלמיד עובר קשיים בלמידה לקראת מבחן המחוננים, ואינו מגלה עניין, אזי על ההורים להסיק שתהליך זה אינו מתאים לילד, ואולי עדיף שהילד לא יתאמץ במה שמסובך מדי עבורו, ועלול להוות לו חוויה שלילית.

שיטה טובה בה תלמיד יכול להתכונן היטב למבחן המחוננים, היא כאשר הילד מתיישב ופותר מבחני מחוננים מתוך ערכת הכנה טובה. לא קיימת סתירה בין החשיבות של תכנית הכנה למבחן מחוננים לבין ערכת הכנה למבחנים.

כשילד מתכונן לפני מבחן, ההכנה יכולה להיות חוויה נעימה לתלמיד, אך אם ההכנה נעשית בצורה לא נכונה, היא יכולה להוות גם טראומה עבור הילד. ניתן לרשום את הילד לחוג שתוכנו הוא משחקים ופעילות, ולרכוש ערכות הכנה למחוננים מעניינות.

חשוב להסביר לילד שאמנם יש הרבה הכנה שהוא צריך לעבור, אבל זה כדאי כי אחרי שיעבור את המבחן בהצלחה, יוכל להינות מתוכניות העשרה חווייתיות. כדאי ללמוד עם הילד את החומר ברוגע ובאווירה שמחה.

גם כאשר לומדים עם התלמיד בבית, חשוב להתיישב איתו ביחד, ולפתור איתו את התרגילים בצורה נעימה. תוכניות הכנה למבחני מחוננים כיתה ב מנוהלים על ידי אנשי צוות בדרך של שעשועים, סדנאות וחוויות.

דרכים לזהות אם ילדיכם אכן מחונן

ההגדרות הקשורות לקבוצות אוכלוסייה מיוחדות, אינפורמציה על התכניות וטפסי פנייה מצויים באתר האגף למחוננים ולמצטיינים: https://parents.education.gov.il/prhnet/gifted כאינדיקציה, אות למחוננות נקבע על פי מבחני איי קיו – תלמידים בעלי ציון 130 ויותר, מוגדרים כתלמידים שיכולים להיכנס להגדרת מחוננים.

תינוקות מחוננים מתעניינים בכל נושא. תלמידים מחוננים יקבלו בשלב מוקדם את הכינוי "תולעת ספרים", בעקבות חיבתם לספרים.

אגף המחוננים והמצטיינים מטעם משרד החינוך מפעיל תכניות ייחודיות לטיפוח ילדים מחוננים ומצטיינים בתחומים שונים. המסקנה הריאלית היחידה שאפשר להפיק מן הבוחנים היא האם ניתן לצרף את התלמיד לתכנית מיוחדת על פי סף הקבלה שנקבע.

לא כדאי שההורים יכפו על בנם תהליך של הכנה למבחני מחוננים, רק על מנת להוכיח לכל העולם שבנם "מחונן". לעיתים, ייתכן מצב בו התלמיד לא מתאים למסלול של מחוננים, אבל ההורים רוצים להוכיח שבנם בעל יכולות, ולכן מכריחים אותו לעבור את התהליך שלא בצדק.

מאחר שהנוכחות במבחני המחוננים (שלב א' ושלב ב') היא זכות ולא חובה, הורה שלא חפץ שילדו ייבחן יעדכן על כך במפורש בכתב. אם הילד "קפץ כיתה" בסמוך למועד המבחן, מומלץ לבחון אותו במועד שיתקיים בשנה"ל הבאה, ולאורך שנה זו הילד יוכל לצמצם את הפער הטבעי שנוצר בינו לבין שאר התלמידים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה הבאה הוא יתייצב במבחני שלב ב' המתאימים לדרגת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והציונים יושוו לנבחנים בדרגת כיתה זו ולא לגילו (שימו לב, יהיה עליכם להגיש על כך פנייה אל משרד החינוך עד ל- 31/12).

מאפיין אחד של תלמידים מחוננים הוא נטייה להתעכב על בעיות חשבוניות.

איך לנהוג עם שאר ילדי המשפחה בזמן ההכנות למבחן

מחפשים מידע על ספר הכנה מחוננים שלב ב? כאן באתר mechunanim.co.il תוכלו למצוא את כל מה רציתם לדעת.

לאורך ימי ההכנות לבחינה, מומלץ לשדר לשאר ילדי המשפחה הרגשה שהם ילדים נבונים ובעלי כשרונות. מומלץ לשתף את ילדיכם האחרים עד כמה שניתן בהכנות למבחן.

יום קודם למבחן, טוב לצאת עם כל בני המשפחה לבילוי משפחתי.

מבנה מבחן מחוננים כיתה ב שלב א

במטרה לעזור לילד להתכונן יותר ביעילות למבחן המחוננים שלב א', מומלץ להכיר את המבנה מבחני המחוננים וממה הם מורכבים.

תוכן המבחן שלב א' מתפצל בדרך כלל לשני חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהיכולות של תלמיד מחונן, היא הבנה מעולה של הטקסט שהוא קורא. הוא מסוגל לנתח ולהפיק לקחים באופן טבעי. לכן, החלק הראשוני של המבחן, ייעודו להעריך את רמת המסוגלות של התלמיד להבין את הטקסט הנקרא ולהשיב על סוגי שאלות שונים הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להכיר לילד טקסט חדש שלא ראה מעולם, ולראות איך התלמיד מתמודד עם הטקסט החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא שיש לו חשיבה מתמטית וכמותית מצוינת. התלמיד יודע לפתור בעיות כמותיות וחשבוניות, ולהפיק לקחים. ילד מחונן, הוא ילד שבעתיד יהיה מסוגל ללמוד בהצלחה את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הדורשים חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: לרוב, השאלות בחלק של חשיבה כמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אך חלק מהשאלות יהיו מבדקים בסדרות חשבוניות.

בשלב הראשון, כל תלמידי הכיתה יעברו מבחן סינון ראשון (מבחן שלב א') אשר מתקיים בכיתה. מבחן שלב א' בוחן במיוחד את הבנת הנקרא של הילדים ואת כישוריהם בתחום החשבון.

הורים של ילד שלא הצליח את שלב א' ורוצים להגיש ערעור ורוצים שילדם יוזמן בכל מקרה לשלב ב', יצטרכו לפנות דרך מכתב למחנך הכיתה ולנמק את סיבותיהם.

הכנה למבחן מחוננים = הכנה מקדימה למבחן הפסיכומטרי

נושא ספר הכנה מחוננים שלב ב הינו מטריד הורים רבים בארץ.

מרבית התלמידים המחוננים ימשיכו כשיגדלו בלימודים גבוהים. בדרך כלל, ילדים מחוננים יקבלו ציונים גבוהים בפסיכומטרי כאשר יגדלו.

#p#כשיגדל התלמיד, יהיה עליו לתרגל את אותה חשיבה בזמן ההכנות לקראת מבחן הפסיכומטרי. ההכנה למבחני הפסיכומטרי קל עבור תלמידים מחוננים, בגלל שהם כבר רכשו את החשיבה הבסיסית הנצרכת בשביל הצלחה בבחינת הפסיכומטרי.

מספר מסגרות העשרה למחוננים יתקיימו בצורת חוג אחר הצהריים, ולפעמים יזומנו התלמידים לבוקר חוויתי ומעשיר במרכז למידה. כשמכינים ילד בעל יכולות למבחן המחוננים, למעשה נותנים לו את הכלים להצליח במבחן הפסיכומטרי.

מבחן לאיתור מחוננים כיתה ב שלב ב

שלב א' של מבחן המחוננים היה עבור התלמיד אינדיקציה מהו מבחן מחוננים. המבחן שלב ב מחוננים מתקיים דרך גוף רשמי חיצוני לבית הספר וגם מבחן זה ייערך באופן קבוצתי.

מבחן זה בודק את הרמה הקוגניטיבית הכללית של הילדים. ההפניות לשלב ב' יגיעו מהמכון החיצוני ואז מחולקות לילדים.

איתור המחוננים נערך בשלב ב'

שלב א' של הבחינה היה סינון די ראשוני. אפשר להניח שילד שלא מחונן או מוכשר יתר על המידה, לא יקבל ציון עובר גם את מבחן שלב א'.

הוריהם של כל התלמידים יקבלו קרוב לסוף שנת הלימודים הודעה לגבי שייכות או לא לתכנית.

מבנה המבחן למחוננים שלב ב'

חלק ב' של המבחן למחוננים מכיל את החלקים הבאים:

        1. תרגילי חשבון החלק הזה דומה לחלק החשבון בשלב א'. בחלק זה ישנן בעיות מילוליות בנושא חשבון.
        1. תרגילים מילוליים שאלות על משמעות מילים: בחלק הזה, על הילד לגלות את המשמעות המתאימה למילה נתונה. השלמת משפטים: בשאלות אלו כתוב משפט, ומילה אחת חסרה במשפט. על התלמיד לבחור את המילה המשלימה את המשפט.

 

    1. שאלות על צורות קשרים בין הצורות: מובאים לילד דוגמאות של יחסים שונים בין צורות. ביחס השלישי, חסרה צורה, ועל התלמיד למצוא מה הצורה החסרה. המשכת סדרה: מביאים לתלמיד סדרת צורות עם סדר לוגי מסויים ביניהן. על התלמיד למצוא מהו העיקרון של סדר הצורות, ולבחור את הצורה המתאימה המשלימה את הסדרה.

איך מעוררים אצל התלמיד את צורת החשיבה הנזקקת למבחן מחוננים

תקופת מבחני המחוננים מאד רגישה ולרוב ההורים יש הרבה שאלות בעניין ספר הכנה מחוננים שלב ב.

חשיבה לוגית היא שהופכת את התלמיד למחונן. כשהילד יחדד את סגנון החשיבה הנזקקת לבחינה, התלמיד יוכל לפתור שוב ושוב תרגילים אלו.

ילדים מחוננים יכולים להיות העתיד של המדינה. המדינה הוציאה לפועל מסגרות המעצימות את היכולות של התלמידים המחוננים.

עוד בנושא:

תרגול לאבחון מחוננים כיתה א

מבחני מחוננים ידע כללי

מבחן מחוננים כיתה ב להדפסה

מבחן דוגמא לאיתור מחוננים כיתה ב

מבחן מחוננים כיתה ב שלב א תאריך

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>